elpaco elpaco skrev:
Man kan då fråga sig om något någonsin egentligen är i originalskick? Så fort man byggt klart det åldras det, smutsas ned, går sönder osv. Man får då definiera hur mycket som får ersättas innan föremålet förlorar sin status som ”original”. Och hur gör man det? :thinking::D
Ja river man något och kastar bort det och sen bygger man upp en ny konstruktion i ett helt annat matrial, då kallar jag iallafall det inte original eller renoverat original :D

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mur är ett tillbehör till mark skrev någon. Och att muren tillhör markägaren. Och att laga annans mur olovandes är naturligtvis olovligt, i så fall. Nu vet jag inte vilket lov som funnit. kanske det funnits lov. Man kan få lov på annans mark. Frågan är ju då vad är påföljden. och vad är risken vid dröjsmål, att muren ska rasa ihop? Jag tycker att 1) trådskaparen ska få medalj för att ha lagat kommunens mur. 2) Alternativet är att grannen bygger en ny mur på egen mark, bakom kommunens mur och fyller igen tomrummet. Och man därefter glömmer alltsammans. Om tusen år kommer arkeologerna förbryllas av denna dubbelmur, och undra vilken arkitektur det är. Med vänlig hälsning; Per OF:

T twoody skrev:
Ja river man något och kastar bort det och sen bygger man upp en ny konstruktion i ett helt annat matrial, då kallar jag iallafall det inte original eller renoverat original :D
Det råder olika uppfattningar om vad som är renovering och nybyggnation. Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt.

P PerOF skrev:
Mur är ett tillbehör till mark skrev någon. Och att muren tillhör markägaren. Och att laga annans mur olovandes är naturligtvis olovligt, i så fall. Nu vet jag inte vilket lov som funnit. kanske det funnits lov. Man kan få lov på annans mark. Frågan är ju då vad är påföljden. och vad är risken vid dröjsmål, att muren ska rasa ihop? Jag tycker att 1) trådskaparen ska få medalj för att ha lagat kommunens mur. 2) Alternativet är att grannen bygger en ny mur på egen mark, bakom kommunens mur och fyller igen tomrummet. Och man därefter glömmer alltsammans. Om tusen år kommer arkeologerna förbryllas av denna dubbelmur, och undra vilken arkitektur det är. Med vänlig hälsning; Per OF:
Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt.

P Patrik Friberg skrev:
Vad hände sen?
P Patrik Friberg skrev:
Vad hände sen?
P Patrik Friberg skrev:
Vad hände sen?
Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt. BK har lämnat förslag på sanktionsavgifter om murar inte rivs omgående. Vi har lämnat förslag på servitut.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
B Bergtallen skrev:
Ärendet var uppe i Byggnadsnämnden (BN) i oktober och de återremitterade ärendet till Byggnadskontoret (BK) då de tyckte det skulle utredas på ett bättre sätt. BK har lämnat förslag på sanktionsavgifter om murar inte rivs omgående. Vi har lämnat förslag på servitut.
Men vad hände sen?

P Perplexus skrev:
Men vad hände sen?
Tyvärr har ju @Bergtallen inte varit inloggad på nästan ett år, men det vore kul att veta hur det gick.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.