280 läst ·
2 svar
280 läst
2 svar
Förbättra vattenavrinning från fasad
Jag är som många andra nybliven husägare utan fadersfigur/hantverkare i släkten att fråga så jag testar er. Det gäller ett tegelhus med betongkällare. Det finns inga fuktproblem i källaren idag (enligt besiktningsmannen) så det jag efterfrågar är egentligen att förbättra det som redan verkar funka.
Vi hade tänkt ta bort lite buskar längs med fasaden och sen tänkte vi hålla det fritt intill fasaden. Men kan man få bort vattnet som regnar och rinner längs med fasaden på något sätt? Kan man lägga betongplattor med en kortare plastduk under (hindrar plasten vatten som finns i jorden då att dunsta uppåt)? Räcker det att ha packad jord i sluttning? Hur långt ut vill man ha bort fukten? Ska man ha lite vattenkrävande växter en bit ut från fasaden?
Frågorna är många och jag är öppen för dumförklaring men jag föredrar konstruktiva förslag.
Är jag på fel underforum så säg gärna till!
Vi hade tänkt ta bort lite buskar längs med fasaden och sen tänkte vi hålla det fritt intill fasaden. Men kan man få bort vattnet som regnar och rinner längs med fasaden på något sätt? Kan man lägga betongplattor med en kortare plastduk under (hindrar plasten vatten som finns i jorden då att dunsta uppåt)? Räcker det att ha packad jord i sluttning? Hur långt ut vill man ha bort fukten? Ska man ha lite vattenkrävande växter en bit ut från fasaden?
Frågorna är många och jag är öppen för dumförklaring men jag föredrar konstruktiva förslag.
Är jag på fel underforum så säg gärna till!
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Du har ju takets avvattningssystem (stuprör och hänrännor) och dränering som i första hand ska ta hand om vattnet. Sedan ska marken luta bort från huset, så att ev. vatten rinner bort från huset.
Man lägger grus eller sten närmast huset. Vi har lagt singel på fiberduk, t ex.
Man lägger grus eller sten närmast huset. Vi har lagt singel på fiberduk, t ex.
Och stuprännorna och dagvattensystemet verkar göra sitt jobb bra. Men denna fiberduk, är den lite vattentät och lagd i sluttning ut från huset?
Klicka här för att svara