99 415 läst ·
221 svar
99k läst
221 svar
Före detta sambo krånglar vid försäljning av bostad
Råd…N nybyggarn3 skrev:Hallå,
En anhörig till mig är i en jobbig situation med sitt ex. En riktigt eländig kontrollerande typ. För ett år sedan lyckades hon avsluta förhållandet och få honom att flytta ut från gemensamma bostaden, där hon sen bott kvar med två tonåringar. Exet, låt oss kalla honom aset, har under gångna året använt huset för att fortsätta kontrollera min vän, bland annat genom att ständigt hota med att tvinga fram en försäljning.
Nu ska huset säljas och en mäklare är anlitad. Mäklaren rekommenderar ett utgångspris på 2 miljoner, vilket jag tror är fullt rimligt. Just innan huset ska läggas ut ringer aset till mäklaren, självklart i fyllan, och skäller ut stackaren och meddelar att han aldrig kommer att sälja under 2.8 miljoner. Till min anhöriga säger han att att "du får väl bo kvar tills vi får det jag vill ha". Hon har inga möjligheter att bekosta ett till boende innan huset är sålt, vilket aset förstås förstår. Han vill helt enkelt fortsätta kontrollera hennes liv.
Vad gör man i denna situation? Jag vet att man kan vända sig till tingsrätten och begära att huset ska säljas på auktion, men det låter inte som någon snabbfil för att komma till avslut. Min tanke är att det gäller att få ut huset på marknaden, med ett realistiskt utgångspris, och få ett vettigt bud från en spekulant. Då borde det för en normalbegåvad framstå som självklart att antingen acceptera högsta bud eller löser ut min anhöriga med det högsta budet som värdering. Tyvärr saknas antagligen både vilja och ekonomi för det senare.
Vas gör man? Kanske någon med erfarenhet av liknande situationer som har några tips?
*Aset heter något annat i verkligheten.
Edit: Bostaden är en villa
Får man buda på sin egen fastighet vid tvångsförsäljning?
Vid tvångsförsäljning som min fd fru av vår gemensamma fastighet. Säljes genom god man från tingsrätten. Gäller fri prövningsrätt? Jag har tänkt att buda för jag har ingen bostad efter skilsmässan.
LAWLINE SVARAR
Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Allmänt
När det har beslutats om en tvångsförsäljning av tingsrätten ska det hållas en offentlig auktion i enlighet med 6 § lag om samäganderätt. I samband med denna offentliga auktion får delägarna i det samägda objektet, i detta fall en fastighet, bestämma ett lägsta pris som är det minsta som fastigheten får säljas för enligt 9 § lag om samäganderätt.
Vad gäller för dig?
Det finns ingen lagreglering som hindrar dig från att buda på din egen fastighet om du så vill. Det innebär således om du budar högst är det du som vinner och får köpa fastigheten. Din f.d. fru har inte möjlighet att neka budet i och med att försäljning sker genom god man vilket är den som styr försäljningsvillkoren. Den enda möjligheten att neka budet är således om ett minimumpris finns och det inte uppfylls eller om det föreligger synnerliga skäl för att neka försäljningen av fastigheten. Vad som utgör synnerliga skäl bedöms från fall till fall men det brukar gälla undantagssituationer och är inte vanligt förekommande.
Sålunda innebär det att du får buda på fastigheten utan hinder.
Med vänlig hälsning,
Claudia Perra-MorinRådgivare
När man har gemensamma barn så betraktas man ibland av lagen på samma sätt som gifta. Innebär tex att om den ena parten skuldsätter sig så kan KFM sälja huset, oavsett vem som bor där.N nybyggarn3 skrev:
Om det ändrar något.
Klassiskt as som lever för att förstöra för andra. Trist.
Moderator
· Stockholm
· 57 855 inlägg
Det är inte säkert. Du är normalt solidariskt betalningskyldig för ett gemensamt lån. Banken kräver den som verkar vara lättast att få pengarna från. Och betalas det inte så tar banken och låter tvångsförsälja huset.Göran.W skrev:
Och det blir en kredianmärkning. Så därmed omöjligt att köpa ett annat boende.
Han vill inte. Han vill ha kontakt och makt och använder huset för det. Blir han av med det så har han bara sitt eget tomma liv kvar. Därför hänger han kvar.A Alexn72 skrev:
Aset kan bli ännu asigare om han blir av med kontakten och makten huset ger honom.
Sjukt, jag vet, men de är så. Kan inte låta bli.
Dags att debitera aset Kurre för all administration han orsakar i form av skrivelser, rådgivning och annat.N nybyggarn3 skrev:
Fakturera.
Sluta upp med att ge folk öknamn. Sluta även med felaktiga råd. I den här situationen är det viktigt att sköta det korrekt. Annars blir det bara mer som han kan bråka om. Man kan inte fakturera någon för att de inte håller med om ett fastighetsvärde. Begär en försäljning via offentlig auktion om han inte går med på en normal försäljning.
Om din frus bror har samma situation som TS så är det ju du som är Aset i er familj!V växelventil skrev:Min frus bror har exakt samma läge som du har och dom på pappret är nu skilda men bor än så länge under samma tak.Dom pratar inte med varandra? utan använder jurister som för deras tala under data kontakt.Sista "samtalet" fick frun tillsägelse att lugna ner sig av sin egen advokat och läget som nu är bägges jurister har sagt att bara ett data samtal och dom inte kommer överens går det till domstol.Det som jag inte visste var att dom köpte gården innan dom var gifta och min frus bror la större handpening och nu har rätt att få ut mer vid försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 57 855 inlägg
Tyvärr så gör hon bara sitt lidande värre genom att försöka resonera med honom. Hon upprätthåller ju därigenom en relation med honom vilket ju var hans syfte med det han gör. Ergo han har vunnit!N nybyggarn3 skrev:
1. Psykisk misshandel ÄR misshandel!
"Kvinnomisshandel är våld som utövas av en man mot en kvinna, som han lever eller har levt i nära relation med. Kvinnomisshandel kan till sin karaktär vara både fysisk, sexuell och psykisk. Den upprepas vanligen och tenderar att öka inom relationen." Källa: Lunds Universitet - kvinnomisshandel
Tips: ta hjälp i denna del av t ex Kvinnofridslinjen och/eller annan lokal organisation och hoppas att det leder till polisanmälan mm
2. Bodelning måste göras. Via tingsrätt om möjligt. Kolla annars med advokat via hemförsäkring t ex. Ge er inte förrän bodelning gjorts på ett eller annat sätt. Då inte någondera parten kan lösa ut den andre så innebär bodelningens resultat = tvångsförsäljning för att kunna dela!
3. Hon måste sluta ha direktkontakt med honom. Kontakt = relation för honom. Gemensamma barn? All kontakt kan då ske via hennes advokat eller om någon kan/vill/orkar ställa upp som kontaktperson. Kan socialen hjälpa till där?
Hon måste då konsekvent neka att alls prata med honom och enbart snoppa av honom med hänvisning till advokat/kontaktperson. Fortsätter han trots tillsägelser kontakta henne är det solklart ofredande! Då gäller bara polisanmälan och att begära kontakförbud vilket hon i dagsläget inte vågar då hon är rädd att han blir värre av det. Så börja med steg 1 och 2 och lycka till!
Att du ska lyckas övertyga henne att det inte är en strategi att resonera med hans sort av "man" är dödfött. Överlåt den biten till kvinnofridsorganisationerna istället. De har argumenten och kunskapen som kan övertyga henne
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ibland måste man ta till drastiska åtgärder för att komma ur situationen.H hempularen skrev:
Ja dom är solidariska men betalar hon sin del och han inte så åker han i första han på en anmärkning.
Han vill så klart inte betala sin del om han inte bor där och inte ha en betalnings anmärkning.
Det var bara en möjlig väg ur det, även om det inte är den bästa.
Ska bli intressant när dom nu har varit skilda ett tag och hur juristerna ska medla dom sista bitarna exempel om man kan kalla det lösöre på gården som maskiner.Om den förre detta frun kan begära att mannen ska flyttta eftersom det redan är klart att hon ska lösa ut honom tiils dom sista bitarna är helt klar.Sista jag hört är att juristerna meddelat att kommer dom inta överens i lösöre frågan går det till rättegång hur nu det ska gå till.
Det är inte heller alltid särskilt tydligt vem det är som är värst. Det är sällan så lätt som många vill få det till.
ja i detta fall är det nog kvinnan som är boven för hon har under flera år sagt att hon inte ville bo på gård utan i villa men nu helst plötsligt vill hon bo kvar.Det som gör en lite orolig är att mannen är jägare och har vapen hemma och mår väl inte så bra eftersom kvinnan har lyckas vända dom ungre barnen emot honom så dom pratar inte med han och det mår han inte så bra av.Yngsta barnet är 18 år.S Solvide skrev: