99 393 läst ·
221 svar
99k läst
221 svar
Före detta sambo krånglar vid försäljning av bostad
Du jag vill inte raljera dig men familjerätt är ett väldigt luddigt område.D Daniel 109 skrev:
Hur utgången i en Dom kommer att falla vet inte du och även inte jag, utifrån de uppgifter som har framkommit.
Jag ville bara upplysa om att det finns en fara att den utflyttade parten kan begära hyra av den kvarboende.
Jag misstänker att jag har lite mer kunskap inom familjerätt än du, men jag kan ha fel kära kollega.
Allt är inte hugget i sten och det finns mjuka delar i eventuella Domar.
Om en motpart inom familjerätt genom sitt agerande skapa ekonomisk negativ avbild skulle jag inte tveka på att motparten skulle stå faran. Speciellt om den ena parten har en svagare ekonomisk grund att stå på.
Du kan välja att inte vilja avyttra er gemensamma äganderätt det är riktigt, men det kommer troligen att ge en negativt utfall i en eventuell tvist.
misshandel är långt mer än att slå någon. Psykisk misshandel är både oerhört skadligt och brottsligt men tyvärr väldigt svårt att bevisa. Ingen väljer att bli utsatt för psykisk misshandel. Det är dessutom så att de som misshandlar - oavsett om det är fysiskt, psykiskt eller sexuellt oftast är väldigt trevliga och charmiga och sen bryter ner sitt offer långsamt. Sen ska offren utöver det behöva utstå kränkningen av att bli misstrodd av samhället. Läs på om misshandel och dess mekanismer.Kilrain skrev:
Vi kan nog komma överens om att män och kvinnor som brutalt misshandlar sina partners bör begravas under valfritt fängelse.
Och sen finns det ett oräkneligt antal män och kvinnor som behandlar sina partners som skit utan att direkt misshandla dem. Och det är helt okej att säga att de är *diverse öknamn*, men samtidigt måste man ta ansvar för vem man bildar familj med. Oavsett om man har barn ihop eller ej, så jag förstår inte riktigt när du säger att din anhöriga inte bildat familj med sin sambo...
Om man blir ihop med ett giftmonster (oavsett kön) så måste man vara vuxen nog att ta ansvar för det. Erkänna att man gjorde fel, helt enkelt, och vara beredd att betala priset för sitt misstag.
N nybyggarn3 skrev:
Eller så kan du gå ner på närmaste mansjour ... men oj, sånt finns ju inte. Däremot så är det ett välkänt faktum att vissa kvinnor använder kvinnojourer för att få verktyg så att dom kan komma över bostad och få ensam vårdnad om barn/en. Något jag totalt föraktar då det drabbar de som verkligen har behov drabbas. Två vuxna människor som inte kommer överens har hänt förr, så det är inget nytt.N nybyggarn3 skrev:
För att jämna ut det hela, "Asinnan" får väl stå sitt kast och flytta till ett annat boende och föra en dialog med banken, mäklare och tingsrätten.
Medlem
· västra götaland
· 44 inlägg
Framgår det av fsn:s inlägg att han är kränkt? Tveksamt, han verkar vara upprörd, t o m arg kanske? Sociala medier på internet är en stor j:a epidemi, så där skiljer sig inte fsn från Dig eller någon annan. F ö håller jag med fsn, det är svårt att inte bli upprörd över denna uppenbara brist på empati och rättskänsla som Kilrain uppvisar.H Hus-i-Sörmland skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 650 inlägg
De män som saknar mansjour får gå ihop och starta en sådan, precis som kvinnor ideellt startat kvinnojourer. Du har tydligen stor erfarenhet av hur det går till på en kvinnojour, så du kan ju ta med dig dina lärdomar när du drar igång mansjouren...W WFD skrev:Eller så kan du gå ner på närmaste mansjour ... men oj, sånt finns ju inte. Däremot så är det ett välkänt faktum att vissa kvinnor använder kvinnojourer för att få verktyg så att dom kan komma över bostad och få ensam vårdnad om barn/en. Något jag totalt föraktar då det drabbar de som verkligen har behov drabbas. Två vuxna människor som inte kommer överens har hänt förr, så det är inget nytt.
För att jämna ut det hela, "Asinnan" får väl stå sitt kast och flytta till ett annat boende och föra en dialog med banken, mäklare och tingsrätten.
(Alltid kul med folk som 'hört' saker, i detta fall att kvinnor i stor skala utnyttjar kvinnojourer för att klämma åt sina ex. Om dina killkompisar har sina före detta fruar/sambos gömda på kvinnojourer efter de gjort slut, kanske du bör omvärdera vem som talar sanning om hur förhållandet varit?)
Det märks för övrigt på strömmen av OT-inlägg att tråden hamnat på startsidan.
Nej, nej.. blanda aldrig in barnen i konflikten och konstra med vårdnad etc. USELT förslag!!!!SnällKyckling skrev:
Vi kanske kan flytta diskussionen om det eventuella behovet av mansjourer till en annan tråd. Den här tråden handlar om en kvinna som försöker bryta sig fri från en kontrollerande man. Eftersom jag är den enda här som känner både mannen och kvinnan kan jag lova att det åtminstone inte behövs någon mansjour i detta fall. Åtminstone så länge det inte handlar om att behandla män som inte kan låta bli att kränka och utöva makt över kvinnor.
står de båda som ägare 50/50?
N nybyggarn3 skrev:Hallå,
En anhörig till mig är i en jobbig situation med sitt ex. En riktigt eländig kontrollerande typ. För ett år sedan lyckades hon avsluta förhållandet och få honom att flytta ut från gemensamma bostaden, där hon sen bott kvar med två tonåringar. Exet, låt oss kalla honom aset, har under gångna året använt huset för att fortsätta kontrollera min vän, bland annat genom att ständigt hota med att tvinga fram en försäljning.
Nu ska huset säljas och en mäklare är anlitad. Mäklaren rekommenderar ett utgångspris på 2 miljoner, vilket jag tror är fullt rimligt. Just innan huset ska läggas ut ringer aset till mäklaren, självklart i fyllan, och skäller ut stackaren och meddelar att han aldrig kommer att sälja under 2.8 miljoner. Till min anhöriga säger han att att "du får väl bo kvar tills vi får det jag vill ha". Hon har inga möjligheter att bekosta ett till boende innan huset är sålt, vilket aset förstås förstår. Han vill helt enkelt fortsätta kontrollera hennes liv.
Vad gör man i denna situation? Jag vet att man kan vända sig till tingsrätten och begära att huset ska säljas på auktion, men det låter inte som någon snabbfil för att komma till avslut. Min tanke är att det gäller att få ut huset på marknaden, med ett realistiskt utgångspris, och få ett vettigt bud från en spekulant. Då borde det för en normalbegåvad framstå som självklart att antingen acceptera högsta bud eller löser ut min anhöriga med det högsta budet som värdering. Tyvärr saknas antagligen både vilja och ekonomi för det senare.
Vas gör man? Kanske någon med erfarenhet av liknande situationer som har några tips?
*Aset heter något annat i verkligheten.
Edit: Bostaden är en villa
Jag har läst igenom tråden. Men när vi halkade in på behovet av mansjourer så började jag skumma lite mer översiktligt. Så med risk för att jag missat det, men jag tror inte det, så vill jag lyfta in en till punkt värd att beakta: Vårdnaden av barnen.
Om det inte är 100% klart och uppgjort för all framtid om vårdnad och boende ser ut fram till 18-årsdagen så har modern just nu ett rejält övertag. Den som bor kvar i den bostad som var den sista gemensamma för familjen har nämligen en stor fördel vid vårdnadstvister.
Så släpper hon det huset så har hon tappat den fördelen och det finns möjlighet för fadern att sätta sig emot att barnen flyttar till ny bostad och istället kan han kräva att de flyttar hem till honom.
Nu finns det för många detaljer som jag inte vet något om kring hur det är bestämt, ålder på barn etc... Så det kanske inte är ett problem här. Men se till att det är utrett. En kompis kompis har precis hamnat i en sådan situation där hon indirekt hindras att flytta (inom samma samhälle) eftersom fadern då kräver vårdnaden för barnen. Jag behöver kanske inte nämna att det handlar om ytterligare ett as
Om det inte är 100% klart och uppgjort för all framtid om vårdnad och boende ser ut fram till 18-årsdagen så har modern just nu ett rejält övertag. Den som bor kvar i den bostad som var den sista gemensamma för familjen har nämligen en stor fördel vid vårdnadstvister.
Så släpper hon det huset så har hon tappat den fördelen och det finns möjlighet för fadern att sätta sig emot att barnen flyttar till ny bostad och istället kan han kräva att de flyttar hem till honom.
Nu finns det för många detaljer som jag inte vet något om kring hur det är bestämt, ålder på barn etc... Så det kanske inte är ett problem här. Men se till att det är utrett. En kompis kompis har precis hamnat i en sådan situation där hon indirekt hindras att flytta (inom samma samhälle) eftersom fadern då kräver vårdnaden för barnen. Jag behöver kanske inte nämna att det handlar om ytterligare ett as
SågspånPappspikEternit skrev:
De män som saknar mansjour får gå ihop och starta en sådan, precis som kvinnor ideellt startat kvinnojourer. Du har tydligen stor erfarenhet av hur det går till på en kvinnojour, så du kan ju ta med dig dina lärdomar när du drar igång mansjouren...
(Alltid kul med folk som 'hört' saker, i detta fall att kvinnor i stor skala utnyttjar kvinnojourer för att klämma åt sina ex. Om dina killkompisar har sina före detta fruar/sambos gömda på kvinnojourer efter de gjort slut, kanske du bör omvärdera vem som talar sanning om hur förhållandet varit?)
Jodå, jag har varit med och försökt att starta en mansjour. Eftersom det kostar enorma pengar att driva skyddat boende och det är i princip omöjligt att få stöd, så är det omöjligt. Sen talar statistiken mot många så kallade "proffs". Misshandel är både kvinnor och män extremt duktiga på. Det är väl enbart när det gäller fysiskt våld som män leder. Det finns en aktiv mansjour i Stockholm. Deras frågor är ...SågspånPappspikEternit skrev:
De män som saknar mansjour får gå ihop och starta en sådan, precis som kvinnor ideellt startat kvinnojourer. Du har tydligen stor erfarenhet av hur det går till på en kvinnojour, så du kan ju ta med dig dina lärdomar när du drar igång mansjouren...
Har du problem med alkohol och/eller droger?
Har du våldstendenser?
Socialtjänsten och familjerätten hänvisar män till den lokala psykjouren.
Men suicidtalen är ju även de totalt oviktiga i sammanhanget.
Min poäng är att man kan ha lite högre nivå i sin frågeställning.
Inga gemensamma barn så bostaden är sista hans sista maktmedel.E efred skrev:Jag har läst igenom tråden. Men när vi halkade in på behovet av mansjourer så började jag skumma lite mer översiktligt. Så med risk för att jag missat det, men jag tror inte det, så vill jag lyfta in en till punkt värd att beakta: Vårdnaden av barnen.
Då är det ju ”bara” att kräva att den säljs. Tyvärr blir det upp till honom om det blir via mäklare eller offentlig auktion. Men han kan inte stoppa en försäljning. Möjligen jävlas så mycket att vinsten försvinner. Om han är beredd att offra de pengarna själv.
Hon kan väl bo kvar där sålänge. Han får väl betala hälften av kostnaderna så länge som han ill ha det kvar.N nybyggarn3 skrev:Hallå,
En anhörig till mig är i en jobbig situation med sitt ex. En riktigt eländig kontrollerande typ. För ett år sedan lyckades hon avsluta förhållandet och få honom att flytta ut från gemensamma bostaden, där hon sen bott kvar med två tonåringar. Exet, låt oss kalla honom aset, har under gångna året använt huset för att fortsätta kontrollera min vän, bland annat genom att ständigt hota med att tvinga fram en försäljning.
Nu ska huset säljas och en mäklare är anlitad. Mäklaren rekommenderar ett utgångspris på 2 miljoner, vilket jag tror är fullt rimligt. Just innan huset ska läggas ut ringer aset till mäklaren, självklart i fyllan, och skäller ut stackaren och meddelar att han aldrig kommer att sälja under 2.8 miljoner. Till min anhöriga säger han att att "du får väl bo kvar tills vi får det jag vill ha". Hon har inga möjligheter att bekosta ett till boende innan huset är sålt, vilket aset förstås förstår. Han vill helt enkelt fortsätta kontrollera hennes liv.
Vad gör man i denna situation? Jag vet att man kan vända sig till tingsrätten och begära att huset ska säljas på auktion, men det låter inte som någon snabbfil för att komma till avslut. Min tanke är att det gäller att få ut huset på marknaden, med ett realistiskt utgångspris, och få ett vettigt bud från en spekulant. Då borde det för en normalbegåvad framstå som självklart att antingen acceptera högsta bud eller löser ut min anhöriga med det högsta budet som värdering. Tyvärr saknas antagligen både vilja och ekonomi för det senare.
Vas gör man? Kanske någon med erfarenhet av liknande situationer som har några tips?
*Aset heter något annat i verkligheten.
Edit: Bostaden är en villa