Ja, men transmissionsavgifterna till SVK är en liten del av nätavgifterna.

Magnus E K Magnus E K skrev:
"Hundratals miljarder" är det inte Svenska kraftnät drar in. Har folk ingen som helst förmåga att göra rimlighetsbedömningar?

Karlshamnsverket körde på kommersiella grunder ett antal timmar under 2021 under den del av året som det INTE ingick i effektreserven (dvs ej vinter).
Vi har redan betat av detta. Första halvåret hade de dragit in mer än hela 2021. De har själva rapporterat att de har extremt mycket pengar på hög. Och att bygga ut nät tar årtionden. De ökade budgeten med 400 miljoner för expansion förra året pga att de då hade större intäkter än prognostiserat.
Det rör sig inte om hundratalS miljarder utan hundra miljarder. https://www.byggahus.se/forum/threa...kr-foer-december.440044/page-224#post-4831326

V mutalisken skrev:
Vi har redan betat av detta. Första halvåret hade de dragit in mer än hela 2021. De har själva rapporterat att de har extremt mycket pengar på hög. Och att bygga ut nät tar årtionden. De ökade budgeten med 400 miljoner för expansion förra året pga att de då hade större intäkter än prognostiserat.
Det rör sig inte om hundratalS miljarder utan hundra miljarder. [länk]
I år kan de dra in hundra miljarder till nyår, och fortsätter samma sak nästa år så blir det hundratals miljarder. Så…

Men om vi lämnar hundra eller hundratal, finns det någon märklig EU-lag eller liknande som hindrar Svenska Kraftnät från att ge tillbaka dessa extrema avgifter till alla vi elkonsumenterna? Jag kan inte påstå att jag gjort ngn uträkning men det känns som att elpriset hade varit väsentligt lägre om svenska kraftnät enbart drog in det de behöver till sin utbygggnad.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kommer detta någonsin att komma oss som faktiskt betalar hela kalaset till godo i lägre nätavgifter?
When hell frezes…

V mutalisken skrev:
Det rör sig inte om hundratalS miljarder utan hundra miljarder. [länk]
vem vet, kanske SVK gör samma sak som SJ gjorde efter valet 2014(eller om det var 2018… gör en gigantisk aktieutdelning till ägarna(staten) för att sen använda pengarna för att uppfylla alla vidlyftiga vallöften

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
I år kan de dra in hundra miljarder till nyår, och fortsätter samma sak nästa år så blir det hundratals miljarder. Så…

Men om vi lämnar hundra eller hundratal, finns det någon märklig EU-lag eller liknande som hindrar Svenska Kraftnät från att ge tillbaka dessa extrema avgifter till alla vi elkonsumenterna? Jag kan inte påstå att jag gjort ngn uträkning men det känns som att elpriset hade varit väsentligt lägre om svenska kraftnät enbart drog in det de behöver till sin utbygggnad.
Inte någon märklig lag. Men pengarna är dedikerade till elnätet enligt EU regler. Man får inte ta ut kapacitetsavgifter på grund av flaskhalsar i nätet och använda dem till annat än elnätet.

D
N noone70 skrev:
Nu gillar jag ju ifs att du kopplar MP till kriminella, men jag förstår inte riktigt kopplingen
Att MP (eller andra partier i andra frågor) försöker ta politiska poäng på något betyder inte att de verkligen har något med detta att göra, i detta fallet inte.

N noone70 skrev:
vem vet, kanske SVK gör samma sak som SJ gjorde efter valet 2014(eller om det var 2018… gör en gigantisk aktieutdelning till ägarna(staten) för att sen använda pengarna för att uppfylla alla vidlyftiga vallöften
Det är absolut det som kommer hända. Och det kommer hävdas att det har med energiinfrastruktur att göra. Så de tar bort nya pengar i nya budgetar och lägger dem på tex sjukvård (i den bästa av världar), och tar sedan pengar från detta och lägger på energirelaterat.

N nallepu skrev:
Verkar vara många som utgår från att man mäter elförbrukningen timme för timme och så kopplar man in allt som drar ström på natten i förhoppningen att elen är billigast på natten. Jag har en modern elmätare men har inte timdebitering. Så för min del mäter man på kalendermånad.
Funderade på att installera solpanel men kom fram till att under sommaren när jag kan sälja el är den så billig att ersättningen blir nästan noll. Såg ett tv program där en kille var riktigt stolt över att hanns stora solpanel lämnade 45 watt en solig vinterdag och det räcker till en gammaldags kronljudlampa på dagen!
Funderade på om någon har kollat upp vilket som är förmånligast om valet står mellan solpanel och vacuumtuber som lämnar varmvatten till vattenburen värme och vatten till duschen. 48 vacuumtuber verkar bli betydligt billigare. Tänkte att dom skulle vara stående efter en vägg för max instrålning på våren och hösten.
ööh tror du missat nått ang solpaneler.
jag har en solcellsanläggning på 10kW(peak)
och den har mellan April o Juli dragit nästan lika mycket som vad anläggning gjorde hela 1a året. dvs kring 11000. Och då har min anläggning inte ens perfekta förutsättningar utan bara 22graders takvinkel, ligger i sydost och har en stor fet skorsten som kastar skugga.
Ersättningen är spotpris + 15öre + 7 öre + 60 öre fr staten.
Fr April till Juli snittar spotpriset för alla kWh jag sålt på 120öre
Dvs jag har en ersättning på ca 202öre/kWh på såld el den här sommaren. Tycker du att den ersättningen är "nästan noll"???

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När hände det?
I vintras.

C cbrolin skrev:
I vintras.
När då?
Jag minns inte att det hände. Jag tycker att det borde ha blivit en nyhet.

Ja, de kör på kommersiella grunder som alla andra kraftverk. Men den effekt som har upphandlats till effektreserven om brist skulle uppstå har inte behövts.

• Gilla
  • Haha
hoffmaister91 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de kör på kommersiella grunder som alla andra kraftverk. Men den effekt som har upphandlats till effektreserven om brist skulle uppstå har inte behövts.
Har du någon som helst källa på det?

N noone70 skrev:
Har du någon som helst källa på det?
Det stod i artikeln du länkade till. Det stod däremot inte ett ord om att effektreserven aktiverats.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.