Silly Bear Silly Bear skrev:
Nån som beställt Ioniq 5 som fått något besked om leverans

Har en bil som är beställd för 1.5 år sedan och ingen bil i sikte
Ja då, jag fick min för ett drygt år sedan och den rullar på fint 3300mil senare.
Men verkar vara minst 1,5 års leveranstid nu. En bekant fick sin efter 18 månader, beställdes i slutet av maj -21.
 
A AndersS skrev:
Var inte svar på min fråga, mitt krav är att den ska klara det.
En bil som inte klarar 30 mil är ointressant för mig, ser det som för stor funktionsbrist.
Beror lite på hur fort man kör också. –10 till +25 på hastighetsgränser är väl det spann 90 % av bilisterna ligger i. Och i 120+ kommer man inga 30 mil på vintern med särskilt många elbilar, men i 80, absolut.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
N Nacho skrev:
Polestar 2 får också dra 1500 kg t.ex. Är ju en fröjd att dra tungt med en elbil dessutom.
Absolut. Finns väl andra elbilar som får dra 1600 kg eller t o m 2 ton. Just Mustangen var det lite klagomål på förut, men nu är det bättre.
Behöver man dra mycket så är dock rekommendationen att köpa en F-150 Ligthning. Den får dra 3,5 ton. Men säljs tyvärr inte i Sverige ännu.

Själv behöver jag inte dra ett dugg. Har haft dragkrok på tidigare bilar, men insåg att jag använt den ungefär en gång vartannat år.
 
sunnis
A AndersS skrev:
Var inte svar på min fråga, mitt krav är att den ska klara det.
En bil som inte klarar 30 mil är ointressant för mig, ser det som för stor funktionsbrist.
Det var svar på frågan, det är omöjligt att garantera 30mil vintertid med en elbil i alla situationer som kan uppkomma på vintern.

Är inte 10min snabbladdning i vissa (om än osannolika) situationer acceptabelt att lösa problemet med så är risken stor att du aldrig kan köpa en elbil inom överskådlig framtid.

köp en diesel/bensin istället (y)
 
sunnis sunnis skrev:
Är inte 10min snabbladdning i vissa (om än osannolika) situationer acceptabelt att lösa problemet med så är risken stor att du aldrig kan köpa en elbil inom överskådlig framtid.
Nu har jag förvisso redan en elbil, men jag tänkte likadant. 30 mil på vintern kändes som en miniminivå för att byta (liksom en dragvikt på typ ett ton).

Sträckan klaras inte i motorvägsfart och även om jag mestadels kör E4 söderut från Stockholm så tycker jag att det är segt med laddningen. Särskilt hem på söndagar, då Nyköping är ”lagom” laddplats. Tre laddställen nära varsitt burgarhak. Alla med bara en 50 kW-laddare. Antingen upptagen, eller inte. Svårplanerat.

Utöver det en bilhandlare mitt i ingenting med fyra (riktiga) snabbladdare. Men då kan man bara sitta där och vänta. Eller promenera runt i ett industriområde.

Jag fattar om man inte vill sätta sig i den situationen. Och den är ju inte bättre på än mer glesbefolkade platser.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag förvisso redan en elbil, men jag tänkte likadant. 30 mil på vintern kändes som en miniminivå för att byta (liksom en dragvikt på typ ett ton).

Sträckan klaras inte i motorvägsfart och även om jag mestadels kör E4 söderut från Stockholm så tycker jag att det är segt med laddningen. Särskilt hem på söndagar, då Nyköping är ”lagom” laddplats. Tre laddställen nära varsitt burgarhak. Alla med bara en 50 kW-laddare. Antingen upptagen, eller inte. Svårplanerat.

Utöver det en bilhandlare mitt i ingenting med fyra (riktiga) snabbladdare. Men då kan man bara sitta där och vänta. Eller promenera runt i ett industriområde.

Jag fattar om man inte vill sätta sig i den situationen. Och den är ju inte bättre på än mer glesbefolkade platser.
Jag känner verkligen igen detta från våra semestrar i somras.
 
Folk här hoppas på att elbilar ska bli billigare. Det som troligen händer är istället att billiga fossilbilar försvinner från marknaden. De säljer dåligt i antal jämfört med dyra bilar och vinsten per bil är låg, så segmentet är ganska ointressant för tillverkarna.

Om några år finns inga bilar under 300 tkr och snittbilen kommer kosta minst det dubbla.
 
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Folk här hoppas på att elbilar ska bli billigare. Det som troligen händer är istället att billiga fossilbilar försvinner från marknaden. De säljer dåligt i antal jämfört med dyra bilar och vinsten per bil är låg, så segmentet är ganska ointressant för tillverkarna.

Om några år finns inga bilar under 300 tkr och snittbilen kommer kosta minst det dubbla.
Ärligt talat beror det nog mer på ifall tillverkningskapacitet av olika saker (och även hela bilar) kommer ikapp efterfrågan samt om det finns fungerande marknadsekonomi.

I sak har du rätt på ett sätt, dvs att många biltillverkare kommer välja, har faktiskt redan valt sedan flera årtionden sen, att satsa i ett segment där de tycker sig tjäna mer, göra bättre affärer.
Men det finns dock andra aktörer också.


Ett visst problem i bilbranschen, problem för oss kunder alltså, är att det är verkligen inte lätt att starta ett nytt bilmärke idag.
Dels en otrolig organisation för att reda ut och konstruera och testa alla regulatoriska krav som både är stora och olika på alla marknader. Sen ska man till det hitta sin affärsnisch, bland redan etablerade märken, och alltså komma in på en mogen marknad full med etablerade produkter, som alla baserar sig på etablerade konstruktioner.
Just nu finns(/fanns?) det ett litet fönster iom elbilar, ett fönster som Elon Musk såg och tog sikte på.

Så det är inte bara bara att göra en bil, för en ny aktör.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Hur gör du om du bor i lägenhet utan laddstolpe? Åker hem till random husägare och laddar mot självkostnadspris? Du vet att alla bor inte i egen villa!
Det är en svaghet idag och finns ju inget allenarådande svar, det blir helt enkelt bökigare i vissa lägen, har en del bekanta i situationen och lösningarna varierar. Bor man i bostadsrätt så kan föreningen sätta upp, om man har parkeringsplatser, ladda på arbetet, om man har plats i P-hus kan det finnas, osv, man kan såklart alltid ladda på snabbladdare men då försvinner ju i stort sett den ekonomiska fördelen med drivmedelsbesparingen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är helt ointressant att introducera nya märken för bensin och dieselbilar i Europa. Kunderna på sådana bilar är konservativa köpare. De äventyrliga märkesbytarna skaffar istället elbil. Samtidigt är det kort tid kvar, ett drygt decennium, innan marknaden är helt borta och investeringarna är för höga.
 
D
M Markarbetaren skrev:
Okej så nu är man inte välkommen att diskutera för att man ifrågasätter kostnader. Tyvärr kommer jag aldrig att ta byggahus okrönte offtopic-kung på allvar:D. Finns det någon tråd som du inte hävdat din existens i?

Förklara gärna hur ni får ihop kostnadskalkylen, jag får det inte om jag så får ladda gratis, vilket både jag och hustrun har möjlighet till. En Kia Niro med bensinmotor kostar 57kr/mil att privatleasa, samma bil med elmotor kostar 84kr/mil. Hur får ni till den ekvationen till elbilens fördel? Inte kostar drivmedel, skatt och försäkring 27kr mer per mil för den bensindrivna så det väger över?
Det är svårt att analysera utifrån privatleasingerbjudanden, de är sannolikt dopade, om du nu inte verkligen seriöst står och väljer mellan exakt dessa två bilar, då blir det ju enkelt sett till bara ekonomi, själv skulle jag absolut inte överväga någon av dem men där har du ju tycke och smak.

För mig, med de överväganden jag gjort, var det mycket enklare och att efter inköp ha låga kostnader och mindre exponering mot vad jag förväntar mig exploderande fossilpriser, känns bra, även om finansiella besparingen idag kanske är modest.

Ovanpå detta har man en trevligare bilupplevelse, jag dödar färre av mina lokala medmänniskor och bidrar till att minska utsläppen, detta känns också bra för mig men det är fortfarande lagligt att göra tvärtom för de som så önskar.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att vi kommer att se fler och fler bilmärken och allt billigare bilägande. Men perspektivet måste vara globalt.

Euro-NCAP ger en hel del begränsningar hos oss mot riktigt billiga bilar, men det gäller oavsett drivlina. Det kommer finnas vietnamesiska eller nigerianska bilar som inte tillåts säljas här av säkerhetsskäl.

Och elbilar med små batterier lär bli snorbilliga att äga. Lite dyrare än dagens avgasbilar att köpa kanske, men tänk en Nissan Micra med 15 mils räckvidd. Batteriet lär gå på under 50.000 kr redan idag.

Snart kommer klagosången vara att elbilar är för billiga och att för många okynneskör. Då kommer skatterna…
 
  • Gilla
Texan och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det var svar på frågan, det är omöjligt att garantera 30mil vintertid med en elbil i alla situationer som kan uppkomma på vintern.

Är inte 10min snabbladdning i vissa (om än osannolika) situationer acceptabelt att lösa problemet med så är risken stor att du aldrig kan köpa en elbil inom överskådlig framtid.

köp en diesel/bensin istället (y)
Precis, att jag följer tråden är för att få just den informationen "För tidigt att köpa elbil?"
Behöver inte köpa någon bil alls utan kan vänta. Har inga problem att köra 4-5 år till med befintlig bil, även om det kostar t.ex. 15000-20000 kr/år mera i driftkostnad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Det är en svaghet idag och finns ju inget allenarådande svar, det blir helt enkelt bökigare i vissa lägen, har en del bekanta i situationen och lösningarna varierar. Bor man i bostadsrätt så kan föreningen sätta upp, om man har parkeringsplatser, ladda på arbetet, om man har plats i P-hus kan det finnas, osv, man kan såklart alltid ladda på snabbladdare men då försvinner ju i stort sett den ekonomiska fördelen med drivmedelsbesparingen.
När jag hade ett jobb lite väl långt hemifrån så passade jag på att snabbladda på en närbelägen Lidl-butiks snabbladdare.
(Om det fanns någon plats ledig)
Jag pluggade in. Gick in och handlade lite, kom ut efter en kvart och hade laddat såpass att jag kunde toppa upp till fullt på stället jag arbetade på (med 10A långsamladdning).

Men det var full huggsexa och kalabalik på dessa laddare, anledningen till att jag ens fick en chans till att ladda där var ju för att jag var väldigt tidigt ute.
Jag glodde ogillande på de som bara satt och laddade där utan att gå in och handla, att handla i butiken tycker jag var minimum av anständighet.

Sen plötsligt en dag var det gott om lediga laddplatser, för nu hade de börjat ta betalt.
Det är helt OK och fine med mig. Men nu kommer vi till nästa problem, djungeln av olika appar, laddbrickor, betalningslösningar osv. Och jag vill ju att företaget betalar, då det är arbetsresor. Men swishar jag ett par tior så kostar sen bokföringen av det där kvittot 10-20 spänn, så det funkar ju inte helt enkelt.

Men i alla fall föddes för mig tanken på hur detta kommer lösas för de som bor i staden.
Olika varuhus, köplador och affärscentrer kommer ha snabbladdare.
Där ansluter man sin bil, knappar in regnummer (eller ngn annan kod), går och handlar, och i kassan talar man om att man vill betala för sin laddning, då knappar de in koden/regnummer, bilen släpps loss från laddningen, man betalar sina varor och för laddningen.
Den i staden som aldrig besöker en dylik inrättning saknar troligen bil, har aldrig tänkt ha någon.

Är man sen ute på långresa så löser det ju sig som för alla andra, snabbladdning längs vägarna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beror lite på hur fort man kör också. –10 till +25 på hastighetsgränser är väl det spann 90 % av bilisterna ligger i. Och i 120+ kommer man inga 30 mil på vintern med särskilt många elbilar, men i 80, absolut.
Kan jag ta mig de 30 milen i 80-90 km/h skulle det nog hamna inom acceptansgränsen, är visserligen en hel 100-väg med mitträcken och ogillar att vara stoppkloss i 80 på sådan väg, så en mental spärr att passera.;)
Idag är det en svår mental gräns att passera:cool:
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.