Byggahus.se

Företag påstår att det är mitt ansvar att de kopplat avloppet fel

  1. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

    Derbyboy

    Medlem

    TS: Ovan har du troligtvis det bästa rådet i hela tråden.

    Som konsument har du i regel rätt till (inom rimliga gränser) ersättning för merkostnader som en entreprenad orsakar pga av fel i entreprenaden. Det är dock helt fel läge (enligt mig) att innan felet är åtgärdat komma med krav.

    - Dokumentera, bilder, mail, dagbok, ljudinspelningar, expertutlåtanden osv

    - Spara kvitto för utlägg

    - Försök få det skriftligt att de gjort fel. Räcker med att någon av ”gubbarna” på plats i en bisats säger att ”ja det här va jävligt klantigt av oss”. Har du en ljudfil på det har du ett mycket starkt bevisläge och då kan du räkna med full ersättning och kompensation enligt konsumentlagstiftningen.

    När allt är åtgärdat och fakturan kommer för dina extraval så kan du rikta motkrav.
     
  2. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 551 inlägg

    Flöjten5

    Medlem
    Inflik om att de har mer att åtgärda än avloppet.
     
    • Laddar…
  3. J
    Medlem · 1 600 inlägg
    Kan inte begripa hur det ska gå till, skulle bli ytterst förvånad om dom kan sy ihop avloppen via vardagsrummet!?
    Tror risken är stor att dom kommer ställa till det än värre med detta förslag!
    Finns för många om o men i detta.....
     
  4. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 551 inlägg

    Flöjten5

    Medlem
    Absolut, kloka ord. Jag försöker hålla god ton. Allt är betalt, så jag har en del att förlora.
    Jag tog finansiering genom dom, och enligt kreditbolaget så fick dom hela summan utbetald redan innan arbetet startade. Och enligt kontraktet ska betalningen ske stötvis efter vissa avslutade moment. Så jag betalar ränta på hela summan, utan att ha ett funktionsdugligt badrum.
     
  5. C
    Medlem · 8 832 inlägg
    Där har du förvisso ett ganska starkt skydd med möjligheten till att reklamera mot kreditgivaren.
     
  6. L
    Husägare · Stockholm · 556 inlägg

    Luddis_1

    Husägare
    Då har du ju inte betalat allt. Kontakta kreditbolaget och informera läget. Du bör kunna frysa dina inbetalningar dit till ärendet är löst. Detta om något kommer ge dig påtryckningsmedel mot klåoar firman.
     
  7. Flöjten5
    Medlem · Dalarna · 551 inlägg

    Flöjten5

    Medlem
    Jag ringde dom, och dom säger att allt är utbetalt till firman. Men jag ska ringa dom igen och kolla vad det finns för möjligheter.

    Edit: Kontaktade återigen kreditbolaget, och dom hänvisar mig tillbaka till företaget.
     
    Redigerat 12 jan 11:11
  8. S
    Besserwisser · 148 inlägg

    sjoelund

    Besserwisser
  9. L
    Husägare · Stockholm · 556 inlägg

    Luddis_1

    Husägare
    Saxat ur din länk:
    "Vid köp av varor och tjänster har konsumenter rätt att i vissa situationer framställa invändningar. En sådan invändning kan till exempel vara att det är fel på varan eller att säljaren är i dröjsmål med leverans av varan. När sådana situationer uppstår har konsumenten rätt att vidta eller kräva vissa åtgärder. Sådana åtgärder kan till exempel vara, reparation vid fel på vara eller innehållande av betalning vid utebliven leverans."

    Detta brukar göra att kreditbolagen brukar vara väldigt behjälpliga. Iaf enligt min egen erfarenhet
     
  10. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

    fsn

    Medlem
    Du har köpt ett badrum (ni kanske har ett till badrum som ni kan/kunde använda under byggets gång?). Ni har däremot inte köpt ett vardagsrum i kaos. Tänk dig för väldigt noga. Jag hade inte släppt in nån i mitt vardagsrum utan att det specifikt för den delen skrevs ett nytt kontrakt. Sannolikheten är rätt stor att dom börjar riva, sen kommer det fakturerbara jobb som har prioritet för att hålla kassaflödet under armarna. Och där sitter ni i i nåt som ser ut som Beirut på 80-talet och undrar vad fan som hände och när det är klart.

    Jag hade inte släppt in dom där med mindre än en utställd fet bankgaranti som ger er möjlighet att ta in nån annan att åtgärda det dom ställt till med om dom får för sig att bara dra därifrån eller kursa (och nån bankgaranti kommer ni inte att få) samt en kontrakterad tidplan, kontrakt hur genemförande med dammbegränsning, sanering mm och vite som betalas ut via bankgarantin samt ett kontrakterat att ni får ta in annan firma att återställa väldigt snabbt om dom inte åtgärdar inom tidplan.

    Jag tycker ni skall ha det golvet ni vill ha med (inom rimliga gränser), firman tjänar uppenbarligen på att inte bryta upp badrummet. Ett bombat, sönderbilat och troligtvis totalt nerdammat hus är en större störning än en badrumsrenovering om det är så att man har ett badrum till i huset.

    Rimliga lösningen är att dom bilar i badrummet och totalt gör om det istället.
     
  11. Mats-S
    Byggveteran · Sollentuna · 1 011 inlägg

    Mats-S

    Byggveteran
    Instämmer, det är det mest hållbara om man ser framåt och inte vill leva med någon konstig "fullösning" som kan ställa till problem i framtiden :thinking:

    Jag lider med er alla som inte har kunskap/tid att fixa era renoveringar själva. Måste vara en ständig ångest när man ska leja hantverkare som alltför ofta saknar yrkeskunskap och moral vilket leder till att ni i slutändan står med massa problem och utgifter. Tänk vad mycket tid det kostar att processa mot sådana här fuskare ...

    Som tur har jag i mitt tidigare liv på 1900-talet jobbat 20 år som snickare/timmerman så när frugan kommer med hot om att ta in en hantverkare när jag inte har tid, så lugnar hon sig snabbt när man visar några trådar här på forumet.
    Nu menar jag inte att alla hantverkare är klåpare, men absolut alldeles för många har noll yrkesstolthet i sitt hantverk. Det känns som att vi i gamla gardet hade mer av den varan :thinking:
     
  12. Bernieberg
    Renoverare · Kalmar län · 1 939 inlägg

    Bernieberg

    Renoverare
    Vet förstås inte riktigt om jag ser hela avloppsdragningen rätt framför mig men det som tidigare var avluftning borde ha fall mot stammen och alltså få bakfall om man nu använder det ”i andra riktningen”.
     
  13. D
    Medlem · stockholm · 3 508 inlägg

    Derbyboy

    Medlem
    Fy fan om det stämmer!
     
  14. Krille-72
    Medlem · 1 025 inlägg
    Nu sticker jag ut hakan lite. Man får vad man betalar för. Detta kommer jag fram till efter att ha försökt att förstå problemet och försökt att förstå hur dom nu försöker åtgärda problemet. Sen säger bilden på dragningen av vattenröret en del även fast jag inte förstår vart röret finns.
    Skulle vara intressant att se lite bilder från badrummet och veta vad du har betalat för kalaset.
    Hur som helst. Lycka till och du har antagligen all rätt på din sida lite beroende på hur beställningen ser ut.
     
  15. F
    Medlem · Västra götaland · 5 233 inlägg

    fsn

    Medlem
    Nu gör du väl ändå bort dig rätt ordentligt eller?

    Först hävdar du att man får vad man betalar för och sen vill du veta vad dom betalat för kalaset. Logiskt.
     
    • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.