Mikael_L
A AndersS skrev:
Känns som det nu blir krångligt för att spara några ören.:crysmile:
Har redan strukit hybrid utifrån komplexitet och mycket lite stadskörning, tror mera på renodlad elbil med lite längre körsträcka och dragvikt det kommer då vi bara sett början på utvecklingen.(y)
Jag tror du kommer bra i mål så småningom, jag uppfattar det som att du verkligen funderar, inte bara kör på med något irrationellt motstånd lika lite som du sjunger elbilens lovsång medan du blundar.

Sitter du inte i sjön med nuvarande bil (löjligt dyr, trasig eller något annat som gör den omöjlig) så kanske det inte spelar så stor roll att vänta lite med beslutet.
Jag tror nämligen att det inte riktigt är bästa läget för att köpa elbil just nu.
Proppen har nämligen gått ur, så efterfrågan är större än tillgången, vilket naturligtvis inte befrämjar låga priser och att det finns fynd att göra.
Om 1-2 år så kommer det ut en massa leasingbilar på beg-marknaden.
Om ett par år kanske batteritillverkningen har börjat komma upp i volym.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kia E-Niro ca 5500kr för 1500mil/år tex…och väldigt få laddar hemma för 5kr/milen. Är din miniräknare trasig ?
Har jag gjort ett misstag att gå in på Kia.se för att se vad en Kia Eniro kostar så var det säkert fel av mig.
Skärmdump på bilannonser, Kia-modeller, privatleasinginformation, elektriska och hybridfordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
R RogerHql skrev:
Det är lite blåsigt just nu.
Då rasar timpriset till något annat än 8kr/kWh!

notera att grafen har en annan skala än SEK![bild]
[bild]
Hur gör du om du bor i lägenhet utan laddstolpe? Åker hem till random husägare och laddar mot självkostnadspris? Du vet att alla bor inte i egen villa!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om ett par år kanske batteritillverkningen har börjat komma upp i volym.
Vi får hoppas på att de åtminstone kommer upp i förbättrad output internt så allt spill/reject i processen normaliseras. Det ger ju enkla möjligheter att försörja fler utan att produktionsenheter måste till i en hast.
 
M
N Nacho skrev:
Jag betalar strax under 4000 i månaden för min elbil (inkl skatt, försäkring, däck och 3000 mil/år). Jämför man det med motsvarande ICE-bil, i mitt fall kanske motsvarande bil skulle vara en BMW M3, den ligger prismässigt och prestandamässigt ungefär jämförbart med min elbil.
Vad är det för elbil jag kan privatleasa IDAG med 500hk för 4000kr i månaden, jag leasar den direkt! Taget!
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Hur gör du om du bor i lägenhet utan laddstolpe? Åker hem till random husägare och laddar mot självkostnadspris? Du vet att alla bor inte i egen villa!
M Markarbetaren skrev:
Vad är det för elbil jag kan privatleasa IDAG med 500hk för 4000kr i månaden, jag leasar den direkt! Taget!
Kan du inte starta en egen tråd med ditt vevande?
Vi har förstått att du inte tycker om elbilar - FINE, jag är med på det. Du får hemskt hemsk hemsk gärna hata dem hur mycket du vill.
Men kan du inte göra det någon annanstans?

Själv gillar jag riktigt ordentligt att det finns ett gäng sådana som dig, samt att det finns en massa som helt enkelt inte har råd att köpa elbil.
Ty det ger mig troligen fler år att såsom skattefrälse åka billigt.
När de flesta skaffat elbil så kommer väl kilometerskatten som ett brev på posten, men antagligen inte förrän många fler skaffat elbil.
Så mig gör du bara en tjänst, men jag skulle dock gärna slippa läsa dina inlägg i denna tråden.


edit:
km-skatt .. Det var nog främsta anledningen till att jag plötsligt, mycket tidigare än jag trott, skaffade elbil.
Dessutom en som inte riktigt motsvarade mina behov av körsträcka (den är lite på gnällen kort, det får jag lösa med lite snabbladdning ibland, några ggr per år).
Men jag är dock idag helt nöjd med beslutet, dessutom hade jag tur att lyckas köpa precis innan proppen gick ur och priserna (även på beggat) rusade.
Om ca 4 år kan jag skrota den här bilen och ändå gått aningens plus (ifall nu inte bensinpriserna rasar eller elpriserna rusar).
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Vi får hoppas på att de åtminstone kommer upp i förbättrad output internt så allt spill/reject i processen normaliseras. Det ger ju enkla möjligheter att försörja fler utan att produktionsenheter måste till i en hast.
Har de mycket kassation?
 
Nån som beställt Ioniq 5 som fått något besked om leverans

Har en bil som är beställd för 1.5 år sedan och ingen bil i sikte
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Nån som beställt Ioniq 5 som fått något besked om leverans

Har en bil som är beställd för 1.5 år sedan och ingen bil i sikte
Använd din konsumentmakt, avbeställ den och köp något som finns idag!
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du inte starta en egen tråd med ditt vevande?
Vi har förstått att du inte tycker om elbilar - FINE, jag är med på det. Du får hemskt hemsk hemsk gärna hata dem hur mycket du vill.
Men kan du inte göra det någon annanstans?

Själv gillar jag riktigt ordentligt att det finns ett gäng sådana som dig, samt att det finns en massa som helt enkelt inte har råd att köpa elbil.
Ty det ger mig troligen fler år att såsom skattefrälse åka billigt.
När de flesta skaffat elbil så kommer väl kilometerskatten som ett brev på posten, men antagligen inte förrän många fler skaffat elbil.
Så mig gör du bara en tjänst, men jag skulle dock gärna slippa läsa dina inlägg i denna tråden.


edit:
km-skatt .. Det var nog främsta anledningen till att jag plötsligt, mycket tidigare än jag trott, skaffade elbil.
Dessutom en som inte riktigt motsvarade mina behov av körsträcka (den är lite på gnällen kort, det får jag lösa med lite snabbladdning ibland, några ggr per år).
Men jag är dock idag helt nöjd med beslutet, dessutom hade jag tur att lyckas köpa precis innan proppen gick ur och priserna (även på beggat) rusade.
Om ca 4 år kan jag skrota den här bilen och ändå gått aningens plus (ifall nu inte bensinpriserna rasar eller elpriserna rusar).
Okej så nu är man inte välkommen att diskutera för att man ifrågasätter kostnader. Tyvärr kommer jag aldrig att ta byggahus okrönte offtopic-kung på allvar:D. Finns det någon tråd som du inte hävdat din existens i?

Förklara gärna hur ni får ihop kostnadskalkylen, jag får det inte om jag så får ladda gratis, vilket både jag och hustrun har möjlighet till. En Kia Niro med bensinmotor kostar 57kr/mil att privatleasa, samma bil med elmotor kostar 84kr/mil. Hur får ni till den ekvationen till elbilens fördel? Inte kostar drivmedel, skatt och försäkring 27kr mer per mil för den bensindrivna så det väger över?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur gör du om du bor i lägenhet utan laddstolpe? Åker hem till random husägare och laddar mot självkostnadspris? Du vet att alla bor inte i egen villa!
Du kan alltid ta med dig din skruvdragare. Skruva loss locket på närmaste lyktstolpe och Bingo!
(Ok. Medger att det än så länge är Otestat...)
 
M
R RogerHql skrev:
Du kan alltid ta med dig din skruvdragare. Skruva loss locket på närmaste lyktstolpe och Bingo!
(Ok. Medger att det än så länge är Otestat...)
Är det så ni gör med elbil:D
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej så nu är man inte välkommen att diskutera för att man ifrågasätter kostnader. Tyvärr kommer jag aldrig att ta byggahus okrönte offtopic-kung på allvar:D. Finns det någon tråd som du inte hävdat din existens i?

Förklara gärna hur ni får ihop kostnadskalkylen, jag får det inte om jag så får ladda gratis, vilket både jag och hustrun har möjlighet till. En Kia Niro med bensinmotor kostar 57kr/mil att privatleasa, samma bil med elmotor kostar 84kr/mil. Hur får ni till den ekvationen till elbilens fördel? Inte kostar drivmedel, skatt och försäkring 27kr mer per mil för den bensindrivna så det väger över?
De som köper dyrare bilar nu driver på utvecklingen vilket gör att du själv kommer att kunna köpa en billigare bil sen, så det finns väl ingen anledning att idiotförklara oss.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BTW, många är ju intresserade av dragvikt och med årsmodell 2023 får Mustang Mach-e Long Range dra 1500 kg. 21:an fick dra 750 kg och 22:an 1000 kg. Så det går framåt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har de mycket kassation?
Ja det är nog vad man i mogen industrialisering skulle se som oacceptabelt på många håll. Första stegen mot celler är ju en sak men att sen inte kunna förutsäga hur de klarar senare steg gör ju att man får reject sent i processen med allt vad sånt innebär. Sen jobbas det på onödigt energislösande sätt men det ska ju snabbt upp och ut på marknaden också gubevars.

Men hav förtröstan Ulltands AI jobbar så "svetten" lackar med igenkänning av de svaga individerna (i flera meningar). :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.