245 479 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
jag tror det bästa är ett maktskifte och snabba motåtgärder av en vaken regering! Man ska inte behöva sluta leva pga idioters ledarskap.N Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 599 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 599 inlägg
Vår är från typ 2004, så det kanske kan funka. Kollar redan Nordpool varje dag.eclaug skrev:
Nyare värmepumpar har ofta stöd för uppkopplad styrning. Då kan det finnas stöd i Home Assistant, antingen via någon officiell integration eller via någon inofficiell. Äldre pumpar har oftast ingen uppkoppling. Däremot har många äldre pumpar en relästyrning som man kan styra. Jag kör en shelly uni för att styra min IVT från 2000. Relät kortsluts och värmepumpen slår då av. Shelly är sedan lätt att integrera i Home Assistant. Hämtar man sedan ner spotpriser från Nordpool kan man enkelt styra värmepumpen till de billigare timmarna på dygnet.
Hus byggd 2004 i SE4, 126 kvm. Nibe fighter 310P. Just nu 15-20kWh/dag - inkl. "dum" avfuktare i krypgrund. Värmepumpen (FLVP) drar 3-5 kWh/dag avhängig av hur många som duschar. I februari lå jag på ~45 kWh/dag. Men diverse ändringar (ngenic tune, installation av kamin, raggsockar mv.) hoppas jag att få ner det till ~30kWh/dag i vinter.E enoch85 skrev:
Med normal byggstandard anno 2022 tänker jag inte att du har något större optimeringspotential, förutom komfortsänkning.
Hm, din önskan är då att du betalar extra mycket.G Ganescha skrev:
Först betalar du hela subventionen i extra skatteuttag.
Sedan betalar du extra skatt för att staten skall ha anställda och datorsystem för att hantera subventionen.
Är det någon slag späkning du ägnar dig åt?
Du tänker att en ny regering i Sverige kan sänka ned priset på naturgas i Europa till 1/10.H Heby78 skrev:
Det är nämligen det som behövs. Och att Frankrike slutar reparera sina gamla kärnkraftverk.
Hur tänkte du att det skulle gå till???
Varför vill du byta? Sossarna har gett bidrag och det är större chans att de ger bidrag i vinter än något annat parti. Deras bidrag ökar på inflationen så att riksbanken måste höja styrräntan ännu mer, så allt går ännu mer åt helvete.G Ganescha skrev:
Nja, Mp har ju sedan länge sagt att kärnkraften får avveckla sig själv då den är olönsam. Dom kommer knappast att göra något.N noone70 skrev:
Vad har vattenfall med saken att göra???
Om det skall byggas ny kärnkraft är det du och andra som vill det som får belåna huset och investera.
För egen del tvivlar jag starkt på lönsamheten. Men om ni bygger något och kan leverera låga elpriser är jag intresserad kund.
Man byter isf till någon som gjort "marknaden" till religion och där det pratas om att göra samma sak med vattnet som med elen..D daVinci skrev:
Om man vill ha tillbaks rimliga elpriser måste kopplingarna till priserna på andra marknader och andra energislag brytas och det har jag inte sett någon tala om i oppositionen.
Hej,
När vi läser rubriken i tråden, ”Förberedelse för en kärv elvinter” bör vi nog inte lura oss själva och tänka ”En vinter, sedan är vi tillbaka till de elpriser och förutsättningar som gällde innan”
Den 2 augusti hade Sveriges Radio programrubriken ”Energikrisen är Putins bästa vapen mot Europa”
https://sverigesradio.se/avsnitt/energikrisen-ar-putins-basta-vapen-mot-europa
I ingressen kunde vi läsa; ”Kolkraft och kärnkraft är tillbaka som "räddare" när Putin drar åt gaskranarna till Europa. Men det räcker inte och alternativa energislag för att förse Europa med tillräckligt mycket energi för att klara en kall vinter kommer enligt energianalytiker att ta 2–3 år att bygga upp. Vad som återstår är att dra ner på energianvändningen, men hur kommer medborgare och företag runt om i Europa att acceptera det?”
Rimligen får vi förbereda oss på ett högre prisläge på energi i Europa i flera år. Och det finns nog ingen ”Quick fix”. För den som ser att kostnaden blir hög bör nog försöka hitta ett sätt att göra åtgärder som minskar kostnader för uppvärmning. Jag började arbetet åren efter jag köpt huset 1994. Men har ibland fått vänta på att tekniken funnits.
Genom investeringen i varvtalsstyrd bergvärme minskade jag elbehovet i huset från ca 42 600 kWh (snittvärde för de 6 åren före bergvärmen) och till 16 319 kWh året efter installationen.
2020 använde jag 6744 kWh till uppvärmning och varmvatten samt 7127 kWh i hushållsström. Förutom att jag har en mätdator som just nu drar mycket effekt så har jag succesivt bytt ut och minskat mitt elbehov. För ca tio år sedan bytte jag alla glödlampor till LED-lampor det gav ca 1350 kWh/år.
Jag har under detta år bytt ut kyl och frys i köket (båda i garderobsstorlek). Det har inte gått ett år än, men det ser ut som att kylen kommer att landa på 104 kWh och frysen på 172 kWh för ett år (mätta med elmätare som inte riktigt klarar av att mäta effekten, från frekvensomriktarna, korrekt). Tidigare drog den kyl och frys som nu ersatts drygt 1000 kWh per år, en betydlig minskning.
Jag bor i norra Sverige i prisområde ett, där är kallt under lång tid men jag verkar ändå inte använda mer el än de som bor i prisområde tre och fyra.
Jag satsade tidigt på att minska mitt elbehov och trots att elpriset har varit relativt lågt under åren, så har jag kunnat räkna hem investeringarna.
Om jag har kunnat räkna hem investeringarna, så borde fler, som har hög elenvändning, kunna satsa på att sänka den (både gällande elenergi och eleffekt).
Även om vi skulle få sänkt skatt och moms på elenergi, som snabbåtgärder framöver, så räcker det inte för de som idag har för hög elanvändning när elpriserna stiger.
Har ni inte förut satsat (vågar jag säga ”försummat” att satsa) på minskad elanvändning så är nog dags nu.
När vi läser rubriken i tråden, ”Förberedelse för en kärv elvinter” bör vi nog inte lura oss själva och tänka ”En vinter, sedan är vi tillbaka till de elpriser och förutsättningar som gällde innan”
Den 2 augusti hade Sveriges Radio programrubriken ”Energikrisen är Putins bästa vapen mot Europa”
https://sverigesradio.se/avsnitt/energikrisen-ar-putins-basta-vapen-mot-europa
I ingressen kunde vi läsa; ”Kolkraft och kärnkraft är tillbaka som "räddare" när Putin drar åt gaskranarna till Europa. Men det räcker inte och alternativa energislag för att förse Europa med tillräckligt mycket energi för att klara en kall vinter kommer enligt energianalytiker att ta 2–3 år att bygga upp. Vad som återstår är att dra ner på energianvändningen, men hur kommer medborgare och företag runt om i Europa att acceptera det?”
Rimligen får vi förbereda oss på ett högre prisläge på energi i Europa i flera år. Och det finns nog ingen ”Quick fix”. För den som ser att kostnaden blir hög bör nog försöka hitta ett sätt att göra åtgärder som minskar kostnader för uppvärmning. Jag började arbetet åren efter jag köpt huset 1994. Men har ibland fått vänta på att tekniken funnits.
Genom investeringen i varvtalsstyrd bergvärme minskade jag elbehovet i huset från ca 42 600 kWh (snittvärde för de 6 åren före bergvärmen) och till 16 319 kWh året efter installationen.
2020 använde jag 6744 kWh till uppvärmning och varmvatten samt 7127 kWh i hushållsström. Förutom att jag har en mätdator som just nu drar mycket effekt så har jag succesivt bytt ut och minskat mitt elbehov. För ca tio år sedan bytte jag alla glödlampor till LED-lampor det gav ca 1350 kWh/år.
Jag har under detta år bytt ut kyl och frys i köket (båda i garderobsstorlek). Det har inte gått ett år än, men det ser ut som att kylen kommer att landa på 104 kWh och frysen på 172 kWh för ett år (mätta med elmätare som inte riktigt klarar av att mäta effekten, från frekvensomriktarna, korrekt). Tidigare drog den kyl och frys som nu ersatts drygt 1000 kWh per år, en betydlig minskning.
Jag bor i norra Sverige i prisområde ett, där är kallt under lång tid men jag verkar ändå inte använda mer el än de som bor i prisområde tre och fyra.
Jag satsade tidigt på att minska mitt elbehov och trots att elpriset har varit relativt lågt under åren, så har jag kunnat räkna hem investeringarna.
Om jag har kunnat räkna hem investeringarna, så borde fler, som har hög elenvändning, kunna satsa på att sänka den (både gällande elenergi och eleffekt).
Även om vi skulle få sänkt skatt och moms på elenergi, som snabbåtgärder framöver, så räcker det inte för de som idag har för hög elanvändning när elpriserna stiger.
Har ni inte förut satsat (vågar jag säga ”försummat” att satsa) på minskad elanvändning så är nog dags nu.
Redigerat:
L Långborste skrev:Hej! Du har inte funderat på att låsa ditt rörliga pris till ett fast pris? Var inga problem att låsa för ca 80 öre/kWh i vintras när det bar iväg på det rörliga priserna. Känns som man slipper hela ditt trixande då, men jag kanske är lite för bekväm av mig.
mycket högre fastpris nu så klart. Mellan 300-500 öre/kWh beroende på bolag och bindningstid.
Lycka till!