245 498 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Problemet är nog inte pengarna för nätbolagen de tar de igen via avgifter. utan problemet är nog mer hur kommer nätet och belastningen/användningen att se ut i framtiden. Dvs. hur ska nätet byggas så man bygger framtidsäkert, kostnadseffektivt och med minimala förluster.... Även förlusterna får abonnenterna betala....
Och framförallt tiden, man bygger inte om ett nät på kort tid. Och utveckling av solceller och laddare har gått fort så nät som är byggda för 15:år sedan med minst 25års livslängd kvar kanske inte klarar dagens nätanvändning. (Blir stor summa att skriva av om nätet ska byggas om igen).
Som sagts tidigare: om även konsumenterna förstår problemen så är det lättare att påverka beteendemönster och styrande politiker.
Men de här löser inte någon på detta forum inför kommande vinter...
Åter till ämnet.
Har plockat fram ett par gamla energimätare, pluggat in en på kyl/frysen samt en på diskmaskinen... Ska köra så i en månad för att se vad de tar.... Misstänker att min kyl/frys är en energitjuv... Alla bäckar små...
Och framförallt tiden, man bygger inte om ett nät på kort tid. Och utveckling av solceller och laddare har gått fort så nät som är byggda för 15:år sedan med minst 25års livslängd kvar kanske inte klarar dagens nätanvändning. (Blir stor summa att skriva av om nätet ska byggas om igen).
Som sagts tidigare: om även konsumenterna förstår problemen så är det lättare att påverka beteendemönster och styrande politiker.
Men de här löser inte någon på detta forum inför kommande vinter...
Åter till ämnet.
Har plockat fram ett par gamla energimätare, pluggat in en på kyl/frysen samt en på diskmaskinen... Ska köra så i en månad för att se vad de tar.... Misstänker att min kyl/frys är en energitjuv... Alla bäckar små...
Lek nu med tanken att alla i landet, privatpersoner+företag, tar ett skutt över landets gräns och sedan tillbaka exakt samtidigt. Hur ska vi fördela/debitera elen nu när "ingen var här först" så att du kan få det billiga priset eftersom du var här först och serverhallarna som driver upp efterfrågan får betala mera för att dra igång oljekraftverket?J JohanLun skrev:Vad är det rimliga att vattenkraftsel ska kosta så mycket mera om det saknas 1 kWh så karlshamn får köra den?
Jag håller med om att karlshamn måste få vad det kostar dem att starta för sin el, men jag som slutkonsument som köper en mix av el är det orimligt att betala kostnaden för karlshamn. Då skulle de hellre få stänga av min el i 2 minuter och jag fick betala 50 öre resten av tiden.
Liksom många andra verksamheter så kommer det fortfarande kunna vara mycket lönsamt att sälja el, även om man inte får ta 10kr/kWh för vattenkraft när det är brist. Jag kan garantera att marknaden skulle fortsätta sälja el även med ett annat prissättnignssytem.
Men, den som lever får se. Om du tror det system vi har idag kommer accepteras i längden (eftersom man inte kommet hinna bygga ut i den takt som behövs för att mätta efterfrågan, eller ens VILL bygga ut eftersom man genom att bygga ut pressar ned priset till låga nivåer) så kommer det väl förbli orört.
Jag tror vi kommer se att man tvingar fram en förändring hur el prissätts och beskattas. Allt annat vore orimligt.
Jag är givetvis inte allvarlig när jag exemplifierar med två mätare, men det allvarliga i det hela är att det är faktiskt så det verkar gå till i verkligheten, i det stora elsystemet, pga brist i överföringskapacitet och produktionsbrist.
Givetvis vill jag vi ska locka serverhallar och batterifabriker till Sverige, men om de är de som trycker upp energibehovet till att starta Karlshamn är det DE och inte JAG som borde betala det högre priset. Likaså om det är stiltje i Danmark, då är det DE och inte JAG som ska betala priset att ruska igång Karlshamn.
Jag skulle utan tvekan acceptera att betala ett pris som kurvan ovan, OM min första förbrukade kWh kostade som den billigaste tillverkade energin, och den sista kostade som den dyraste. Då kunde jag låta bli / spara några kWh och komma ned på ett lågt pris. Men iom att vi inte kan "låsa" vår energiförbrukning till ett visst antal kWh och sen få betala för det vi "drar över" är det en orimlig prissättning till slutkonsument.
Jag säger inte att jag har svaret eller att det är enkelt men någon typ av marknadsmekanism måste ju finnas som gör att utbud och efterfrågan kan matchas.
Jag räknade på det för ett tag sen och kom fram till att om vi ögonblickligen byter ut samtliga personbilar mot elbilar och ser till att deras laddning slumpmässigt men jämnt fördelas ut under natten så fyller de ganska precis upp nedgången i förbrukningen på natten som vi ser idag! Om ett stort antal då får för sig att vänta med laddning till en viss natt då elen är billig ökar alltså uttagen effekt i landet just då ÖVER uttaget dagtid. I verkligheten kommer inte alla elbilar laddas bara på natten dock.L Labbeliten skrev:Och sist: Varför säger ingen ngt om alla elbilar som sprutar ut på marknaden? Var det inte 50% som hade ngn form av batteri-drift i juli-2022 (försäljning)? På min gata i en förort till Stockholm står det elbilar precis överallt. När alla de ska ladda så ser jag framför mig hur elpriset till sist kommer att vända - bli dyrare på natten än på dagen? Eller ungefär samma?
.
Viss industri har ca 0,5 öre i energiskatt ja.H HSP skrev:
https://www.skatteverket.se/foretag...paelochbransle.4.109dcbe71721adafd252816.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men elpriset är ju kopplat till tillgång och efterfrågan. Så om det sker så blir elpriset högre den natten än på dagen. Då lär nog några välja en annan tidpunkt för laddning.martin43 skrev:
Jag räknade på det för ett tag sen och kom fram till att om vi ögonblickligen byter ut samtliga personbilar mot elbilar och ser till att deras laddning slumpmässigt men jämnt fördelas ut under natten så fyller de ganska precis upp nedgången i förbrukningen på natten som vi ser idag! Om ett stort antal då får för sig att vänta med laddning till en viss natt då elen är billig ökar alltså uttagen effekt i landet just då ÖVER uttaget dagtid. I verkligheten kommer inte alla elbilar laddas bara på natten dock.
Precis. Men innan det sker blir det samma pris på natten. Eller inte, för det märks redan tidigt att nattpriserna inte är lika låga vilket påverkar vanorna. Och samtidigt får flera effekttaxor så att man måste smeta ut laddningen över tid osv... komplext.D Daniel 109 skrev:
Ajdå, minst 100kw, det är ju ca 100 gaming datorer. Men det är installerad effekt, inte faktisk. Finns säkert gott om uttjänta miningriggar man kan köpa.
Förresten, är man inte klimatförnekare lär vi få större utmaningar närmsta 10 åren.martin43 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 611 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 611 inlägg
Men för att få rabatten lär du behöva ett nätabbonemang som klarar installerad effekt och det kostar multum.J JohanLun skrev:
Förövrigt intressant att dessa mytomspunna serverhallars förbrukning inte syns alls i statistiken. Industrins totala elförbrukning är på typ 20-årslägsta (minst).
Hej HSPH HSP skrev:
Om det kan vara till nytta för dig (och andra). Köpte för ett tag sedan ett nytt kylskåp (Siemens KS36VAIDP) och ett nytt frysskåp (Siemens GS36NAIDP)
Mätt över en sommarmånad med effektmätaren, Shelly Plug S, så behöver det nya kylskåpet (Siemens KS36VAIDP) en genomsnittlig effekt på 9,25 W (6,66 kWh/30 dagar, 81,0 kWh/år) och det nya frysskåpet (Siemens GS36NAIDP) behöver en genomsnittlig effekt på 13,46 W (9,69 kWh/30 dagar, 117,9 kWh/år).
Inga stora infrysingar under månaden, bara vanlíg användning.
Väldigt snåla maskiner! Mina (äldre) bosch drar ca. 680 kWh/år tillsammans.M Martin Lundmark skrev:Hej HSP
Om det kan vara till nytta för dig (och andra). Köpte för ett tag sedan ett nytt kylskåp (Siemens KS36VAIDP) och ett nytt frysskåp (Siemens GS36NAIDP)
Mätt över en sommarmånad med effektmätaren, Shelly Plug S, så behöver det nya kylskåpet (Siemens KS36VAIDP) en genomsnittlig effekt på 9,25 W (6,66 kWh/30 dagar, 81,0 kWh/år) och det nya frysskåpet (Siemens GS36NAIDP) behöver en genomsnittlig effekt på 13,46 W (9,69 kWh/30 dagar, 117,9 kWh/år).
Inga stora infrysingar under månaden, bara vanlíg användning.