1 820 580 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror du kommer bra i mål så småningom, jag uppfattar det som att du verkligen funderar, inte bara kör på med något irrationellt motstånd lika lite som du sjunger elbilens lovsång medan du blundar.A AndersS skrev:
Sitter du inte i sjön med nuvarande bil (löjligt dyr, trasig eller något annat som gör den omöjlig) så kanske det inte spelar så stor roll att vänta lite med beslutet.
Jag tror nämligen att det inte riktigt är bästa läget för att köpa elbil just nu.
Proppen har nämligen gått ur, så efterfrågan är större än tillgången, vilket naturligtvis inte befrämjar låga priser och att det finns fynd att göra.
Om 1-2 år så kommer det ut en massa leasingbilar på beg-marknaden.
Om ett par år kanske batteritillverkningen har börjat komma upp i volym.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Hur gör du om du bor i lägenhet utan laddstolpe? Åker hem till random husägare och laddar mot självkostnadspris? Du vet att alla bor inte i egen villa!R RogerHql skrev:
Vi får hoppas på att de åtminstone kommer upp i förbättrad output internt så allt spill/reject i processen normaliseras. Det ger ju enkla möjligheter att försörja fler utan att produktionsenheter måste till i en hast.Mikael_L skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Vad är det för elbil jag kan privatleasa IDAG med 500hk för 4000kr i månaden, jag leasar den direkt! Taget!N Nacho skrev:
M Markarbetaren skrev:
Kan du inte starta en egen tråd med ditt vevande?M Markarbetaren skrev:
Vi har förstått att du inte tycker om elbilar - FINE, jag är med på det. Du får hemskt hemsk hemsk gärna hata dem hur mycket du vill.
Men kan du inte göra det någon annanstans?
Själv gillar jag riktigt ordentligt att det finns ett gäng sådana som dig, samt att det finns en massa som helt enkelt inte har råd att köpa elbil.
Ty det ger mig troligen fler år att såsom skattefrälse åka billigt.
När de flesta skaffat elbil så kommer väl kilometerskatten som ett brev på posten, men antagligen inte förrän många fler skaffat elbil.
Så mig gör du bara en tjänst, men jag skulle dock gärna slippa läsa dina inlägg i denna tråden.
edit:
km-skatt .. Det var nog främsta anledningen till att jag plötsligt, mycket tidigare än jag trott, skaffade elbil.
Dessutom en som inte riktigt motsvarade mina behov av körsträcka (den är lite på gnällen kort, det får jag lösa med lite snabbladdning ibland, några ggr per år).
Men jag är dock idag helt nöjd med beslutet, dessutom hade jag tur att lyckas köpa precis innan proppen gick ur och priserna (även på beggat) rusade.
Om ca 4 år kan jag skrota den här bilen och ändå gått aningens plus (ifall nu inte bensinpriserna rasar eller elpriserna rusar).
Redigerat:
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Nån som beställt Ioniq 5 som fått något besked om leverans
Har en bil som är beställd för 1.5 år sedan och ingen bil i sikte
Har en bil som är beställd för 1.5 år sedan och ingen bil i sikte
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Okej så nu är man inte välkommen att diskutera för att man ifrågasätter kostnader. Tyvärr kommer jag aldrig att ta byggahus okrönte offtopic-kung på allvarMikael_L skrev:
Kan du inte starta en egen tråd med ditt vevande?
Vi har förstått att du inte tycker om elbilar - FINE, jag är med på det. Du får hemskt hemsk hemsk gärna hata dem hur mycket du vill.
Men kan du inte göra det någon annanstans?
Själv gillar jag riktigt ordentligt att det finns ett gäng sådana som dig, samt att det finns en massa som helt enkelt inte har råd att köpa elbil.
Ty det ger mig troligen fler år att såsom skattefrälse åka billigt.
När de flesta skaffat elbil så kommer väl kilometerskatten som ett brev på posten, men antagligen inte förrän många fler skaffat elbil.
Så mig gör du bara en tjänst, men jag skulle dock gärna slippa läsa dina inlägg i denna tråden.
edit:
km-skatt .. Det var nog främsta anledningen till att jag plötsligt, mycket tidigare än jag trott, skaffade elbil.
Dessutom en som inte riktigt motsvarade mina behov av körsträcka (den är lite på gnällen kort, det får jag lösa med lite snabbladdning ibland, några ggr per år).
Men jag är dock idag helt nöjd med beslutet, dessutom hade jag tur att lyckas köpa precis innan proppen gick ur och priserna (även på beggat) rusade.
Om ca 4 år kan jag skrota den här bilen och ändå gått aningens plus (ifall nu inte bensinpriserna rasar eller elpriserna rusar).
Förklara gärna hur ni får ihop kostnadskalkylen, jag får det inte om jag så får ladda gratis, vilket både jag och hustrun har möjlighet till. En Kia Niro med bensinmotor kostar 57kr/mil att privatleasa, samma bil med elmotor kostar 84kr/mil. Hur får ni till den ekvationen till elbilens fördel? Inte kostar drivmedel, skatt och försäkring 27kr mer per mil för den bensindrivna så det väger över?
Du kan alltid ta med dig din skruvdragare. Skruva loss locket på närmaste lyktstolpe och Bingo!M Markarbetaren skrev:
(Ok. Medger att det än så länge är Otestat...)
De som köper dyrare bilar nu driver på utvecklingen vilket gör att du själv kommer att kunna köpa en billigare bil sen, så det finns väl ingen anledning att idiotförklara oss.M Markarbetaren skrev:Okej så nu är man inte välkommen att diskutera för att man ifrågasätter kostnader. Tyvärr kommer jag aldrig att ta byggahus okrönte offtopic-kung på allvar. Finns det någon tråd som du inte hävdat din existens i?
Förklara gärna hur ni får ihop kostnadskalkylen, jag får det inte om jag så får ladda gratis, vilket både jag och hustrun har möjlighet till. En Kia Niro med bensinmotor kostar 57kr/mil att privatleasa, samma bil med elmotor kostar 84kr/mil. Hur får ni till den ekvationen till elbilens fördel? Inte kostar drivmedel, skatt och försäkring 27kr mer per mil för den bensindrivna så det väger över?
Ja det är nog vad man i mogen industrialisering skulle se som oacceptabelt på många håll. Första stegen mot celler är ju en sak men att sen inte kunna förutsäga hur de klarar senare steg gör ju att man får reject sent i processen med allt vad sånt innebär. Sen jobbas det på onödigt energislösande sätt men det ska ju snabbt upp och ut på marknaden också gubevars.Mikael_L skrev:
Men hav förtröstan Ulltands AI jobbar så "svetten" lackar med igenkänning av de svaga individerna (i flera meningar).

