fia_mstd fia_mstd skrev:
Det är väl det här kommunen går på; de gamla revs och nya byggdes upp. (Väldigt snygga i mina ögon) Det är en helt ny mur med en annorlunda (säkerligen bättre) konstruktion än de gamla. Alltså inte renovering. Och hur idiotiskt det än kan tyckas, så kan ju inte kommunen låta folk bygga på deras mark. Även om det bara handlar om 50cm - vart skulle man dra gränsen när nästa person byggt 55cm från sin egen gräns?

Att huset ligger nära fastighetsgränsen betyder inte heller att man per automatik har rätt att bygga mur på kommunens mark. Och det är ju de facto ett nybygge då man river något gammalt och bygger nytt på samma ställe.

Situationen är jätteknepig. Hoppas verkligen ni får till en lösning.
Nja så funkar det inte. Enligt TS plockades den ner och byggdes uppe etapper. Det får du göra med hus med utan bygglov. Du får däremot inte riva hela och bygga upp en ny, eller göra den bredare eller högre. Men enligt TS är den likadan fast förstärkt så den tål jordtrycket och annat ytskikt.

Det är inte De Facto utan en gråzon.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Den nya muren påminner inte alls om en knäckstensmur. Så det stämmer inte.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den nya muren påminner inte alls om en knäckstensmur. Så det stämmer inte.
Så om du har ett hus som är genomruttet, plockar ner en vägg och bygger upp den på nytt, men med annan panel, så är det inte en renovering utan ett nybygge?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Det är väl det här kommunen går på; de gamla revs och nya byggdes upp. (Väldigt snygga i mina ögon) Det är en helt ny mur med en annorlunda (säkerligen bättre) konstruktion än de gamla. Alltså inte renovering. Och hur idiotiskt det än kan tyckas, så kan ju inte kommunen låta folk bygga på deras mark. Även om det bara handlar om 50cm - vart skulle man dra gränsen när nästa person byggt 55cm från sin egen gräns?

Att huset ligger nära fastighetsgränsen betyder inte heller att man per automatik har rätt att bygga mur på kommunens mark. Och det är ju de facto ett nybygge då man river något gammalt och bygger nytt på samma ställe.

Situationen är jätteknepig. Hoppas verkligen ni får till en lösning.
Så solklart att det är ett nybygge är det inte. En knäckstensmur måste tas ned för att kunna renoveras. Nu verkar det dock inte vara originalstensrns som använts när den uppförts igen, men det kan ju också bara handla om ytskikt...

• Gilla
Originalet och 2 till
  • Laddar…
Det är ju inte en knäckstensmur nu. Såuppenbarligen är det en ny mur.

• Gilla
Originalet
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte en knäckstensmur nu. Såuppenbarligen är det en ny mur.
Så när du söker bygglov för en mur så står det specifikt ”Knäckstensmur eller putsad mur m.m.”? Eller står det bara mur? Spelar materialet roll sålänge det inte är K-märkt?

• Gilla
VillaSolbacken och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så när du söker bygglov för en mur så står det specifikt ”Knäckstensmur eller putsad mur m.m.”? Eller står det bara mur? Spelar materialet roll sålänge det inte är K-märkt?
Ska du riva ett uthus och bygga ett nytt behöver du rivningslov och bygglov. Renoverar man däremot i etapper är det renovering. Precis som du skrev förut.

Har du en mur, river ner den och bygger en ny, vilket blir rätt uppenbart då det är två olika konstruktioner, handlar det också om nybygge.

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Inte heller det är klockrent. Gör du det steg för steg så är det renovering. TS har sagt att bygget är gjort i etapper.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte heller det är klockrent. Gör du det steg för steg så är det renovering. TS har sagt att bygget är gjort i etapper.
Han skrev i ursprungsläget att han rev dem och byggde nya. Men visst, jag kan ha missförstått det då jag fick reglerna förklarade för mig.

Om han staplat om knäckstensmuren så håller jag med om att det är renovering. Nu är det ju en ny mur. Men det gör ingen större skillnad. Han kan bli ålagd att flytta den även om svartbygget är preskriberat.

När det gällergäller hus då får du byta alla delar, så länge som inte alla delar byts samtidigt. En bekant byggde helt nytt hus (rutten stomme) genom att byta en vägg åt gången, BN rekommenderade ho om att göra så för att inte bryta mot reglerna.

D Daniel 109 skrev:
Om han staplat om knäckstensmuren så håller jag med om att det är renovering. Nu är det ju en ny mur. Men det gör ingen större skillnad. Han kan bli ålagd att flytta den även om svartbygget är preskriberat.
Dina svar är ju som att stångas med en betongvägg. Har du något stöd i att nuvarande ägare blir ansvarig för muren som en fd ägare gjort. Vissa påpekar att muren inte ens tillhör fastigheten. Kom med lite saxningar som stödjer det du säger. Du får som sagt bygga ett helt nytt hus, om du gör det i etapper, där det gamla stod. Är det andra regler för murar?

Varför svarar du inte på mina motfrågor? Vet du med säkerhet att muren räknas som ett nybygge för man bytt byggmaterial och/eller ytskikt?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
B Bergtallen skrev:
Det är helt rätt att murarna är till gagn för både mig och Kommunen. Men handläggaren som vi har är helt rigid. Vi har lämnat in ansökan 17/4-18. När vi efter mycket om och men fick ut handläggaren för att titta på plats, så står denne och himlar med ögonen och flinar en rätt upp i ansiktet, när denne sedan inte kan svara så sätter man sig i bilen låser den och tjurar. Jag har haft personer där och som menar som du att Kommunen borde vara lite pragmatisk. Vi har ansökt om anstånd att ärendet skall upp i Byggnadsnämndens möte i december i stället för oktober. För att vi ska kunna förbereda ärendet. Det har vi fått avslag på fastän vi har ansökt om att få köpa marken, få ett servitut eller tillfälligt arrende och ännu inte fått svar från Mark och exploateringavdelningen. I en rättsstat så tycker man att det borde vara en demokratisk rättighet. Handläggaren på Byggnadskontoret svarar för Byggnadsnämnden att det är avslag och skriver inte ut sitt namn eller skriver under handlingen.
Kommunen får inte upplåta allmän platsmark (park, gator osv...) till privatpersoner, det är olagligt, det finns inga "mindre avvikelser" i den frågan...

https://www.sydsvenskan.se/2015-10-09/kommunalt-lagbrott-drabbar-fastighetsagare

däremot är kommunen, enligt jordabalken, skyldig att se till att saker på deras fastighet inte ska ge dig allvarliga olägenheter. Men det är en civilrättslig process som du måste driva, du ska visa att du lider skada och tingsrätten ska hålla med om kommunen inte gör något frivilligt...

• Gilla
Originalet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Heja bergtallen

Stå på dig..... sakligt.
Jag undrar om du har träffat på just sånt där beteende hos handläggare som jag också har träffat på. De är så vana att få vara övermänniskor vars envälde kommer från från himlen att de känner sig hotade då jag behandlar dem som människor och förhandlingspartners.
I slutändan brukar jag vinna då de ser att deras panikåtgärder för att trampa ned mig inte fungerar och jag fortfarande vill förhandla fram en skälig kompromiss.

Muren ägs av kommunen och står på deras mark men eftersom du trodde att den var på din mark förnyade du muren då den gamla rasade in på din mark. De får göra vad de vill med sin mur på sin mark men du skall inte behöva ta emot deras ras. Det har du nu löst åt dem på egen bekostnad.
Jag tycker att det är en skälig kompromiss.
Nej, Kommunen äger inte muren automatiskt för att den ligger på allmän platsmark. Av samma skäl som att de inte äger och kan forsla bort en skrotbil som står där. Det är någon annans egendom.Om någon bygger en lekstuga på parkmark så kan inte kommunen bara forsla bort den, det är egenmäktigt förfarande. de måste leta upp ägaren och be/förelägga hen att ta bort den...

C crazytok skrev:
Nejdå, stå på dig och överklaga alla gånger du kan!

Finns det inga Jurister eller folk som jobbar Bygglovsenheter här på Byggahus som kan vara till hjälp?

jag har jobbat som bygglovshandläggare i nio år och tyvärr har TS ett väldigt litet case att komma med.

Det grundläggande är att man har tagit parkmark i anspråk. Det tillhör inte kommunen, det är medborgarnas mark. Kommunen kan inte upplåta marken till en privatperson, det är olagligt. (Tro mig, ni vill inte ge kommunerna denna möjlighet, tänk er vad politiker och tjänstemän kan göra då...)
Det är helt enkelt olagligt att arrendera ut allmän platsmark: https://www.sydsvenskan.se/2015-10-09/kommunalt-lagbrott-drabbar-fastighetsagare

Sen har TS byggt en ny mur och då ska den tas bort. Vill ni att skattepengar ska användas till rivningsåtgärder för svartbyggen i er egen kommun?n Eller används de bäst till bättre parker, förskolor och äldreboenden?

Så tyvärr, Bergtallen du har inte mycket case att komma med i denna fråga.
Och ni som tycker att man ska se mellan fingrarna i denna fråga? Har ni koll på vad denna inställning hos bygglovsavdelningen gör i andra ärenden. Att börja på en väg där små lagbrott är ok är farlig.

• Gilla
Micc och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.