63 056 läst ·
224 svar
63k läst
224 svar
Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Jo det är bara golvbrunn och wc avlopp som får gå genom golv!B breakman skrev:
Skulle också säga gör om gör rätt! Vad fan tänkte de?!?
Tror knappast det går att koppla om ifrån vardagsrummet, det är bara riva upp och börja om.
Dessutom en massa andra fel, brunnsmanschetter som syns osv.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Nä, det är ok med avlopp även för tvättställ och tvättmaskin genom golvet så länge det inte är i duschplatsen (i alla fall i Säker Vatten 2016). Däremot är det förstås att föredra att lägga det i vägg så att man minimerar antalet känsliga punkter på golvet.S swirve skrev:
Lugn i stormen. Kreditbolaget har inget med detta att göra. Finns lite olika upplägg men det vanliga är att entreprenören får pengarna direkt när en faktura skickas. Kreditbolaget tar såklart ut % på detta.M Mortsken skrev:Hade allt varit perfekt i badrummet, och det går att ordna från vardagsrummet är det väl en sak.
Men med tanke på hur mycket fel det verkar vara här med allt möjligt, så hade jag aldrig låtit de åtgärda så som de tänkt. De hade fått göra om och göra rätt från början.
Reklamera även till kreditbolaget och kräv tillbaka pengarna. Eftersom du inte fått något fungerande badrum, så ska du klart ha tillbaka pengarna tills du har fått detta.
Bestrider du som konsument däremot fakturan så hänvisar kreditbolaget direkt till entreprenören. Ringer du kreditbolaget nu så hänvisar dom till entreprenören.
Om vi nu bortser från att mycket är fel har också en del blivit rätt. Viktigt att komma ihåg trots att det ser mörkt ut. Entreprenören har slutfört sitt arbete och beställaren har betalat. SEN ( jag förutsätter sen) har det upptäckts fel och brister. Entreprenören har inte kört huvudet i sanden utan faktiskt kommit med ett förslag på lösning. Som jag tolkar det så har man också kommit överens om att ”testa” entreprenörens lösning. Det är lätt att säga att det bara är att kräva ditten och datten. Riktigt så enkelt är det inte av flera orsaker. Bara kolla hur många företag som försvunnit snabbt när Coronan slog till. Krigskassan är inte stor hos många när det blir fel.
JAG VET. Troligen är hela det här bygget katastrof. Men det är svårt att avgöra här även fast misstankarna är stora. Därför skall en sakkunnig kopplas in omgående som hjälp till familjen. Sen får man ta det därifrån när man har en helhetsbild.
Alla spillvattenledningar får komma upp ur golv. Inga vattenledningarS swirve skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 472 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 472 inlägg
Det stämmer, tar tillbaka det jag skrev! Dock skall det vara 60mm mellan rör och vägg.Bernieberg skrev:
130-140” har jag för mig att jag läst. Exkl. inredning om jag minns rätt. Ingår kakel och klinker? Vad exakt är gjort? Vill som sagt inte strö salt i såret men jag förutsätter att detta är inkl moms. Jag har sett rivning, uppbyggnad stomme, golvvärme, omdragning stammar, kakling etc. Det kostar betydligt mer än 130-140. Så JO. Det säger mig en del vad man har betalat.Bernieberg skrev:
Typuskt hantverkarjobb numera. Det finns seriösa som gör rätt, men är tyvärr väldigt sällsynta numera.Flöjten5 skrev:
Hej, ska försöka summera det här lite lättbegripligt.
Jag har anlitat ett företag för renovering av badrum, och de har i sin tur anlitat underentreprenörer som utfört de praktiska momenten.
Snickarna bilade upp golvet och grävde fram avloppsrören, och rörmokarn tog vid och kopplade in det nya avloppet. Det gick flera rör ut ur rummet, ett för handfatet, ett för dusch, ett för toalett, och ett för avluftning. De tre första gick till avloppsstammen, och det sistanämnda upp på taket. Summa summarum så kopplade de nya avloppet på avluftningen, vilket visade sig när allt arbete var klart. Och skiten har ju svårt att pressa sig upp ändå upp på taketoavsett hur mycket man spolar.
Jag sa även till rörisen när dom kopplade in nya avloppet att slå i en hink vatten och kolla i spolbrunnen, men det hoppade dom uppenbarligen.
Det har varit en del turer efter det, då jag har ringt ut spolbil 2 gånger för undersökning (för jag trodde att det var stopp i stammen först), och det anlitade företaget har haft önskemål om 2 ytterliggare undersökningar. Så, jag har fina filmer som tydligt visar att de har kopplat fel.
Nu är läget så att dom ska bila upp vardagsrumsgolvet och angripa rören därifrån. Och jag fick då veta att om jag vill ha ett dyrare golv än det som ligger, så får jag betala mellanskillnaden. Frågade då om dom inte kunde bjussa på ett golv som kompensation för att jag har stått utan badrum sedan november, och dessutom får vardagsrummet som byggarbetsplats under en tid.
Svaret jag fick då var att de anser att det är good will nog, att de fixar felkopplingen. Jag svarade då att jag inte kunde förstå det resonemanget, men han jag pratade med hänvisade då till Boverkets regler, som tydligen lägger ansvaret på mig.
Visst, jag har en viss förståelse för att jag som fastighetsägare har ett visst ansvar för allt arbete som sker. Men anlitar jag ett företag på totalentreprenad, och dom kopplar fel på ren okunskap. Är det verkligen mitt ansvar?
Men jag känner en kille, han har en bror. Dom är bra på sådana här ärenden. Gyttorp heter dom.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag är ledsen, men du gjorde bort dig redan i början.Krille-72 skrev:
Nu har det visats bilder på badrummet. Mina misstankar visade sig vara mer sanna än jag själv kunnat gissa. Ett pris har presenterats men det säger inte mig så mycket eftersom jag inte vet exakt vad som ingick i priset. Eftersom jag inte vill strö salt i såren så har jag istället via inlägg försökt att förklara att dom behöver hjälp NU av sakkunnig för att gå vidare och lösa soppan på bästa sätt.
Har jag fortfarande gjort bort mig ordentligt elller?
Sen måste jag erkänna att jag drog slutsatsen att det var klantverkare som gjorde jobbet ganska snabbt.
Sen är det en självklarhet att avloppet ska fungera. Det är normalt sett inget som kostar extra. Men du har rätt vi har inte sett avtalet. Där står det att ska det göras rätt kostar det extra. Kanske är ett vanligt avtalsvillkor hos klantverkarnas rf
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Skickade över bilderna idag till mitt försäkringsbolag och talade med en trevlig herre. Han påpekade främst på att tätskikt inte anslöt mot karm. Står även tydligt i BBV att det ska göras. Angående vinklarna vid avloppet så kunde han bara hitta att det inte rekommenderas att ha det så. Men han erkände att han inte var expert på vvs. Angående manchetten så var det fel, men kanske inte hela världen, det kunde göra det sämre att vara där och peta.M Mortsken skrev:
Redigerat: