Hej

Såhär skriver en entreprenör gällande en komplett fasadrenovering mm. hos mig.

4. Betalningsvillkor
Förskottsbetalning:
- Kostnader för material och uthyrning av maskiner/ställning betalas i förskott för att möjliggöra beställning och hyra. Förskottsbetalning: 87 191 kr senast 2025-11-07.
- 47 141 kr inkl. moms (30 % av arbetskostnaden och 30 % av milersättning) betalas vid arbetets start.
Resterande arbetskostnad och milersättning faktureras i två steg:
- 97 753 kr inkl. moms (35 % av arbetskostnaden och 35 % av milersättning) faktureras två veckor efter arbetets start.
- 104 943,5 kr inkl. moms (35 % av arbetskostnaden och 35 % av milersättning) faktureras efter avslutat arbete.
Betalning ska ske senast sju dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Spontant tänker jag att allt behöver skjutas så det blir att 1) varan levereras (delvis) och 2) betalning sker. T.ex. när material och ställning finns här hos mig, då betalar jag det. Och t.ex. när de gjort hälften av arbetet, då kan de fakturera 50% av arbetskostnad och milersättning.

Hur hade ni känt?

D
Är det en villa det gäller så be dom dra åt helv****.
Större projekt kan visserligen hyra av maskiner, mtrl mm faktureras löpande, lön efter vissa milstolpar.
Men är det inte ett stort hyreshus som fogas om över flera månader så hade jag dragit öronen åt mig. Är fortfarande köparnas marknad i sverige när det kommer till mur och puts.

J
T ThomasN skrev:
Hej

Såhär skriver en entreprenör gällande en komplett fasadrenovering mm. hos mig.

4. Betalningsvillkor
Förskottsbetalning:
- Kostnader för material och uthyrning av maskiner/ställning betalas i förskott för att möjliggöra beställning och hyra. Förskottsbetalning: 87 191 kr senast 2025-11-07.
- 47 141 kr inkl. moms (30 % av arbetskostnaden och 30 % av milersättning) betalas vid arbetets start.
Resterande arbetskostnad och milersättning faktureras i två steg:
- 97 753 kr inkl. moms (35 % av arbetskostnaden och 35 % av milersättning) faktureras två veckor efter arbetets start.
- 104 943,5 kr inkl. moms (35 % av arbetskostnaden och 35 % av milersättning) faktureras efter avslutat arbete.
Betalning ska ske senast sju dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål debiteras dröjsmålsränta enligt räntelagen.

Spontant tänker jag att allt behöver skjutas så det blir att 1) varan levereras (delvis) och 2) betalning sker. T.ex. när material och ställning finns här hos mig, då betalar jag det. Och t.ex. när de gjort hälften av arbetet, då kan de fakturera 50% av arbetskostnad och milersättning.

Hur hade ni känt?
Ingen förskottsbetalning punkt.
Prestationsbaserad betalningsplan absolut men se till att ha en rejäl summa kvar tills det är slutbesiktigat och att du är nöjd..

Det är en villa, funkishus i suteräng.. 2 våningar + källare. Så en ganska rejäl ställning ska till och den är huvuddelen på första posten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.