@bergenudd , anser du att TS är ansvarig även för den gamla muren?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tar du över ”Egenmäktigt förfarande”? Det verkar vara kluvet om muren är TS eller inte. Då är det lila kluvet om TS kan ta över ansvaret för att riva den eller inte?
Är det gör att det är en mur det inte är TS ansvar? Om förra ägaren byggt en friggebod på kommunens mark, hade den också varit kommunens ansvar? Och hur påverkas det isåfall att att TS renoverat den?

pacman42 pacman42 skrev:
@bergenudd , anser du att TS är ansvarig även för den gamla muren?
I grunden ja. Om du övertar en fastighet som det finns ett svartbygge på så är det dig som kommunen förelägger. Sen får du ta kravet vidare men vill säljare inte göra något eller om du stämmer och förlorar så sitter du kvar emd svarte petter.
Därför är koll av giltiga bygglov en väldigt viktig del u undersökningen innan köp. Och du måste även göra klart för dig exakt vilken bit mark du köper, det ingår i undersökningsplikten.
Muren var ju säljarens egendom och var en del av det som överläts till köparen så ja, jag tror att han är ansvarig för muren har tagir över...

• Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
B bergenudd skrev:
Om du övertar en fastighet som det finns ett svartbygge på
Fast i det här fallet finns ju inte svartbygget på fastigheten.

• Gilla
Teacer och 3 till
  • Laddar…
Detta trots att den inte står på TS mark?

Nu trodde ju TS att den stod på TS mark, men låt säga att föregående ägare byggt en eldstad på kommunens mark och att TS inte är medveten om detta? Det är hypotetiskt intressant då det finns många liknande saker runt om i Sverige, jag har på alla ställen jag bott innan detta sett saker som inte står på bostadsrättsföreningens mark osv.

S scim skrev:
Fast i det här fallet finns ju inte svartbygget på fastigheten.
Frågar dig också då:
Om förra ägaren byggt en friggebod på kommunens mark, hade den också varit kommunens ansvar? Och hur påverkas det isåfall att att TS renoverat den?

En friggebod är en helt annan sak än en mur enligt min mening. Friggeboden är ju uppenbarligen inte kommunens.

• Gilla
Patrik Hazard
  • Laddar…
Hur långt från min fastighet måste jag placera nått för att det ska anses vara mitt efter jag sålt fastigheten? 1cm? 1m? 100m? 1km?

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Frågar dig också då:
Om förra ägaren byggt en friggebod på kommunens mark, hade den också varit kommunens ansvar? Och hur påverkas det isåfall att att TS renoverat den?
Jag har absolut ingen aning, men skulle jag hamna i den sitsen skulle jag sannolikt hävda att friggeboden är lösöre som inte ingick i mitt fastighetsköp.

• Gilla
useless
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En friggebod är en helt annan sak än en mur enligt min mening. Friggeboden är ju uppenbarligen inte kommunens.
Det är ju uppenbarligen inte muren heller, den tillhör TS.

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Detta är principiellt en väldigt viktig fråga. Hur mycket skit som föregående fastighetsägare har gjort kommer jag att ta över när jag köper en fastighet?

Grillplatsen som jag nämnde tidigare är en sak jag kan vara ansvarig för, trots att det inte är jag som gjort den. Jag har också problem med ett träd som tydligen föregående ägare planterat utanför tomtgräns. Det är nu så stort att det hänger över vägen och tar i lastbilar och husbilar när de kör förbi. De anser att jag skall kapa grenar på trädet som alltså står utanför min tomtgräns.

Som sagt var, vad köper jag in mig i?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är principiellt en väldigt viktig fråga. Hur mycket skit som föregående fastighetsägare har gjort kommer jag att ta över när jag köper en fastighet?

Grillplatsen som jag nämnde tidigare är en sak jag kan vara ansvarig för, trots att det inte är jag som gjort den. Jag har också problem med ett träd som tydligen föregående ägare planterat utanför tomtgräns. Det är nu så stort att det hänger över vägen och tar i lastbilar och husbilar när de kör förbi. De anser att jag skall kapa grenar på trädet som alltså står utanför min tomtgräns.

Som sagt var, vad köper jag in mig i?
kort svar, Allt. Det är därför undersökningsplikten är så viktig. Du tar i princip över allt ansvar...

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja så funkar det inte. Enligt TS plockades den ner och byggdes uppe etapper. Det får du göra med hus med utan bygglov. Du får däremot inte riva hela och bygga upp en ny, eller göra den bredare eller högre. Men enligt TS är den likadan fast förstärkt så den tål jordtrycket och annat ytskikt.

Det är inte De Facto utan en gråzon.
Du kan inte riva något och bygga en helt ny konstruktion och hävda att du har renoverat.
Det funkar inte på hus och inte på murar heller.

• Gilla
A.G och 3 till
  • Laddar…
Jag har ansvar för allt säljaren hittat på? Jag tvivlar.

Är jag ansvarig för svartbygget säljaren gjorde på sommarstugan på andra sidan sverige också? Eller kojan som byggdes i allmänningen 200m bort?

• Gilla
Tramse
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har ansvar för allt säljaren hittat på? Jag tvivlar.

Är jag ansvarig för svartbygget säljaren gjorde på sommarstugan på andra sidan sverige också? Eller kojan som byggdes i allmänningen 200m bort?
Det som är på tomten, allt utanför tomten är säljaren ansvarig för om inte det avtalats om.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.