Paul-Staffanstorp
Personligen har jag alltid med en rad i mina offerter där det står at jag emotser 50% av offertens totalsumma i samband med att arbetet startar men jag har aldrig på de sex åren jag drivit egen verksamhet fakturerat någonting förrän allt arbete är avslutat och kunden är nöjd och glad.

Dock har en kund på dessa sex år självmant betalt in de 50% och senast idag när jag var uppe ett snabbt ärende hos en kund för att bl.a hämta nycklar då jag ska börja där på måndag, så bad hon om ursäkt för hon inte betalt in dessa 50% vilket jag kommenterade med att jag inte fakturerat henne dem heller och varför ska folk betala in något de ej fått faktura på... ;)

Förklarade att det är en mening jag har med för att jag ska kunna kräva kunden på en del i samband med att jag startar ett arbete OM jag känner att det är en osäker kund...
Har kunden skrivit under och godkänt offerten har han ju även godkänt denna betalningsmetod.

Man känner av ganska bra på människor hur de är och som någon redan nämnt...
Gör man bra jobb och kunden blir nöjd så är risken minimal att de skulle skita i att betala en, och oftast har man ju kanske då även en nyckel eller annat till kunden som säkerhet... ;)

Som någon nämnde så har de flesta seriösa hantverkare i de flesta fall 30 dagars kredit hos sina leverantörer och behöver således inte heller ha in förskott på normala små jobb som t.ex det som TS pratar om.

Jag har på sex år blivit "blåst" på 1800:- exkl. moms av en kund då han hade missförstått offerten och vägrade betala en sen faktura som jag inte kunde skicka förrän jag fått fakturan från vvs-firman...
Det kan jag leva med på sex år... ;)

Ställ frågan... Varför behöver hantverkaren få in förskott på ett arbete eller material...???
Arbetet är inte utfört så varför ska man ha betalt för detta då ?
Materialet handlas med 30 dagars kredit och om inte, varför är inte hantverkaren kreditvärdig...? ;)

Väntar mig nog nu att någon hantverkare tycker jag är störd som fördärvar deras tankesätt och metod att få ut förskottspengar men jag tror ändå inte många av de hantverkare som hänger här jobbar på det viset... ;)

PS: Nu handlar detta om småjobb alltså... Är det större arbete med mycket material och arbete som varar längre perioder så är det fullt naturligt med delbetalningar efterhand material t.ex levereras till kunden.

Redigerat:
Företag med jobb som tar ett par månader och har anställda som vill ha lön varje månad (konstiga typer) kan behöva ha in en del av pengarna.
Det betalar jag som kund gladeligen - säg 60-75% av upplupet arbete/kostnad.

Tycker man ska köra med fair-play. Man ska inte åsamka bekymmer i tredje led.

Däremot är jag en grinig kund på de sista 25 % som till stor del borde bestå av "vinsten" för hantverkaren/företaget. Ett dåligt ofärdigt jobb ska inte rendera vinst.
Är jobbet däremot klart betalar jag snabbare ju mindre företag det är. Jag vet hur finansiellt känsliga de kan vara.

Därför har jag tack och lov bra relation med en bra snickare. Han vet att jag pröjsar. Han förstår när jag "klagar". Å andra sidan behöver man i princip inte klaga på hans arbete .... De gånger det hänt har han tagit in underhuggare eller jag varit otydlig.

Paul-Staffanstorp
BorgP skrev:
Företag med jobb som tar ett par månader och har anställda som vill ha lön varje månad (konstiga typer) kan behöva ha in en del av pengarna.
Det betalar jag som kund gladeligen - säg 60-75% av upplupet arbete/kostnad.

Tycker man ska köra med fair-play. Man ska inte åsamka bekymmer i tredje led.

Däremot är jag en grinig kund på de sista 25 % som till stor del borde bestå av "vinsten" för hantverkaren/företaget. Ett dåligt ofärdigt jobb ska inte rendera vinst.
Är jobbet däremot klart betalar jag snabbare ju mindre företag det är. Jag vet hur finansiellt känsliga de kan vara.

Därför har jag tack och lov bra relation med en bra snickare. Han vet att jag pröjsar. Han förstår när jag "klagar". Å andra sidan behöver man i princip inte klaga på hans arbete .... De gånger det hänt har han tagit in underhuggare eller jag varit otydlig.

Väldigt sunt inlägg måste jag säga och det var väl lite så jag menade också...
Ju större jobb ju mer ok är det att köra med delbetalningar efterhand...

d^_^b

echX skrev:
Ska anlita en hantverkare med totalentreprenad för att helrenovera vårt badrum från golv till tak med nytt golv, nya väggar och nytt tak samt all inredning.

Jag har fått offert från ett flertal företag men fastnat för ett av dem, både på grund va deras engagemang och bemötande.

Men i offerten står det att de vill ha en startavgift på 30-35% av totalsumman. Vid samtal med hantverkaren säger han att det är mest för att gardera upp sig och att de inte vill ligga ute med så mycket pengar hela tiden eftersom de har rätt många kunder på gång samtidigt. Låter i mina öron som ett resonligt resonemang och man förstår deras position, men är det så det brukar gå till?

Arbetet skulle pågå en tre till fyra dagar innan det blir tal om att betala in startavgiften, både så att vi ser att de är på plats och jobbar, och så att vi får känna på deras arbetssätt och ha tid att ändra oss innan bygget går "för långt".

Är startavgifter av detta slag vanliga? Känns det OK att betala pengar till dem innan jobbet är klart?

De övriga offerterna nämnde inget om startavgifter utan där var det bara tal om att betalning skulle ske efter avslutat arbete.
Vad är den beräknade totaltiden för jobbet? Om vi tar som exempel att hantverkaren i kontraktet anger att arbetet kommer att ta 4 veckor så är det väl helt OK att komma överens om en delbetalning efter 1/3 av tiden om också arbetet kommit igång och kunden ser att de också gjort ungefär samma andel av det överenskommna jobbet. I TS fall skulle jag vara noga med att kolla och avtala om den totala tiden eftersom hantverkaren själv säger att de har rätt många kunder på gång samtidigt så att man inte betalar in 35 % i startavgift och så blir jobbet stående. Det är väl en bra deal både för hantverkaren och kunden. Hantverkaren slipper ligga ute med hela summan tills arbetet är klart och kunden ser att man inte betalar för mer jobb än vad som är utfört.

En annan bra lösning som föreslagits om hantverkaren skulle vara osäker på att kunden kan betala är att kräva en bankspärr på beloppet innan man kör igång. Men en bra tumregel som jag tycker man alltid ska använda sig av är att aldrig betala för mer än vad som är utfört.

Jan-Å skrev:
Ämnet påminner i hög grad om ämnen i trådar på forumdelen "Hantverkare" jag ser redan i ett par inlägg att tonen närmar sig dessa också, vill därför påminna om reglerna för diskussioner på forumet.
Besvara TS frågeställning och håll Er till ämnet tack!
Det förändrar ju inte att Hempularen påvisar att ett företag som inte får betalt av en privatkund är oseriös...eller? Det har alltid varit svårare att få betalt först och främst i tid av privatkunder (därefter resturanger), det är sällan en privatkund skiter i att betala men sena är dom flesta, allt ifrån ett par dagar till månader efter KFM blivit inblandad. Spelar ju ingen roll gällande kreditkollen, samma sak där som med företag, någon gång ska ju vara den första gången dom strular. Hantverkaren ligger ju knappast som prio 1 när räkningar ska betalas och det är skralt i kassan.

Och det var ju som sagt moderator som "breddade" ämnet i denna tråden. Nog om det.

Ett kort jobb (några dagar) bör ju en firma kunna ligga ute med material för som nämts så har man ju oftast 30 dgr kredit. Ett jobb, kort men dyrt i inköp av material kanske kräver en större kontantbetalning av firman till sin grossist eller en kortare kredit men då måste man ju informera kunden om det och komma överens om att kanske betala 50% av det eller liknade före. Långa jobb (flera månader) så kan man ju dela upp betalningen på antal månader så har ju firman pengar till att betala sina fakturor till grossist.

Att en del kanske vill ha in pengar i förskott kan ju också bero på att dom nått sin limit hos grossisten men sitter och suger på räkningarna till sista betalningsdag och har flera jobb igång. Hur som helst så får ju varje enskild kund bedömma om firman dom anlitar är seriös och/eller vet hur dom sköter ekonomin om det är viktigt för dom.
Visst kan man betala i förväg men man bör ju då veta vad man ger sig in på samt att man får en faktura och eller kvitto som säger att det är en förskottsbetalning som sedan dras av på slutfaktura efter slutfört arbete, inte bara kasta fram kontanter och hoppas på det bästa.

I TS fall handlar det inte om att betala levererat material innan jobbet är klart så den delen kan lämnas som jag ser det, inte heller vill dom ha betalt för det jobb som är gjort efter halva byggtiden. Utan det som krävs är att TS betalar 30-35% av den offererade totalkostnaden INNAN något arbete påbörjas.
Det är i mina ögon högst oseriöst, betalt för vad då??

Glufsglufs skrev:
Det förändrar ju inte att Hempularen påvisar att ett företag som inte får betalt av en privatkund är oseriös...eller?

Och det var ju som sagt moderator som "breddade" ämnet i denna tråden. Nog om det.
Riktigt så tolkar inte jag hans inlägg men det vi skriver kan oftast tolkas på flera sätt. Jag uppfattar det som att Paul håller med oss dessutom så helt fel ute kan vi inte vara ;)
Att bredda ämnet var inte det egentliga problemet heller utan tonen i ett par av svaren, ännu inte över gränsen kanske men det är en tidsfråga om diskussionen tillåts fortsätta på den nivån. Att hålla oss till ämnet kan dock underlätta när det gäller att också hålla tonen och språket på en sjysst nivå.

Du behöver ju inte försvara dej förresten, dina inlägg har väl aldrig varit några problem? ;)Då har nog jag skrivit sämre själv i nån gammal "oönskad katt på mint tomt-tråd" :blushing:

Jag vill bara hålla diskussionen levande i god ton, helt ok att tycka olika men inte att vara onödigt otrevlig.

Jan-Å skrev:
Riktigt så tolkar inte jag hans inlägg men det vi skriver kan oftast tolkas på flera sätt. Jag uppfattar det som att Paul håller med oss dessutom så helt fel ute kan vi inte vara ;)
Att bredda ämnet var inte det egentliga problemet heller utan tonen i ett par av svaren, ännu inte över gränsen kanske men det är en tidsfråga om diskussionen tillåts fortsätta på den nivån. Att hålla oss till ämnet kan dock underlätta när det gäller att också hålla tonen och språket på en sjysst nivå.

Du behöver ju inte försvara dej förresten, dina inlägg har väl aldrig varit några problem? ;)Då har nog jag skrivit sämre själv i nån gammal "oönskad katt på mint tomt-tråd" :blushing:

Jag vill bara hålla diskussionen levande i god ton, helt ok att tycka olika men inte att vara onödigt otrevlig.
Nä, faktiskt när jag läste igen så kunde man ganska tydligt läsa det "från andra hållet" och allt blev betydligt klarare :blushing:

Och visst är det rätt så som Hempularen skriver men jag slår ändå ett slag för att även de pålitligaste bekanta kan strula när det handlar om pengar. De fall jag själv fått "bråka" om att få betalt i tid så har det handlat om bristande ekonomi hos kunden och det är väl inget fel med det om dom bara kunde hojta till innan fakturan är förfallen, det är det som är så drygt. Helt utan har faktiskt bara hänt 2 ggr på snart 6 år men jag har inte så många privatkunder heller längre.

Eventuella problem med inlägg handlar väl snarast om yrket mer än tonen vad jag fattat det som :S

S
Varför skulle man förskottsbetala material om det i slutänden visar sig att hantverkaren är en total klåpare som förstör, sågar fel eller flyter fel rum eller liknande. Då går ju materialet inte ens att återanvända. Jag betalar ju inte för klinker till 50kvm till ett rum som är 20kvm bara för hantverkaren är dålig på kapa. Man betalar ju för resultatet som inkluderar den tid och det material som är avtalat i priset. Materialet är i sig inget jag betalar för, utan det är det färdiga resultatet jag betalar för.

>DanielF
Jag menar att jag kan tänka mej att betala för material som är levererat och som hantverkaren i sin tur ska betala. Detta så hantverkaren kan betala inom dom 30 dar han har kredit eller vad som nu är aktuellt.
Alltså betalar jag för 20 m2 klinker om det är vad som ska gå åt när det levererats eller badrumsinredningen när den burits in i huset.

S
Jo, nu kanske jag inte lyckades få fram min poäng. :)

Förskottsbetalar dessa 20kvm klinker och flytspackel som exempel. Då menar jag att man privatperson tar större risk än nödvändigt. Låt oss säga att hantverkaren flyter plant utan fall till brunnen och lyckas lägga klinkern upp och ner. Ni blir oense om saken och han vill ha betalt för sitt jobb och du vill att han gör om det. Han säger att han gjort precis vad du sagt.

Värsta möjliga scenario:
Du har betalat materialet.
Hantverkaren vill ha betalt för jobbet.
Du måste ta bort all klinker och allt flytspackel och eventuellt byta golvgips.
Du måste köpa nytt material.
Du måste betala någon annan att göra jobbet.

Skulle du inte förskottsbetalat så skulle det varit hans material på ditt golv. Hantverkaren skulle troligen haft något intresse i att lösa konflikten eftersom han inte bara kommer förlora pengarna för materialet utan även sitt anseende. Väljer han att göra om och göra rätt så är det ju som att ta vilket jobb som helst bortsett från att han får riva skiten först.

Känns lite som om hantverkaren för större utrymme att blåsa en om man betalar för material som han sedan kan förstöra pga klantighet. Lite som att man får hoppas man blir nöjd och att hantverkaren inte är en skitstövel.

Men vi kanske pratar om två helt olika saker?

Nä vi pratar om samma sak. Och Du har rätt i ditt resonemang om man har sån otur med hantverkaren och det kan man iofs ha, finns ett oändligt antal trådar om det på forumet :rolleyes:

Fast jag har ännu inte haft såna klåpare i vårt hus d^_^b

Paul: håller med dig i allt utom det ang. att seriösa företag alltid har 30dagars kredit.... Jag har 30 dar överallt utom på ett ställe där är det kontant som gäller, inte pga min ekonomi och inte pga andra företagets ekonomi utan helt enkelt för att dom har bestämt att dom inte lämnar kredit till någon...
Det här är ett undantag, men ville gärna tala om hur det kan vara...
Har heller aldrig (hittils ) blivit blåst utan brukar få betalt efter ca 5-7dagar efter fakturering

Paul-Staffanstorp
nino skrev:
Paul: håller med dig i allt utom det ang. att seriösa företag alltid har 30dagars kredit.... Jag har 30 dar överallt utom på ett ställe där är det kontant som gäller, inte pga min ekonomi och inte pga andra företagets ekonomi utan helt enkelt för att dom har bestämt att dom inte lämnar kredit till någon...
Det här är ett undantag, men ville gärna tala om hur det kan vara...
Har heller aldrig (hittils ) blivit blåst utan brukar få betalt efter ca 5-7dagar efter fakturering
Självklart menade jag att man har 30 dagars kredit där det är möjligt att få detta...

Men visst finns det företag som inte lämnar kredit till någo, men då är vi ju i ett annat läge vilket går att förklara för kunden... om man nu som företagare inte vill nyttja sin egen likviditet till att ligga ute med pengar för kundens räkning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.