Jag fick faktura på hela badrumsrenoveringen någon vecka efter att den var klar och godkänd, med 30 dagars betalningstid.

Stringfellow Hawke skrev:
Jag fick faktura på hela badrumsrenoveringen någon vecka efter att den var klar och godkänd, med 30 dagars betalningstid.
Ganska normalt förfarande.

Paul-Staffanstorp
Personligen kör både jag och många kollegor med 10 dagar till privatpersoner och det är ju mycket för att vi har 30 dagar till våra leverantörer men oftast pågår ju arbetet några veckor också, så för att vi ska slippa ligga ute med pengar onödigt länge så håller vi oss med 10 dagar...

Är arbetet utfört och godkänt finns ju ingen anledning för en kund att ha 30 dagar på sig att betala för det utförda arbetet och materialet som är uppsatt hos dem kan jag tycka...

Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen kör både jag och många kollegor med 10 dagar till privatpersoner och det är ju mycket för att vi har 30 dagar till våra leverantörer men oftast pågår ju arbetet några veckor också, så för att vi ska slippa ligga ute med pengar onödigt länge så håller vi oss med 10 dagar...

Är arbetet utfört och godkänt finns ju ingen anledning för en kund att ha 30 dagar på sig att betala för det utförda arbetet och materialet som är uppsatt hos dem kan jag tycka...

Också ganska normalt förfarande.

Oj vad många svar, verkar vara en engagerande fråga :)

Läste att någon uppfattade att hantverkaren skulle ha betalt 30-35% innan påbörjat arbete, riktigt så beskriver jag inte fallet.

Hantverkaren (som har 7 anställda) vill låta sina gubbar jobba 3-4 dagar och sedan få in 30-35% av slutoffertpriset. Detta för att alla 7 är ute på olika uppdrag på olika håll om om de har 7 öppna jobb så kan det ju röra sig om ett par hundratusen de ligger ute med.

I detta fall ska jag själv köpa in inredningen samt kakel och klinker, fast med deras rabatter, de står för fix, fog och gips m.m.

Så inköpet är uppdelat, så de ligger inte ute med några pengar för MIN del så att säga.

Det verkar finnas lite olika förfaranden minst sagt, så jag ska ta saken i åtanke under en tid och fundera på hur jag ska gå till väga.

Arbetet är tänkt att ta 20 arbetsdagar (vilket blir en månad alltså), sedan vet inte jag om det anses vara ett kort eller långt jobb. De offerterade mig 120.000:- för jobbet exkl. inredning (som jag ju själv står för) på ett badrum om ca 6vm med separat dusch och badkar innan ROT-avdraget.

Paul-Staffanstorp skrev:

Så har dom flesta gjort hos mej också. Att dom sen fått vänta till den sista i månaden som alla andra har dom stått ut med :P Fast dom 2 duktiga rörisarna har väntat rätt länge med att fakturera alls, den ena som jobbat i mitt hus under flera år glömde momsen på en faktura så den la han till på nästa istället 10 mån senare :D men han berätta det innan så jag skulle veta.

Paul-Staffanstorp
Jan-Å skrev:
Så har dom flesta gjort hos mej också. Att dom sen fått vänta till den sista i månaden som alla andra har dom stått ut med :P Fast dom 2 duktiga rörisarna har väntat rätt länge med att fakturera alls, den ena som jobbat i mitt hus under flera år glömde momsen på en faktura så den la han till på nästa istället 10 mån senare :D men han berätta det innan så jag skulle veta.
Klart man kan stå ut med det, men jag har väldigt svårt att förstå varför Svenssons alltid måste sköta betalning av sina räkningar i slutet av månaderna...

Som företagare ramlar de ju in med olika förfallodagar hipp som happ så det är bara att se glad ut och betala för om vi skulle vänta med att betala till slutet av månaderna så sitter vi där snart nog med skägget i brevlådan utan krediter och annat... :S

Paul-Staffanstorp skrev:
Klart man kan stå ut med det, men jag har väldigt svårt att förstå varför Svenssons alltid måste sköta betalning av sina räkningar i slutet av månaderna...

Som företagare ramlar de ju in med olika förfallodagar hipp som happ så det är bara att se glad ut och betala för om vi skulle vänta med att betala till slutet av månaderna så sitter vi där snart nog med skägget i brevlådan utan krediter och annat... :S

För att vi är vana vid det, jag har någon räkning som skall betalas mitt i månaden och det är mer regel än undantag att jag glömmer den! Var till slut tvungen att kontakta företaget och fixa till det där så den kom i slutet med alla andra... :blushing:
Jag skulle gissa att det är få av oss vanliga Svenssons sitter inte och kollar ekonomin, bokför och kontrollerar räkningar den 12 februari direkt. I alla fall inte jag, kvitton på husprylar läggs i en låda märkt just "kvitton" och betalda räkningar läggs i en hög till jag någon gång får tummen ur och sätter in dem i en pärm...

Precis som Dalbotösen har jag det också :blushing: ska snart ta tag i den för januari :P

Paul-Staffanstorp
Jag vet att det handlar om en vana eller så kan vi kalla det ful o-vana... ;):rolleyes:

Personligen tittar jag genom facket med obetalda saker en gång i veckan och varför måste man vara egenföretagare för att klara av en sådan sak...

Med dagens metoder och enkla betalningssätt på internetbanken så är det ju simpelt.

Det där med att betala allt i slutet av varje månad är något som hänger kvar sedan man var tvungen att sitta och fylla i betalninsaviseringar till Pg eller Bg och skicka in räkningarna och då ville man ju göra detta samlat då det annars var förknippat med en del kostnader och en massa extraarbete...

MEN...nu lever vi på 2010-talet och allt är sååå mycket enklare för ALLA... ;)d^_^b

Javisst men det är fortfarande extraarbete att göra det flera gånger i månaden. ;)

Paul-Staffanstorp
Dalbotös skrev:
Javisst men det är fortfarande extraarbete att göra det flera gånger i månaden. ;)

Mmm..... men hur jobbigt är det när man ändå sitter vid datorn att göra rätt för sig istället för att låta någon annan agera bank åt en... :rolleyes:

Hantverkarens barn vill kanske också ha mat på bordet... :rolleyes:;)

Jag har inte sagt att det är jobbigt, det handlar om vana. Räkningar kommer i vanliga fall i en klump i slutet av månaden, 27:e får jag lön och där nånstans så loggar jag in och betalar. Räkningar som kommer på en annan tidpunkt faller helt enkelt utanför.
Skulle jag betala en räkning för att någon varit här och fixat mitt badrum etc så är det klart att det är något ovanligt som jag hade varit uppmärksam på men när den där interneträkningen dimper ner den 7:e eller vad det nu var varje månad är det lätt att den blir liggande.

Gamla hundar ligger hellre än sitter ;)

Till trådskaparen, jag tycker fortfarande inte att deras argument håller.

Ett tänkbart scenario är att de kommer till dig, river en massa, får sina 30%. Sedan ser du inte röken av dem på 3 månader. Du är då väldigt uppbunden till den firman.

Jag har för vana att regga mina betalningar på inetbanken samma dag som dom kommer (oftast) för betalning på förfallodagen, men det kräver ju att andra sköter betalningarna till mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.