Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Jag skrev precis ett långt, argt inlägg om egoism… men jag nöjer med mig att säga att om du verkligen har behovet av att göra din syster illa, riva upp all kärlek dina föräldrar gett er och skita i allt - kör på! Gå vidare med detta och se till att det är rättvist på millimetern.

Annars lev ditt liv, glad över att dina föräldrar hade hjärtat och möjligheten att hjälpa din syster till ett bättre liv. Gläds åt att din syster har fått det bra och att du har fötts i en familj som bryr sig. Skit i att räkna kronor och ören och lägg det här bakom dig. Pengar är inte viktigt om man har så man klarar sig.
Jävla skitsnack. Bra föräldrar behandlar alla sina barn lika. Och det har inte med pengar att göra, vare sig det är en tandpetare eller en miljon kronor.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
nej. Det kallar generositet. Att insistera på att få nånting bara för att någon annan fått är egoism, snarlikt hur ett litet barn resonerar...
som småbarnsförälder lär man sig snabbt att det KAN inte va lika för alla, men man kan vara där för den som behöver.
Mera skitsnack. Ruttna föräldrar som är orättvisa mot barn.

• Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Höjden av egoism är väl att som förälder ge "ett par miljoner" bara till det ena barnet? Speciellt om man gör det utan att prata med eller förklara för det andra barnet.

/Krille
Det är klart att du har rätt. Om inte föräldrarna kan behandla barnen lika så vore det bättre om de eldade upp pengarna eller åkte på en jorden runt resa.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Det är klart att du har rätt. Om inte föräldrarna kan behandla barnen lika så vore det bättre om de eldade upp pengarna eller åkte på en jorden runt resa.
Det kan finnas orsaker att behandla barnen olika. Jag har en moster som alltid var förfördelad av sina föräldrar. Orsaken var helt enkelt att hon inte klarade av att ta hand om sig själv. Hon hamnade ständigt i olika problematiska situationer pga de val hon gjorde.

Hennes syskon tyckte inte att detta var rättvist, men samtidigt så förstod de situationen och accepterade den. De andra syskonen har klarat sig väldigt bra i livet och min moster fick inte ordning på sitt liv förrän hon passerat femtio år. Kan iofs också vara åt det andra hållet, när föräldrarna inte längre fanns som livboj så tvingades hon ta ansvar för sina handlingar...

• Gilla
Jwc och 1 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Mera skitsnack. Ruttna föräldrar som är orättvisa mot barn.
Tagga ner dom där svaren.
Ingen på detta forumet inklusive ts vet vad föräldrarna har planerat för sina barn när dom är borta.
Ingen vet om dom faktisk har gett sin dotter något överhuvudtaget.
Dom kanske tog lånet på sig o dottern har betalat "lånet,, hyran" tills hon kunde lösa lånet själv.
Vi kan ha olika uppfattningar men man måste inte idiotförklara andra för det.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Jävla skitsnack. Bra föräldrar behandlar alla sina barn lika. Och det har inte med pengar att göra, vare sig det är en tandpetare eller en miljon kronor.
Nope, det vore ett oerhört lomhört föräldraskap att inte kunna se varje barn för den person de är, vilket liv de vill leva och vilket stöd de behöver för att kunna åtnjuta den friheten.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Tagga ner dom där svaren.
Ingen på detta forumet inklusive ts vet vad föräldrarna har planerat för sina barn när dom är borta.
Ingen vet om dom faktisk har gett sin dotter något överhuvudtaget.
Dom kanske tog lånet på sig o dottern har betalat "lånet,, hyran" tills hon kunde lösa lånet själv.
Vi kan ha olika uppfattningar men man måste inte idiotförklara andra för det.
Vi vet bara vad TS har berättat så det är det vi har att gå efter. Till skillnad mot vissa här som tycker att TS ska 'vara glad ' trots att han blivit orättvist behandlad av sina egna föräldrar. Såna människor är idioter enligt mig och jag kallar det som jag ser det.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S sjoberga skrev:
Nope, det vore ett oerhört lomhört föräldraskap att inte kunna se varje barn för den person de är, vilket liv de vill leva och vilket stöd de behöver för att kunna åtnjuta den friheten.
Så du tycker att det är ok att vara orättvis mot sina barn. Ha favoriter och andra klassens barn.
Skulle aldrig i livet kunna göra så mot mina egna.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Varför spekulerar du i det? Du har ingen som helst anledning att göra det. Lägg ner ditt idiotiska resonemang.
Jag resonerar precis som jag vill. Känner du dig träffad

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och vad är korrekt om tex ena arvingen är missbrukare av någon sort? Ska landet mellanmjölk bestämma eller individen ?
Det där är en svår fråga. För ex föräldrar ska inte kunna tvinga barn med, gör du inte som vi vill blir du arvlös, det kan gälla vad som helst från utbildning till giftemål eller att flytta till någon annan ort. Kan vara stora pengar där

Huddingebo Huddingebo skrev:
TS har väl aldrig pratat om vad man får?
Att förfödela ett barn gentemot andra är att plantera ett frö för framtida osämja och mångåriga ledsamma tvister.
Om det är syftet är det sorgligt, men det har givetvis all rät sttt göra det.
Men väldigt onödigt om man frågar mig. Bara otroligt dumt.
Det finns elaka barn som skiter i allt precis som det finns föräldrar som är överjävliga,
hörde på boendet som morsan är på om en annan tant. Ingen hälsar på henne men vet att hon var faktiskt riktigt elak

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag resonerar precis som jag vill. Känner du dig träffad
Inte jag. Mina föräldrar var väldigt noga med att vara rättvisa mot oss och jag tycker likadant. Men så hade vi också alltid en fantastisk relation i familjen, min bror och mina föräldrar. Alla behandlades med respekt och rättvist. Mina föräldrar är borta för länge sedan och jag och min bror har en fantastisk relation.
Men du tycker alltså att det är ok att inte vara rättvis mot dina barn. Väldigt tacksam att du inte är i min familj.

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Hmmm, jag trodde att man kunde ge bort större värden som gåva utan att det räknas som arvsförskott ( såvida det inte sker planerat inför närstående bortgång). Om man faktiskt vill att det skall räknas som förskott så upprättar man ett papper med värdering etc.

H Hank_Ö skrev:
Jag tycker att du ska fundera över din egen reaktion här.
Låt inte pengar komma mellan er i familjen. När dina föräldrar går bort är din syster den närmaste du har.

Det är inte så att de satt på en miljon i cash och gav den till henne och inget till dig.
Man kan ju faktiskt påstå att värdeökningen de fick på sin investering bara var möjlig för att din syster bodde där, betalade hyra och skötte underhåll.

De använde en hög pengar för att köpa ett hus när hon inte kunde. Sedan när hon hade den ekonomiska möjligheten så lät de henne få ta över det. Du nämner inga summor så jag läser lite mellan raderna och fyller i några luckor med egna spekulationer.

Rent praktiskt låter det lite som de lånat ut pengarna tills hon kunde köpa.
Det kanske inte var uttalat så men i det är ganska likartat ekonomiskt.
Har du någonsin behövt ett lån från dem? Har de nekat dig någon möjlighet att få hjälp?

Jag säger inte att jag inte kan identifiera mig med dina känslor. Det kan jag absolut förstå att det känns lite surt i magen att din syster gjorde en bra vinst tack vare föräldrarna och du inte fick ta del av det. Det är avundsjuka och det är väldigt mänskligt.
Men mitt råd är att bearbeta känslorna i stället för att stöka till relationen med föräldrarna och systern.
Lite ensidigt sätt att se på saken tycker jag. Det är ju föräldrarnas orättvisa gåva på två miljoner (inte en miljon) till systern som förstör relationen till sonen/brodern. Men de kanske inte tycker det är orättvist pga någon okänd anledning. Dock givet det vi vet tycker jag inte att det är TS som ska svälja orättvisan för familjens skull. Det var ju inte ens han som började.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Lite ensidigt sätt att se på saken tycker jag. Det är ju föräldrarnas orättvisa gåva på två miljoner (inte en miljon) till systern som förstör relationen till sonen/brodern. Men de kanske inte tycker det är orättvist pga någon okänd anledning. Dock givet det vi vet tycker jag inte att det är TS som ska svälja orättvisan för familjens skull. Det var ju inte ens han som började.
Självklart så har du rätt. Instämmer 100%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.