D djac skrev:
Jag tror du lever i en sagovärld, hur ska du kunna mätta en ständigt ökande, dvs oändlig exportkapacitet, så snart du ökar produktionen kommer ju exportkapaciteten öka..? I valet mellan bygga en dyr energiproduktion och en billig kabel kommer våra grannländer alltid välja det senare.
Den dynamiken lägger jag ingen värdering i, vet för lite om hur dessa avtal och utbyggnader kommer till. Redogör bara för marknadsdynamiken som många verkar missförstått, även energiministern mfl när alla pratar om "inget problem, vi har ju överskott":

M Myckling skrev:
Norge verkar förbereda för att begränsa sin elexport när vattennivån i älvarna i söder är för låg.

[länk]
Det har nämnts på sina håll även i Sverige. Det betyder inte att det förbereds. Ska man vara med i den gemensamma marknaden kan man inte göra så.

M Myckling skrev:
Norge verkar förbereda för att begränsa sin elexport när vattennivån i älvarna i söder är för låg.

[länk]
och därmed återta kontrollen över prissättningen internt i landet, minska exporten till Danmark och minska importen av dyr el från UK. Hela Norge är onekligen självförsörjande men exportledningen till DK fyller ibland upp för stor del av överskottet i södra Norge så man fyller på mer med import av fossila bränslen från UK...
Mycket bra initiativ men kan ju slå tillbaka politiskt och de dagar man själv behöver importera, för sveriges del måste södra sverige öka produktionen för att göra det fail safe.

over and out

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det har nämnts på sina håll även i Sverige. Det betyder inte att det förbereds. Ska man vara med i den gemensamma marknaden kan man inte göra så.
Jo, men det är ju det här resonemanget som är så fånigt med det jag klassar som mp-s logiken i energifrågan.

1. "Sverige har överskott på el" är man snabba att basunera ut när kärnkraftsnedläggningens konsekvens på prissättningen kommer på tal.
2. "Den gemensamma marknaden gör att vi inte kan stänga ner export".

Dvs man låser båda parametrarna i ekvationen som kan ge lägre priser.

Här på forumet förväntas ju lite högre nivå och allmänt lösningar på problem. Norge är på gång med ett och det är sånt jag tycker ska uppmärksammas för att låsa upp debattenn.
Den gemensamma marknaden har diskvalificeratt sig sedan länge genom alla obegripliga politiska beslut runt om i europa, absolut inte bara Sverige. Någon gång måste man säga stopp och återta befälet.

• Gilla
mickewest och 3 till
  • Laddar…
L Leo99 skrev:
Betr. nya investeringar- kanske smart att avvakta med alltför stora beslut ytterligare några månader?
Se här och döm själv...
Hej Leo99

Om din fråga gäller Andrea Rossi, och hans ”Ecat” så är jag fortfarande, efter drygt 10 år av väntan på trovärdiga resultat, väldigt skeptisk till vad han håller på med.

Och eftersom han inte verkar tillåta närmare undersökning av ”maskinen” eller levererar trovärdiga mätningar av ”maskinens” prestanda så har han inte övertygat mig att han har det han påstår.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Energy_Catalyzer

Vill ni klara vinterns energiproblematik lämna då tankarna på Andrea Rossi, och hans ”Ecat”.

Det är nog bättre att försöka satsa på etablerade och beprövade energilösningar, tyvärr är det nog redan en kö efter dessa.

• Gilla
krill7 och 1 till
  • Laddar…
Verkar vara många som utgår från att man mäter elförbrukningen timme för timme och så kopplar man in allt som drar ström på natten i förhoppningen att elen är billigast på natten. Jag har en modern elmätare men har inte timdebitering. Så för min del mäter man på kalendermånad.
Funderade på att installera solpanel men kom fram till att under sommaren när jag kan sälja el är den så billig att ersättningen blir nästan noll. Såg ett tv program där en kille var riktigt stolt över att hanns stora solpanel lämnade 45 watt en solig vinterdag och det räcker till en gammaldags kronljudlampa på dagen!
Funderade på om någon har kollat upp vilket som är förmånligast om valet står mellan solpanel och vacuumtuber som lämnar varmvatten till vattenburen värme och vatten till duschen. 48 vacuumtuber verkar bli betydligt billigare. Tänkte att dom skulle vara stående efter en vägg för max instrålning på våren och hösten.

D
mcr108s mcr108s skrev:
Den dynamiken lägger jag ingen värdering i, vet för lite om hur dessa avtal och utbyggnader kommer till. Redogör bara för marknadsdynamiken som många verkar missförstått, även energiministern mfl när alla pratar om "inget problem, vi har ju överskott":
Bägge är sanna, vi har inga elförsörjningsproblem, både du och jag har ström i sladden, det som vi alla reagerar på är priset och det är ett resultat av pappersarbete.

Du kan bygga hur mycket produktion som helst ( inom rimlighetens gränser) utan att påverka priset.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Norges regering håller tydligen inte med dig. Undrar vems röst som kommer att väga tyngst?

D
N nallepu skrev:
Verkar vara många som utgår från att man mäter elförbrukningen timme för timme och så kopplar man in allt som drar ström på natten i förhoppningen att elen är billigast på natten. Jag har en modern elmätare men har inte timdebitering. Så för min del mäter man på kalendermånad.
Funderade på att installera solpanel men kom fram till att under sommaren när jag kan sälja el är den så billig att ersättningen blir nästan noll. Såg ett tv program där en kille var riktigt stolt över att hanns stora solpanel lämnade 45 watt en solig vinterdag och det räcker till en gammaldags kronljudlampa på dagen!
Funderade på om någon har kollat upp vilket som är förmånligast om valet står mellan solpanel och vacuumtuber som lämnar varmvatten till vattenburen värme och vatten till duschen. 48 vacuumtuber verkar bli betydligt billigare. Tänkte att dom skulle vara stående efter en vägg för max instrålning på våren och hösten.
Huruvida din förbrukning mäts per timme eller ej avgörs av ditt avtal, skaffar du ett timavtal så mäts din förbrukning per timme. Elen har inte varit billig i SE4 i sommar, 229 öre i juni, 158 i juli, så de med solceller har fått bra betalt i år. Vad paneler ger är väl känt och det får man reda på innan man köper.

M Myckling skrev:
Norges regering håller tydligen inte med dig. Undrar vems röst som kommer att väga tyngst?
Har du missat att Norge inte är med i EU?

En intressantare fråga är ju vad Sverige ska göra om Norge begränsar sin export, de importerar ju ganska ofta från oss...

• Gilla
Skogslangtan och 2 till
  • Laddar…
Norge är med i den gemensamma marknaden (EES).

D daVinci skrev:
Nja, Mp har ju sedan länge sagt att kärnkraften får avveckla sig själv då den är olönsam. Dom kommer knappast att göra något.

Vad har vattenfall med saken att göra???

Om det skall byggas ny kärnkraft är det du och andra som vill det som får belåna huset och investera.

För egen del tvivlar jag starkt på lönsamheten. Men om ni bygger något och kan leverera låga elpriser är jag intresserad kund.
Vattenfall är huvudägare av kärnkraftverken i både Ringhals och Forsmark. De två verken där man nyligen stängde fyra reaktorer i förtid. Vattenfall motsatte sig beslutet men accepterade efter att MP tillsatt två kärnkraftsmotståndare i styrelsen. Efter nedläggningen blev kärnkraften så olönsam att ägarna ville lägga ner den helt, men då räddade regeringen Sverige genom att avskaffa effektskatten.

Effektskatt! Skatt på effekt! Skatt på det som vi har brist på!

• Gilla
mickewest och 2 till
  • Laddar…
D
C cbrolin skrev:
Vattenfall är huvudägare av kärnkraftverken i både Ringhals och Forsmark. De två verken där man nyligen stängde fyra reaktorer i förtid. Vattenfall motsatte sig beslutet men accepterade efter att MP tillsatt två kärnkraftsmotståndare i styrelsen. Efter nedläggningen blev kärnkraften så olönsam att ägarna ville lägga ner den helt, men då räddade regeringen Sverige genom att avskaffa effektskatten.

Effektskatt! Skatt på effekt! Skatt på det som vi har brist på!
Vattenfall styrs från Energikommissionen och detta är ledmöterna:
Ingemar Nilsson, Socialdemokraterna
Maria Strömkvist, Socialdemokraterna
Åsa Westlund, Socialdemokraterna
Lars Hjälmered, Moderaterna
Cecilie Tenfjord-Toftby, Moderaterna
Mattias Bäckström-Johansson, Sverigedemokraterna
Lise Nordin, Miljöpartiet
Rickard Nordin, Centerpartiet
Birger Lahti, Vänsterpartiet
Maria Weimer, Folkpartiet
Penilla Gunther, Kristdemokraterna

• Arg
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.