8 874 läst ·
42 svar
9k läst
42 svar
Företag som rensar ut grävd brunn?
Coliforma bakterier brukar bero på ytvatten inträngning. Det löser man inte med att rensa brunnen. Men det kan vara en vettig åtgärd ändå. Klorering löser problemet tillfälligt.
Nåja jag förenklade väl lite väl mycket antar jag-RB- skrev:
natriumhypoklorit bryts ju ned till vanligt salt väldigt fort det var mer den jag tänkte påcoch den används ju till att göra rent vatten i reningsverken så.....
Är skicket bra på den grävda brunnen, betongringar är att föredra. Så finns det inget som säger att en grävd brunn är bättre eller sämre än en borrad och vise versa.
Det som renar vattnet i en grävd brunn är marken runt om, har man en hög sandhalt så finns det inte mycket som slår ett sådant vatten. Får du dock färg i vattnet tyder detta på humus (växtpartiklar) som följer med vattnet in i brunnen. Då är det troligen brunnen som är otätt.
e-coli är ofta ett tillfälligt problem då något animaliskt har tagit sig ner i brunnen. Kolla så att lock sluter tätt och att det inte finns några sprickor där något kan ta sig ner.
Det kan självklart även vara påverkan från avlopp, gödselstack och dyl.
Då bör man nog titta på att byta till borrad brunn. Men dom kommer inte alltid utan problem. Jag brukar säga -det finns en anledning till att gruvor ligger under marken.
Det som renar vattnet i en grävd brunn är marken runt om, har man en hög sandhalt så finns det inte mycket som slår ett sådant vatten. Får du dock färg i vattnet tyder detta på humus (växtpartiklar) som följer med vattnet in i brunnen. Då är det troligen brunnen som är otätt.
e-coli är ofta ett tillfälligt problem då något animaliskt har tagit sig ner i brunnen. Kolla så att lock sluter tätt och att det inte finns några sprickor där något kan ta sig ner.
Det kan självklart även vara påverkan från avlopp, gödselstack och dyl.
Då bör man nog titta på att byta till borrad brunn. Men dom kommer inte alltid utan problem. Jag brukar säga -det finns en anledning till att gruvor ligger under marken.
Precis som du säger "tillfälligt".D Daniel 109 skrev:
Jag vill gärna ha en långsiktig permanent lösning. Man vill ju gärna inte göra jobbet mer än en gång.
Alltså brunnen ligger i sluttning vid grusvägen, men den ligger jämnt med marken. Så det är mycket möjligt att det läcker in massa från åkern runtom. Sedan sitter ju pumpen där man pumpar ut vattnet, inte fast i brunnen, utan den är på 6 st tegelstenar löst. Huset ligger också i en sluttning. Grannarna har egen brunn samt vissa hängde med på tåget för 10 år sedan när det erbjöds kommunalt vatten. Förra ägarna hängde inte med på det tåget eftersom de använde gården som fritidsboende och stängde t o m av vattnet helt när de ej var på plats under längre perioder.S Stefan1972 skrev:
Vi kan tyvärr inte få kommunalt vatten eftersom det är för få intressenter. 2 hushåll.
Har ärligt talat inte tittat ner i brunnen själv. Så jag vet inte vilket skick det är i. Trodde man behövde någon som vet sin sak som också kan avgöra skicket på brunnen. Vad ska jag titta efter och hur djupt?M mogge_73 skrev:Är skicket bra på den grävda brunnen, betongringar är att föredra. Så finns det inget som säger att en grävd brunn är bättre eller sämre än en borrad och vise versa.
Det som renar vattnet i en grävd brunn är marken runt om, har man en hög sandhalt så finns det inte mycket som slår ett sådant vatten. Får du dock färg i vattnet tyder detta på humus (växtpartiklar) som följer med vattnet in i brunnen. Då är det troligen brunnen som är otätt.
e-coli är ofta ett tillfälligt problem då något animaliskt har tagit sig ner i brunnen. Kolla så att lock sluter tätt och att det inte finns några sprickor där något kan ta sig ner.
Det kan självklart även vara påverkan från avlopp, gödselstack och dyl.
Då bör man nog titta på att byta till borrad brunn. Men dom kommer inte alltid utan problem. Jag brukar säga -det finns en anledning till att gruvor ligger under marken.
Det är inte nödvändigt så. Många borror dras med föroreningar, som förvisso kanske är ofarliga men väldigt tråkiga. Många har järn, mangan som missfärgar allt inklusive handfat, toalettstolar, tvätt körd i tvättmaskin, vatten tappade i glasen blir gulbrunt m.m.S Stefan1972 skrev:
Går såklart att åtgärda med filter men blir en extra engångskostnad samt en löpande underhållskostnad.
Säger detta bara som motvikt till att alla borrade brunnar skulle vara frälsningen, det är de inte, det kan också slå fel.
En grävd brunn kan ha likaledes gott vatten. Deras akilleshäl brukar vara tillgången, dvs. vid torrperioder kan grävda brunnar sina vilket nästan aldrig borrade gör. Men det vet man om man använt brunnen i 1-2 år om den brukar sina eller inte.
Hade i detta fall börjat med en kloreringsåtgärd, finns firmor som gör detta om man inte vill göra själv. Som @mogge_73 skriver tyder e-coli på läckage från avföring, bajs. Det kan vara en trekammarbrunn, en stenkista, en avloppsledning eller något som läcker vatten in i marken inom 10-20 meter som för med sig bakterier genom vattenströmmar i marken.
Allt går att åtgärda.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Funderat på att läsa trådstarten?
Eller åtminstone rubriken.
Eller åtminstone rubriken.
Vi hade ungefär samma problem med vår brunn, grävd med cementrör.S Sommartid skrev:
Vi löste det hela genom att köpa en dränkbar pump på biltema, tömma brunnen. Sätta ner en stege (Aluminium rekommenderas starkt över den astunga trästege vi brottade ner), skura ur den med en rotborste (högtryckstvätt hade nog varit smidigare så här i eftertankens kranka blekhet), gräva ur den lite i botten för att få bort så mycket gegg som möjligt.
I samband med detta såg vi var det läckte in markvatten, i rörgenomföringen till vattenröret. Vi grävde fram denna och tätade med betong blandat med glasvatten. Hällde i ett par hundra kg makadam i botten och lät den återfyllas. Sen tömde vi den igen och lät fyllas. Spolade ur ledningarna ordentligt och skickade in nytt vattenprov.
Vi hade lite problem med järn och vad det nu var, så byggde även ett kalkfilter och stoppade ner som löste detta, men det behöver ni antagligen inte göra.
Hur som helst så löste denna enkla åtgärd allt för oss, till en total kostnad av kanske nån tusenlapp. Så innan du springer iväg och borrar en ny brunn för 100k kan det ju vara värt att prova?
Börja med att lyfta på locket och titta ner
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Hej,M mogge_73 skrev:
Ursäkta sent svar. Dottern var sjuk och hade feber. Nu mår hon bra igen.
Det ser ut som betong.
Vi köpte det september 2019. Har inte flyttat in bara varit där då och då för att fixa upp det.
Har bara sett att vattnet blir mörkgrått, tror pga järnet i vattnet.
Bifogat ganska dålig bild på brunnen. Hade inga bra. Får försöka ta under helgen.
Mvh,
Sommartid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J johan_p skrev:Vi hade ungefär samma problem med vår brunn, grävd med cementrör.
Vi löste det hela genom att köpa en dränkbar pump på biltema, tömma brunnen. Sätta ner en stege (Aluminium rekommenderas starkt över den astunga trästege vi brottade ner), skura ur den med en rotborste (högtryckstvätt hade nog varit smidigare så här i eftertankens kranka blekhet), gräva ur den lite i botten för att få bort så mycket gegg som möjligt.
I samband med detta såg vi var det läckte in markvatten, i rörgenomföringen till vattenröret. Vi grävde fram denna och tätade med betong blandat med glasvatten. Hällde i ett par hundra kg makadam i botten och lät den återfyllas. Sen tömde vi den igen och lät fyllas. Spolade ur ledningarna ordentligt och skickade in nytt vattenprov.
Vi hade lite problem med järn och vad det nu var, så byggde även ett kalkfilter och stoppade ner som löste detta, men det behöver ni antagligen inte göra.
Hur som helst så löste denna enkla åtgärd allt för oss, till en total kostnad av kanske nån tusenlapp. Så innan du springer iväg och borrar en ny brunn för 100k kan det ju vara värt att prova?
Börja med att lyfta på locket och titta ner![]()
Tack Johan_p! Locket verkar också vara av betong, men det finns ett hål där pumpen sitter som man kanske kan kika ner.
Det låter så lätt när man läser ditt meddelande men har hittat info att det är farligt att gå ner i brunnen för att man kan svimma/dö pga syrebrist eller något. Känns inte säkert. Även att brunnen kan rasa på en. Vill varken riskera mitt eller min mans liv pga att åtgärda detta problem. Därav också jag föredrar att vi anlitar någon som kan sin sak för att göra detta.
Vilket år är ert hus/brunn ifrån? Var köper man kloren för att utföra den här metoden innan man går vidare med nästa? Hur mycket klor behövs det?
Har du möjlighet att skicka en bild på er brunn? Blev nyfiken hur den ser ut.
Ska dock se om vi kan klorera nu efter påsk.
Mvh,
Sommartid
Är det grått och lite mjölkigt är det troligen lera.
Börja med att rensa ordentligt runt brunnen.
Se till så ni inte har stillastående vatten runt brunnen. Kolla så locket sluter tätt runt om.
Dosering för klorering står på flaskan, köp vanligt klorin i butiken. 5-6 flaskor borde räcka.
Är vattnet fortsatt grått och mjölkigt efter detta, så skulle jag nog titta på en annan vattenkälla.
Börja med att rensa ordentligt runt brunnen.
Se till så ni inte har stillastående vatten runt brunnen. Kolla så locket sluter tätt runt om.
Dosering för klorering står på flaskan, köp vanligt klorin i butiken. 5-6 flaskor borde räcka.
Är vattnet fortsatt grått och mjölkigt efter detta, så skulle jag nog titta på en annan vattenkälla.