Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Okej så nu är man inte välkommen att diskutera för att man ifrågasätter kostnader. Tyvärr kommer jag aldrig att ta byggahus okrönte offtopic-kung på allvar:D. Finns det någon tråd som du inte hävdat din existens i?

Förklara gärna hur ni får ihop kostnadskalkylen, jag får det inte om jag så får ladda gratis, vilket både jag och hustrun har möjlighet till. En Kia Niro med bensinmotor kostar 57kr/mil att privatleasa, samma bil med elmotor kostar 84kr/mil. Hur får ni till den ekvationen till elbilens fördel? Inte kostar drivmedel, skatt och försäkring 27kr mer per mil för den bensindrivna så det väger över?
Nej du har helt rätt.
Tur att du inte låter dig luras.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Ja det är nog vad man i mogen industrialisering skulle se som oacceptabelt på många håll. Första stegen mot celler är ju en sak men att sen inte kunna förutsäga hur de klarar senare steg gör ju att man får reject sent i processen med allt vad sånt innebär. Sen jobbas det på onödigt energislösande sätt men det ska ju snabbt upp och ut på marknaden också gubevars.

Men hav förtröstan Ulltands AI jobbar så "svetten" lackar med igenkänning av de svaga individerna (i flera meningar). :)
Ja början i en ny teknikcykel brukar ju inte vara så bra alla gånger. Men lyckligtvis brukar ju förbättringar komma snabbt där förbättringspotential finns.
 
J jocke31 skrev:
BTW, många är ju intresserade av dragvikt och med årsmodell 2023 får Mustang Mach-e Long Range dra 1500 kg. 21:an fick dra 750 kg och 22:an 1000 kg. Så det går framåt.
Börjar närma sig;)
 
sunnis
A AndersS skrev:
Ta en ledbelysning som slocknar på en av dagens bilar, kan dra iväg 5-15 tusan att ersätta med ny och även om de ska hålla länge i teorin. En styrbox kan väl hamna runt 10-20 tusen. Utgår från vad jag läst, har inte drabbats ännu.
Det där pratade man om redan på Trafikmagasinet på -90 talet med styrboxar för tusentals kronor på ”dagens bilar” som idag är 30år gamla. Inget nytt.

Btw så kostar en komplett strålkastare till min BMW iX runt 70 000kr som reservdel, men det är nästan billigt med tanke på vad en Xenonstrålkastare kostade på -90talet till Mercedes S-klass, BMW 7-serie…
 
sunnis
A AndersS skrev:
Intressant och en fundering. Vintertid behöver vi kunna göra resor på ca 30 mil utan att ladda och det är mestadels 90-100 väg, men det borde inte vara några problem för en större elbil idag, även om det är kallt ute?
De flesta elbilar med 70kWh eller uppåt klarar det, men det kan bli kärvt av flera orsaker som temperatur, snömodd, takbox, släp eller rent sagt otur med motvind och uppförsbacke.

Det som händer då är att man behöver stanna och göra en top-up på ca en 10-15minuter på valfri snabbladdare för att klara distansen 30mil vintertid, men det är väl det mest dramatiska som kan hända.

Jag brukar nästan alltid göra en liten kort snabbladdning på typ 10-15min när jag åker lite längre även om det inte är nödvändigt. Brukar bli mest skärmtid och läsa någon Byggahus-tråd ;)
 
M Markarbetaren skrev:
Vad är det för elbil jag kan privatleasa IDAG med 500hk för 4000kr i månaden, jag leasar den direkt! Taget!
Har tyvärr inte tid att leta bil till dig. Men håller man ögonen öppna så går det säkert, finns många förmånsbilar som kommer ut som bara rullat 1 000 - 2 000 mil. Eller hitta en arbetsgivare som har bra avtal med någon återförsäljare.
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
BTW, många är ju intresserade av dragvikt och med årsmodell 2023 får Mustang Mach-e Long Range dra 1500 kg. 21:an fick dra 750 kg och 22:an 1000 kg. Så det går framåt.
Polestar 2 får också dra 1500 kg t.ex. Är ju en fröjd att dra tungt med en elbil dessutom.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
@
N Nacho skrev:
Polestar 2 får också dra 1500 kg t.ex. Är ju en fröjd att dra tungt med en elbil dessutom.
Fröjd å fröjd... Risken är ju att man glömmer att något hänger där bakom... :crysmile:
 
sunnis sunnis skrev:
De flesta elbilar med 70kWh eller uppåt klarar det, men det kan bli kärvt av flera orsaker som temperatur, snömodd, takbox, släp eller rent sagt otur med motvind och uppförsbacke.

Det som händer då är att man behöver stanna och göra en top-up på ca en 10-15minuter på valfri snabbladdare för att klara distansen 30mil vintertid, men det är väl det mest dramatiska som kan hända.

Jag brukar nästan alltid göra en liten kort snabbladdning på typ 10-15min när jag åker lite längre även om det inte är nödvändigt. Brukar bli mest skärmtid och läsa någon Byggahus-tråd ;)
Var inte svar på min fråga, mitt krav är att den ska klara det.
En bil som inte klarar 30 mil är ointressant för mig, ser det som för stor funktionsbrist.
 
N Nacho skrev:
Har tyvärr inte tid att leta bil till dig. Men håller man ögonen öppna så går det säkert, finns många förmånsbilar som kommer ut som bara rullat 1 000 - 2 000 mil. Eller hitta en arbetsgivare som har bra avtal med någon återförsäljare.
Vad har privatleasing med arbetsgivare att göra?

Jag sökte på blocket och hittade två bilmodeller för 4000 kr, Fiat 500 och MG zs. Ingen har i närheten av 500 hk. Dessutom fanns en Tesla 3 för drygt 4295 kr, men det var inte leasing utan finansieringsförslag, dvs med inbyte/kontantinsats och troligen avbetalningsplan som inte håller takt med värdeminskningen.

Men att säga emot ditt påstående är som att bevisa att gud inte finns. Bättre att du styrker din tes istället.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Använd din konsumentmakt, avbeställ den och köp något som finns idag!

Vilken ny elbil skulle det vara med snabb leverans ? (Förutom Tesla)

Och en sån med samma tillval kostar 700k den jag beställt kostar 650 och då får jag tillbaka 50k med elbilsbidraget.

Så 100k extra för sämre bil känns inte aktuellt
 
A
Privatleasing verkar dyrt
Reklam för elbilar med leasingpriser, modellinformation och datum. Volkswagen, Nissan, Aiways, Kia, Tesla visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur gör du om du bor i lägenhet utan laddstolpe? Åker hem till random husägare och laddar mot självkostnadspris? Du vet att alla bor inte i egen villa!
Gör gärna en studieresa till Oslo så kan du se själv hur det fungerar för lägenhetsbranden storstadsmänniskor att ladda sin elbil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror du kommer bra i mål så småningom, jag uppfattar det som att du verkligen funderar, inte bara kör på med något irrationellt motstånd lika lite som du sjunger elbilens lovsång medan du blundar.

Sitter du inte i sjön med nuvarande bil (löjligt dyr, trasig eller något annat som gör den omöjlig) så kanske det inte spelar så stor roll att vänta lite med beslutet.
Jag tror nämligen att det inte riktigt är bästa läget för att köpa elbil just nu.
Proppen har nämligen gått ur, så efterfrågan är större än tillgången, vilket naturligtvis inte befrämjar låga priser och att det finns fynd att göra.
Om 1-2 år så kommer det ut en massa leasingbilar på beg-marknaden.
Om ett par år kanske batteritillverkningen har börjat komma upp i volym.
Tja. Vem vet vad som händer om ett par år?
Som tidigare nämnts är det nu som det är mest lönsamt att köra elbil.
Om några år kommer nämligen vägskatten...
 
R RogerHql skrev:
Tja. Vem vet vad som händer om ett par år?
Som tidigare nämnts är det nu som det är mest lönsamt att köra elbil.
Om några år kommer nämligen vägskatten...
Den lär hamna på bilar med fossilbränslen också ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.