245 505 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Man måste även ha ett elabonnemang med timdebitering. Självklart för de flesta, men jag har sett flera exempel på folk som funderar på hur dom på bästa sätt ska spara pengar genom att ladda elbilen och köra tvättmaskinen på natten eftersom dom har rörligt elpris...W windmillhill skrev:De flesta värmepumpar har en nattsäkning- / "stoppa kompressor och eltillskott"- ingång.
Man bara byglar dessa ingångar med en reläkontakt (Shelly 1), men prata med tillverkarens support vilka stift och var de sitter på VP.
För att sen styra denna "Shelly 1"-switch mot timspotpriset använder man [länk]
Enklare kan det inte bli!
Nu börjar faktisk rörliga avtal vara timpris. Tex hos cheapenergy får du timpris om du väljer rörligt.useless skrev:
Jag undrar lite stilla. Om nu kapacitetsavgifterna betalas tillbaka till hushåll och företag till viss mån på ett odefinierat sätt som vi inte har någon aning om i klassisk stil, vad händer om man säljer solcells-el?MathiasS skrev:
Kommer vi då få ett sådant förhållande att vi kan sälja svindyr el (för priserna kommer inte gå ner framöver) och köpa billig el pga återbäring av kapacitetsavgifter?
Ja, har vattenfall och trodde för ett tag sedan att jag hade "vanligt" månadsrörligt. Sedan läste jag det finstilta vid en asterisk någonstans, där stod att de kunder med rörligt som hade timmätare installerade har numera timpris.D Daniel 109 skrev:
Nu är du ute på farlig mark, Sverige, som exporterar till alla de andra och transporterar det mesta av den elen genom SE4, är sämst på allt såklart, håll dig nu till skriptet annars blir farbror P arg. Fakta stökar bara till det och skymmer eländet, prognosen är ingen el till någon i vinter, allt annat är illvillig propaganda.K Kallens skrev:
Hej
Idag kom ett besked som kan vara glädjande för elkonsumenterna; ”Regeringen vill införa högkostnadsskydd för elpriset”
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-vill-infora-hogkostnadsskydd-for-elpriset/
Baksidan av beskedet (om det nu blir genomfört efter valet) är att risken (sannolikheten) för en förbrukningsfrånkoppling i vinter faktiskt ökar.
Ett högt elpris (när tillgången på eleffekt är knapp) ökar vår drivkraft att spara på elanvändningen och att vilja investera i minskat elbehov.
Jag är absolut inte emot att hjälpa elanvändare från skyhöga elpriser - tvärtom.
Men målet (vitsen) med att priserna stiger på vår elmarknad är ju att vi skall undvika en kollaps på elmarknaden genom att undvika att elanvändningen överstiger tillgången.
Jag hoppas därför att vi alla, trots eventuella ”högkostnadsskydd för elpriset” fortsätter våra strävanden att begränsa vår elanvändning, och då främst eleffekt när priserna på elmarknaden (Nord Pool) stiger.
Så vår beredskap för att klara en eventuell förbrukningsfrånkoppling i vinter, bör med beskedet öka
Idag kom ett besked som kan vara glädjande för elkonsumenterna; ”Regeringen vill införa högkostnadsskydd för elpriset”
https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-vill-infora-hogkostnadsskydd-for-elpriset/
Baksidan av beskedet (om det nu blir genomfört efter valet) är att risken (sannolikheten) för en förbrukningsfrånkoppling i vinter faktiskt ökar.
Ett högt elpris (när tillgången på eleffekt är knapp) ökar vår drivkraft att spara på elanvändningen och att vilja investera i minskat elbehov.
Jag är absolut inte emot att hjälpa elanvändare från skyhöga elpriser - tvärtom.
Men målet (vitsen) med att priserna stiger på vår elmarknad är ju att vi skall undvika en kollaps på elmarknaden genom att undvika att elanvändningen överstiger tillgången.
Jag hoppas därför att vi alla, trots eventuella ”högkostnadsskydd för elpriset” fortsätter våra strävanden att begränsa vår elanvändning, och då främst eleffekt när priserna på elmarknaden (Nord Pool) stiger.
Så vår beredskap för att klara en eventuell förbrukningsfrånkoppling i vinter, bör med beskedet öka
Jag förstår och håller med om att något förmodligen måste göras för vintern men detta är våra egna pegar som bara slussas vidare till energiproducenterna, dvs vi tar från vårt eget sparkonto för att tillfälligt stilla deras girighet.M Martin Lundmark skrev:Hej
Idag kom ett besked som kan vara glädjande för elkonsumenterna; ”Regeringen vill införa högkostnadsskydd för elpriset”
[länk]
Baksidan av beskedet (om det nu blir genomfört efter valet) är att risken (sannolikheten) för en förbrukningsfrånkoppling i vinter faktiskt ökar.
Ett högt elpris (när tillgången på eleffekt är knapp) ökar vår drivkraft att spara på elanvändningen och att vilja investera i minskat elbehov.
Jag är absolut inte emot att hjälpa elanvändare från skyhöga elpriser - tvärtom.
Men målet (vitsen) med att priserna stiger på vår elmarknad är ju att vi skall undvika en kollaps på elmarknaden genom att undvika att elanvändningen överstiger tillgången.
Jag hoppas därför att vi alla, trots eventuella ”högkostnadsskydd för elpriset” fortsätter våra strävanden att begränsa vår elanvändning, och då främst eleffekt när priserna på elmarknaden (Nord Pool) stiger.
Så vår beredskap för att klara en eventuell förbrukningsfrånkoppling i vinter, bör med beskedet öka
Så samtidigt måste det ju jobbas med en lösning som reglerar producenternas prissättning.
Vi producerar mest kärnkraftsel per capita i världen och ligger topp fem i elproduktion per capita, det är inte produktionen som är det omedelbara problemet, det är prissättningsmekanismerna.
Om vi tar från Svenska Kraftnäts kapacitetsavgifter som tidigare fyllde deras konton med 2,5 miljarder per år när prisskillnaden mellan SE1 och SE4 var några ören, och som nu exploderat till 21 miljarder 2021 och till nyår beräknar de få in 100 miljarder, då ser jag inte riktigt hur vi "tar från vårt eget sparkonto" och stillar energiproducenternas girighet.D djac skrev:Jag förstår och håller med om att något förmodligen måste göras för vintern men detta är våra egna pegar som bara slussas vidare till energiproducenterna, dvs vi tar från vårt eget sparkonto för att tillfälligt stilla deras girighet.
Så samtidigt måste det ju jobbas med en lösning som reglerar producenternas prissättning.
Vi producerar mest kärnkraftsel per capita i världen och ligger topp fem i elproduktion per capita, det är inte produktionen som är det omedelbara problemet, det är prissättningsmekanismerna.
Du får gärna utveckla ditt resonemang.
Ingen kan ju säga hur stor "återbetalningen" blir i dagsläget. Det ska tydligen Svenska Kraftnät säga i november. Superluddigt. Tills dess betalar vi skyhöga priser.M Martin Lundmark skrev:Hej
Idag kom ett besked som kan vara glädjande för elkonsumenterna; ”Regeringen vill införa högkostnadsskydd för elpriset”
[länk]
Baksidan av beskedet (om det nu blir genomfört efter valet) är att risken (sannolikheten) för en förbrukningsfrånkoppling i vinter faktiskt ökar.
Ett högt elpris (när tillgången på eleffekt är knapp) ökar vår drivkraft att spara på elanvändningen och att vilja investera i minskat elbehov.
Jag är absolut inte emot att hjälpa elanvändare från skyhöga elpriser - tvärtom.
Men målet (vitsen) med att priserna stiger på vår elmarknad är ju att vi skall undvika en kollaps på elmarknaden genom att undvika att elanvändningen överstiger tillgången.
Jag hoppas därför att vi alla, trots eventuella ”högkostnadsskydd för elpriset” fortsätter våra strävanden att begränsa vår elanvändning, och då främst eleffekt när priserna på elmarknaden (Nord Pool) stiger.
Så vår beredskap för att klara en eventuell förbrukningsfrånkoppling i vinter, bör med beskedet öka
Men det vore ju trevligt att få en siffra på hur stor del av kapacitetsavgifterna står för de priser som nu betalas i SE3 och SE4. Ingen som sitter på den beräkningen?
Jag tror fortfarande elpriserna kommer vara rätt höga ändå, och då finns fortfarande incitament till att spara in på förbrukningen. Men man hade ju önskat tydlighet.
De pengarna har vi själva betalat in och de var öronmärkta för nätutveckling, nu kan de inte användas till detta utan har, via konsumenter tankats över till sista raden hos energiföretagen. Det torde vara en ganska enkel kedja att följa.J JockeHX skrev:Om vi tar från Svenska Kraftnäts kapacitetsavgifter som tidigare fyllde deras konton med 2,5 miljarder per år när prisskillnaden mellan SE1 och SE4 var några ören, och som nu exploderat till 21 miljarder 2021 och till nyår beräknar de få in 100 miljarder, då ser jag inte riktigt hur vi "tar från vårt eget sparkonto" och stillar energiproducenternas girighet.
Du får gärna utveckla ditt resonemang.
Hur tankas de över till energiföretagen? De är ju öronmärkta (eller var det ända tills presskonferensen).D djac skrev:
Att Karlshamn utgör en subvention av svenskt pris.Jonas Persson skrev:
AB
Kört den senaste veckan”
Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.
– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.
[länk]
Några timmar senare dementerar Svenska kraftnät.
Staffan Engström är enhetschef på Svenska kraftnät. Enligt honom råder det ingen effektbrist i Sverige just nu.
– All efterfrågan som önskas från marknaden tillgodoses. Så en brist är det inte just nu, men däremot så ser vi väldigt höga priser.
[länk]
Så vad ska man tro?