hahalj
snaggletooth skrev:
Vi gjorde av med 673 kWh i juli och har i princip samma förutsättningar som er, det som skiljer är:
- Endast ett kombi-kyl/frysskåp
- Ingen dricksvattencirk.
- En tonåring mindre.
I övrigt väldigt lika, två avfuktare, 2 st PC mer eller mindre 24/7, 2 st TV alla kvällar, minst en TM och två DM per dygn, NAS, några switchar, UPS, El-VVB.

Om ni har eget vatten, kolla då upp så att hydroforpumpen inte går hela tiden, finns fall där tryckströmbrytaren har lagt av så att pumpen får gå på fullt tryck mot överströmningsventilen hela tiden.
Eller golvvärme / radiator som finns på något bortglömt ställe?
Tack för tipsen, håller på att kolla alla okända förbrukare nu, har hittills hunnit med den gamla frysboxen som visade sig dra knappt 2 kWh per dygn, är väl inget onormalt i det. Vattenpumpen står också på listan att kolla, just nu sitter energimätaren på avfuktarna.

Är vi/jag såna snåljåpar?
Häpnar över en del av förbrukningssiffrorna.
Kollade snabbt förbrukningen under 2013, 1560 kWh som mest (feb mån) och då var det många dagar med -15-20 grader.
Jordvärme/värmegolv i badrummet/ en dator med tbh som går 15h/dygn.(+en till som går lite mindre..). Inga yngel hemma som mängdduschar dock..Bara två vuxna.
Garage ca 16 grader, sa boyta 160kvm...

Vi förbrukade 955 kwh i juli.
Fem i familjen, tre vuxna, en tonåring, ett barn.
Nyare hus och vitvaror .
Värmepump ca 260 kwh (värme/varmvatten, har 25 grader till badrumsgolv)
Extra kyl/frys.
Speldatorer, ca 100kwh
Fasadbelysningen är med led blygsamma 10 kwh
Jag har två akvarium och de tuggar i sig 140 kwh
Trädgårdspump/bevattning ca 40 kwh
Diskmaskin ca 40 kwh
Torktumlare och tvättmaskin är nästa jag ska mäta..

Ja så jag tycker det låter mycket om ni inte varit hemma.

WilleR skrev:
Är vi/jag såna snåljåpar?
Häpnar över en del av förbrukningssiffrorna.
Kollade snabbt förbrukningen under 2013, 1560 kWh som mest (feb mån) och då var det många dagar med -15-20 grader.
Jordvärme/värmegolv i badrummet/ en dator med tbh som går 15h/dygn.(+en till som går lite mindre..). Inga yngel hemma som mängdduschar dock..Bara två vuxna.
Garage ca 16 grader, sa boyta 160kvm...
Låter ju helt normalt, tonåringar kostar på i huset, tvätt, (tork) datorer, spelkonsoler, tv och de står på ofta även om dom inte är där och som du själv konstaterade, varmvatten.

Lite OT kanske, men vi låg på +540 kWh i Juli, och vi har inte snålat:).
Med 5kW solpaneler och 10 kvm solfångare ;)........

Nu har jag inte läst alla inlägg men vad har du för uppvärmning ? (fast det är sommar !)
Tex kan man ställa om sin värme pump att stänga av uppvärmningen av huset helt ,stänga av termostatanläggningen mm.

936 kWh

Västerhaninge 17 skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg men vad har du för uppvärmning ? (fast det är sommar !)
Tex kan man ställa om sin värme pump att stänga av uppvärmningen av huset helt ,stänga av termostatanläggningen mm.
Hej
Cirkpumpar av, pannan avstängd, vp avstängd, golvvärmeshuntar av.

I drift
Golvvärme 1,7 kwh dygn
Kylfrys 3kwh dygn
Avfuktare 5,5kwh dygn
Vvb 3kw dygn när vi är hemma
Ytterbelysning från skymning till kl 23
Router
Klockor på vitvaror
Ett par laddare

15 kwh dygn låter mer rimligt för mig än 25.

Fredrik

220 kWh, borta i 2v

610 kw här. Jag driver varmvattnet i första hand med solvärmen sommartid. Så inga uppvärmningskostnader i någon form här.

Däremot har jag en eltörstig inspelningsstudio som står på för jämnan eftersom det är lite bökigt att få igång på det igen efter avstängning. Vitvarorna är inte purfärska heller. Och så står poolpumpen på dygnet runt.

Överlag är jag ändå ganska nöjd med förbrukningen men tanke på att jag är så slösaktig. Köpte däremot en digital energimätare som man sätter i elskåpet för att se exakt förbrukning i realtid. Så det märks ju vad som drar mycket om man t.ex slår igång torktumlaren eller spisen. Lättare att hitta tjyvarna, kan jag rekommendera.

771 kWh inget är väl uppvärmning nästan. En luftavfuktare, två frysar, två kylar, en dm/dag, 4 tm/vecka, en dator dygnet runt, några timmar tv

Kul fråga! Vi flyttade 1 juli och hade två hus under en månad.
I huset som stått tomt, cirka 150 kvadrat: 463 kwh
I huset vi bor i, cirka 90 kvadrat med separat tvättstuga och 42 kubik pool: 1235 kWh.

Tror det är poolen som drar iväg förbrukningen? Pumphuset är ju ett smärre ekosystem ...

Hej Ekand
Jag antar att du kan se/nå/ läsa av din elmätare?
Du kan testa genom att läsa av/skriva upp förbrukningen under ett "normaldygn". (tomt hus över lördag el söndag)

Testa genom att koppla bort varmvattenberedaren ett dygn. Skillnad?

Du kan givetvis testa genom att koppla ur vvb under 12 timmar. (2 x skillnaden = förbrukn under 24 timmar)

Du har ingen cirkulationspump som är påslagen? Vattenburen värme....
Ventilationsfläkt som påslagen från köket?
Läst (t)råden. Bra synpunkter. /Bengt ...... 107 kwh o hemma hela juli:thumbup:

Redigerat:
Hej

Vi ligger på 180Kwh i Juli, borta 1v, men annars ligger vi 180-200kwh Maj-Sept, total Hushållsel över året 2800kwh, eftersom VP har egen mätning enligt BBR, gräsklipparen är såklart mätt även den, förbrukade 10kwh i Juli månad.

Håller på att installera 2.3kw solcellssystem, allt el klar, håller på med takfästerna nu..

Ska bli kul.. Men inte så bra ekonomi på detta idag, Vattenfall köper energin för 30öre/kWh, kasst! Men får se om det nya förslaget går igenom..

Jaha, man ligger alltså i elitklassen med närmare 1400 kWh i juli. :| Detta trots att vi varit bortresta halva månaden. Snitteffekt nästan 2 kW med andra ord.

Har en mindre server som jobbar tungt 24/7, så där går 100-200 kWh. Annars inget speciellt. 160 kvm 90-talshus. Ingen elektrisk golvvärme påslagen, kyl/frys av modernare snitt, standard vv-beredare, 5 i hushållet. Luftburen elvärme men den slår knappast till under juli.

Jag får slå på säkringarna en och en någon gång när jag är ensam hemma och se vad det är som sätter snurr på mätarhjulet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.