Magnus E K
Så i nya hus drar utebelysningen mångdubbelt mer än kyl och frys... (och där går värmen alltid till spillo också).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så i nya hus drar utebelysningen mångdubbelt mer än kyl och frys... (och där går värmen alltid till spillo också).

Hej Magnus E K

Hur mycket elenergi utebelysningen behöver, gentemot kyl och frys beror även på valet av lampor.;)

Philips har en serie lampor (med grön märkning längst ned i Edison-sockeln) med ljusutbytet 210 lumen/W
De är inte styrbara men det kravet har du nog inte på utebelysning.

En Philips LED-lampa med produkttiteln LED CLA 40W A60 E27 3000K CL EELA SRT4 (EAN 8719514343726) behöver 2,3W för ett ljusutbyte motsvarande en 40 W glödlampa (ca 17 ggr lägre effekt)

En Philips LED-lampa med produkttiteln LED CLA 60W A60 E27 3000K CL EELA SRT4 (EAN 8719514343788) behöver 4W för ett ljusutbyte motsvarande en 60 W glödlampa (ca 15 ggr lägre effekt)

Den genomsnittliga effekten jag mätte upp från kyl och frys tillsammans, var 22,5 W

Den effekten driver ca 9,8 st av den mindre lampan kontinuerligt, och ca 5,6 st. av den större lampan kontinuerligt.

Du kan alltså låta 9 st av Philips mindre LED-lampa lysa kontinuerligt utomhus och ändå dra mindre än min kyl och frys. Om du släcker utomhusbelysningen under ”halva året” då kan du använda ca 18 lampor i utomhusbelysningen, det i alla fall räcker för mig.

Då jag inte använder traditionell dimmer i min belysning, utan jag tänder och släcker min belysning på ”gammalt vis” så håller jag på att succesivt byta ut mina inomhuslampor (E27) till dessa lampor.

En traditionell dimmer är utvecklad för glödlampor och inte riktigt kompatibel med elektronikbaserad LED-belysning. Behöver man styra sina LED-lampor finns annan teknik för det.

En ytterligare fördel med lågt effektbehov för kyl/frys och belysning är om man avser att klara strömavbrott med reservkraft (t.ex. batteridrift/elverk), då ger ett lågt effektbehov en lång drifttid

Dessutom så innebär frekvensomriktardriften i kyl/frys att det, i princip, är obefintliga startströmmar. Det innebär i sin tur att det blir enklare att använda en mindre inverter och störningarna på ”reservnätet” vid start stopp av kyl/frys blir mindre. Jag testade hur det fungerade det här i tråden; ” Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?”

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-29#post-4517539
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Ojoj, nu går till och med Rapport ut med att Karlshamnsverken går för fullt, inte av marknadsmässiga skäl, utan för det ”råder brist på planerbar el”
Tänk om vi bara hade haft lite fler vindkraftverk… nä just det, de är inte planerbar el…
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
Oljekraftverket i Karlshamn med skorstenar och industribyggnad under mulet himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

samtidigt i ett alternativt universum där konsekvensanalys helt och hållet saknas…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Flipbed och 11 till
  • Laddar…
Längtar tillbaka till elpriserna som de var innan Putin startade krig mot Ukraina. December 2021 kostade en kWh 30 öre inklusive moms om jag minns rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
N noone70 skrev:
[bild]
samtidigt i ett alternativt universum där konsekvensanalys helt och hållet saknas…
Herre gud, vad vill hon köpa då? Vindkraft i stiltje? När man trampat i skiten ska man stå stilla... Dvs hålla låg profil... Eller pudla... Jag har alltid beundrat de som erkänner de haft fel...
 
  • Gilla
mickewest och 5 till
  • Laddar…
Varför är det elbrist mitt i sommaren ??
Hur ska det då bli i vinter ??
Jag förbrukade 280 kwh i juli mot 1100 i januari.
Vem vad gör av med all el nu ??
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varför är det elbrist mitt i sommaren ??
Hur ska det då bli i vinter ??
Jag förbrukade 280 kwh i juli mot 1100 i januari.
Vem vad gör av med all el nu ??
Det är resten av Europa som har elbrist på grund av nerlagd kärnkraft, kolkraft och avsaknad av gas. Dessutom har Norge mindre vattenkraft än vanligt. Sverige har god produktion och exporterar mycket.

Ja, det kan bli en intressant vinter.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varför är det elbrist mitt i sommaren ??
Inte elbrist, hög efterfrågan i Europa och för högt pris för att vi svenskar ska vara bekväma med situationen.
Det är dessutom revision på en av Ringhals reaktorer och brist på vind i Danmark då vi exporterar >Ringhals bägge reaktorers normala produktion bara till dem.

Har du inte funnit nån lämplig älv i Stockholmstrakten så vi kan dämma den och få mer planerbar kraft?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F fribygg skrev:
Har du inte funnit nån lämplig älv i Stockholmstrakten så vi kan dämma den och få mer planerbar kraft?
Sneglar på Stockholms ström, -Det kanske börjar bli dags nu...
 
Dämma upp Mälaren några meter är kanske en bra ide. Jag gissar att en och annan med strandtomt inte riktigt gillar den idén.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inte elbrist, hög efterfrågan i Europa och för högt pris för att vi svenskar ska vara bekväma med situationen.
Det är dessutom revision på en av Ringhals reaktorer och brist på vind i Danmark då vi exporterar >Ringhals bägge reaktorers normala produktion bara till dem.

Har du inte funnit nån lämplig älv i Stockholmstrakten så vi kan dämma den och få mer planerbar kraft?
På radio sa de att elbrist var anledningen till att de eldade olja.
Det var därför jag frågade.
 
Jag hörde också på radio. Det var uppenbart att de inte hade koll på läget.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Sneglar på Stockholms ström, -Det kanske börjar bli dags nu...
Taskig fallhöjd, många människor måste evakueras och mycket odlingsbar yta går förlorad om man skulle dämma Mälaren 4m.

Förslag på lämplig älv som inte har skydd som national älv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.