245 491 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Svenska Kraftnät fick in mer pengar än de kunde göra av med på utbyggnaden av stamnätet när skillnaden var 1-2 öre mellan norr och syd.
När det nu är flera kronor drar de in hundratals miljarder som bara läggs på hög.
Om dessa pengar istället delades ut till alla elkonsumenter i Sverige, och Svenska Kraftnät enbart behöll överföringsavgiften som de tyckte räckte när skillnaden var låg, vad hade vi då fått för elpris?
När det nu är flera kronor drar de in hundratals miljarder som bara läggs på hög.
Om dessa pengar istället delades ut till alla elkonsumenter i Sverige, och Svenska Kraftnät enbart behöll överföringsavgiften som de tyckte räckte när skillnaden var låg, vad hade vi då fått för elpris?
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 609 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 609 inlägg
Tro mig, det här hamnar inom en mycket nära framtid på högsta politiska nivå, alternativet att inte göra någonting och låta tiotusentals hushåll gå i personlig konkurs blir alldeles för dyrt för samhället i slutändan. Ta bara en sådan sak som att man först har en orimligt hög skatt på elen, men därefter tar man dessutom ut moms på den skattsumman, skatt på skatt !!!J JockeHX skrev:
Liberalerna går nu ut med radikalt sänkt elskatt, dom kommer inte att vara ensamma om det förslaget så länge till
Då vet du fel på båda punkterD Daniel 109 skrev:
Sammanlagt startades kraftverket 63 gånger under 2021 och 110 GWh el producerades. Alla gånger kan inte ha varit för att Polen hade ”brist”
Nej så är det, men inte bara det. Det är en inflationsfråga också, all inhemsk matproduktion är el- och dieselberoende och med höga elpriser drivs inflationen uppåt och gör svenska folket fattigare. Varför Svenska Kraftnät ska driva vår inflation på detta sätt är upprörande.Mats-S skrev:
Tro mig, det här hamnar inom en mycket nära framtid på högsta politiska nivå, alternativet att inte göra någonting och låta tiotusentals hushåll gå i personlig konkurs blir alldeles för dyrt för samhället i slutändan. Ta bara en sådan sak som att man först har en orimligt hög skatt på elen, men därefter tar man dessutom ut moms på den skattsumman, skatt på skatt !!!
Liberalerna går nu ut med radikalt sänkt elskatt, dom kommer inte att vara ensamma om det förslaget så länge till![]()
Nu vet jag inte var du har hittat den informationen. Men verket producerade el innan det gick in som reservkraftverk. Då på rent kommersiella grunder. Sedan var det även produktion under vintern efter som de gick upp i hög beredskap. Det måste vara igång på ”tomgång” för att kunna leverera effekt på kortvarsel. Men det behövde aldrig gå in för att stötta elnätet vad jag vet.N noone70 skrev:
Det är mycket vad du vet som inte verkar stämmaD Daniel 109 skrev:Nu vet jag inte var du har hittat den informationen. Men verket producerade el innan det gick in som reservkraftverk. Då på rent kommersiella grunder. Sedan var det även produktion under vintern efter som de gick upp i hög beredskap. Det måste vara igång på ”tomgång” för att kunna leverera effekt på kortvarsel. Men det behövde aldrig gå in för att stötta elnätet vad jag vet.
Verket producerade mer under 2021 än under de föregående 10 åren…
https://second-opinion.se/for-trist-att-vi-i-karlshamn-nu-producerar-el/
När menar du att verket gick in för att nätet behövde stöttas? Att elpriset har varit så högt att det lönat sig att köra periodvis är jag helt med på. Även att de legat i hög beredskap.
Men har de behövt gå in på grund av effektbrist?
Men har de behövt gå in på grund av effektbrist?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 605 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 605 inlägg
"Hundratals miljarder" är det inte Svenska kraftnät drar in. Har folk ingen som helst förmåga att göra rimlighetsbedömningar?
Karlshamnsverket körde på kommersiella grunder ett antal timmar under 2021 under den del av året som det INTE ingick i effektreserven (dvs ej vinter).
Karlshamnsverket körde på kommersiella grunder ett antal timmar under 2021 under den del av året som det INTE ingick i effektreserven (dvs ej vinter).
Just den bristande förmågan att göra rimlighetsbedömningar är utbredd bland de som har starka åsikter om detta, det gäller hela vägen upp.Magnus E K skrev:
Läs artikeln om att de körde verket i september jag delade innan, indirekt kan man läsa sig till att det i vanliga fall startas då det är effektbrist och inte som i september så det var ekonomiskt motiverat:D Daniel 109 skrev:
”Den här gången handlar det inte om Karlshamnsverkets primära uppgift som effektreserv för Svenska kraftnät, utan om att elpriset i Europa är så pass högt så att det varit lönsamt att starta oljekraftverket.
– Karlshamnsverket är alltid den anläggning i Sverige som rullar in sist i elproduktionen eftersom marginalkostnaden är så pass hög. Men när den väl rullar in så är det en signal man bör ta på allvar, förklarar Unipers presschef Torbjörn Larsson och tillägger”
förra året startades verket 63 gånger
2018-2019 en gång…
Vi har elförsörjningsproblem. Nätet är såpass instabilt så vi klarar inte att tillhandahålla 70% av kapaciteten till marknaden vilket är ett krav. Svenska kraftnät utesluter inte att de måste använda roterande netsläckning i vinter. Tramsigt att hävda att nedlagda reaktorer inte spelar roll när hela vårt elnät är designat runt dem.D djac skrev: