67 339 läst ·
397 svar
67k läst
397 svar
Föreläggande att riva murar
Ja river man något och kastar bort det och sen bygger man upp en ny konstruktion i ett helt annat matrial, då kallar jag iallafall det inte original eller renoverat originalelpaco skrev:
Mur är ett tillbehör till mark skrev någon. Och att muren tillhör markägaren. Och att laga annans mur olovandes är naturligtvis olovligt, i så fall. Nu vet jag inte vilket lov som funnit. kanske det funnits lov. Man kan få lov på annans mark. Frågan är ju då vad är påföljden. och vad är risken vid dröjsmål, att muren ska rasa ihop? Jag tycker att 1) trådskaparen ska få medalj för att ha lagat kommunens mur. 2) Alternativet är att grannen bygger en ny mur på egen mark, bakom kommunens mur och fyller igen tomrummet. Och man därefter glömmer alltsammans. Om tusen år kommer arkeologerna förbryllas av denna dubbelmur, och undra vilken arkitektur det är. Med vänlig hälsning; Per OF:
Vad hände sen?
Det råder olika uppfattningar om vad som är renovering och nybyggnation. Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt.T twoody skrev:
Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt.P PerOF skrev:Mur är ett tillbehör till mark skrev någon. Och att muren tillhör markägaren. Och att laga annans mur olovandes är naturligtvis olovligt, i så fall. Nu vet jag inte vilket lov som funnit. kanske det funnits lov. Man kan få lov på annans mark. Frågan är ju då vad är påföljden. och vad är risken vid dröjsmål, att muren ska rasa ihop? Jag tycker att 1) trådskaparen ska få medalj för att ha lagat kommunens mur. 2) Alternativet är att grannen bygger en ny mur på egen mark, bakom kommunens mur och fyller igen tomrummet. Och man därefter glömmer alltsammans. Om tusen år kommer arkeologerna förbryllas av denna dubbelmur, och undra vilken arkitektur det är. Med vänlig hälsning; Per OF:
P Patrik Friberg skrev:
P Patrik Friberg skrev:
Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt. BK har lämnat förslag på sanktionsavgifter om murar inte rivs omgående. Vi har lämnat förslag på servitut.P Patrik Friberg skrev:
Men vad hände sen?B Bergtallen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Privat leverantör vatten - risk för avstängning
Juridik -
Enklaste sättet att riva gamla gipsskivor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rörmokaren glömde stänga vattnet, golvet måste rivas upp
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Rimligt att riva ner tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Riva murken klätterställning
Övrigt husrelaterat