J JohanLun skrev:
Prisskillnaderna på el är ju mycket större (procentuellt) än i exemplet.
Nej. Inom samma område och timme finns ingen prisskillnad.
 
J JockeHX skrev:
Det lät väldigt kategoriskt. Då kanske du kan peka på en källa där man kan se vad snittpriset hade blivit om prissättningen inte sattes för den sista dyraste kWh som levererades? Kanske en tabell med aktörerna inblandade och vilket pris de vill ha för en sådan dag som idag där priset är över 3kr/kWh i skrivande stund.
Om du har 50kg tomater och vet att alla tomater under 50kr/kg blir köpta. Vilket pris skulle du då begära?
 
D Daniel 109 skrev:
Om du har 50kg tomater och vet att alla tomater under 50kr/kg blir köpta. Vilket pris skulle du då begära?
Om du inte hade någon källa till ditt påstående kunde du väl bara sagt det.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Om du har 50kg tomater och vet att alla tomater under 50kr/kg blir köpta. Vilket pris skulle du då begära?
Produktionspriset + 5% så klart :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Om du inte hade någon källa till ditt påstående kunde du väl bara sagt det.
Vilket påstående? Jag försökte få dig att förstå att en marknad inte fungerar som du tror.
 
D Daniel 109 skrev:
Vilket påstående? Jag försökte få dig att förstå att en marknad inte fungerar som du tror.
Du skrev: "Så där illa fungerar inte marknaden ens för tomater. Elmarknaden fungerar bra, därför finns inte den typen av prisskillnader."
 
Ja, på elmarknaden säljs alle el för samma pris.
 
J
D Daniel 109 skrev:
Om du har 50kg tomater och vet att alla tomater under 50kr/kg blir köpta. Vilket pris skulle du då begära?
Om jag är den enda som säljer tomater skulle jag givetvis pressa upp priset till det någon som mest vill betala mot att jag ändå får sälja alla tomater. Om jag stod på ett torg och sålde skulle jag antingen sälja för min produktions eller inköpskostnad plus en marginal, kolla vad de andra säljer för eller göra upp med alla på torget att ingen säljer för mindre än vad den som vill ha mest säljer för.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, på elmarknaden säljs alle el för samma pris.
Som jag förstår det funkar nordpool som en auktion där olika producenter lägger in hur mycket de beräknar producera och hur mycket de vill ha betalt. Det betyder att det finns en stor spread mellan lägsta och högsta "budgivare". Sen är det den som vill betala mest som styr vad alla andra får betala.

Alltså, ni kan ju tycka att det funkar bra, eller att det är det bästa systemet som finns tillgängligt. Och ni kanske har rätt. Men det finns en mängd personer som blir riktigt rika på denna kris och stora befolkningar som blir fattiga på en vara de inte kan vara utan. Aja. Jag är inte tillräckligt insatt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Ja, ungefär då kan man beskriva det. Men om man ändrar till ett system att alla fick betalt efter vilket bud de faktiskt la, så skulle alla lägga bud så högt de vågade. Om de råkar lägga för högt skulle billig produktion som tex vindkraft stå still. Med nuvarande system lägger producenter i stället låga bud för att vara säker på att få sälja.
Jag tycker att det befintliga systemet är vettigt.
 
J JockeHX skrev:
Som jag förstår det funkar nordpool som en auktion där olika producenter lägger in hur mycket de beräknar producera och hur mycket de vill ha betalt. Det betyder att det finns en stor spread mellan lägsta och högsta "budgivare". Sen är det den som vill betala mest som styr vad alla andra får betala.

Alltså, ni kan ju tycka att det funkar bra, eller att det är det bästa systemet som finns tillgängligt. Och ni kanske har rätt. Men det finns en mängd personer som blir riktigt rika på denna kris och stora befolkningar som blir fattiga på en vara de inte kan vara utan. Aja. Jag är inte tillräckligt insatt.
För mig låter det som att det är en icke fungerande marknad.

På en fungerande marknad är det den som säljer till lägst pris som man köper i från(om pris är enda parameter), när den har slut ”tomater” går man till näst säljare
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, ungefär då kan man beskriva det. Men om man ändrar till ett system att alla fick betalt efter vilket bud de faktiskt la, så skulle alla lägga bud så högt de vågade. Om de råkar lägga för högt skulle billig produktion som tex vindkraft stå still. Med nuvarande system lägger producenter i stället låga bud för att vara säker på att få sälja.
Jag tycker att det befintliga systemet är vettigt.
Jag tycker det verkar finnas uppenbar risk till marknadsmanipulation å det grövsta. Om en större aktör har insyn i om det finns brist en dag kan de manipulera marknaden teoretiskt hur mycket som helst. Och vädret är ju typiskt en sådan faktor. På börsen är det svårt att förutse upp och ner om man inte har insider info, men nordpool har ju vädertjänsterna i förväg...
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Men så funkar det inte om du skulle vara inhandlare på vanligt företag.

Ska jag våga mig på en liknelse? Jag försöker.

ICA ska köp in tomater till sina butiker. De skickar ut offerter till alla tomathandlare. De behöver 1 ton tomater.

Aktör 1: 5kr/kg - 600kg tillgängligt
Aktör 2: 50kr/kg - 100kg tillgängligt
Aktör 3 4kr/kg - 300kg tillgängligt

Hade ovanstående varit Nordpool hade kostnaden blivit 50kr/kg för allt, dvs 50.000kr, men i realiteten betalar ICA-handlaren 9.200kr.

Det är därför det är svårt att förstå sig på Nordpool.
50 kr/kilo för tomater?

Plötsligt blir jag glad att frugan har ockuperat halva undervåningen och altanen med hundratals pärltomatplantor.

Och jag som trodde att hon blivit lite tossig... ;)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
50 kr/kilo för tomater?

Plötsligt blir jag glad att frugan har ockuperat halva undervåningen och altanen med hundratals pärltomatplantor.

Och jag som trodde att hon blivit lite tossig... ;)
Inflationen mannen, inflationen. ;)
 
D
D Dayangel skrev:
Ja det är väl miljörörelsens sanna ansikte, vill man inte följa så skall man få lida ekonomiskt till man viker eller går under. Jag är förvisso inte mer pragmatisk än att jag anpassar behovet av andra lösningar om elpriset inte faller i smaken. En smudgepot för eldning av ett välfyllt lager av spillolja med cirkulerande slinga till fristående radiator står snart klar så jag kommer förhoppningsvis inte behöva frysa iaf.
Nej men ekonomernas, de hävdar hela tiden att styrning sker effektivast genom ekonomiska incitament, när man ser vad vissa skriver i denna tråden så verkar de tyvärr ha rätt. Man tänker att evidensbaserad kunskap skulle värderas högt men det verkar för svårt att ta in för många.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.