34 477 läst ·
217 svar
34k läst
217 svar
Förbrukning juli?
Hej vänner.
Vår elförbrukning låg i Juni på 569 kWh och Juli på 596 kWh. Då har vi en hemmavarande tonårsson som spelar mycket dataspel samtidigt som chatt och serier ses på extraskärmen. Det är även igång två andra datorer i hans rum tätt som oftast. Tre platt TV apparater har vi och hustrun är hemma på dagarna så det är ofta igång någon TV som bakgrundsunderhållning.
Vi har också router/switchar/acesspunkter, larm/passage samt kameraövervakning och några bärbara datorer som i princip alltid är inkopplade och då dom inte används så får dom bara gå ner i viloläge. Jag orkar inte springa runt och dra ut laddare till datorer och telefoner men då jag köper nya prylar så försöker jag köpa saker som drar lite.
Denna vidriga livsstil till trots så tycker jag att vi har en ganska måttlig elförbrukning. Vi har idag fjärrvärme som uppvärmning där jag satt en separat mätare för varmvattnet. För att jämföra med er som har varmvattenproduktionen inräknad i er elförbrukning så tillkommer i vårt fall varmvatten för Juni 439 kWh samt Juli 477kWh. Då har vi en son som duschar ohemult länge samt att vi är nog inte så bra själva på att hushålla med varmvatten då varma bad och duschar tilltalar även oss.
Jag har läst av vår energiförbrukning i snart 11 år och sparat i spännande tabeller. I början var det skittråkigt men efter några år då man kan jämföra med tidigare år så är det nästan kul att se hur man kan förändra förbrukningen genom materialval, livsstil och antalet hemmavarande barn.
MVH
Anders
Vår elförbrukning låg i Juni på 569 kWh och Juli på 596 kWh. Då har vi en hemmavarande tonårsson som spelar mycket dataspel samtidigt som chatt och serier ses på extraskärmen. Det är även igång två andra datorer i hans rum tätt som oftast. Tre platt TV apparater har vi och hustrun är hemma på dagarna så det är ofta igång någon TV som bakgrundsunderhållning.
Vi har också router/switchar/acesspunkter, larm/passage samt kameraövervakning och några bärbara datorer som i princip alltid är inkopplade och då dom inte används så får dom bara gå ner i viloläge. Jag orkar inte springa runt och dra ut laddare till datorer och telefoner men då jag köper nya prylar så försöker jag köpa saker som drar lite.
Denna vidriga livsstil till trots så tycker jag att vi har en ganska måttlig elförbrukning. Vi har idag fjärrvärme som uppvärmning där jag satt en separat mätare för varmvattnet. För att jämföra med er som har varmvattenproduktionen inräknad i er elförbrukning så tillkommer i vårt fall varmvatten för Juni 439 kWh samt Juli 477kWh. Då har vi en son som duschar ohemult länge samt att vi är nog inte så bra själva på att hushålla med varmvatten då varma bad och duschar tilltalar även oss.
Jag har läst av vår energiförbrukning i snart 11 år och sparat i spännande tabeller. I början var det skittråkigt men efter några år då man kan jämföra med tidigare år så är det nästan kul att se hur man kan förändra förbrukningen genom materialval, livsstil och antalet hemmavarande barn.
MVH
Anders
Ekand. Är jag den enda som undrar vad du hade månaden innan och exempelvis i December? Ditt kWh måste väl vara mer intressant att jämföra utifrån det, inte utifrån andras hus, användande och prylar. Om du däremot har markant högre än i juni ska du nog försöka finna din bov i dramat. Jag fick faktiskt en elräkning omgjord av bolaget då de när jag flyttade från en fyra med egen dataservercentral och hushåll på fyra personer till ensam i en tvåa försökte påstå att jag gjort av med dubbelt så mkt el. Å då hade jag varken fått upp lampor, tv, internet den månaden.
Dock, vi bor 2 pers, två våningar, 160 m2, kyl frys vattenfontän till katten och en dator dygnet runt, plus jordvärmepannan är inräknad i elförbrukningen: 427 i juli, 479 i juni 2260 kWh i dec.
Dock, vi bor 2 pers, två våningar, 160 m2, kyl frys vattenfontän till katten och en dator dygnet runt, plus jordvärmepannan är inräknad i elförbrukningen: 427 i juli, 479 i juni 2260 kWh i dec.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra funderingar, Lissandra!Lissandra skrev:
Du hade 427 kWh i juli, 2260 i december.
Jag hade 296 kWh i juli, 750 i december.
Vi bor rätt nära varandra, men det är väl allmänt kallare på Småländska höglandet.
Det visar hur mycket isoleringen betyder på vintern.
På sommaren borde ju alla ligga rätt lika i förbrukning (bortsett från personliga vanor).
ytterdörrarna står alltid öppna och ingen värme är påslagen.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ja jisses, 1515 kWh i juli... trots att ingen värme varit på :x.
Har en genomsnittsförbrukning på runt 55 kWh/dag när vi är hemma (2 vuxna + 2 tonårsbarn), den sjunker till ca 35 kWh/dag när vi är bortresta.
Har följande förbrukare, har angett ungefärlig förbrukning på de jag har koll på:
- 2 st kombinerade fullhöjd kyl/frys som alltid står på (1 år resp ca 10 år gammal),
- 1 frysbox på runt 400 liter ca 15 år gammal,
- några led- och lågenergilampor < 100W på timer ca 8 tim/dygn = 0.8 kWh/dygn,
- belysning övrigt inomhus och utomhus < 300 W ca 4 tim / dygn = 1.2 kWh/dygn
- en NAS-server alltid på, ca 50W = 1.2 kWh/dygn
- elektrisk varmvattenberedning slår på när det behövs,
- vattenpump för dricksvatten arbetar med syresättningen av vattnet,
- 2 enklare avfuktare i tvättstuga/källaren går kanske 50% av tiden... (motsv. ca 400W kontinuerligt = ca 10 kWh/dygn)
- när vi är hemma så är 3 PC-datorer igång i snitt 6 tim/dygn (ca 1000W/6 tim = 6 kWh/dygn)
- induktionsspis påslagen < 1 tim/dygn (ca 2000W/tim = 2 kWh/dygn)
- diskmaskin, i snitt 2 program/dygn (ECO-sparprogram ca 2 kWh/dygn)
- microvågsugn 1000W, körs i snitt 10 min/dygn (0.17 kWh/dygn)
- tvättmaskin i snitt 1 program / dag (ca 1.5 kWh/dygn)
- TV i snitt 5 tim/dygn, ca 300W = 1.5 kWh/dygn
Måste mäta de förbrukare jag inte har koll på, men vad tror ni är boven här?
Komplett förbrukning per dag:
Exempel på effektbehov en dag vi är hemma:
Exempel på effektbehov en dag vi inte är hemma:
Dags att gå till botten med vad det är som drar effekt här.
Har en genomsnittsförbrukning på runt 55 kWh/dag när vi är hemma (2 vuxna + 2 tonårsbarn), den sjunker till ca 35 kWh/dag när vi är bortresta.
Har följande förbrukare, har angett ungefärlig förbrukning på de jag har koll på:
- 2 st kombinerade fullhöjd kyl/frys som alltid står på (1 år resp ca 10 år gammal),
- 2 enklare avfuktare i tvättstuga/källaren går kanske 50% av tiden... (motsv. ca 400W kontinuerligt = ca 10 kWh/dygn)
- när vi är hemma så är 3 PC-datorer igång i snitt 6 tim/dygn (ca 1000W/6 tim = 6 kWh/dygn)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Knock on Wood, ingår all din värme i dina kWh? Jag tror vi ligger rätt likt på hushållselen, det är den inkluderade jordvärmepumpen som drar.
Intressantast är dock att jag inte bor på höglandet, och aldrig gjort sen jag gick med här. Du bör sålunda veta vem jag är... Nyfiken...
Intressantast är dock att jag inte bor på höglandet, och aldrig gjort sen jag gick med här. Du bör sålunda veta vem jag är... Nyfiken...
HejLissandra skrev:Ekand. Är jag den enda som undrar vad du hade månaden innan och exempelvis i December? Ditt kWh måste väl vara mer intressant att jämföra utifrån det, inte utifrån andras hus, användande och prylar. Om du däremot har markant högre än i juni ska du nog försöka finna din bov i dramat. Jag fick faktiskt en elräkning omgjord av bolaget då de när jag flyttade från en fyra med egen dataservercentral och hushåll på fyra personer till ensam i en tvåa försökte påstå att jag gjort av med dubbelt så mkt el. Å då hade jag varken fått upp lampor, tv, internet den månaden.
Frågan är befogad och jag skall klistra in en bild under dagen. Det är bara nu när räkningen kom och jag vet att familjen varit borta hela månaden som jag reagerade på att "grundförbrukningen" var så hög.
Mitt värmegolv drar mätt på 411dygn 1,7kwh dygn i genomsnitt eller 621Kwh per år.
Min VVB drar 3Kwh per dygn.
Något måste vara fel för jag har inga stora förbrukare i övrigt.
Fredrik
Kul att någon ligger högre an jag iallafall 
hahalj skrev:Ja jisses, 1515 kWh i juli... trots att ingen värme varit på :x.
[bild]
[bild]
[bild]
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Hej,
Det vore kanon i denna tråd att mer specificera, annars är det gansak orelvant hur mkt man har. Kan vara bra om man själv vill kolla upp nått.
T ex iaf så mkt om möjligt av detta. På sommaren går ju inte värmen i huset, men kanske AC eller pool uppvärmning. Förmodligen mycket elektriska verktyg vid renovering etc
- Var bor ni
- Antal personer i hushållet
- Bo yta/total yta/garage etc
- Medel temp.
- Uppvärmning system/VV/AC
- Frysar/kylar/datorer/routers etc
mm
Det vore kanon i denna tråd att mer specificera, annars är det gansak orelvant hur mkt man har. Kan vara bra om man själv vill kolla upp nått.
T ex iaf så mkt om möjligt av detta. På sommaren går ju inte värmen i huset, men kanske AC eller pool uppvärmning. Förmodligen mycket elektriska verktyg vid renovering etc
- Var bor ni
- Antal personer i hushållet
- Bo yta/total yta/garage etc
- Medel temp.
- Uppvärmning system/VV/AC
- Frysar/kylar/datorer/routers etc
mm
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kilowatt-timmarna är vad Södra Hallands Kraft har registrerat.Lissandra skrev:
Men jag har eldat lite ved i kaminen också.
Skaffade dock en L/L-värmepump i slutet av januari.
Får se vad som händer med förbrukningen nästa vinter
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Att jag skrev höglandet är ju för att du har angett Jönköping som hemvist.
Det är väl en av de kallaste orterna i Sverige.
Häromdagen när SMHI rapporterade middagstemperaturer var Jönköping det kallaste söder om Wilhelmina.
Kanske vi setts, mycket troligt. Lägg upp en porträttbild så skall jag ge besked
Ekand- således hade du i juli lägst förbrukning.
KoW- Ah, misstänkte det sen. Höglandet är dock verkligen en begränsad bit å då jag tyvärr inte bor på denna underbara plats längre blev jag nyfiken om det kunde va så... =). Jag bor på låglandet dör det nästan aldrig blir snö å regnar mest hela vintern. Då önskar man sig kylan.
KoW- Ah, misstänkte det sen. Höglandet är dock verkligen en begränsad bit å då jag tyvärr inte bor på denna underbara plats längre blev jag nyfiken om det kunde va så... =). Jag bor på låglandet dör det nästan aldrig blir snö å regnar mest hela vintern. Då önskar man sig kylan.
Vi gjorde av med 673 kWh i juli och har i princip samma förutsättningar som er, det som skiljer är:hahalj skrev:Ja jisses, 1515 kWh i juli... trots att ingen värme varit på :x.
- Endast ett kombi-kyl/frysskåp
- Ingen dricksvattencirk.
- En tonåring mindre.
I övrigt väldigt lika, två avfuktare, 2 st PC mer eller mindre 24/7, 2 st TV alla kvällar, minst en TM och två DM per dygn, NAS, några switchar, UPS, El-VVB.
Om ni har eget vatten, kolla då upp så att hydroforpumpen inte går hela tiden, finns fall där tryckströmbrytaren har lagt av så att pumpen får gå på fullt tryck mot överströmningsventilen hela tiden.
Eller golvvärme / radiator som finns på något bortglömt ställe?
Ja det har ja men jag tycker ändå att grundförbrukningen är hög. Håller på att kolla mina vitvaror fall de strular.Lissandra skrev:Ekand- således hade du i juli lägst förbrukning.