T topmount skrev:
Väldigt glad att jag inte längre är ordförande i BF längre. Inspelade samtal och renoveringar som medlemmar gör som föreningen sedan ska ansvarar för. I min gammal förening togs elementet bort i ett badrum och ersattes med handdukstork. Problemet va bara att hantverkarna även reglade ut väggen och hokus pokus så va den nya kopplingen föreningens ansvar då den nu befann sig i en vägg. Ni förstår säkert att kopplingen började läcka och föreningen fick betala 50 000 i självrisk. Medlemmen som hade tagit billigaste möjliga anbud fick bo på hotell i sex veckor medan arbetet pågick. För din egen del se till att få det bra, inte många som vill köpa en lägenhet nu förtiden med ett tvivelaktigt badrum.
Har liknande erfarenhet: Medlem bygger om badrummet och ersätter element med handdukstork. Lägenheten byter ägare och den nya ägaren klagar på att det är kallt i badrummet. Nu är det plötsligt föreningens problem, då värmen i lägenheten ligger inom föreningens ansvar.

Uppdatering:

Den andra besiktningsmanen föreningen ville att jag skulle ta in var här idag och verkade bra och kunnig. Rörmockaren + chefen från byggföretaget var med så att de kunde förklara/visa hur de tänker att det går att lösa så alla blir nöjda. Kortfattat en speciallösning där med rören från gamla elementet samt en skjutdörr som går nedanför och innanför golvlisten. Besiktningsmannen skulle kolla upp en sak bara men lät positiv till lösningarna. Allt ska dokumenteras steg för steg när det byggs så att föreningen kan få bilder för att visa i framtiden vid en eventuell vattenskada då det är en speciallösning, även om det verkar bli en bra och väldigt säker lösning.

Nu återstår det att se vad besiktningsmannen får fram när han kollar upp en detalj kring elementrören/lösningen där. Samt när vattenskadan ovanför blir löst då föreningen vill ta in Bravida för det (antar att de har avtal redan med dem).

Sen vet jag inte om det går att få någon ersättning från mitt försäkringsbolag kanske för problemen som vattenskadan orsakar? Nu måste min hyresgäst som bor i uthyrningsdelen bo på annat håll under tiden t.ex. Han behöver inte betala hyra 1 månad har jag sagt eftersom han inte kan bo i sin uthyrningsdel nu. Byggarna måste vänta tills vattenskadan är fixad innan de kan fortsätta. Jag måste betala extra för ny dörr för att föreningens försäkring ska gälla trots att de redan hade beviljat bygget osv. Men jag antar att det är svårt att få någon ersättning för något av detta?

Nu kan jag andas ut lite åtminstone då det verkar som att allt inte behöver göras om från början igen med renoveringen då föreningen sagt att de inte vill stå för den kostnaden i så fall.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
I princip så skall ju din försäkring ersätta skador från vatten från andra lägenheter. Men nu har du ju ingen skada på lägenheten, utan mer en skada på ditt ombyggnadsprojekt. Sådant tror jag ingen försäkring ersätter. Det får man nog räkna som en normal riks vid alla ombyggnader (väldigt vanligt).

Samma sak med hyresbortfall från din uthyrningsdel, det täcker troligen inte heller varken försäkringsbolag eller förening. Om du hade hyrt ut som näringsidkare så hade du kunnat teckna en företagsförsäkring som täcker omsättningsbortfall i vissa fall.

• Gilla
T.Linfors och 2 till
  • Laddar…
Skönt att det verkar lösa sig.
Som redan sagts får du nog svårt att få ersättning från försäkringsbolaget för en uthyrning om du bara har en vanlig hemförsäkring.

Hur stora bli extrakostnaderna?
Att de ”inte vill” betala spelar ju inte så stor roll. Jag vill inte betala parkeringsböter, men...
Du får fundera på om det är något du vill processa om eller ej, då du ju faktiskt har ett godkännande. Men det kan ju leda till en hel del besvär för dig i framtiden, så det bör ju vara en rejäl slant om det ska vara värt det...

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Skönt att det verkar lösa sig.
Som redan sagts får du nog svårt att få ersättning från försäkringsbolaget för en uthyrning om du bara har en vanlig hemförsäkring.

Hur stora bli extrakostnaderna?
Att de ”inte vill” betala spelar ju inte så stor roll. Jag vill inte betala parkeringsböter, men...
Du får fundera på om det är något du vill processa om eller ej, då du ju faktiskt har ett godkännande. Men det kan ju leda till en hel del besvär för dig i framtiden, så det bör ju vara en rejäl slant om det ska vara värt det...
Jo det är nog inte värt det. Jag tänkte att jag inte lär kunna få ut något ekonomiskt kring detta och blir extrakostnaderna små nu så är det ingen större fara. Extrakostnaderna för mig ser ut att bli ca 2000 kr för ändringarna kring bygget för att det ska fungera även med föreningens försäkring. Det kan förstås vara en fördel för min del med att det byggs extremt säkert.
Sen 1000 kr extra i hyresbortfall från min hyresgäst som måste bo hos en kompis mycket längre än tänkt dels pga föreningens strul och ca 2000 i hyresbortfall pga vattenskadan som tar tid att fixa. Samt xx kr för att behöva anlita en till, andra besiktningsman som föreningen bad mig ta in.

Allt strular från föreningens sida tycker jag. T.ex. första besiktningsmannen som de ville ta in och hade som krav innan renoveringen. De lyckades inte boka in honom på flera veckors tid. Till slut fick jag hans nummer och bokade in honom dagen därpå.. Jag har fått felaktiga fakturor från föreningen tidigare. Nu i skrivande stund ska ett företag bokas in för att fixa vattenskadan och tydligen kontaktades dem i fredags (för 5 dagar sedan) och de skulle höra av sig men varken jag eller vicevärden har hört något och han har då inte kontaktat dem mer utan låter som tidigare allting vara tills jag hör av mig och undrar varför inget händer. Den här gången väntade jag inte ett par veckor däremot eftersom jag vet hur det fungerat tidigare.
Men mest less är jag på hanteringen av situationen kring min renovering, t.ex. att jag fick ett sms bara i söndags där det stod att de drar tillbaka godkännandet av bygget och att det såg ut som att jag skulle behöva stå för kostnaden att återställa allting och bygga på ett annat sätt vilket skulle bli en ordentlig extrakostnad för mig. Ingen rolig nyhet att få ett sms att jag troligen kommer behöva lägga ca 20-30 000 kr på återställning + ca 30 000 kr på flytt av vägg, flytt av köksdel osv för att göra en annan planlösning med renoveringen endast pga att föreningen ej kollat upp kring sin försäkring innan de godkände från början. Åtminstone ett samtal hade varit fint att få och att de erkänner att de gjort fel från början och startar en konversation med mig kring vad som kan gå att göra för att lösa detta. Jag hade gjort allting rätt, de hade godkänt bygget och deras besiktningsman med.
Det blev långt, jag kanske behövde skriva av mig lite. Jag är väldigt glad att det verkar lösa sig smidigt nu ändå.

• Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Trevligt att det löser sig, och vissa kostnader får man nog tugga i sig även om någon annan borde betala. Jag ser det som att du kommer billigt undan i någon fråga men förlorar i någon annan.

Din hyresgäst har nog större rättigheter än att bara slippa betala hyran för en lägenhet hen inte kan använda. Där kommer du billigt undan.

Att föreningen får dig att betala för två besiktningsmän för att de inte är nöjda med den första (som de rekommenderat!) är inte ok. De borde ta kostnaden för den andra.

Att föreningen drar tillbaka ett godkännande som eventuellt leder till höga extra kostnader borde inte primärt varit ditt problem. Stannade kostnaden på ett par tusen kan nog alla vara glada, men det är inte givet att den kostnaden borde falla helt på dig.

Summa summarum tror jag att du kom billigt undan då hyresgästen säkerligen hade kunnat ställa krav på att du ordnat alternativt boende. Också skönt att avsluta i samsyn med föreningen snarare än att bråka om ansvar hit och dit när det ändå blev rätt måttliga extra kostnader.

Verkar ha slutat bra. Bjud gärna på några bilder på detta minibadrum och de speciallösningar som krävts. :D

• Gilla
T.Linfors och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Trevligt att det löser sig, och vissa kostnader får man nog tugga i sig även om någon annan borde betala. Jag ser det som att du kommer billigt undan i någon fråga men förlorar i någon annan.

Din hyresgäst har nog större rättigheter än att bara slippa betala hyran för en lägenhet hen inte kan använda. Där kommer du billigt undan.

Att föreningen får dig att betala för två besiktningsmän för att de inte är nöjda med den första (som de rekommenderat!) är inte ok. De borde ta kostnaden för den andra.

Att föreningen drar tillbaka ett godkännande som eventuellt leder till höga extra kostnader borde inte primärt varit ditt problem. Stannade kostnaden på ett par tusen kan nog alla vara glada, men det är inte givet att den kostnaden borde falla helt på dig.

Summa summarum tror jag att du kom billigt undan då hyresgästen säkerligen hade kunnat ställa krav på att du ordnat alternativt boende. Också skönt att avsluta i samsyn med föreningen snarare än att bråka om ansvar hit och dit när det ändå blev rätt måttliga extra kostnader.

Verkar ha slutat bra. Bjud gärna på några bilder på detta minibadrum och de speciallösningar som krävts. :D
Ja jag får ta och lägga ut bilder sen :D

Hyresgästen frågade jag innan. Om inte han hade varit med på tåget kring att renovera hade jag inte gjort det nu medan han bor där. Han är också intresserad av att få en dusch och slippa duscha hos kompisar/på jobbet så vi kom överens om att han inte behöver betala hyra under tiden renoveringen pågår. Nu drar det ju dessvärre ut på tiden men han tog det rätt bra i alla fall.

Jag ska höra med föreningen om de anser att det är rimligt att jag betalar för två olika besiktningsmän trots att jag och snickarna gjort allting korrekt ända från start. Samt att det faktiskt är föreningen som velat ändra på originalplanen kring renoveringen. De kan stå för kostnaden för den andra besiktningsmannen tänker jag med. Jag ville inte ta in honom och det var snickarna som tog fram förslagen för att göra renoveringen extremt säker nu, besiktningsmannen hade inga tankar ytterligare som förbättrade planen som snickarna kom med.

• Gilla
T.Linfors och 2 till
  • Laddar…
Det låter som att du kanske har lite högt ställda förväntningar på hur hanteringen av vattenskadan skall gå till. Det är ofta väldigt segt o ineffektivt när försäkringsbolag, byggfirma, fukttekninket, torkfirma o besiktningar skall göras. Ofta har de inget flöde alls med ledtider på 2-4 veckor mellan varje moment. Om det gällt ett helt badrum på försäkring, så är tider på 5-8 månader inget ovanligt.

En släkting harvar med det där just nu. Där har det gått två månader bara på att avgöra omfattningen (gäller takläckage under pågående arbete, firmans ansvarsförsäkring, slutnotan verkar hamna på 5+ milj).

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det låter som att du kanske har lite högt ställda förväntningar på hur hanteringen av vattenskadan skall gå till. Det är ofta väldigt segt o ineffektivt när försäkringsbolag, byggfirma, fukttekninket, torkfirma o besiktningar skall göras. Ofta har de inget flöde alls med ledtider på 2-4 veckor mellan varje moment. Om det gällt ett helt badrum på försäkring, så är tider på 5-8 månader inget ovanligt.

En släkting harvar med det där just nu. Där har det gått två månader bara på att avgöra omfattningen (gäller takläckage under pågående arbete, firmans ansvarsförsäkring, slutnotan verkar hamna på 5+ milj).
Det låter inget vidare :/ Har svårt att se hur notan kan hamna på 5+ miljoner, då kan man bygga ett helt nytt hus för mindre pengar..

Nu är den här vattenskadan väldigt liten i omfattning och inget mögel har bildats. De snickare som renoverar mitt badrum verkar väldigt kunniga och enligt dem bör det gå att fixa på någon dag om man bilar upp en del av taket, alternativt relinar röret som läker ifall det blir svårt att komma åt. Sen tar det förstås flera dagar att torka ut fukten, men bara nu över helgen medan det stått och självtorkat så har det blivit mycket bättre trots att läckaget är kvar. Fuktig isolering och trä är borttaget redan. Försäkringsbolaget sa att de tror att kostnaden för föreningen att reparera kan bli mindre än självrisken (1 prisbasbelopp).

• Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Flera lägenheter som drabbats. I princip samtliga ytskikt, golv osv.

Det låter som "din" vattenskada är rätt liten, men om det är ett rör som läcker så kanske de måste bryta upp även i grannlägenheten dit röret går?

Det låter som föreningen börjar närma sig ett stambyte, om avloppsrör börjar läcka såhär. Räkna med att den dag det sker så kommer ditt nya badrum att rivas igen, och det är inte självklart att föreningen står för återställande (komplicerade regler). I den mån det är möjligt så försök se till att stamledningar som är åtkomliga från din ombyggnad byts nu. Det ligger framförallt i ditt eget intresse.

Även om du själv står för ett byte av stamledningar genom ditt badrum, så är det ingen garanti för att de inte måste bytas igen vid ett stambyte. Ofta väljer men en något annan väg för rör osv. Men det ökar chansen att du slipper drabbas av stambyte när det blir aktuellt.

• Gilla
T.Linfors och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.