245 325 läst ·
1 918 svar
245k läst
1,9k svar
Förberedelse för en kärv elvinter
N Niclas8811 skrev:Det är en otroligt liten arbetsinsats att köra diskmaskinen på natten, endast några knapptryck. Då är det helt klart värt 141:- månad. Att värma hus och vatten på natten är mycket bra. Vi har en NIBE F750 som kan göra detta automatiskt. Det är rent av en höjning av komforten att ha tillgång till mycket varmvatten på morgonen när flera ska duscha.
Värma hus och vatten på natten ingår inte i "micro besparingar" så där kanske vi är mer överens.
Går man in för det så pass mycket att 141kr spelar roll i det stora hela... Då hade inte jag som sambo/barn vilat vara i närheten när "Joakim von Anka" upptäcker att kl är 16:30 och diskmaskinen gick aldrig igång på natten
Sen är 50öre på natten och 500öre på dagen fantasi summor denna vintern. Är den 500öre på dagen går den inte under 150öre på natten.
Kollar man nutid så ser man att semestern är över imorgon.MaxHugo skrev:Värma hus och vatten på natten ingår inte i "micro besparingar" så där kanske vi är mer överens.
Går man in för det så pass mycket att 141kr spelar roll i det stora hela... Då hade inte jag som sambo/barn vilat vara i närheten när "Joakim von Anka" upptäcker att kl är 16:30 och diskmaskinen gick aldrig igång på natten
Sen är 50öre på natten och 500öre på dagen fantasi summor denna vintern. Är den 500öre på dagen går den inte under 150öre på natten.
Just nu 69,20 och ska ner till 30,99 under natten. Klockan 7-8 424öre. Och ligger över 3 kr iallafall så långt man ser i eon
Man kan ju isåfall med timavtal låta bli att köra diskmaskin under en sådan tid.
Medlem
· Stockholm
· 1 024 inlägg
Än sen då. 150 öre är ju väsentligt billigare. Målet är att reducera kostnaderna så mycket som möjligt. Att den kallaste månaden ha 150 på natten innebär att du kanske kommer upp i 200 öre i snitt. Och övrigt månader är skillnaden också 5x. 5x skillnad där den dyraste månaden snittar som fast pris kwhpris och övriga ligger på hälften av det låter som en väldigt bra deal för oss i se3 och se4MaxHugo skrev:Värma hus och vatten på natten ingår inte i "micro besparingar" så där kanske vi är mer överens.
Vår el kostade 10'800... (Elområde 4)N Nikorasu skrev:I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:
1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).
Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.
2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.
3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.
4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.
5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.
Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.
Vad har jag missat?
Jag kör på timpris och använder Telldus schemaläggning som jag uppdaterar varje dag utifrån spotpriset. Mitt snittpris för Juni blev 88 öre. Rörligt skulle snitta på 1.50-2 kr.
Jag kör värmen betydligt mer än det du beskriver. Spotpriset varierar väldigt mycket mellan olika dygn. Så när det ligger nära 0 öre (eller t.o.m. under) så fläskar jag på för allt vad tygen håller för att buffra värmen så mycket det går. Det kan ligga lågt flera dagar i sträck och jag _tror_ att du kommer behöva värma mer, så utnyttja dippen som brukar finnas mitt på dagen. (Det är ju främst på morgonen och sen em/kväll som priset brukar skena.)
Men det bästa du kan göra måste väl ändå vara att utnyttja Nibe Uplink så att du kan låta automatiken ta hand om det som drar allra mest ström.
Eller så gör du som en hantverkare jag talade med i veckan. Han har 10 °C inomhus på vintern, inga lampor och bara en värmefläkt framför soffan. Han är inte gift, om nu någon trodde det.
Nej jag har inte läst alla 20 sidor ... kanske dom 15 första ... så ja jag kanske kör dubbelt ..
Jag fick en tanke direkt av TS på sida 1 att köpa alla "smarta" lösningar av kvalitet så är det samma lika i pengar som att bara köra på dag som natt
... någon räkna ut disk 141kr 1 vinter , en st plejd 400-1000kr plus arbete
Puss på er
Jag fick en tanke direkt av TS på sida 1 att köpa alla "smarta" lösningar av kvalitet så är det samma lika i pengar som att bara köra på dag som natt
Puss på er
ok. Högst troligt ingen mätbar effekt. Men vi får väl se hur det utvecklar sigV mutalisken skrev:
En tysk, en svensk och en fransman är ute i öknen och inser att vattnet bara räcker till två personer.G Ganescha skrev:
Tysken: ”Om staten skjuter till pengar så får jag dricka.”
Svensken: ”Om staten skjuter till pengar så får jag dricka.”
Fransmannen: ”Om staten skjuter till pengar så får jag dricka.”
Men det finns fortfarande bara vatten nog åt två personer.
Där har du energisituationen i Europa i vinter.
Det låter vettigare för migRkarlsson skrev:
V mutalisken skrev:Än sen då. 150 öre är ju väsentligt billigare. Målet är att reducera kostnaderna så mycket som möjligt. Att den kallaste månaden ha 150 på natten innebär att du kanske kommer upp i 200 öre i snitt. Och övrigt månader är skillnaden också 5x. 5x skillnad där den dyraste månaden snittar som fast pris kwhpris och övriga ligger på hälften av det låter som en väldigt bra deal för oss i se3 och se4
Då tar vi helheten.
12000kr i elräkning i 3 månader blir det 36000kr. Då anser jag inte att 360kr är glädje besked.
Vi kommer inte längre med detta.
Jag siktar in på att vända ut och in mina underkläder istället
Medlem
· Stockholm
· 1 024 inlägg
Absolut. Det är en möjlighet. Som jag offsettat mha av solceller. Blir det 36000 dec-feb så har jag troligvis ändå under 25000 i årlig total då jag går plus april-oktober tack vare möjligheten att sälja för spotpris.MaxHugo skrev:
för vissa lönar det sig, andra inte. Det viktiga är att ta det alternativet som passar en själv bäst. Mina pensionerade föräldrar som bor i lägenhet och gör av med can 3000 kwh om året lämpar sig fastpris bäst för. Mig med stora kontrollfunktioner och mycket solceller passar timavtal.
För någon i SE4 passar vindandelar kanske. Så det finns inte ett svar.
Så dyor alltid (do your own research).
Kan återkomma i januari med kostnaderna.
Man tar snittet på de 3 högsta förbrukningstimmarna 07 - 19 vardagar under månaden och det är oavsett vilket avtal du har.J JohanLun skrev:Har samma nätlev. Det jag inte förstått är om fortfarande beräkningen av toppen/max effekt mäts på kvällar och helger eller om det bara är att tillägget inte görs på de kwh man förbrukar där? Har ju betydelse om man ska maxa de 4 timmar som är absolut billigast eller sprida ut det för att inte få en effekttopp som ger högre effekttaxa.
Medlem
· Stockholm
· 1 024 inlägg
frågan var om många går över. Inte om ett hushåll går över. Ser vi att 10% av alla husen lägger 50% av sin förbrukning på kvällen blir det en liten effekt. Ser vi att 40% av husen gör det blir det en större effekt.A Andhi skrev:
ser vi att industri inför nattskift (absolut en möjlighet) så blir det större skillnad.
Kanske bättre att helt enkelt ta sitt liv. Det blir garanterat gratis efter det och inga mer problem med dyr el.S Srednar skrev:Vår el kostade 10'800... (Elområde 4)
Jag kör på timpris och använder Telldus schemaläggning som jag uppdaterar varje dag utifrån spotpriset. Mitt snittpris för Juni blev 88 öre. Rörligt skulle snitta på 1.50-2 kr.
Jag kör värmen betydligt mer än det du beskriver. Spotpriset varierar väldigt mycket mellan olika dygn. Så när det ligger nära 0 öre (eller t.o.m. under) så fläskar jag på för allt vad tygen håller för att buffra värmen så mycket det går. Det kan ligga lågt flera dagar i sträck och jag _tror_ att du kommer behöva värma mer, så utnyttja dippen som brukar finnas mitt på dagen. (Det är ju främst på morgonen och sen em/kväll som priset brukar skena.)
Men det bästa du kan göra måste väl ändå vara att utnyttja Nibe Uplink så att du kan låta automatiken ta hand om det som drar allra mest ström.
Eller så gör du som en hantverkare jag talade med i veckan. Han har 10 °C inomhus på vintern, inga lampor och bara en värmefläkt framför soffan. Han är inte gift, om nu någon trodde det.
Bor själv i SE4 och har som tur kamin. Men istället för att försöka reducera utgifter, tänker jag öka mina intäkter.V mutalisken skrev:Absolut. Det är en möjlighet. Som jag offsettat mha av solceller. Blir det 36000 dec-feb så har jag troligvis ändå under 25000 i årlig total då jag går plus april-oktober tack vare möjligheten att sälja för spotpris.
För någon i SE4 passar vindandelar kanske. Så det finns inte ett svar.
Så dyor alltid (do your own research).
Kan återkomma i januari med kostnaderna.
Ska bli intressant och se vad folk hittat på för lösningar och vad besparingen blev.