D Dayangel skrev:
Miljörörelsen eller smudgepoten? :seenoevil: överskatta aldrig solidaritet i kristider, jag tror vi kommer få se allehanda kreativa uppvärmningsmetoder i vinter utöver fuktig blandved och diesel.
Tomma mjölkpaket har en väldigt pikant doft
 
  • Gilla
  • Haha
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
N NyHusägare2021 skrev:
Försöker att få med alla på tåget men jag tror att jag kommer att byta på en av toaletterna iaf, där det oftast ”glöms”
Sätt inte en rörelse detektor istället för knapp;). Sätt en timer på när någon skall duscha istället (speciellt när det är 4 tjejer med långt hår i familjen:crysmile:) som hos oss. La ned att skaffa större Varmvatten beredare. Mer effektivt med mindre då gör det sig själv när det är kö:rofl:
 
  • Haha
Bangan
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Sätt inte en rörelse detektor istället för knapp;). Sätt en timer på när någon skall duscha istället (speciellt när det är 4 tjejer med långt hår i familjen:crysmile:)
Eller som vi hade i duscharna i lumpen, omväxlande kokhett/iskallt vatten… duscharna tog inte många minuter :crysmile:
 
  • Haha
Mattias_Jo1
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nja, det är väl inte hela sanningen.
Det infördes ett system för frivillig bortkoppling (SWITCH) där företag kan få betalt för att flytta sin elanvändning till tider när belastningen i elnätet är låg.

Sedan fick Eon tillstånd att köpa effekttillgång från kraftvärmeverket Heleneholmsverket, som drivs/drevs med naturgas (dom ska köra med biogas men om dom gör det redan nu framgår inte.

Dessutom ska Svenska kraftnät vidta vissa tillfälliga åtgärder i stamnätet.
Eon Energidistribution räknar med att det ska göra det möjligt att öka uttaget från stamnätet med 100 MW.

[länk]
För Pågens del har eon sagt att man ordnade det med köra mer effekt i samma ledningar, men uppgraderad teknik. Det andra som nämns är nog för resten av effekt-önskemål. Men i slutändan löses detta med uppgraderade nät. Men sådant tar år.
 
N noone70 skrev:
Det är inte en kostnadsfråga, klart man har Tagit höjd för ökat behov av effekt när nätet byggdes.
Jo det är just en kostnadsfråga.
Pågen kunde ha löst detta själva genom att säkra upp för flera år sedan. Just in case. Då hade dom haft den effekt dom ville ha.
Men det gör dom naturligtvis inte. Det kostar ju.

Vad du och en del andra menar är att någon annan skall betala för överkapaciteten.

Men ni som vill ha överkapaciteten kan ju betala för den. Varsågoda.

Nej, elkunderna har säkrat upp många ggr under decennierna. SvK och de lokala nätbolagen får öka på nätet hela tiden. Och det både kostar och tar tid.
 
J JohanLun skrev:
Fast alla handlas på samma elbörs och går via samma nät, så jag ser inte hur jag ska kunna välja ett nät som BARA tex har kärnkraft, elektronerna vet inte varifrån de kommer och priset är bara en pappersprodukt.

Flyg är utsatta för konkurrens, dessutom kostar alla biljetter till samma avgång inte lika mycket, utan bulken är billigare än de sista platserna. Jag går absolut med på att betala ett högre pris för elen om jag en månad skulle använda mer än min prognos.

Det sjuka är om economybiljetten bokad 5 veckor i förväg skulle prishöjas retroaktivt till samma pris som des som bokar business bokad 3 dar innan om flyget blev fullt.
Du ville ha kärnkraftsel. Då köper du det av en kärnkraftsleverantör. Fortum har sådana avtal.
Att den el du köper går i samma ledningar som annan el har inte du med att göra.
Fortum levererar, nätbolagen distribuerar och du betalar.
Vad är ditt problem?

(Ska du ha ett privat nät till varje webserver du använder också? Om inte varför för du saken med nät på tal).
(Elleverantörerna är utsatta för konkurrens. Visste du inte det? )

(När ändrar elleverantörerna eller nätbolagen priset retroaktivt? Nej det gör dom inte så varför pratar du om det).
 
N noone70 skrev:
Det är väl ingen som påstår det, men det ska finnas beredskapslager och en plan på hur vi ska göra om Corona 2.0 eller nått annat skit händer
För Corona krävdes nya vaccin. Det går inte hålla framtida okända läkemedel i något beredskapslager.

Det finns en del som har ideer om någon slags självförsörjning. Men som inte har någon som helst förståelse för vad det innebär. Vi talar om en reduktion i levnadsstandard som är extrem.
 
C carl fabian skrev:
Fråga till kunniga; har IVT bergvärme sedan 2002 och hustru samt dotter skall envisas med att duscha runt kl 7-9 varje dag trots mina påpekanden att priset för duschandet är dyrt då ,värmepumpen går in och värmer varmvatten strax efter.Kan jag styra om varmvattenuppvärmning till senare tidpunkt när priset på elen är lägre
Pumpen heter IVT Greeenline C7.Beskriv gärna hur jag går tillväga,Tack
Torr hud, rynkor mm. Var tredje dag räcker med dusch. Tränar man, duscha 1 minut i ljummet vatten och du är fräsch. Blir vansinnig på vattenslösandet. Bryr mig nada om elkostnader för hushållen.
BARA FATTA IDIOTIN!
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är inte elbilarna som är skulden till detta, det är nedläggning och ersättning av kärnkraft med vindkraft. Möjligen kan nya serverhallar och batterifabriker ha en viss inverkan, men min bild är att det är gammal tung industri och uppvärmning av hus som drar den mesta elen. Min elbil är bara en fjutt av min elanvändning hemma. 2/3 är värme och varmvatten.
Om det är som du säger, varför har då elpriserna i Europa varit ganska lika och stabila ända fram till för drygt ett år sedan.

När elpriserna började öka, för drygt ett år sedan, var det något helt annat som hände. Globalt. Som påverkade Europa. Och Sverige indirekt.
Det har exakt inget med vindkraft eller svenska kärnkraftverk att göra.

Sverige har för övrigt en enorm "överproduktion" av el. Det är en netto-export som motsvarar många kärnreaktorer.
 
D daVinci skrev:
För Corona krävdes nya vaccin. Det går inte hålla framtida okända läkemedel i något beredskapslager.

Det finns en del som har ideer om någon slags självförsörjning. Men som inte har någon som helst förståelse för vad det innebär. Vi talar om en reduktion i levnadsstandard som är extrem.
Jag syftade på skyddsutrustning, gasmasker medicinsk utrustning. Inhemsk kunskap och utrustning för att kunna framställa bränsle, visa basala mediciner
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Som jag förstår det funkar nordpool som en auktion där olika producenter lägger in hur mycket de beräknar producera och hur mycket de vill ha betalt. Det betyder att det finns en stor spread mellan lägsta och högsta "budgivare". Sen är det den som vill betala mest som styr vad alla andra får betala.

Alltså, ni kan ju tycka att det funkar bra, eller att det är det bästa systemet som finns tillgängligt. Och ni kanske har rätt. Men det finns en mängd personer som blir riktigt rika på denna kris och stora befolkningar som blir fattiga på en vara de inte kan vara utan. Aja. Jag är inte tillräckligt insatt.
Nja, producenter och elkunder lägger sina bud. Priset blir där kunderna får leverans. De producenter som vill ha för mycket betalt får inte leverera och betalt alls. (De kommer inte överleva utan inkomst).

Blir priset för högt så kommer entreprenörer starta ny elproduktion där det är som dyrast. Och då faller priset pga ökad tillgång.
På sikt kommer elpriset vara minimalt. Eftersom alla som försöker ta för mycket betalt blir utan affär.

De av er som menar att en del tjänar för mycket kan ju starta upp elproduktion då. Då kommer priset att falla.

Kör igång vet ja.
 
D daVinci skrev:
Jo det är just en kostnadsfråga.
Pågen kunde ha löst detta själva genom att säkra upp för flera år sedan. Just in case. Då hade dom haft den effekt dom ville ha.
Men det gör dom naturligtvis inte. Det kostar ju.

Vad du och en del andra menar är att någon annan skall betala för överkapaciteten.

Men ni som vill ha överkapaciteten kan ju betala för den. Varsågoda.

Nej, elkunderna har säkrat upp många ggr under decennierna. SvK och de lokala nätbolagen får öka på nätet hela tiden. Och det både kostar och tar tid.
Det finns alltid en överkapacitet.
Tex kollade jag på ett nytt servitut på vår mark som upprättades 2010 i samband med att 1 hus byggdes på en avstyckad del
Vattenfall drog fram 24kv kabel till en helt ny ”nätstation”.
Detta för en enda byggnad. Sen dess har det inte byggts något.
Är inte det överkapacitet så vet jag inte…
 
G
D daVinci skrev:
Du ville ha kärnkraftsel. Då köper du det av en kärnkraftsleverantör. Fortum har sådana avtal.
Att den el du köper går i samma ledningar som annan el har inte du med att göra.
Fortum levererar, nätbolagen distribuerar och du betalar.
Vad är ditt problem?

(Ska du ha ett privat nät till varje webserver du använder också? Om inte varför för du saken med nät på tal).
(Elleverantörerna är utsatta för konkurrens. Visste du inte det? )

(När ändrar elleverantörerna eller nätbolagen priset retroaktivt? Nej det gör dom inte så varför pratar du om det).
Jag köper gärna Kk el för de priserna som tex nedlagda R1 och R2 kunde sälja för med tillräcklig vinst plus justering för inflationen och löpande underhåll och uppgraderingar, skulle väl bli ca 50öre. Det va ju drygt 35 öre bara för några år sedan.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag köper gärna Kk el för de priserna som tex nedlagda R1 och R2 kunde sälja för med tillräcklig vinst plus justering för inflationen och löpande underhåll och uppgraderingar, skulle väl bli ca 50öre. Det va ju drygt 35 öre bara för några år sedan.
Varför skulle någon sälja till dig för det priset när andra erbjuder mer?
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hade ju varit najs om tråden handlade om det TS önskade och inte amatörbedömningar om allt mellan himmel och jord som kan, eller inte kan, ha påverkan elpriset nu och en okänd framtid.

Tack på förhand.

OT:

Jag räknar med att Elda i kaminen som f*n, jobba hemma under dagarna och elda upp en värme som lagrar sig i huset, kanske innertemp på 24-26 grader. Sedan får elden brinna ut och huset svalnar av succesivt. På Morgonen så eldar vi igen och fortsätter så. Är det låga elpriser (volatilitet) så brassar vi på med elen för att värma istället. Försöker hålla oss flytande på så sätt.

Många pratar om en Timer, vad för timer pratar vi om ? Vi har en varmvattenberedare som går på direktverkande el, hade varit najs om man kunde styra "när" den får ta värme..
Installerade nyss en shelly och ett relä för min vvb. 2000kr kostade det. Nu går den när jag säger till / mellan 3-6 varje dag. Räknar med att ha räknat hem detta på 2-3 år beroende på elpriset i vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.