245 505 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Nja, kärnkraft kan ju förhoppningsvis placeras där behovet finns i framtiden.Isakare skrev:
Om SMR vore verklighet kunde batterifabriken som hamnade i Skelefte legat i Västerås till exempel.
I Värtan fanns väl under många år ett kraftvärmeverk, är det rivet eller kan det snabbstartas?
Andersson måste behaga en massa tokstollar för att få regera, och de kommer sätta käppar i hjulen för sådana utsvävningar. Men som du säger, industrin borde trycka på sitt parti stenhårt, men det hjälper inte om man ska gulla med Stenevi och Co.F fribygg skrev:Varför skulle inte industrifacket trycka på partiet så att industrin blir kvar i landet?
Varför skulle inte Andersson och Kristersson kunna enas om energipolitiken när de enats om Nato?
Ny vattenkraft tror jag inte på, vi har nog exploaterat allt som är rimligt. Varför vi inte ska ha kvar de befintliga vattenkraftverken där miljöskadan redan är skedd sedan många tiotal år sedan är svårare att förstå, naturen är tydligen viktigare än människan i dagens Sverige.
Nå, det är väl fler medlemmar i Metall än i MP så jag har gott hopp om koldioxidneutral baskraft framöver.Isakare skrev:
I Linköping har vi till och med en miljöpartist som insett att kärnkraft är nödvändigt så Stenevis syn är inte allområdande ens i det egna partiet.
Tror att det blev ihopblandning av presschefen. Det blåser rätt lite i Tyskland och Frankrike (men rätt bra i Sverige). Exempelvis kan vindkraft ge 37GW i Tyskland men för tillfället är det nere på 0.8GW.Jonas Persson skrev:
AB
Kört den senaste veckan”
Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.
– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.
[länk]
Några timmar senare dementerar Svenska kraftnät.
Staffan Engström är enhetschef på Svenska kraftnät. Enligt honom råder det ingen effektbrist i Sverige just nu.
– All efterfrågan som önskas från marknaden tillgodoses. Så en brist är det inte just nu, men däremot så ser vi väldigt höga priser.
[länk]
Så vad ska man tro?
https://www.agora-energiewende.de/e...power_generation/16.08.2021/16.08.2022/today/
Redigerat:
Många bäckar små som man brukar säga. Vi på en mindre ort har snudd på en nyckelfärdig anläggning med spegel som kan täcka hela området med självförsörjande el men det är så klart regler som sätter stopp för det hela. Älvräddarna och sportfisket springer runt med länsstyrelsen och river allt i sin väg enligt EU's vidriga natura 2000-direktiv för att rädda nån öring och flodpärlmussla. Kanske vore mer energieffektivt att jaga miljötalibaner än att släcka lamporna om kvällarna..D Daniel 109 skrev:
Såg en intervju med nån chef på svenska kraftnät eller om de var på de som driver karlshamnsverket, han sa oxå att det var BRIST på planerbar el…D Daniel 109 skrev:
Han hade självklart inte heller koll på läget
Varför frågar de inte Daniel 109 ist?
Det var inte SVK, de har utryckt sig helt annorlunda. Däremot har ägarna till kraftverket utryckt sig så. Jag gissar att de absolut inte vill få det vinklat till att de bränner olja bara för att tjäna pengar.
Ok, då var det ägarna… men det är inte alls konstigt med tanke på att det varit mycket sol och vind, då krävs det mer planerbar elD Daniel 109 skrev:
Att det råder brist på planerbar elproduktion är inte det samma som effektbristJonas Persson skrev:
AB
Kört den senaste veckan”
Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.
– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.
[länk]
Några timmar senare dementerar Svenska kraftnät.
Staffan Engström är enhetschef på Svenska kraftnät. Enligt honom råder det ingen effektbrist i Sverige just nu.
– All efterfrågan som önskas från marknaden tillgodoses. Så en brist är det inte just nu, men däremot så ser vi väldigt höga priser.
[länk]
Så vad ska man tro?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Funderar på om vattenkraften kommer att fungera i framtiden. Klimatförändringar har inneburit torka och det blir helt klart ett problem för vattenkraften. Se på USA:s västkust där t ex Lake mead som föder Hooverdammen vars vattennivå är lägre än när dammen byggdes.D Dayangel skrev:Många bäckar små som man brukar säga. Vi på en mindre ort har snudd på en nyckelfärdig anläggning med spegel som kan täcka hela området med självförsörjande el men det är så klart regler som sätter stopp för det hela. Älvräddarna och sportfisket springer runt med länsstyrelsen och river allt i sin väg enligt EU's vidriga natura 2000-direktiv för att rädda nån öring och flodpärlmussla. Kanske vore mer energieffektivt att jaga miljötalibaner än att släcka lamporna om kvällarna..