N nybyggarn3 skrev:
Åter till bodelningsförrättaren. Kan denne driva igenom en försäljning "vanliga vägen"? Eller hamnar det ändå hos tingsrätten om parterna inte kan enas?
Jag har erfarenhet av en delvis liknande situation, men där gällde det ett dödsbo. Kommer man inte överens så kan man begära att tingsrätten utser en boutredningsman, det är ungefär samma mekaniskm som en bodelningsman. Och jag tror att personen får samma mandat.

I fallet med boutredningsman, så går han in och delar boet med diktatorisk makt. MEN han får inte sälja fast egendom utan att alla skriver på. Om det inte är möjligt så får han gå till tingsrätten som godkänner försäljningen.

I vårt fall valde den trilskande arvingen att överklaga tingsrättens utslag till hovrätten, men nekades där prövningstillstånd, hon överklagade det nekade prövningstillståndet till högsta domstolen, som nekade prövningstillstånd. Det hela gick förvånansvärt snabbt, ca 4 månader. Men då lyckades hon först få hovrätten att skicka tillbaka målet till tingsrätten för att undersöka om boutredningsmannen skulle entledigas. Men när så inte blev fallet nekades prövningstillståndet med vändande post.

Jag antar att det även för en bodelningsman gäller att tingsrätten får godkänna försäljningen om inte båda parter godkänner försäljningen. Det kommer att finnas en villkorklausul i köpekontraket om att dte måste godkännas av tingsrätten innan det blir giltigt.

Bodelningsmannen kommer att lägga ut försäljningen på en mäklare som han väljer. Även utropspris etc. kommer att bestämmas av bodelningsmannen. Även om han kommer att försöka jämka parternas önskan.

Bodelningsmannen är en advokat, så förfarandet kan bli väldigt dyrt. Räkna med 200 000 och uppåt plus mäklararvode.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
När man bildar familj måste man välja. Vissa väljer rätt, vissa väljer fel, och resultatet blir som nedan:

Och i det här fallet, om det nu är så illa som TS påstår, så är väl den bästa lösningen att tvinga fram en exekutiv auktion så fort det går och ta den ekonomiska smällen som det innebär, och den känslomässiga smällen man får ta medan processen tar sin tid.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F
Kilrain Kilrain skrev:
När man bildar familj måste man välja. Vissa väljer rätt, vissa väljer fel, och resultatet blir som nedan:

[media]
Och i det här fallet, om det nu är så illa som TS påstår, så är väl den bästa lösningen att tvinga fram en exekutiv auktion så fort det går och ta den ekonomiska smällen som det innebär, och den känslomässiga smällen man får ta medan processen tar sin tid.
oavsett hur det går så blir det inte exekutiv auktion. Om inte jurister och bodelningsmän mm blir så dyra att parterna blir barskrapade och kronofogden tar huset vill säga.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
F fsn skrev:
oavsett hur det går så blir det inte exekutiv auktion. Om inte jurister och bodelningsmän mm blir så dyra att parterna blir barskrapade och kronofogden tar huset vill säga.
Alla delägare i en fastighet kan framtvinga en exekutiv auktion om man inte kan komma överens.

Enligt 6 § samäganderättslagen kan en delägare kräva att den samägda egendomen ska säljas på offentlig auktion för gemensam räkning. Ansökan lämnas in till tingsrätten. Övriga delägare kan normalt inte förhindra att en auktion genomförs, det undantaget som kan finnas är om det finns synnerliga skäl.
https://lawline.se/answers/kan-jag-tvinga-fram-en-forsaljning

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:

[media]
Onödigt inlägg kan jag tycka. Varför flytta ansvaret?

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Onödigt inlägg kan jag tycka. Varför flytta ansvaret?
Vilken flytt pratar du om? När X och Y bildar familj är båda ansvariga för det val man gjorde.

X kan inte säga att det är Y:s fel att X valde fel.

Och Y kan inte säga att det är X:s fel att Y valde fel.

Ibland väljer folk fel, helt naturligt, men då får man stå sitt kast.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Vilken flytt pratar du om? När X och Y bildar familj är båda ansvariga för det val man gjorde.

X kan inte säga att det är Y:s fel att X valde fel.

Och Y kan inte säga att det är X:s fel att Y valde fel.

Ibland väljer folk fel, helt naturligt, men då får man stå sitt kast.

[media]
Nu har iof min anhöriga inte bildar familj med gubben som krånglar, men jag har svårt att se vad det har med saken att göra.

Men annars är det ju bara att traska ner på närmsta kvinnojour. Där lär du hitta en hel drös med kvinnor som får skylla sig själva eftersom dom brustit i sitt omdöme.

• Gilla
  • Älska
pmd och 24 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Nu har iof min anhöriga inte bildar familj med gubben som krånglar, men jag har svårt att se vad det har med saken att göra.

Men annars är det ju bara att traska ner på närmsta kvinnojour. Där lär du hitta en hel drös med kvinnor som får skylla sig själva eftersom dom brustit i sitt omdöme.
Vi kan nog komma överens om att män och kvinnor som brutalt misshandlar sina partners bör begravas under valfritt fängelse.

Och sen finns det ett oräkneligt antal män och kvinnor som behandlar sina partners som skit utan att direkt misshandla dem. Och det är helt okej att säga att de är *diverse öknamn*, men samtidigt måste man ta ansvar för vem man bildar familj med. Oavsett om man har barn ihop eller ej, så jag förstår inte riktigt när du säger att din anhöriga inte bildat familj med sin sambo...

Om man blir ihop med ett giftmonster (oavsett kön) så måste man vara vuxen nog att ta ansvar för det. Erkänna att man gjorde fel, helt enkelt, och vara beredd att betala priset för sitt misstag.

• Gilla
  • Haha
Box of rain och 3 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Vi kan nog komma överens om att män och kvinnor som brutalt misshandlar sina partners bör begravas under valfritt fängelse.

Och sen finns det ett oräkneligt antal män och kvinnor som behandlar sina partners som skit utan att direkt misshandla dem. Och det är helt okej att säga att de är *diverse öknamn*, men samtidigt måste man ta ansvar för vem man bildar familj med. Oavsett om man har barn ihop eller ej, så jag förstår inte riktigt när du säger att din anhöriga inte bildat familj med sin sambo...

Om man blir ihop med ett giftmonster (oavsett kön) så måste man vara vuxen nog att ta ansvar för det. Erkänna att man gjorde fel, helt enkelt, och vara beredd att betala priset för sitt misstag.
Vi får nog enas om att vara oense i den frågan.

• Gilla
ElFredde och 7 till
  • Laddar…
F
Kilrain Kilrain skrev:
Alla delägare i en fastighet kan framtvinga en exekutiv auktion om man inte kan komma överens.

[länk]
Jasså, det kan dom? Hur blev nåt av det du länkade till en exekutiv auktion? En exekutiv auktion genomförs av kronofogden och det har inget att göra med det du beskriver eller länkar till. Det kan fö lika gärna säljas av en helt vanlig mäklare med visning och bud istället för en klassisk auktion.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, om alla är överens. Annars blir det en offentlig auktion. Men det finns ingen som vinner på en sådan lösning. Det liknar en exekutiv auktion, men är inte det.

F
Kilrain Kilrain skrev:

Der var nog nåt av det dummaste, mest korkade och idiotiska på länge. Har du nån som helst erfarenhet, läst nåt eller åtminstone nån form av känsla för hur en psykopat fungerar och jobbar? Du skriver i princip att offret skall ta sitt ansvar. Du kunde lika gärna ha skrivit att en våldtagen tjej får skylla sig själv för att hon hade kjol på sig.

• Gilla
jonle336 och 41 till
  • Laddar…
H
MultiMan MultiMan skrev:
Svårt att ta det du säger på allvar när du använder öknamn som "aset". Är man så känslomässigt involverad som du verkar vara så är det ofta svårt att se saker klart.

Först består kontrollerandet av hot om försäljning, för att i nästa andetag vara tvärtom, där kontrollerandet består i att inte sälja. Vad hindrar henne från att bo kvar? Varför ska hon bekosta ett till boende när hon har ett hus att bo i tills vidare?

Jag tror man måste gå via tingsrätten om den ena parten inte går med på en försäljning, precis som du själv skriver.
Alltid någon..

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Hur fungerar det om man vänder sig till tingsrätten? Är det kronofogden som säljer då?
Nej du blir tilldelad en oberoende advokat som får uppdraget att marknadsföra huset och sedan hålla en auktion på plats hos advokaten. På auktionen måste man vara på plats personligen eller genom ombud. Huset säljs sedan till högstbjudande. handpenningen på 10% ska betalas direkt eller inom ett par timmar. Man brukar även betala hela likviden på plats. Genom detta sätt eliminerar man skambudare och bulvaner.

N Nickesågen skrev:
Nej du blir tilldelad en oberoende advokat som får uppdraget att marknadsföra huset och sedan hålla en auktion på plats hos advokaten. På auktionen måste man vara på plats personligen eller genom ombud. Huset säljs sedan till högstbjudande. handpenningen på 10% ska betalas direkt eller inom ett par timmar. Man brukar även betala hela likviden på plats. Genom detta sätt eliminerar man skambudare och bulvaner.
Exakt hur elimineras "skambud"? Om det är något tillfälle jag skulle börja lägga riktigt lågt så är det ju på objekt som säljs på detta sätt?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.