Mikael_L
R RogerHql skrev:
Nej, "halvrisiga" elbilar finns att köpa idag!
Min kostade mig SEK88 kkr inklusive ett något slitet 22 kWh-batteri i höstas och har verkligen gjort nytta för pengarna.
Tankade 10 kWh i natt för ca 30 öre kWh i timpris + moms och pålägg
Sen får man UH-kostnader för min del rostskador i underredet, som ska fixas/detaljstuderas från en kompis smörjgrop på Vätö nästa vecka. Sen blir det väl några timmars arbete och den håller tio år till.
Och det menar jag: det är inte mycket som kan gå sönder på en elbil eller åtminstone alla dyra motorreparationer/byten kan man i princip glömma.
Fast visst visar min Kangoo ZE från 2012 upp andra krämpor än rostskador. Bilens övervakningssystem klagar på fel i bromssystemet ibland och det kan ha med men en elpump som fixar undertycket till bromsservot.
Man kan ju inte utnyttja det naturliga undertrycket från fossilmotorernas insug som man använt för ändamålet i "alla" tider för att slippa stå på bromspedalen vid inbromsningar.
Fast bilen är en Renault, känd för sina rostskador som alla franska bilar, och elsystemet kan nog ha fått sig en omgång vögsalt också de tio år den rullat sina 8000 mil på vägarna. Utetemperaturen tex visar minus 30 när det bara är minus 12 därute i vintermörkret...
Tja, jag tror aldrig att jag haft lyxen att köpa en så dyr bil som 88k. ;)
En för 60k minns jag. Sen har det nog för det mesta varit under 20k.

Det är dock inte säkert att EV alls kommer ner till så lågt begagnatpris, ty plötsligt kanske batteriet är mer värt som energilager till en villa, eller som återvinningsbart skrot för att tillverka nya batterier.
Ja vi får se.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, avser du 3-5 år gamla bilar skiljer det knappast och det som nu brukar dyka upp som problem är strulande elektronik i bilarna och där skiljer det inget. Det som nu dyker upp som fel är då strulande parkeringssystem, kameror, elektriska bakluckor, etc.
Motorproblem är trots allt inte vanligt utan de kan rulla 30 000 mil med lite oljebyte och kanske en kamrem.
Så där ser jag inte så stor skillnad, mera ett argument som dyker upp.
Kanske det. Beror nog på hur mycket tur man har. Har fått både motorhaveri och växellådshaveri på en nyare diesebilar. Även spridarna har gett sig på flera av poolbilarna, har själv fått limp-mode två gånger p.g.a. detta fel. Nuvarande bensinare har turbon pajat och krävt reperation och nu måste styrväxlen bytas då den läcker... I mitt fall har detta varit BMW och Volvo. Å andra sidan körde jag min första V70 i 54 000 mil och då gick den fortfarande perfekt i både motor och växellåda. Senaste V70n körde jag i 38 000 mil utan större strul. Men även om det inte blir större reperationer kostar service av ICE väldigt mycket mer än på en elbil.
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Här har jag en (total oempirisk) teori om att det är rätt svårt att hitta en elbil som beter sig på liknande sätt, dvs som är hyfsat snål på motorväg.
Jag tror man måste kämpa sig fram till att se saken från rätt håll.
Att elbilen utklassar ICE så mycket i t.ex. stadsmiljö eller låg hastighet beror på att just där är ICE absolut sämst.
Att bromsa bort energi till värme istället för att ladda tillbaka till batteriet, att stå och puttra dyrt bränsle på tomgång i rödljusen, att köra långsamt på låga varv, där bränslemotorn har dålig verkningsgrad.
Det är klart som tusan att EV gör ett lysande resultat i jämförelse då.

Vid låga och vid höga varvtal har otto-motor och dieselmotor sämre verkningsgrad, mindre av bränslets energi blir mekanisk energi, men även belastningen påverkar verkningsgraden, vid låg last så sjunker verkningsgraden, lite förenklat (inte helt sant alltså) så har man bättre verkningsgrad ju mer vridmoment man tar ut.
Jag letade efter något diagram, men hittade inget, men jag har sett något med varvtal på en axel, vridmoment på den andra, och områden med verkningsgrad i procent.
Typ detta (för en elmotor)
https://www.nyteknik.se/verkningsgr...elmotorn-har-97-procents-verkningsgrad/739669

Och då är det så, att vid någon landsvägsfart, så kommer ICE-motorn ha sin absolut bästa verkningsgrad, och samtidigt inte problemen med alla bränsletjuvar som jag beskrev i början av denna text.

Och i denna punkt, där har vi det allra bästa en ICE-bil kan prestera. Och det kan alltså råka vara i en lite högre landsvägshastighet, ja troligen.

Medan elmotorn i en EV inte alls har samma tydliga verkningsgradstopp, utan har enormt hög verkningsgrad över nästan hela området, då blir det inte att just vid 87km/h så går den billigast, utan verkningsgraden är samma även vid 55km/h och 107km/h, och därför blir det endast luft och rull-motståndet som påverkar bränsleförbrukningen.
Dvs, ju fortare man kör, desto fler kWh går det åt, och luftmotstånd tilltar kvadratiskt (ungefär) så förbrukningen ökar inte linjärt, utan nästan kvadratiskt.
 
  • Gilla
RogerHql och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag letade efter något diagram, men hittade inget, men jag har sett något med varvtal på en axel, vridmoment på den andra, och områden med verkningsgrad i procent.
Här hittade jag ett, men lite underliga enheter, inte verkningsgrad, utan förbrukning i timme (båtmotor?)
Jag vet inte ens vad för motor det är, men den visar på principen i alla fall.
Bäst verkningsgrad (lägst förbrukning) sker i ett varvtalsregister och vid högt uttaget vridmoment.
BBWi6.png


En annan variant, Rendement betyder enligt translate - avkastning, dvs troligen verkningsgrad i detta fallet.
rendement-moteur-essence.png
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror man måste kämpa sig fram till att se saken från rätt håll.
Att elbilen utklassar ICE så mycket i t.ex. stadsmiljö eller låg hastighet beror på att just där är ICE absolut sämst.
Att bromsa bort energi till värme istället för att ladda tillbaka till batteriet, att stå och puttra dyrt bränsle på tomgång i rödljusen, att köra långsamt på låga varv, där bränslemotorn har dålig verkningsgrad.
Det är klart som tusan att EV gör ett lysande resultat i jämförelse då.

Vid låga och vid höga varvtal har otto-motor och dieselmotor sämre verkningsgrad, mindre av bränslets energi blir mekanisk energi, men även belastningen påverkar verkningsgraden, vid låg last så sjunker verkningsgraden, lite förenklat (inte helt sant alltså) så har man bättre verkningsgrad ju mer vridmoment man tar ut.
Jag letade efter något diagram, men hittade inget, men jag har sett något med varvtal på en axel, vridmoment på den andra, och områden med verkningsgrad i procent.
Typ detta (för en elmotor)
[länk]

Och då är det så, att vid någon landsvägsfart, så kommer ICE-motorn ha sin absolut bästa verkningsgrad, och samtidigt inte problemen med alla bränsletjuvar som jag beskrev i början av denna text.

Och i denna punkt, där har vi det allra bästa en ICE-bil kan prestera. Och det kan alltså råka vara i en lite högre landsvägshastighet, ja troligen.

Medan elmotorn i en EV inte alls har samma tydliga verkningsgradstopp, utan har enormt hög verkningsgrad över nästan hela området, då blir det inte att just vid 87km/h så går den billigast, utan verkningsgraden är samma även vid 55km/h och 107km/h, och därför blir det endast luft och rull-motståndet som påverkar bränsleförbrukningen.
Dvs, ju fortare man kör, desto fler kWh går det åt, och luftmotstånd tilltar kvadratiskt (ungefär) så förbrukningen ökar inte linjärt, utan nästan kvadratiskt.
Tack,
Och vår stora bil, som blir den som ska ersättas av elbil någon gång, rullar mera än 90 % landsväg. Kö här nere är fem bilar vid trafikljus;)
Så det är intressant.
Trots allt heter tråden "För tidigt att köpa elbil" och det kan vara för tidigt om man belyser allt lite mera objektivt.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är ju helt klart stadsbilar (och brevbärare och sånt) som vinner absolut mest på bytas mot elbilar.
Och klimatet och (när)miljön vinner ju också mest här.
Och de klarar sig sen med ganska små batterier - ytterligare vinst, på ett sätt att se det.

Vi får ju inse att detta skifte kommer ju att pågå i 10-20 års tid, och för många är det absolut inte bästa tidpunkten just nu.
Man använder bilen på ett mindre gynnsamt sätt, eller har helt enkelt inte råd med såpass ny bil.

Batteripriserna är troligen dessutom haussade i nuläget.
Det har ju slagits rekord och tillverkningskostnaden för celler har gått ner under 100$/kWh.
Så det betyder ju att cellerna till en 80kWh bil kan vara nere i 80.000kr i kostnad, men det är celler, ett batteripack kanske runt 100.000.
Men det syns ju inte på prisbilden för nya bilar, utan det verkar som att batteriet fortfarande kostar 3-500k.

Och varför sänka priset och vinsten för ett batteri, man säljer ju precis alla man tillverkar ändå, men den dagen produktionskapaciteten kommer ikapp behovet, då kommer det hända saker.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L har har helt rätt i sin beskrivning. En förbränningsmotor på låg last har usel verkningsgrad (under 10% på en ottomotor) men vid högre last kan den ha ganska bra verkningsgrad, särskilt på en dieselmotor.

Att man uppger g/kWh för motorer är normalt. Typisk siffra för en lite större diesel, som de som sitter i lastbilar, är ca 200 g/kWh. Stora fartygsdieslar är ännu effektivare. Om man sätter motorn på en generator så får man för 1 kg diesel 5 kWh mekanisk energi och en bit under 5 kWh elektrisk energi p.g.a. förluster i generatorn.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ju också nämna att det är detta som står bakom rådet att inom eco-driving, att accelerera ganska resolut, inte med gasen i botten, men ganska nära, och hoppa över varannan växel.
Det är för att hålla sig maximalt inom området med hög verkningsgrad.

Det bästa vore om ICE-bilen hade 2 eller 3 motorer.
En riktigt liten för stadstrafik, så man ofta ligger på en bra verkningsgrad, inte hela tiden på låglast med usel verkningsgrad.
En större som gör att jämn hastighet på landsväg blir perfekt inom bästa verkningsgrad.
Och ev en ännu större en som ger det som behövs vid omkörningar etc.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju också nämna att det är detta som står bakom rådet att inom eco-driving, att accelerera ganska resolut, inte med gasen i botten, men ganska nära, och hoppa över varannan växel.
Det är för att hålla sig maximalt inom området med hög verkningsgrad.

Det bästa vore om ICE-bilen hade 2 eller 3 motorer.
En riktigt liten för stadstrafik, så man ofta ligger på en bra verkningsgrad, inte hela tiden på låglast med usel verkningsgrad.
En större som gör att jämn hastighet på landsväg blir perfekt inom bästa verkningsgrad.
Och ev en ännu större en som ger det som behövs vid omkörningar etc.
Fast det stämmer bara på gamla bilar. Nyare har lite olika driftlägen med cylinderavstängning. Miller cykler, EGR etc. Som spelar roll. Så det komplierar saker. Mina bilar med automatlåda går snålast med äggskal under gaspedalen
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det bästa vore om ICE-bilen hade 2 eller 3 motorer.
En riktigt liten för stadstrafik, så man ofta ligger på en bra verkningsgrad, inte hela tiden på låglast med usel verkningsgrad.
En större som gör att jämn hastighet på landsväg blir perfekt inom bästa verkningsgrad.
Och ev en ännu större en som ger det som behövs vid omkörningar etc.
Vad tror du om en lite mindre förbränningsmotor som man kompletterar med en elmotor? Elmotorn behöver ju inget stort batteri och kan laddas när man bromsar...

Jag tror jag ska skriva ihop en patentansökan.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad tror du om en lite mindre förbränningsmotor som man kompletterar med en elmotor? Elmotorn behöver ju inget stort batteri och kan laddas när man bromsar...

Jag tror jag ska skriva ihop en patentansökan.
Eller 2-3 elmotorer..
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Vad tror du om en lite mindre förbränningsmotor som man kompletterar med en elmotor? Elmotorn behöver ju inget stort batteri och kan laddas när man bromsar...

Jag tror jag ska skriva ihop en patentansökan.
Det behöver du inte söka patent på.
Den finns redan, heter Toyota prius.
(Nåja, i princip sant i alla fall)
Ursprungspriusen kommer sig av att Toyota började intressera sig för en motorkonstruktion som heter Atkinson cycle, som är mer bränsleekonomisk men med svagare vridmoment och effekt.
Så då används en elmotor för att ge lite skjuts vid behov (omkörning osv).
Sen laddas batteriet när den extra kraften inte behövs.
 
Känns som det nu blir krångligt för att spara några ören.:crysmile:
Har redan strukit hybrid utifrån komplexitet och mycket lite stadskörning, tror mera på renodlad elbil med lite längre körsträcka och dragvikt det kommer då vi bara sett början på utvecklingen.(y)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har också funderat lite över det.
Den första tiden med elbilen så blir man nog som regel rätt förtjust i det häftiga vridet från stillastående, så där i början blev det ju rätt många fullgasaccelerationer vilket antagligen belastar växellåda och drivknutar rätt bra.
Ja däckslitage också förstås.
Men så småningom gick ju nyhetens behag ner lite, så nu kör jag ju mycket mer normalt, så jag tror inte att jag nuförtiden sliter värre på drivlinans komponenter än om det varit en ICE.
Det borde vara tvärtom.
En elmotor har mycket jämnare drag över sitt överlägsna varvtalsområde och mycket mindre vibrationer. För att inte tala om temperturgradienter.
Men det är alltid bra med erfarenheter. Elbilstekniken får väl anses vara rätt outvecklad men från ett tekniskt guldläge.
 
Mikael_L
R RogerHql skrev:
Det borde vara tvärtom.
En elmotor har mycket jämnare drag över sitt överlägsna varvtalsområde och mycket mindre vibrationer. För att inte tala om temperturgradienter.
Men det är alltid bra med erfarenheter. Elbilstekniken får väl anses vara rätt outvecklad men från ett tekniskt guldläge.
Ja så kan det vara.
Och medan jag skrev det du citerade här så tänkte jag att jag kanske är helt ute i tassemarkerna och irrar ... :rofl: :thinking:
Ty ICE-bilen har ju också ordentligt vridmoment, bara högre upp i varvtal, så det ger inte samma sensationella känsla för den som är ovan med full kraft från stillastående.
Men som sagt, ICE har ju också ordentligt med vridmoment, och det borde ju belasta de bilarnas drivlina lika hårt, Kraften F och vridmomentet M bryr sig ju inte om ifall delarna snurrar fort eller sakta, det blir ju ändå samma påkänningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.