D Daniel 109 skrev:
Dina invändningar tyder tydligt på att du inte förstår. Är marknadspriset 10kr/kWh så kostar all el 10kr/kWh. Oavsett produktionsmetod. Möjligen något mer om du har specifika krav.
Men så funkar det inte om du skulle vara inhandlare på vanligt företag.

Ska jag våga mig på en liknelse? Jag försöker.

ICA ska köp in tomater till sina butiker. De skickar ut offerter till alla tomathandlare. De behöver 1 ton tomater.

Aktör 1: 5kr/kg - 600kg tillgängligt
Aktör 2: 50kr/kg - 100kg tillgängligt
Aktör 3 4kr/kg - 300kg tillgängligt

Hade ovanstående varit Nordpool hade kostnaden blivit 50kr/kg för allt, dvs 50.000kr, men i realiteten betalar ICA-handlaren 9.200kr.

Det är därför det är svårt att förstå sig på Nordpool.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
B
D Dayangel skrev:
Den diskussionen har helt klart kommit i skymundan. Enligt ägaren av kontorshotellet jag sitter på/arbetar i så får de antagligen klappa igen (kk) om vi skulle få se priser uppåt 10kr/KWh i vinter eftersom de inte kan skicka kostnaderna vidare till oss hyresgäster. Tänk då uppvärmda lager med eltruckar, pizzerior, bagerier med ugnar och som du säger basindustri, törstig sådan, som kanske inte handlar på termin. De kommer bli kaoz :dizzy:
Det låter som de har dålig riskhantering om de inte avtalat bort den typen av risk, och samtidigt har så dålig soliditet.
 
Så där illa fungerar inte marknaden ens för tomater. Elmarknaden fungerar bra, därför finns inte den typen av prisskillnader.
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
EU gjorde en kontroll 2012. Det var vad jag uppfattade brett på den Europeiska elmarknaden. Men jag hittar inget om oegentligheter eller ens misstankar om det.
Att det kontrolleras är bra.

Menar du att de hittade bevis eller något som tyder på att manipulation förekommer?
Det jag läst och också själv anser är att prismodellen och budgivningen kommer fungera i ett system i hyfsad balans och utan extrem bristsituation. Nu har vi en sådan extrem situation.

Jag anser att politikerna ska undersöka prissättningsmodellen snarare än att betala ut bidrag.

Att öka utbudet är tyvärr för sent. Att minska efterfrågan genom att exportel prissätts på annat sätt än inhemsk konsumtion är också en väg framåt. Eftersom man har elområden skulle man rimligen kunna göra exportelen dyrare, men hela den biten är vad jag förstår önskat av danskarna och andra länder på kontinenten.

Jag tycker det absolut är läge för en rejäl genomlysning av nordpol och elproducenternas prissättning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så där illa fungerar inte marknaden ens för tomater. Elmarknaden fungerar bra, därför finns inte den typen av prisskillnader.
Det lät väldigt kategoriskt. Då kanske du kan peka på en källa där man kan se vad snittpriset hade blivit om prissättningen inte sattes för den sista dyraste kWh som levererades? Kanske en tabell med aktörerna inblandade och vilket pris de vill ha för en sådan dag som idag där priset är över 3kr/kWh i skrivande stund.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Så där illa fungerar inte marknaden ens för tomater. Elmarknaden fungerar bra, därför finns inte den typen av prisskillnader.
Prisskillnaderna på el är ju mycket större (procentuellt) än i exemplet.
 
  • Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det låter som de har dålig riskhantering om de inte avtalat bort den typen av risk, och samtidigt har så dålig soliditet.
Jag tror förvisso få mindre företagare har kalkylerat med sådana elpriser, vilka möjligheter de har haft att gardera med sin elleverantör låter jag vara osagt. Taskig soliditet kan det säkert vara, kontorshotell har väl likt padelhallar blivit något av inflation på så det säljer inte som smör längre.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
B
J JockeHX skrev:
Men så funkar det inte om du skulle vara inhandlare på vanligt företag.

Ska jag våga mig på en liknelse? Jag försöker.

ICA ska köp in tomater till sina butiker. De skickar ut offerter till alla tomathandlare. De behöver 1 ton tomater.

Aktör 1: 5kr/kg - 600kg tillgängligt
Aktör 2: 50kr/kg - 100kg tillgängligt
Aktör 3 4kr/kg - 300kg tillgängligt

Hade ovanstående varit Nordpool hade kostnaden blivit 50kr/kg för allt, dvs 50.000kr, men i realiteten betalar ICA-handlaren 9.200kr.

Det är därför det är svårt att förstå sig på Nordpool.
Konstigt nog så är det inte så stor skillnad i butikspris, om man tittar på likartade varor, såsom 22mm tryckimpregnerad trall. Det följer marknadsläget rätt bra upp och ner.

Är du irriterad över att stora elkunder inte får rabatt på elen på Nordpool likt grossister som Ica får när de köper? Eller vad är problemet med att säljare och köpare lägger köpbud och säljbud på börsen?

Det är aldrig nån som klagar på hur nordpool fungerar under blåsiga våtår, när elpriset ligger långt under producenternas totala produktionspris. Märkligt.
 
D
D Dayangel skrev:
Min stora förhoppning, som jag inte aktivt kommer att ställa mig i vägen för genom att dansa efter anpassning till u-landsnivå, är att det blir så jävla illa i hela Europa att vanligt folk stoppar miljörörelsen och den inslagna vägen i papperskorgen på Plus! Typ.
Ganska tydligt att kraftigt höjda priser på energi är rätt väf att gå, trots allt, lite sorgligt men ekonomerna verkar ha rätt.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det låter som de har dålig riskhantering om de inte avtalat bort den typen av risk, och samtidigt har så dålig soliditet.
Fast det där är ju "victim blaming".

När det gäller så viktiga och stora saker som t ex elpris, räntor och bränslepriser måste politiken vara med och reglera så att det inte blir för stora svängningar. Dessa saker påverkar individers och företags ekonomi på ett extremt avgörande sätt, och måste därför vara hyfsat förutsägbara. Om inte så kommer ingen våga investera i någonting.

Det finns många exempel på hur politiken lurat folk till investeringar som sedan visat sig vara pengar i sjön, där etanolbilarna kanske är det tydligaste. Plötsligt skulle etanolen vara räddaren i nöden och politikerna pumpade in skattemedel för att subventionera både bilar, bränsle och infrastruktur (MP's pumplag). Sen visade det sig att etanol var ganska värdelöst som bränsle (vilket biltillverkarna påpekade) och all investering var bortkastad. Nu ligger det i farans riktning att även elbilsvurmen kommer få stryk, när samma partier som subventionerar elbilsinköp bidragit till att vi riskerar elbrist. De anser också att gruvdrift ska motarbetas, men var alla batteritillverkare ska få material från har de inget svar på.

Det går inte att lägga skulden på företagen som flaggar för att de kommer gå omkull om inte elpriserna går tillbaka till normala nivåer. Inte heller går det att lägga skulden på privatpersoner som tvingas från medelklass till fattigdom pga av extrema elpriser, höjda räntor, skenande inflation och historiskt höga bränslepriser. Det ÄR politikernas uppgift att se till att dessa saker har ett normaltillstånd så vanligt folk och företagare kan planera sin ekonomi. Vad ska vi annars med politiker till, om inte de ska ansvara för att alla ska ges en vettig möjlighet att planera sina liv/verksamheter?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ganska tydligt att kraftigt höjda priser på energi är rätt väf att gå, trots allt, lite sorgligt men ekonomerna verkar ha rätt.
Ja det är väl miljörörelsens sanna ansikte, vill man inte följa så skall man få lida ekonomiskt till man viker eller går under. Jag är förvisso inte mer pragmatisk än att jag anpassar behovet av andra lösningar om elpriset inte faller i smaken. En smudgepot för eldning av ett välfyllt lager av spillolja med cirkulerande slinga till fristående radiator står snart klar så jag kommer förhoppningsvis inte behöva frysa iaf.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
G
B BSOD skrev:
Konstigt nog så är det inte så stor skillnad i butikspris, om man tittar på likartade varor, såsom 22mm tryckimpregnerad trall. Det följer marknadsläget rätt bra upp och ner.

Är du irriterad över att stora elkunder inte får rabatt på elen på Nordpool likt grossister som Ica får när de köper? Eller vad är problemet med att säljare och köpare lägger köpbud och säljbud på börsen?

Det är aldrig nån som klagar på hur nordpool fungerar under blåsiga våtår, när elpriset ligger långt under producenternas totala produktionspris. Märkligt.
Vi klarar oss bra utan trall, eller dyra sportbilar också för den delen, men inge vidare utan el. När trall ökade drastiskt i pris minskade väl försäljningen? El är inte lika lätt att sluta använda helt, minska något kan säkert de flesta och det är ju bra. Sportbilar behöver vi igentligen inte alls. Ska el nu vara mer som sportbilar, bara för dem som har råd?
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Vi klarar oss bra utan trall, eller dyra sportbilar också för den delen, men inge vidare utan el. När trall ökade drastiskt i pris minskade väl försäljningen? El är inte lika lätt att sluta använda helt, minska något kan säkert de flesta och det är ju bra. Sportbilar behöver vi igentligen inte alls. Ska el nu vara mer som sportbilar, bara för dem som har råd?
Exakt! De tre jag räknade upp i mitt inlägg ovan; el, räntor på lån och fordonsbränsle är sådant som folk och företag inte kan välja bort. Det är politikernas ansvar att inte ekonomiska katastrofer inträffar, och framförallt handlar det om långsiktighet. Men det styre vi har haft de senaste decennierna saknar helt konsekvensanalys. Fokus ligger helt på att smeka PK-maffian medhårs för att inte hamna i mediedrevet och att kunna behålla makten till varje pris.
 
  • Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ganska tydligt att kraftigt höjda priser på energi är rätt väf att gå, trots allt, lite sorgligt men ekonomerna verkar ha rätt.
Känns mer som vedeldning (och dieselaggregat som reservkraft) är rätt väg… ska ha det i nya huset när det väl är klart under vintern 2024. Blir elpriset för högt är det bara att koppla bort nätet och starta upp surdieseln :cool:

Vedpriserna har skjutit i höjden, svensken kommer elda allt som är brännbart i vinter… känns det som rätt väg?
 
D Dayangel skrev:
Ja det är väl miljörörelsens sanna ansikte, vill man inte följa så skall man få lida ekonomiskt till man viker eller går under. Jag är förvisso inte mer pragmatisk än att jag anpassar behovet av andra lösningar om elpriset inte faller i smaken. En smudgepot för eldning av ett välfyllt lager av spillolja med cirkulerande slinga till fristående radiator står snart klar så jag kommer förhoppningsvis inte behöva frysa iaf.
Det är en väldigt fascistoid inställning mot sina medmänniskor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.