Isakare Isakare skrev:
På radio sa de att elbrist var anledningen till att de eldade olja.
Det var därför jag frågade.
Då kommer frågan om det var svensk statlig radio eller bara nån random reklamkanal?
 
D Daniel 109 skrev:
Dämma upp Mälaren några meter är kanske en bra ide. Jag gissar att en och annan med strandtomt inte riktigt gillar den idén.
Det kan ju bli jättemånga strandtomter på befintliga fastigheter med bygglov utan att man behöver strandskyddsdispans;)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då kommer frågan om det var svensk statlig radio eller bara nån random reklamkanal?
Det var väl svenska kraftnät själva som citerades ordet elbrist i en DN-artikel. Kan väl hoppas att det var felciterat så inte SK själva vet vad det handlar om.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då kommer frågan om det var svensk statlig radio eller bara nån random reklamkanal?
SR P4 Kvart i fem nyheterna.
 
Isakare Isakare skrev:
SR P4 Kvart i fem nyheterna.
Är påståendet sant?
Om inte måste vi fråga oss om statlig radio ska få sprida sådant
 
F fribygg skrev:
Det kan ju bli jättemånga strandtomter på befintliga fastigheter med bygglov utan att man behöver strandskyddsdispans;)
Ja. Där mitt hus står bodde Vikingarna vid stranden, fyll på till den nivån så blir jag nöjd :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ja. Där mitt hus står bodde Vikingarna vid stranden, fyll på till den nivån så blir jag nöjd :)
Du måste självklart räkna med att härbärgera din del av mälardalingarna som blir hemlösa.

Är det inte enklare och bättre att vi eldar ved tills vi byggt ny kärnkraft?
 
Jonas Persson
AB
Kört den senaste veckan”
Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.

– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/476E3g/oljekraftverket-i-karlshamn-ar-igang-sedan-en-vecka

Några timmar senare dementerar Svenska kraftnät.

Staffan Engström är enhetschef på Svenska kraftnät. Enligt honom råder det ingen effektbrist i Sverige just nu.

– All efterfrågan som önskas från marknaden tillgodoses. Så en brist är det inte just nu, men däremot så ser vi väldigt höga priser.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/g6V3Q0/oljekraftverket-i-karlshamn-igang

Så vad ska man tro?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
AB
Så vad ska man tro?
Att presschefen får ett nytt jobb;)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F fribygg skrev:
Taskig fallhöjd, många människor måste evakueras och mycket odlingsbar yta går förlorad om man skulle dämma Mälaren 4m.

Förslag på lämplig älv som inte har skydd som national älv?
Min kommentar var att allt behövs, även rännilen Stockholms ström, fallhöjd eller ej.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Min kommentar var att allt behövs, även rännilen Stockholms ström, fallhöjd eller ej.
Går det inte att återstarta nedlagd kraftvärme i Värtan? Ågesta? Ett par nya reaktorer i Forsmark på sikt?
 
F fribygg skrev:
Du måste självklart räkna med att härbärgera din del av mälardalingarna som blir hemlösa.

Är det inte enklare och bättre att vi eldar ved tills vi byggt ny kärnkraft?
Om du frågar mig, så är jag väldigt undrande över varför man aldrig hör nått om småskalig vattenkraft, borde finnas tusentals ställen man skulle kunna bygga på, även söder ut.
Men om jag fattat rätt har alla miljö och naturskyddsregler satt tvärstopp för det.
Måste ju vara klart bättre än satsa på saker som bara ger ström ibland, och när det inte behövs (sol o vind)
Ny kärnkraft i det här landet tror jag inte på, möjligt vis om Åkesson/Kristoffersson får 51% i valet, men det kommer inte att hända.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alla ställen som är vörda att bygga på är utbyggda i södra Sverige. Men som sagt, nu rivs de av miljöskäl. De små ger dock inte särskilt mycket el.
 
F fribygg skrev:
Går det inte att återstarta nedlagd kraftvärme i Värtan? Ågesta? Ett par nya reaktorer i Forsmark på sikt?
Ågesta hade ett stort problem, sjön Magelungen räckte inte till för kylningen, det gick typ att bada i den året runt när verket gick. Kärnkraftverk ska ligga vid havet.
Men Värtan vore perfekt, och använda kylvattnet till fjärrvärme, 2 flugor i en smäll.
 
Isakare Isakare skrev:
Om du frågar mig, så är jag väldigt undrande över varför man aldrig hör nått om småskalig vattenkraft, borde finnas tusentals ställen man skulle kunna bygga på, även söder ut.
Men om jag fattat rätt har alla miljö och naturskyddsregler satt tvärstopp för det.
Måste ju vara klart bättre än satsa på saker som bara ger ström ibland, och när det inte behövs (sol o vind)
Ny kärnkraft i det här landet tror jag inte på, möjligt vis om Åkesson/Kristoffersson får 51% i valet, men det kommer inte att hända.
Varför skulle inte industrifacket trycka på partiet så att industrin blir kvar i landet?
Varför skulle inte Andersson och Kristersson kunna enas om energipolitiken när de enats om Nato?

Ny vattenkraft tror jag inte på, vi har nog exploaterat allt som är rimligt. Varför vi inte ska ha kvar de befintliga vattenkraftverken där miljöskadan redan är skedd sedan många tiotal år sedan är svårare att förstå, naturen är tydligen viktigare än människan i dagens Sverige.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.