1 864 428 läst ·
28 316 svar
1864k läst
28,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det kan mycket väl vara så att EX90 är extremt tyst, jag körde dessutom företagets skåpbil så hade bara EX90 att jämföra med i samma veva.Rabbithole skrev:
P6 så det kanske va instegsversionen, billigast allt?
Lite synd att det ska finnas olika versioner så man kan råka välja fel.
Jag har bara provsuttit EX60 på World of Volvo och tyckte mest det inte va nån direkt uppgradering från min Model Y. Möjligen en försämring med de där facken.
Kan det vara så att EX90 är extremt tyst så allt annat känns som en bullerburk?
Jag blev heller inte så imponerad och saknar lite funktioner i Volvo som jag vill ha. Tex att kunna stänga av automatiskt låsning/upplåsning hemma.
Vad har du för Model Y?Rabbithole skrev:
Jag har en Performance från 2022 och skulle säga att nästan alla på EX60 är en uppgradering mot min MYP.
Självklart är prestanda och väghållning/körkänsla sämre på Volvon, och även utrymmesmässigt lite sämre med mindre frunk/bagageutrymme och sämre förvaringsmöjligheter i kupén.
Men i övrigt känns det mesta som ordentliga uppgraderingar.
Farthållare och autostyrning är väldigt mycket bättre än Teslans AP. Komfortmässigt är den överlägsen. Förbrukningen på långkörning i högre farter är nästan lika låg som Model Y. Räckvidden lite längre och laddningen är väldigt mycket snabbare än Teslan.
För mig är EX60 en möjlig kandidat vid nästa bilbyte, vilket inte Model Y är just nu.
Renoverare
· Ångermanland
· 102 inlägg
Ett tips är att försöka låna en och lev med en helg eller så. Brorsan har en nyligen inköpt 2023 Model 3 som vi alla i familjen med stort intresse kört och förundras över, det är allas vår första kontakt med elbil. Den känns betryggande i funktion och elektrifiering. Men som bil har den en del egenskaper som jag skulle ha svårt att acceptera att leva många år med.P PHPersson skrev:
Det kommer nog märkas att jag är 40+ men bullernivån är galet hög, fjädringen är fast och tillsammans med det ettriga samspelet mellan gas och regenerering är det lätt att göra barnen åksjuka även fast jag gör mitt bäst för att köra jämn fart. Chill mode och autpiloten är till hjälp men regenereringen hade varit bra om den haft chill mode också. Sägas att då har vi åkt otroligt mycket långfärd i 10 år utan en enda åksjuketendens från nyfödd till 10 åring i Volvon. Teslan är XC70ns motsats och jag är väl helt enkelt för gammal för att uppskatta det.
Jag tycker den hade varit en bättre produkt om den haft ~200hk så den kunnat klara sig med lite smalare 17" med högprofil. Aningen mer fjädringsväg. Vanliga dörrhandtag och fönsterkarmar.
Jag är också 40+ och håller med dig om att man ändra sina preferenser =). Dock älskar jag Teslans reaktion och just hur Tesla har lyckats med responsen i gaspedalen är för mig helt outstanding. Jag tror att just det bara är en vanesak för jag upplever inte alls den som ryckig efter att man har kört lite. Man är van med att bara släppa gasen och då blir det såklart ryckigt. Tror även Tesla har återinfört att man kan sänka regen men det kanske är borta igen?L Laxåplattan skrev:Ett tips är att försöka låna en och lev med en helg eller så. Brorsan har en nyligen inköpt 2023 Model 3 som vi alla i familjen med stort intresse kört och förundras över, det är allas vår första kontakt med elbil. Den känns betryggande i funktion och elektrifiering. Men som bil har den en del egenskaper som jag skulle ha svårt att acceptera att leva många år med.
Det kommer nog märkas att jag är 40+ men bullernivån är galet hög, fjädringen är fast och tillsammans med det ettriga samspelet mellan gas och regenerering är det lätt att göra barnen åksjuka även fast jag gör mitt bäst för att köra jämn fart. Chill mode och autpiloten är till hjälp men regenereringen hade varit bra om den haft chill mode också. Sägas att då har vi åkt otroligt mycket långfärd i 10 år utan en enda åksjuketendens från nyfödd till 10 åring i Volvon. Teslan är XC70ns motsats och jag är väl helt enkelt för gammal för att uppskatta det.
Jag tycker den hade varit en bättre produkt om den haft ~200hk så den kunnat klara sig med lite smalare 17" med högprofil. Aningen mer fjädringsväg. Vanliga dörrhandtag och fönsterkarmar.
Hade en Polestar 4 som hyrbil för ett par veckor sedan, helt värdelös, jämfört med MY som jag brukar köra.
Tog typ en minut för bilen att starta upp när man öppnade dörren, skulle man söka på gps'en tog det mer än 5 minuter innan den hittade rutten. Den kamera baserade backspegeln var helt helt värdelös eftersom den kommer så nära ögonen att de måste fokusera om till kort avstånd varje gång man tittar bakåt.
Hur någon kan köpa dem fattar jag inte,
Tog typ en minut för bilen att starta upp när man öppnade dörren, skulle man söka på gps'en tog det mer än 5 minuter innan den hittade rutten. Den kamera baserade backspegeln var helt helt värdelös eftersom den kommer så nära ögonen att de måste fokusera om till kort avstånd varje gång man tittar bakåt.
Hur någon kan köpa dem fattar jag inte,
Är det one-pedal driving som du avser här? Att bilen bromsar lite när man släpper upp gaspedalen helt?L Laxåplattan skrev:
Just Tesla har tydligen tagit bort möjligheten att slå av det men många vänjer sig ganska snart. Måste vara jobbigt för de som inte vänjer sig. Skulle inte själv vilja vara utan även om jag har en bil av annat märke där det går att välja bort.
Chill mode gör det lättare att köra jämnt, kan rekommenderas, men tror inte det går att stänga av helt. (Skulle dock påstå att när man vant sig känns det fruktansvärt fel att köra en bil som fortsätter rulla när man lyft gasen, att gas/broms är separata är väl mest av historiska själv än användarvänlighet)redarn skrev:
Är det one-pedal driving som du avser här? Att bilen bromsar lite när man släpper upp gaspedalen helt?
Just Tesla har tydligen tagit bort möjligheten att slå av det men många vänjer sig ganska snart. Måste vara jobbigt för de som inte vänjer sig. Skulle inte själv vilja vara utan även om jag har en bil av annat märke där det går att välja bort.
Renoverare
· Ångermanland
· 102 inlägg
Ja exakt, det är ju mer än lite motorbroms, den gör ju en hård inbromsning så man kan ju i praktiken aldrig släppa pedalen vilket jag tycker är ansträngande. I en bil där man kan välj prutt och ankljud för att låsa bilen så tycker jag det borde gått att justera ner lite, speciellt i halkigt underlag. Det är möjligt man vänjer sig men det är ansträngande att åka med när brorsan kör, som levt med den bra länge nu.redarn skrev:
Är det one-pedal driving som du avser här? Att bilen bromsar lite när man släpper upp gaspedalen helt?
Man borde ju kunna ha regenereringen kopplad till bromspedalen, så kan man välja själv och energin ändå kan återvinnas när man verkligen vill bromsa.
Rent praktiskt, på en elbil med one-pedal, om jag vill ta bort foten från pedalen ett tag så använder jag adaptiv farthållare.L Laxåplattan skrev:Ja exakt, det är ju mer än lite motorbroms, den gör ju en hård inbromsning så man kan ju i praktiken aldrig släppa pedalen vilket jag tycker är ansträngande. I en bil där man kan välj prutt och ankljud för att låsa bilen så tycker jag det borde gått att justera ner lite, speciellt i halkigt underlag. Det är möjligt man vänjer sig men det är ansträngande att åka med när brorsan kör, som levt med den bra länge nu.
Man borde ju kunna ha regenereringen kopplad till bromspedalen, så kan man välja själv och energin ändå kan återvinnas när man verkligen vill bromsa.
Men det är ju dumt att inte ge användaren valet då det fortfarande är väldigt många som kommer till elbil från bilar med äldre teknik och är vana med det.
Tror inte det har någonting med ålder att göra. Snarare attityd och möjligtvis kordinationsförmåga.L Laxåplattan skrev:Ett tips är att försöka låna en och lev med en helg eller så. Brorsan har en nyligen inköpt 2023 Model 3 som vi alla i familjen med stort intresse kört och förundras över, det är allas vår första kontakt med elbil. Den känns betryggande i funktion och elektrifiering. Men som bil har den en del egenskaper som jag skulle ha svårt att acceptera att leva många år med.
Jag är 50+ och det tog ungefär en dag att anpassa sig fullt ut till Model Ys OPD (one pedal driving). I framtiden kommer jag aldrig att köpa en bil utan äkta OPD.
Jag har en Performance och kör alltid i sport-mode. Ingen har blivit illamående eller klagat. Tvärtom är det många som kommenterat hur mjukt bilen accelererar och bromsar när de åkt med inne i stan.
Lånade ut bilen till en kollega som är 62 år och aldrig kört elbil tidigare. När han lämnade tillbaka den efter en dag så kommenterade han spontant hur otroligt smidigt han tyckte OPD var. Han tyckte bara det tog några timmar för att vänja sig och sedan uppskatta funktionen.
Men jag tycker det ska vara valbart om man vill ha OPD och i vilken omfattning, vilket det inte är på Tesla.
EX60 har flera olika inställningar för OPD. Volvo har fattat att valbarhet bland funktionerna är vägen att gå. Tesla gör precis tvärtom. De blir färre och färre valbara funktioner i deras bilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 471 inlägg
2023 Model Y LR. Det är väl främst layouten i inredningen och rymlighetskänslan jag tycker är bättre på Teslan.Nicke Nyfiken skrev:
Vad har du för Model Y?
Jag har en Performance från 2022 och skulle säga att nästan alla på EX60 är en uppgradering mot min MYP.
Självklart är prestanda och väghållning/körkänsla sämre på Volvon, och även utrymmesmässigt lite sämre med mindre frunk/bagageutrymme och sämre förvaringsmöjligheter i kupén.
Men i övrigt känns det mesta som ordentliga uppgraderingar.
Farthållare och autostyrning är väldigt mycket bättre än Teslans AP. Komfortmässigt är den överlägsen. Förbrukningen på långkörning i högre farter är nästan lika låg som Model Y. Räckvidden lite längre och laddningen är väldigt mycket snabbare än Teslan.
För mig är EX60 en möjlig kandidat vid nästa bilbyte, vilket inte Model Y är just nu.
Och Juniper är såpas tyst och bekväm att jag inte tycker Volvon är värd så mycket mer. Men jag hade nog inte köp någon av dom ny, för jag stör mig på några småsaker i Teslan och Volvon löser inte alla, och introducerar nya
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden