184kwh drog mitt hushåll i juli. Ny bergvärmepump, 1 år gamla vitvaror, Led-Lampor i princip Alla armaturer varav 8 st på totalt 9W är igång i princip hela tiden.
Värmen är av, enbart varmvatten.
Radio igång 10h om dagen.
Duschat hemma kanske 35-40 min i juli.
Diskmaskinen går 1 gång i veckan som mest.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Men du fortsätter med tuggummin förstås :p
Haha, nej jag räknar pengar i VAB-dagar. :P

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Y
206 kWh inklusive hushållselen. Beräknad årsförbrukning 6572kWh. 120kvadrat trävilla.
Stängde av bergvärmen helt vid halva månadens gång då den stod och värmde varje natt, onödig lyx. Törstig dator står nog för det mesta försöker jag intala mig så jag kan ursäkta ett nybygge.

343kwh i en liten stuga, misstänker att kyl/frys och varmvattenberedare kan ha gjort sitt nu...

Runt 600 kWh. Vi var bortresta en vecka.

1426 kWh! Låter vanvettigt mycket nu när jag jämför med er andras siffror.

Jag har varmvattenberedare som går på el och det duschas mycket i familjen men det går bara ca 400 kWh till den. I l övrigt fyra frysboxar och två kylskåp (har en liten restaurang och lagret hemma). Tvättmaskin, torktumlare, spis och diskmaskin går väl inte mer hos oss.

M
Hur mycket TV/Dator har ni på? En TV med stereo/receiver drar lätt 500W. Det blir iof inte mer än 300kWh om de står på dygnet runt.

En stationär dator som är påslagen 4-5 timmar om dagen och övrigt i standby. En (tjock-)tv som iofs ofta står på i bakgrunden men en tjock-tv drar väl inte mer än 100-150 watt?

Blir nog till att köpa några elmätare och gå på jakt. Borde finnas mycket pengar att spara.

D09
Kom på att jag har dubbla vvb och utebelysningen är på dygnet runt... :/

Samt Öv- kameror och takfläkt..

Man har en del små eltjuvar ha ha

Y
Micke64 skrev:
Hur mycket TV/Dator har ni på? En TV med stereo/receiver drar lätt 500W. Det blir iof inte mer än 300kWh om de står på dygnet runt.
Min dator är på från att jag kommer hem och till att jag sover.
Har mättupp den:

* Enbart dator i tomgång: 90watt
* Dator, högtalare, skärm, tomgång = 135watt
* Samma men under futuremark belastningstest.. 165watt

Enbart tillbehören:
* Två frontar och en bas = 1watt tomgång
* Nyköpt samsung laserskrivare = 1watt tomgång, över 800watt när man skriverut.
* 22" dell 2209wa skärm = 51watt när den visar skrivbordet.

En sen natt så försökte jag på lite mattematik;
Datorn är på 6 timmar. Mest lättsurf. kanske 1-2timmar spelande.
Låt oss höfta ett dagssnitt 145watt i snitt x 6 timmar om dagen = 870watt per dag
870 * 31 = 26970 = 26,97kWh (26,97kwh*94,66öre= 2553öre = 25,5kr)
26,97 av 1032kwh = 2,6% av elräkningen
25,50kr för en 31dagars månad

M
Hm.. Vi har också rätt hög elräkning.. runt 900-1000kwh för en månad.... typ en dator, tv, lite lampor, vvb, disk och tvätt. torktumlarn kör vi bara när det regnar och på vintern.... hmmm

ullberg
JockeG skrev:
1426 kWh! Låter vanvettigt mycket nu när jag jämför med er andras siffror.

Jag har varmvattenberedare som går på el och det duschas mycket i familjen men det går bara ca 400 kWh till den. I l övrigt fyra frysboxar och två kylskåp (har en liten restaurang och lagret hemma). Tvättmaskin, torktumlare, spis och diskmaskin går väl inte mer hos oss.
Ja, 1400 är nog att anses som ganska mycket, men du skriver fyra frysboxar, är det frysboxar som i sådana gamla herderliga boxar med några decennier på nacken? Om jag fattat det rätt drar dessa väldigt mycket, och du har fyra...

Många blandade siffror undrar varför det skiljer så mycket från hem till hem.

ullberg
Ekand skrev:
Många blandade siffror undrar varför det skiljer så mycket från hem till hem.
Själv skulle jag varit mycket mer förvånad om vi alla låg på samma siffror +-20%, vi är väl väldigt olika:

- levnadsvanor
- byggnadsstandard (effektivitet hos vitvaror, beredning av varmvatten, typ av belysning,...)
- storlek på boende (även om värmen är av hos många så innebär nog fler belysningspunkter en högre snittförbrukning)
- Vattenförsörjning (jag har egen pump som drar, kanske inte enormt mycket, men ändå mätbart, de med kommunalt betalar för denna energi, och lite till, till det lokala VA-bolaget)
-...

/U

ullberg skrev:
Ja, 1400 är nog att anses som ganska mycket, men du skriver fyra frysboxar, är det frysboxar som i sådana gamla herderliga boxar med några decennier på nacken? Om jag fattat det rätt drar dessa väldigt mycket, och du har fyra...
Nja, gamla hederliga modellen är det, såna där man öppnar på ovansidan, men de är rätt nya. 3 st är bara 2-3 år gamla och en är av äldre modell. Ska försöka mäta förbrukning på den gamla för det finns inte riktigt några andra misstänkta energitjuvar. En snabb koll på elgigantens sida ger att en stor frysbox i energiklass A drar 400 kWh per år men det ska kollas upp som sagt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.