245 503 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
AB
Kört den senaste veckan”
Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.
– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/476E3g/oljekraftverket-i-karlshamn-ar-igang-sedan-en-vecka
Några timmar senare dementerar Svenska kraftnät.
Staffan Engström är enhetschef på Svenska kraftnät. Enligt honom råder det ingen effektbrist i Sverige just nu.
– All efterfrågan som önskas från marknaden tillgodoses. Så en brist är det inte just nu, men däremot så ser vi väldigt höga priser.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/g6V3Q0/oljekraftverket-i-karlshamn-igang
Så vad ska man tro?
Kört den senaste veckan”
Anläggningen har, enligt presschefen Torbjörn Larsson på Uniper, varit igång för att det råder brist på planerad elproduktion i södra Sverige.
– Vi har kört ganska regelbundet den senaste veckan. Det har att göra med den effektsituaton som vi har i Södra Sverige i dag, och som Svenska kraftnät har gått ut och berättat om också. Vilket innebär att Södra Sverige har brist på planerad elproduktion. När det blir sämre vindförhållanden, då blir det här extra påtagligt. Då innebär det att Karlshamsverket budas in på den nordiska elbörsen.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/476E3g/oljekraftverket-i-karlshamn-ar-igang-sedan-en-vecka
Några timmar senare dementerar Svenska kraftnät.
Staffan Engström är enhetschef på Svenska kraftnät. Enligt honom råder det ingen effektbrist i Sverige just nu.
– All efterfrågan som önskas från marknaden tillgodoses. Så en brist är det inte just nu, men däremot så ser vi väldigt höga priser.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/g6V3Q0/oljekraftverket-i-karlshamn-igang
Så vad ska man tro?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Om du frågar mig, så är jag väldigt undrande över varför man aldrig hör nått om småskalig vattenkraft, borde finnas tusentals ställen man skulle kunna bygga på, även söder ut.F fribygg skrev:
Men om jag fattat rätt har alla miljö och naturskyddsregler satt tvärstopp för det.
Måste ju vara klart bättre än satsa på saker som bara ger ström ibland, och när det inte behövs (sol o vind)
Ny kärnkraft i det här landet tror jag inte på, möjligt vis om Åkesson/Kristoffersson får 51% i valet, men det kommer inte att hända.
Alla ställen som är vörda att bygga på är utbyggda i södra Sverige. Men som sagt, nu rivs de av miljöskäl. De små ger dock inte särskilt mycket el.
Ågesta hade ett stort problem, sjön Magelungen räckte inte till för kylningen, det gick typ att bada i den året runt när verket gick. Kärnkraftverk ska ligga vid havet.F fribygg skrev:
Men Värtan vore perfekt, och använda kylvattnet till fjärrvärme, 2 flugor i en smäll.
Varför skulle inte industrifacket trycka på partiet så att industrin blir kvar i landet?Isakare skrev:
Om du frågar mig, så är jag väldigt undrande över varför man aldrig hör nått om småskalig vattenkraft, borde finnas tusentals ställen man skulle kunna bygga på, även söder ut.
Men om jag fattat rätt har alla miljö och naturskyddsregler satt tvärstopp för det.
Måste ju vara klart bättre än satsa på saker som bara ger ström ibland, och när det inte behövs (sol o vind)
Ny kärnkraft i det här landet tror jag inte på, möjligt vis om Åkesson/Kristoffersson får 51% i valet, men det kommer inte att hända.
Varför skulle inte Andersson och Kristersson kunna enas om energipolitiken när de enats om Nato?
Ny vattenkraft tror jag inte på, vi har nog exploaterat allt som är rimligt. Varför vi inte ska ha kvar de befintliga vattenkraftverken där miljöskadan redan är skedd sedan många tiotal år sedan är svårare att förstå, naturen är tydligen viktigare än människan i dagens Sverige.