A Avemo skrev:
Ja det är billigare att torka tvätten på lina utomhus än i torkskåp även på vintern. Men det lär ta tid.
Jag har testat. Luftigt upphängd på gammal torkvind utan värme. Tvätten frös men var torr efter en vecka och luktade inte surt. Jag tror det var minus 10.
 
D Dayangel skrev:
För att göra svaren lite kortare, jag vet inte riktigt vad du fiskar efter Martin? Föreslår du att vi snällt drar ner på värmen, sluta dammsuga och följa Aftonbladets övriga rekommendationer en kall vinterdag för att rädda ett elnät på bristningsgräns eller? (som förövrigt inte alls är nära kollaps enligt vissa andra här inne..) Kort och gott att offra sig för att rädda situationen så att de ansvariga aldrig får stå till svars för det hela? Då skriver du just nu till förbundna ögon tyvärr.
Hej Dayangel

Om jag skriver kort.
Du försöker påverka ”galen utförd politik” genom minst lika ogenomtänkta förslag.

Det vore bättre om vi (politiker och allmänheten) satsade på att bli kunnigare inom elkraftområdet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man utgår ifrån att avsaknaden av kärnkraft är problemet, så började ju den processen redan på 70.talet. Ska vi börja gräva upp folk och ställa dem till svars?

Det är enkelt att ropa om ansvarsutkrävande, men om vi hittar några stackars miljöpartister från 80-talet som tar på sig alltihopa, vad ska vi göra sen? Ska vi skicka en faktura på några hundra miljarder? Sätta dem i fängelse? Spöstraff på offentlig plats? Exakt vad är det som ska komma ut av detta ansvarsutkrävande som påverkar situationen idag?
Min stora förhoppning, som jag inte aktivt kommer att ställa mig i vägen för genom att dansa efter anpassning till u-landsnivå, är att det blir så jävla illa i hela Europa att vanligt folk stoppar miljörörelsen och den inslagna vägen i papperskorgen på Plus! Typ.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Dayangel

Om jag skriver kort.
Du försöker påverka ”galen utförd politik” genom minst lika ogenomtänkta förslag.

Det vore bättre om vi (politiker och allmänheten) satsade på att bli kunnigare inom elkraftområdet.
Givet denna ökade kunskap, måste vi då ändra vårt sätt att leva eller?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Min stora förhoppning, som jag inte aktivt kommer att ställa mig i vägen för genom att dansa efter anpassning till u-landsnivå, är att det blir så jävla illa i hela Europa att vanligt folk stoppar miljörörelsen och den inslagna vägen i papperskorgen på Plus! Typ.
Kanske händer redan i vinter. Kärnkraften lär omprövas dramatiskt när så sker, likt hur Nato helt plötsligt omprövades.
 
  • Gilla
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Det beror på att du inte förstår hur en marknadsekonomi fungerar.
På elmarknaden kan ingen sälja dyr el om det finns billigare tillgänglig.
En kartell är något helt annat.
Jag vågar nog påstå att jag förstår en marknadsekonomi, jag må ha missförstått hur nordpol prissätter el, men då får du gärna förtydliga vad en kWh kärnkraftsel kostar när jag betalar 10kr/kWh för min el.

https://second-opinion.se/elmarknaden-hotas-av-orent-spel/
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Min stora förhoppning, som jag inte aktivt kommer att ställa mig i vägen för genom att dansa efter anpassning till u-landsnivå, är att det blir så jävla illa i hela Europa att vanligt folk stoppar miljörörelsen och den inslagna vägen i papperskorgen på Plus! Typ.
Låter som en kul planet att lämna över till sina barn ..
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
N NyHusägare2021 skrev:
Jag har ägnat dagen till att kolla huset efter "el-hungriga" lampor med hjälp av min "Tibber - Pulse P1", nu har jag identifierat att jag har 100W i taket på toaletterna ( 2 x 50 spotlights).
Hur funkar det kan man bara byta ut till "LED" i badrum eller är det något man bör tänka på.
Tänker på om ljuskälla också behöver vara IP klassad eller hur funkar det?
Hur många minuter är dessa på/ dygn;) se till att släcka när man gjort sitt behov så är det inte många minuter per/dag
 
  • Gilla
NyHusägare2021 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter som en kul planet att lämna över till sina barn ..
Man behöver ju inte nödvändigtvis vara bönhörare av nuvarande västerländska miljörörelse bara för att man har barn, det finns andra religioner här i livet.
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag vågar nog påstå att jag förstår en marknadsekonomi, jag må ha missförstått hur nordpol prissätter el, men då får du gärna förtydliga vad en kWh kärnkraftsel kostar när jag betalar 10kr/kWh för min el.
Dina invändningar tyder tydligt på att du inte förstår. Är marknadspriset 10kr/kWh så kostar all el 10kr/kWh. Oavsett produktionsmetod. Möjligen något mer om du har specifika krav.
 
Tänk att man i ett I-land 2022 diskuterar huruvida man ska ha värmen på eller avslagen dygnets alla timmar Värre med jobben och alla basindustri, såklart. Men det kanske Sverige också kan importera från utlandet, när nu lågkonjunkturen kommer... Men då räcker elen. Det blir bra
 
  • Gilla
Zlatje och 2 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Dina invändningar tyder tydligt på att du inte förstår. Är marknadspriset 10kr/kWh så kostar all el 10kr/kWh. Oavsett produktionsmetod. Möjligen något mer om du har specifika krav.
Om du googlar nordpol, kartell och gryningsräd kommer du hitta att man åtminstone vid två tillfällen ansett att nordpol och några av deras större säljare misstänkts för kartellbildning.

Hela upplägget är som gjort för att "göra upp" om elbrist som genom det då får sälja 1% svindyr el som då genom ett trollslag höjer lönsamheten för de andra 99% av elen 100-fallt. Om jag var elleverantör skulle jag älska elbrist och jubla och dansa varje gång Karlshamn drog igång.

Att bygga en ny reaktor som skapar ett överskott på billig el gör att man minskar vinsten på nuvarande elproduktion rejält, var är då incitamentet att bygga bort kapacitetsbristen?
 
  • Gilla
Marsman80 och 4 till
  • Laddar…
Z Zorn skrev:
Tänk att man i ett I-land 2022 diskuterar huruvida man ska ha värmen på eller avslagen dygnets alla timmar Värre med jobben och alla basindustri, såklart. Men det kanske Sverige också kan importera från utlandet, när nu lågkonjunkturen kommer... Men då räcker elen. Det blir bra
Den diskussionen har helt klart kommit i skymundan. Enligt ägaren av kontorshotellet jag sitter på/arbetar i så får de antagligen klappa igen (kk) om vi skulle få se priser uppåt 10kr/KWh i vinter eftersom de inte kan skicka kostnaderna vidare till oss hyresgäster. Tänk då uppvärmda lager med eltruckar, pizzerior, bagerier med ugnar och som du säger basindustri, törstig sådan, som kanske inte handlar på termin. De kommer bli kaoz :dizzy:
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter som en kul planet att lämna över till sina barn ..
Sverige har princip redan nu nästan noll i nettoutsläpp av CO2, så jag har inte speciellt dåligt samvete
 
  • Gilla
  • Haha
Majgårdarna och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om du googlar nordpol, kartell och gryningsräd kommer du hitta att man åtminstone vid två tillfällen ansett att nordpol och några av deras större säljare misstänkts för kartellbildning.

Hela upplägget är som gjort för att "göra upp" om elbrist som genom det då får sälja 1% svindyr el som då genom ett trollslag höjer lönsamheten för de andra 99% av elen 100-fallt. Om jag var elleverantör skulle jag älska elbrist och jubla och dansa varje gång Karlshamn drog igång.

Att bygga en ny reaktor som skapar ett överskott på billig el gör att man minskar vinsten på nuvarande elproduktion rejält, var är då incitamentet att bygga bort kapacitetsbristen?
EU gjorde en kontroll 2012. Det var vad jag uppfattade brett på den Europeiska elmarknaden. Men jag hittar inget om oegentligheter eller ens misstankar om det.
Att det kontrolleras är bra.

Menar du att de hittade bevis eller något som tyder på att manipulation förekommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.