245 496 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Du behöver inte ens sälja alla tomater till en köpare, du kan sälja en till din kund kanske vill vara den enda dyrt, slänga resten.J JohanLun skrev:Om jag är den enda som säljer tomater skulle jag givetvis pressa upp priset till det någon som mest vill betala mot att jag ändå får sälja alla tomater. Om jag stod på ett torg och sålde skulle jag antingen sälja för min produktions eller inköpskostnad plus en marginal, kolla vad de andra säljer för eller göra upp med alla på torget att ingen säljer för mindre än vad den som vill ha mest säljer för.
Alla andra kunder köper gurka och är nöjda.
Jo visst finns den risken. Men det är rätt lätt att övervaka.J JockeHX skrev:Jag tycker det verkar finnas uppenbar risk till marknadsmanipulation å det grövsta. Om en större aktör har insyn i om det finns brist en dag kan de manipulera marknaden teoretiskt hur mycket som helst. Och vädret är ju typiskt en sådan faktor. På börsen är det svårt att förutse upp och ner om man inte har insider info, men nordpool har ju vädertjänsterna i förväg...
Tror du är rätt naiv i denna fråga. Om det finns möjlighet till manipulation kommer det inträffa och det verkar synnerligen enkelt att manipulera Nordpool. Efter snabb googling är jag inte ensam om att ha dessa funderingar om vi säger så.D Daniel 109 skrev:
Nej, måste kompletteras med fler värmepumpar eller tex pelletspanna som kan köras när det är dyr el.B BSOD skrev:Om du har flvp kan du inte gärna köra den mellan 01 och 05, och förvänta dig normal temperatur inomhus vintertid... effekten i kompressorn är sannolikt för låg.
En flvp med varvtalsstyrd reglering går bäst när den reglerar, har för mig att det är mellan 40 och 70%, men framgår i dokumentationen. Att köra den så kort tid är sannolikt inte optimalt, förmodligen kan du utöka timmarna och köra en sväng på dagtid med. Mellan lunch och 16 brukar det ofta vara bättre pris är både morgontimmarna och kvällstoppen.
Det är väldigt lätt att se om budmönstret avviker. Så jag är rätt säker på att manipulation skulle upptäckas om den förekom.J JockeHX skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
I värsta fall får vi väl beställa milt, blött och blåsigt väder i vinter. Funderar själv på att göra det redan nu, trots att jag gillar riktigt vinterväder och i normala fall gärna betalar lite extra för det.