G
J JohanLun skrev:
Om jag är den enda som säljer tomater skulle jag givetvis pressa upp priset till det någon som mest vill betala mot att jag ändå får sälja alla tomater. Om jag stod på ett torg och sålde skulle jag antingen sälja för min produktions eller inköpskostnad plus en marginal, kolla vad de andra säljer för eller göra upp med alla på torget att ingen säljer för mindre än vad den som vill ha mest säljer för.
Du behöver inte ens sälja alla tomater till en köpare, du kan sälja en till din kund kanske vill vara den enda dyrt, slänga resten.
Alla andra kunder köper gurka och är nöjda.
 
Kilrain Kilrain skrev:
50 kr/kilo för tomater?

Plötsligt blir jag glad att frugan har ockuperat halva undervåningen och altanen med hundratals pärltomatplantor.

Och jag som trodde att hon blivit lite tossig... ;)
Den siffran tog jag från ett tidigare exempel.
 
J JockeHX skrev:
Jag tycker det verkar finnas uppenbar risk till marknadsmanipulation å det grövsta. Om en större aktör har insyn i om det finns brist en dag kan de manipulera marknaden teoretiskt hur mycket som helst. Och vädret är ju typiskt en sådan faktor. På börsen är det svårt att förutse upp och ner om man inte har insider info, men nordpool har ju vädertjänsterna i förväg...
Jo visst finns den risken. Men det är rätt lätt att övervaka.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo visst finns den risken. Men det är rätt lätt att övervaka.
Tror du är rätt naiv i denna fråga. Om det finns möjlighet till manipulation kommer det inträffa och det verkar synnerligen enkelt att manipulera Nordpool. Efter snabb googling är jag inte ensam om att ha dessa funderingar om vi säger så.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Torkskåp är inte särskilt effektivt. Tumlare är bättre, ännu bättre tork på lina utomhus.
Skippa båda två och torka på lina inomhus.
Ev med avfuktare på sommaren.
 
Kilrain Kilrain skrev:
50 kr/kilo för tomater?

Plötsligt blir jag glad att frugan har ockuperat halva undervåningen och altanen med hundratals pärltomatplantor.

Och jag som trodde att hon blivit lite tossig... ;)
Det är ju insiderbrott :crysmile::rofl:
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Inflationen mannen, inflationen. ;)
Skoja ni om det… en ynka liten gurka gick på 34kr på hemköp häromdagen (27 på Willys)
 
B BSOD skrev:
Om du har flvp kan du inte gärna köra den mellan 01 och 05, och förvänta dig normal temperatur inomhus vintertid... effekten i kompressorn är sannolikt för låg.

En flvp med varvtalsstyrd reglering går bäst när den reglerar, har för mig att det är mellan 40 och 70%, men framgår i dokumentationen. Att köra den så kort tid är sannolikt inte optimalt, förmodligen kan du utöka timmarna och köra en sväng på dagtid med. Mellan lunch och 16 brukar det ofta vara bättre pris är både morgontimmarna och kvällstoppen.
Nej, måste kompletteras med fler värmepumpar eller tex pelletspanna som kan köras när det är dyr el.
 
N Nikorasu skrev:
Men en värmd betongplatta svalnar väl inte tillräckligt för att det ska kännas på ett dygn? Stänger jag helt tar det en vecka för innetemp att gå ner till 10 grader på vintern.
Du måste ändå få in tillräckligt med energi under dygnet på något vis.
 
J JockeHX skrev:
Tror du är rätt naiv i denna fråga. Om det finns möjlighet till manipulation kommer det inträffa och det verkar synnerligen enkelt att manipulera Nordpool. Efter snabb googling är jag inte ensam om att ha dessa funderingar om vi säger så.
Det är väldigt lätt att se om budmönstret avviker. Så jag är rätt säker på att manipulation skulle upptäckas om den förekom.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är väldigt lätt att se om budmönstret avviker. Så jag är rätt säker på att manipulation skulle upptäckas om den förekom.
Kan du visa oss?
 
K karlmb skrev:
Kan du visa oss?
Nej.
 
  • Gilla
Jakerlund
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är en väldigt fascistoid inställning mot sina medmänniskor
Miljörörelsen eller smudgepoten? :seenoevil: överskatta aldrig solidaritet i kristider, jag tror vi kommer få se allehanda kreativa uppvärmningsmetoder i vinter utöver fuktig blandved och diesel.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Magnus E K
I värsta fall får vi väl beställa milt, blött och blåsigt väder i vinter. Funderar själv på att göra det redan nu, trots att jag gillar riktigt vinterväder och i normala fall gärna betalar lite extra för det.
 
  • Gilla
FilipE
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Hur många minuter är dessa på/ dygn;) se till att släcka när man gjort sitt behov så är det inte många minuter per/dag
Försöker att få med alla på tåget men jag tror att jag kommer att byta på en av toaletterna iaf, där det oftast ”glöms”
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.