245 503 läst ·
1 918 svar
246k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Magnus E K skrev:
Hej Magnus E K
Hur mycket elenergi utebelysningen behöver, gentemot kyl och frys beror även på valet av lampor.
Philips har en serie lampor (med grön märkning längst ned i Edison-sockeln) med ljusutbytet 210 lumen/W
De är inte styrbara men det kravet har du nog inte på utebelysning.
En Philips LED-lampa med produkttiteln LED CLA 40W A60 E27 3000K CL EELA SRT4 (EAN 8719514343726) behöver 2,3W för ett ljusutbyte motsvarande en 40 W glödlampa (ca 17 ggr lägre effekt)
En Philips LED-lampa med produkttiteln LED CLA 60W A60 E27 3000K CL EELA SRT4 (EAN 8719514343788) behöver 4W för ett ljusutbyte motsvarande en 60 W glödlampa (ca 15 ggr lägre effekt)
Den genomsnittliga effekten jag mätte upp från kyl och frys tillsammans, var 22,5 W
Den effekten driver ca 9,8 st av den mindre lampan kontinuerligt, och ca 5,6 st. av den större lampan kontinuerligt.
Du kan alltså låta 9 st av Philips mindre LED-lampa lysa kontinuerligt utomhus och ändå dra mindre än min kyl och frys. Om du släcker utomhusbelysningen under ”halva året” då kan du använda ca 18 lampor i utomhusbelysningen, det i alla fall räcker för mig.
Då jag inte använder traditionell dimmer i min belysning, utan jag tänder och släcker min belysning på ”gammalt vis” så håller jag på att succesivt byta ut mina inomhuslampor (E27) till dessa lampor.
En traditionell dimmer är utvecklad för glödlampor och inte riktigt kompatibel med elektronikbaserad LED-belysning. Behöver man styra sina LED-lampor finns annan teknik för det.
En ytterligare fördel med lågt effektbehov för kyl/frys och belysning är om man avser att klara strömavbrott med reservkraft (t.ex. batteridrift/elverk), då ger ett lågt effektbehov en lång drifttid
Dessutom så innebär frekvensomriktardriften i kyl/frys att det, i princip, är obefintliga startströmmar. Det innebär i sin tur att det blir enklare att använda en mindre inverter och störningarna på ”reservnätet” vid start stopp av kyl/frys blir mindre. Jag testade hur det fungerade det här i tråden; ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-29#post-4517539
Redigerat:
Ojoj, nu går till och med Rapport ut med att Karlshamnsverken går för fullt, inte av marknadsmässiga skäl, utan för det ”råder brist på planerbar el”
Tänk om vi bara hade haft lite fler vindkraftverk… nä just det, de är inte planerbar el…
Tänk om vi bara hade haft lite fler vindkraftverk… nä just det, de är inte planerbar el…
Herre gud, vad vill hon köpa då? Vindkraft i stiltje? När man trampat i skiten ska man stå stilla... Dvs hålla låg profil... Eller pudla... Jag har alltid beundrat de som erkänner de haft fel...N noone70 skrev:
Det är resten av Europa som har elbrist på grund av nerlagd kärnkraft, kolkraft och avsaknad av gas. Dessutom har Norge mindre vattenkraft än vanligt. Sverige har god produktion och exporterar mycket.Isakare skrev:
Ja, det kan bli en intressant vinter.
Inte elbrist, hög efterfrågan i Europa och för högt pris för att vi svenskar ska vara bekväma med situationen.Isakare skrev:
Det är dessutom revision på en av Ringhals reaktorer och brist på vind i Danmark då vi exporterar >Ringhals bägge reaktorers normala produktion bara till dem.
Har du inte funnit nån lämplig älv i Stockholmstrakten så vi kan dämma den och få mer planerbar kraft?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Dämma upp Mälaren några meter är kanske en bra ide. Jag gissar att en och annan med strandtomt inte riktigt gillar den idén.
På radio sa de att elbrist var anledningen till att de eldade olja.F fribygg skrev:Inte elbrist, hög efterfrågan i Europa och för högt pris för att vi svenskar ska vara bekväma med situationen.
Det är dessutom revision på en av Ringhals reaktorer och brist på vind i Danmark då vi exporterar >Ringhals bägge reaktorers normala produktion bara till dem.
Har du inte funnit nån lämplig älv i Stockholmstrakten så vi kan dämma den och få mer planerbar kraft?
Det var därför jag frågade.
Jag hörde också på radio. Det var uppenbart att de inte hade koll på läget.