245 482 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
Inlägget va mer som en skämt med en gnutta allvar. Byta regering hoppas jag vi gör men men mer av helt andra anledningar.Kilrain skrev:
En tysk, en svensk och en fransman är ute i öknen och inser att vattnet bara räcker till två personer.
Tysken: ”Om staten skjuter till pengar så får jag dricka.”
Svensken: ”Om staten skjuter till pengar så får jag dricka.”
Fransmannen: ”Om staten skjuter till pengar så får jag dricka.”
Men det finns fortfarande bara vatten nog åt två personer.
Där har du energisituationen i Europa i vinter.![]()
Det är varken höga gaspriser eller att kärnkraften ligger nere i Frankrike som är problemet. Sverige har stängt ner flera reaktorer. Hade de varit i drift hade export-ledningarna kunnat "mättats" och elpriset hållt sig på låga nivåer. Dessutom hade kraftledningarna inom landet kunnat användas till sin fulla kapacitet, vilket inte går i dagsläget.D daVinci skrev:
Regeringen ligger dessutom bakom stor del av höjningen på drivmedel genom sin ide om att blanda in en massa bio-bränsle som knappt går att få tag på. Ökade priser på el och drivmedel smittar i sin tur av sig på mat. Kontentan är att regeringen ligger bakom betydande del av inflationen och det är inget som riksbanken påverkar så lätt genom att höja räntan.
Ditt resonemang, som du helt klart fått beskrivet av opportunistiska politiker, funkar bara om det skulle vara slut på kablar from nu, så är inte fallet, tvärtom ökas snart exportkapaciteten och skulle vår produktionskapacitet öka ytterligare så kommer nästa utökning som ett brev på posten, en kapplöpning vi absolut inte kan vinna eftersom det går avsevärt mycket fortare att lägga kabel än att bygga produktion.N Niclas8811 skrev:Det är varken höga gaspriser eller att kärnkraften ligger nere i Frankrike som är problemet. Sverige har stängt ner flera reaktorer. Hade de varit i drift hade export-ledningarna kunnat "mättats" och elpriset hållt sig på låga nivåer. Dessutom hade kraftledningarna inom landet kunnat användas till sin fulla kapacitet, vilket inte går i dagsläget.
Regeringen ligger dessutom bakom stor del av höjningen på drivmedel genom sin ide om att blanda in en massa bio-bränsle som knappt går att få tag på. Ökade priser på el och drivmedel smittar i sin tur av sig på mat. Kontentan är att regeringen ligger bakom betydande del av inflationen och det är inget som riksbanken påverkar så lätt genom att höja räntan.
Redigerat:
Politiker kan ofta inget om elsystem. Med ditt resonemang kan vi lika gärna lägga ner ytterligare produktion.D djac skrev:Ditt resonemang, som du helt klart fått beskrivit av opportunistiska politiker, funkar bara om det skulle vara slut på kablar from nu, så är inte fallet, tvärtom ökas snart exportkapaciteten och skulle vår produktionskapacitet öka ytterligare så kommer nästa utökning som ett brev på posten, en kapplöpning vi absolut inte kan vinna eftersom det går avsevärt mycket fortare att lägga kabel än att bygga produktion.
Det återstår väl att se om exportkapaciteten ökar? Vad jag vet pågår inga sådana byggen. Har du mer information? Finland har snart igång Oikilouto 3 och då minskar export-behovet dit. Då hade det varit bra om elen gått att skicka söderut genom Sverige istället.
Ökar hela tiden och du har rätt i att försöka bygga ner priserna med ny hårdvara är dömt att misslyckas, kontinentens elunderskott löses bäst på just kontinenten. Att från Sverige försöka mätta behoven och dessutom ersätta fossilt funkar helt enkelt inte. El har vi ju gott om, det är priserna vi oroas över och det krävs en papperslösning för att sänka dessa men det är ju jättejobbigt för politiken, det betyder nämligen att bollen är tillbaks hos dem och att de behöver göra något, som de förmodligen upplever som obekvämt.N Niclas8811 skrev:Politiker kan ofta inget om elsystem. Med ditt resonemang kan vi lika gärna lägga ner ytterligare produktion.
Det återstår väl att se om exportkapaciteten ökar? Vad jag vet pågår inga sådana byggen. Har du mer information? Finland har snart igång Oikilouto 3 och då minskar export-behovet dit. Då hade det varit bra om elen gått att skicka söderut genom Sverige istället.
All information är publikt tillgänglig, ett exempel är Hansa Powerbridge: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hansa_power_bridge
Det finns ingen naturlag som säger att vi måste bygga fler ledningar till kontinenten. Vad mig anbelangar kan vi gärna stänga några.D djac skrev:Ökar hela tiden och du har rätt i att försöka bygga ner priserna med ny hårdvara är dömt att misslyckas, kontinentens elunderskott löses bäst på just kontinenten. Att från Sverige försöka mätta behoven och dessutom ersätta fossilt funkar helt enkelt inte. El har vi ju gott om, det är priserna vi oroas över och det krävs en papperslösning för att sänka dessa men det är ju jättejobbigt för politiken, det betyder nämligen att bollen är tillbaks hos dem och att de behöver göra något, som de förmodligen upplever som obekvämt.
All information är publikt tillgänglig, ett exempel är Hansa Powerbridge: [länk]
Betr. nya investeringar- kanske smart att avvakta med alltför stora beslut ytterligare några månader?M Martin Lundmark skrev:Hej,
När vi läser rubriken i tråden, ”Förberedelse för en kärv elvinter” bör vi nog inte lura oss själva och tänka ”En vinter, sedan är vi tillbaka till de elpriser och förutsättningar som gällde innan”
Den 2 augusti hade Sveriges Radio programrubriken ”Energikrisen är Putins bästa vapen mot Europa”
[länk]
I ingressen kunde vi läsa; ”Kolkraft och kärnkraft är tillbaka som "räddare" när Putin drar åt gaskranarna till Europa. Men det räcker inte och alternativa energislag för att förse Europa med tillräckligt mycket energi för att klara en kall vinter kommer enligt energianalytiker att ta 2–3 år att bygga upp. Vad som återstår är att dra ner på energianvändningen, men hur kommer medborgare och företag runt om i Europa att acceptera det?”
Rimligen får vi förbereda oss på ett högre prisläge på energi i Europa i flera år. Och det finns nog ingen ”Quick fix”. För den som ser att kostnaden blir hög bör nog försöka hitta ett sätt att göra åtgärder som minskar kostnader för uppvärmning. Jag började arbetet åren efter jag köpt huset 1994. Men har ibland fått vänta på att tekniken funnits.
Genom investeringen i varvtalsstyrd bergvärme minskade jag elbehovet i huset från ca 42 600 kWh (snittvärde för de 6 åren före bergvärmen) och till 16 319 kWh året efter installationen.
2020 använde jag 6744 kWh till uppvärmning och varmvatten samt 7127 kWh i hushållsström. Förutom att jag har en mätdator som just nu drar mycket effekt så har jag succesivt bytt ut och minskat mitt elbehov. För ca tio år sedan bytte jag alla glödlampor till LED-lampor det gav ca 1350 kWh/år.
Jag har under detta år bytt ut kyl och frys i köket (båda i garderobsstorlek). Det har inte gått ett år än, men det ser ut som att kylen kommer att landa på 104 kWh och frysen på 172 kWh för ett år (mätta med elmätare som inte riktigt klarar av att mäta effekten, från frekvensomriktarna, korrekt). Tidigare drog den kyl och frys som nu ersatts drygt 1000 kWh per år, en betydlig minskning.
Jag bor i norra Sverige i prisområde ett, där är kallt under lång tid men jag verkar ändå inte använda mer el än de som bor i prisområde tre och fyra.
Jag satsade tidigt på att minska mitt elbehov och trots att elpriset har varit relativt lågt under åren, så har jag kunnat räkna hem investeringarna.
Om jag har kunnat räkna hem investeringarna, så borde fler, som har hög elenvändning, kunna satsa på att sänka den (både gällande elenergi och eleffekt).
Även om vi skulle få sänkt skatt och moms på elenergi, som snabbåtgärder framöver, så räcker det inte för de som idag har för hög elanvändning när elpriserna stiger.
Har ni inte förut satsat (vågar jag säga ”försummat” att satsa) på minskad elanvändning så är nog dags nu.![]()
Se här och döm själv...
Redigerat:
Marginalprissättningen är helt okej så länge för konsumenten så länge det finns ordentligt överskott eller fri marknad som kan svara på ökad efterfrågan. Nu är det inte en fri marknad utan allra mest politiska beslut som styr utbudet och då blir det helt galet och ger enorm volatilitet i prissättningen när potentiellt utbud närmar sig efterfrågan. Det är därför det blivit sån flumdebatt typ "vi har inte alls underskott". Nej, största delen av året har vi inte underskott i Sverige men marginalprissättningen gör att när utbudsöverskottet krymper till viss nivå blir det extrem osäkerhet för den sista utvudskilowatten att täcka behovet kommer vara närmast oändligt efterfrågad och prissatt...S Skreabengt skrev:Jag tror egentligen att ingen kunnat förutse att det skulle bli så stora svängningar i elbörsen, även om det fanns varningstecken redan 1995 när den infördes, då samma system redan fanns i Kalifornien. Intressant att Norge börjar titta på lösningar och kanske finns det något att lära där, men det är annars jätteviktigt att bilda opinion och få politikerna att börja förstår problemet. Vi skall självklart exportera all el vi inte behöver, men vi behöver ju skydda våran egen industri och landets medborgare. Det kommer troligen bli ännu värre när den nyligen beslutade Hansa Powerbridge blir klar och överföringskapaciteten mot Tyskland ökar.
Idag är ett utmärkt exempel på vad exporten leder till och dessutom en bra dag att ta död på "vi har ju överskott"/ "vi har inte energibrist" som argumentet som brukar föras här och där. Sverige exporterar 4400 MW drygt just nu Ändå är priserna över 4 kr i alla områden utom SE1 där det ligger runt 50 öre. Marginalprissättningen och exporten ger denna dynamik att man måste ha en tillräckligt god marginal med överskott, fylla alla sina exportledningar, för att ha inhemsk kontroll över prissättningen. Annars tenderar andra länders priser att smitta av sig då och då.S Skreabengt skrev:Jag tror egentligen att ingen kunnat förutse att det skulle bli så stora svängningar i elbörsen, även om det fanns varningstecken redan 1995 när den infördes, då samma system redan fanns i Kalifornien. Intressant att Norge börjar titta på lösningar och kanske finns det något att lära där, men det är annars jätteviktigt att bilda opinion och få politikerna att börja förstår problemet. Vi skall självklart exportera all el vi inte behöver, men vi behöver ju skydda våran egen industri och landets medborgare. Det kommer troligen bli ännu värre när den nyligen beslutade Hansa Powerbridge blir klar och överföringskapaciteten mot Tyskland ökar.
Räknar man lite på det här kommer man snabbt fram till att skadan för inhemsk industri och konsument är många gånger större för ekonomin än vinsten från den intäkt som går till energibolagen.
Vad då ta död på argumentet ”vi har ju överskott” i Sverige har vi överskott. Det är liksom inte effektbrist i Sverige som gör att priset är högt. Så lägg ner snacket om att vi inte klarar energiförsörjningen.mcr108s skrev:
Marginalprissättningen är helt okej så länge för konsumenten så länge det finns ordentligt överskott eller fri marknad som kan svara på ökad efterfrågan. Nu är det inte en fri marknad utan allra mest politiska beslut som styr utbudet och då blir det helt galet och ger enorm volatilitet i prissättningen när potentiellt utbud närmar sig efterfrågan. Det är därför det blivit sån flumdebatt typ "vi har inte alls underskott". Nej, största delen av året har vi inte underskott i Sverige men marginalprissättningen gör att när utbudsöverskottet krymper till viss nivå blir det extrem osäkerhet för den sista utvudskilowatten att täcka behovet kommer vara närmast oändligt efterfrågad och prissatt...
Idag är ett utmärkt exempel på vad exporten leder till och dessutom en bra dag att ta död på "vi har ju överskott"/ "vi har inte energibrist" som argumentet som brukar föras här och där. Sverige exporterar 4400 MW drygt just nu Ändå är priserna över 4 kr i alla områden utom SE1 där det ligger runt 50 öre. Marginalprissättningen och exporten ger denna dynamik att man måste ha en tillräckligt god marginal med överskott, fylla alla sina exportledningar, för att ha inhemsk kontroll över prissättningen. Annars tenderar andra länders priser att smitta av sig då och då.
Räknar man lite på det här kommer man snabbt fram till att skadan för inhemsk industri och konsument är många gånger större för ekonomin än vinsten från den intäkt som går till energibolagen.
Nej som vanligt är allt danskarna fel.D Daniel 109 skrev:
Inte nog med att vi ska betala deras posthantering så fick dom även till det så vi i söder tvingas betala extra för att leverera el till dom. Allt hade varit frid och fröjd om vi inte fått elprisområden som danskarna tvingad på oss.
Oj oj nu trampade man på en öm tå. Du har ju inte förstått alls mitt inlägg om du hänger upp dig på det där.D Daniel 109 skrev:
Jag lämnade det så avsiktligt för att locka fram en sån kommentar från någon som du.
Det här är alltså argument som kommer från energiminister mfl.
Argumentet går att eftersom vi har överskott så är den minskade inhemska kärnkraftsproduktionen inget som påverkat priserna negativt. Som du själv skriver "det är liksom inte effektbrist som gör att priset är högt. Så lägg ner snacket om att vi inte klarar energiförsörjningen".
Jag har inte ens skrivit att vi inte klarar energiförsörjningen. Det gör vi nästan årets alla dagar. Vissa dagar på året måste södra sverige importera el (sedan kärnkraften lagts ner).
Men saken är att du kan inte plocka ut en del i ekvationen och lösa den och tro du löst hela ekvationen.
Du är liksom inte klar. Du måste förhålla dig till marknaden, marginalprissättningen, exporten, innan du uttalar dig om konsekvenserna på priserna.
Hela mitt argument med den här fina dagen exempel där vi exporterar stora mängder och ändå har nära rekordhöga priser är att vi måste producera ÄNNU mer, vara ÄNNU mer självförsörjande på el för att själva sätta priserna och lämna den här självskapade absurda krisen med höga priser bakom oss. Och det är inte så väldigt mycket mer som behövs, en eller två reaktorer många dagar på året och så fyller vi hela exportkapaciteten och kan kontrollera priserna inhemskt. Eller som Norge, fundera på exportbegränsning. Men det blir ju eventuellt jobbigt för södra Sverige om man misslyckas importera de dagar man inte är självförsörjande. Läs igen så förstår du kanske hela resonemanget.
Det var ett alternativ jag funderade på. Var nära att köpa in mig i Slitevind (som nu blir utköpta, attans). Men jag kände att jag ville differentiera mig från aktiemarknaden.Attitudeswe skrev:
Sen har du rätt i att man behöver läsa på om föreningen man köper in sig i. Föreningar med vindkraft i SE1 eller SE2 och medlemmar i SE4 har ju råkat ut för jobbiga situationer i år. Den föreningen jag köpte in mig i, Dalavindkraft, har produktion och de flesta medlemmarna i SE3 och dessutom en klausul för att ta ut extra avgift den SE4.
Jag tror du lever i en sagovärld, hur ska du kunna mätta en ständigt ökande, dvs oändlig exportkapacitet, så snart du ökar produktionen kommer ju exportkapaciteten öka..? I valet mellan bygga en dyr energiproduktion och en billig kabel kommer våra grannländer alltid välja det senare.mcr108s skrev:
Oj oj nu trampade man på en öm tå. Du har ju inte förstått alls mitt inlägg om du hänger upp dig på det där.
Jag lämnade det så avsiktligt för att locka fram en sån kommentar från någon som du.
Argumentet går att eftersom vi har överskott så är den minskade inhemska kärnkraftsproduktionen inget som påverkat priserna negativt. Som du själv skriver "det är liksom inte effektbrist som gör att priset är högt. Så lägg ner snacket om att vi inte klarar energiförsörjningen".
Jag har inte ens skrivit att vi inte klarar energiförsörjningen. Det gör vi nästan årets alla dagar. Vissa dagar på året måste södra sverige importera el (sedan kärnkraften lagts ner).
Men saken är att du kan inte plocka ut en del i ekvationen och lösa den och tro du löst hela ekvationen.
Du är liksom inte klar. Du måste förhålla dig till marknaden, marginalprissättningen, exporten, innan du uttalar dig om konsekvenserna på priserna.
Hela mitt argument med den här fina dagen exempel där vi exporterar stora mängder och ändå har nära rekordhöga priser är att vi måste producera ÄNNU mer, vara ÄNNU mer självförsörjande på el för att själva sätta priserna och lämna den här självskapade absurda krisen med höga priser bakom oss. Eller som Norge, fundera på exportbegränsning. Men det blir ju eventuellt jobbigt för södra Sverige om man misslyckas importera de dagar man inte är självförsörjande. Läs igen så förstår du kanske hela resonemanget.
Vi ska inte sätta vårt eget pris mär vi har en gemensam marknad. Vi ska ha ett gemensamt pris. Det är liksom grundtanken.mcr108s skrev:
Oj oj nu trampade man på en öm tå. Du har ju inte förstått alls mitt inlägg om du hänger upp dig på det där.
Hela mitt argument med den här fina dagen exempel där vi exporterar stora mängder och ändå har nära rekordhöga priser är att vi måste producera ÄNNU mer, vara ÄNNU mer självförsörjande på el för att själva sätta priserna och lämna den här självskapade absurda krisen med höga priser bakom oss. Och det är inte så väldigt mycket mer som behövs, en eller två reaktorer många dagar på året och så fyller vi hela exportkapaciteten och kan kontrollera priserna inhemskt. Eller som Norge, fundera på exportbegränsning. Men det blir ju eventuellt jobbigt för södra Sverige om man misslyckas importera de dagar man inte är självförsörjande. Läs igen så förstår du kanske hela resonemanget.