D djac skrev:
Jag tror inte du hamnar rätt i din självsäkra tankeläsning av de som sitter i kommissionen, du hittar heller inga vild reservationer på något ställe, helt enkelt för att det varit odramatiska beslut för de som är insatta.
Tankeläsning är inte nödvändigt när MP skryter om att de lyckats stänga fyra reaktorer.

Du däremot svarar inte på någon av mina frågor utan påstår utan några som helt argument att jag har fel. Trevlig debatt...

D Daniel 109 skrev:
Hade vi effektbrist i vintras? Vad jag vet behövde Karlshamnsverket inte gå in i vintras. Om man bortser från när de gick in efter förfrågan från Polen.
Då vet du inte så mycket. Gå in på Svenska Kraftnäts hemsida och läs på. Hittills i år har vi haft 52 timmar med effektbrist. Hade vi inte varit anslutna till Europas elnät hade vi varit tvungna att släcka ned dessa timmar. Hade vi haft kvar två av de fyra nedlagda reaktorerna hade vi klarat vintern. Karlshamnsverket har aldrig använts så mycket som i vintras.

• Gilla
hoffmaister91 och 2 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Verkar vara många som utgår från att man mäter elförbrukningen timme för timme och så kopplar man in allt som drar ström på natten i förhoppningen att elen är billigast på natten. Jag har en modern elmätare men har inte timdebitering. Så för min del mäter man på kalendermånad.
Funderade på att installera solpanel men kom fram till att under sommaren när jag kan sälja el är den så billig att ersättningen blir nästan noll. Såg ett tv program där en kille var riktigt stolt över att hanns stora solpanel lämnade 45 watt en solig vinterdag och det räcker till en gammaldags kronljudlampa på dagen!
Funderade på om någon har kollat upp vilket som är förmånligast om valet står mellan solpanel och vacuumtuber som lämnar varmvatten till vattenburen värme och vatten till duschen. 48 vacuumtuber verkar bli betydligt billigare. Tänkte att dom skulle vara stående efter en vägg för max instrålning på våren och hösten.
Om du har en modern sk P1 mätare erbjuder nu de flesta leveratörer timprisavtal..
Kontakta din elleverantör eller t.ex Tibber.

D Daniel 109 skrev:
Men har de behövt gå in på grund av effektbrist?
Svart: JA

Men vad värre är, Karlshamnsverket räcker inte längre till. Sverige har nettoimporterat el, dvs importerat mer än vad vi exporterar, el för att slippa släcka ned.

Trots detta går MP ut i SVT med sina lögner och säger att Sverige inte har elbrist. Visst totalt sätt exporterar vi fortfarande mer el än vi importerar, men inte räknat per timme. Detta pga att vi numera har ett mycket fragilt elnät. Och sämre ska det bli med än mer vindkraft utan motsvarande höjning av reglerbar kraft.

• Haha
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
"Hundratals miljarder" är det inte Svenska kraftnät drar in. Har folk ingen som helst förmåga att göra rimlighetsbedömningar?

Karlshamnsverket körde på kommersiella grunder ett antal timmar under 2021 under den del av året som det INTE ingick i effektreserven (dvs ej vinter).
Svenska Kraftnät har nu en kassa på över 100 miljarder. Ni kan se vilka kapacitetsavgifter som Svenska Kraftnät drar in här:

https://www.svk.se/press-och-nyhete...der-bakom-rekordhoga-kapacitetsavgifter-2021/

Förra året drog de in 21 miljarder och ni kan se hur de fram till 2019 drog in normala under 2,5 miljard per år. Och inte för att vara olyckskorp, men 2022 lär de säkerligen dra in dubbelt så mycket som 2021, om inte mer.

Så rimlighetsbedömningen skulle jag säga är korrekt.

• Gilla
Andhi och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Svart: JA

Men vad värre är, Karlshamnsverket räcker inte längre till. Sverige har nettoimporterat el, dvs importerat mer än vad vi exporterar, el för att slippa släcka ned.

Trots detta går MP ut i SVT med sina lögner och säger att Sverige inte har elbrist. Visst totalt sätt exporterar vi fortfarande mer el än vi importerar, men inte räknat per timme. Detta pga att vi numera har ett mycket fragilt elnät. Och sämre ska det bli med än mer vindkraft utan motsvarande höjning av reglerbar kraft.
När hände det?

D
C cbrolin skrev:
Tankeläsning är inte nödvändigt när MP skryter om att de lyckats stänga fyra reaktorer.

Du däremot svarar inte på någon av mina frågor utan påstår utan några som helt argument att jag har fel. Trevlig debatt...
Vad frågar du om?

Varenda gång det begåtts något dåd strömmar det in ett gäng människor på polisstationerna som påstår att de begått brotten..

J JockeHX skrev:
Svenska Kraftnät har nu en kassa på över 100 miljarder. Ni kan se vilka kapacitetsavgifter som Svenska Kraftnät drar in här:

[länk]

Förra året drog de in 21 miljarder och ni kan se hur de fram till 2019 drog in normala under 2,5 miljard per år. Och inte för att vara olyckskorp, men 2022 lär de säkerligen dra in dubbelt så mycket som 2021, om inte mer.

Så rimlighetsbedömningen skulle jag säga är korrekt.
SVK har ett maxtak. Av 21 miljarder hade de 14 miljarder kvar efter skuldavbetalning, mFRR uppköp m.m.. Från den 1 augusti är avgiften 0kr fram tills årsskiftet för de fick in för mycket pengar. Vad avgiften blir 2023 är inte bestämt men sannolikt är den lägre.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Det blir lite fånigt när vissa försöker ”vinna” nån sorts debatt genom ren semantik.

Vi befinner oss bara i början av en energikris, och vi kommer alla att få lida för de beslut som fattats under många år.

Att bjäbba fram och tillbaka om definitioner hit och dit hjälper inte ett dugg.

• Gilla
Niclas8811 och 4 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
SVK har ett maxtak. Av 21 miljarder hade de 14 miljarder kvar efter skuldavbetalning, mFRR uppköp m.m.. Från den 1 augusti är avgiften 0kr fram tills årsskiftet för de fick in för mycket pengar. Vad avgiften blir 2023 är inte bestämt men sannolikt är den lägre.
Jag försökte googla fram det du beskriver och hittade följande:

https://www.svk.se/press-och-nyhete...tt-sanka-transmissionsnattariffen-under-2022/

"Under mars månad fick Svenska kraftnäts berörda nätkunder möjlighet att ta ställning till ett förslag om tariffsänkning under innevarande år. Nätkunderna har nu accepterat förslaget. Förslaget innebär att avgiften för de ordinarie effektabonnemangen sätts till 0 kr från och med den 1 augusti 2022 vilket motsvarar en kostnadssänkning på cirka 1,6 miljarder kronor för Svenska kraftnäts nätkunder."

Jag är inte riktigt med på att detta skulle vara attt kapacitetsavgifterna sänks till noll, framförallt eftersom de skriver att det är en kostnadssänkning på 1,6 miljarder.

• Gilla
Martin_
  • Laddar…
J JockeHX skrev:

[länk]

"Under mars månad fick Svenska kraftnäts berörda nätkunder möjlighet att ta ställning till ett förslag om tariffsänkning under innevarande år. Nätkunderna har nu accepterat förslaget. Förslaget innebär att avgiften för de ordinarie effektabonnemangen sätts till 0 kr från och med den 1 augusti 2022 vilket motsvarar en kostnadssänkning på cirka 1,6 miljarder kronor för Svenska kraftnäts nätkunder."

Jag är inte riktigt med på att detta skulle vara attt kapacitetsavgifterna sänks till noll, framförallt eftersom de skriver att det är en kostnadssänkning på 1,6 miljarder.
Det är transmissionsavgifter som sänks eftersom de får in så mycket på kapacitetsavgifter.

• Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vad frågar du om?

Varenda gång det begåtts något dåd strömmar det in ett gäng människor på polisstationerna som påstår att de begått brotten..
Nu gillar jag ju ifs att du kopplar MP till kriminella, men jag förstår inte riktigt kopplingen

• Haha
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det blir lite fånigt när vissa försöker ”vinna” nån sorts debatt genom ren semantik.

Vi befinner oss bara i början av en energikris, och vi kommer alla att få lida för de beslut som fattats under många år.

Att bjäbba fram och tillbaka om definitioner hit och dit hjälper inte ett dugg.
Håller med!

J JockeHX skrev:

[länk]

Ah jo, jag skrev lite för snabbt. Nu har daniel svarat men som källa till förklaringen är:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...t-sanka-transmissionsnatstariffen-under-2022/

Kommer detta någonsin att komma oss som faktiskt betalar hela kalaset till godo i lägre nätavgifter?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.