D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Beror lite på hur fort man kör också. –10 till +25 på hastighetsgränser är väl det spann 90 % av bilisterna ligger i. Och i 120+ kommer man inga 30 mil på vintern med särskilt många elbilar, men i 80, absolut.
Det finns det här norska vintertestet, man får ju läsa testet för att bedöma om förutsättningarna är rimliga för sin egen del men dessa ligger ju långt över de 30mil som efterfrågas. https://www.mestmotor.se/recharge/a...-vintertest-har-ar-bilen-med-langst-rackvidd/

Lista över elbilar sorterad efter räckvidd i vinterförhållanden med avvikelseprocent jämfört med WLTP-standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
...är visserligen en hel 100-väg med mitträcken och ogillar att vara stoppkloss i 80 på sådan väg, så en mental spärr att passera.;)
Jo det var lite jobbigt i början, men numera skiter jag i det.
Alla andra är ju bara 100% själviska i trafiken, så nu unnar jag mig själv det också.
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
@
A AndersS skrev:
Kan jag ta mig de 30 milen i 80-90 km/h skulle det nog hamna inom acceptansgränsen, är visserligen en hel 100-väg med mitträcken och ogillar att vara stoppkloss i 80 på sådan väg, så en mental spärr att passera.;)
De bör du göra. Kör själv ä (vid värsta förutsättningar) 25-30 mil....
- 90 väg
- snö på vägen
- fullastad (med skidor, packning å allt och fyra personer i bilen)
-takbox
- -27c

Men då krävs det att batteriet och bilen är förvärmda innan resan påbörjas. Men det är väl få som vill chansa och köra till 0 procent. Så 25 mil skulle jag säga är max under ovanstående förutsättningar för Skoda Enyaq 80x
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att vi kommer att se fler och fler bilmärken och allt billigare bilägande. Men perspektivet måste vara globalt.

Euro-NCAP ger en hel del begränsningar hos oss mot riktigt billiga bilar, men det gäller oavsett drivlina. Det kommer finnas vietnamesiska eller nigerianska bilar som inte tillåts säljas här av säkerhetsskäl.

Och elbilar med små batterier lär bli snorbilliga att äga. Lite dyrare än dagens avgasbilar att köpa kanske, men tänk en Nissan Micra med 15 mils räckvidd. Batteriet lär gå på under 50.000 kr redan idag.

Snart kommer klagosången vara att elbilar är för billiga och att för många okynneskör. Då kommer skatterna…
Vietnamesiska bilar försöker slå sig in på marknaden (vinfastauto.eu) men se Outofspecreviews brutala sågning av bilen vid provkörning.

Så billiga vet jag inte heller om jag tycker att de är:

"Example for a Vinfast VF 8 Eco, with 82 kWh battery at the price of 46.050,00 € including tax excluding batteries for long-term rental over 37 months and a maximum of 30.000 km, i.e. 36 monthly rents of 599,00 € including tax (including VinFast Battery Subscription Program), after high initial lease payment of 7.350,00 € including tax."

6000 kr i månaden plus 75000 kr i förskott känns inte direkt billigt för leasingen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det var lite jobbigt i början, men numera skiter jag i det.
Alla andra är ju bara 100% själviska i trafiken, så nu unnar jag mig själv det också.
Är det dig som jag brukar få framför mig i 77 km/h med farthållaren på 80 km/h:crysmile:
Det som räddar psyket är adaptiva farthållaren och pilot assist.;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det var lite jobbigt i början, men numera skiter jag i det.
Alla andra är ju bara 100% själviska i trafiken, så nu unnar jag mig själv det också.
Du åker väl mest runt på fakturerad arbetstid, så då finns väl ingen anledning att stressa? ;)
 
A AndersS skrev:
Kan jag ta mig de 30 milen i 80-90 km/h skulle det nog hamna inom acceptansgränsen, är visserligen en hel 100-väg med mitträcken och ogillar att vara stoppkloss i 80 på sådan väg, så en mental spärr att passera.;)
Idag är det en svår mental gräns att passera:cool:
Du kan kolla årets vinterräckviddstest, och även tidigare år, så kan du få en bild av hur många elbilar som klarar 30 mil.
Av årets 29 testade bilar klarade ALLA att passera 30 mils märket
https://www.motor.no/bil/tesla-rekord-i-rekkeviddetesten-vinteren-2023/241590
 
GoC GoC skrev:
Du kan kolla årets vinterräckviddstest, och även tidigare år, så kan du få en bild av hur många elbilar som klarar 30 mil.
Av årets 29 testade bilar klarade ALLA att passera 30 mils märket
[länk]
Vilket galet stort utbud av bilar från nya märken. Förr kunde man ju lätt hålla reda på alla elbilar som fanns, det går ju inte längre.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
De billigaste elbilarna just nu:
[länk]
De billigaste bilarna 2023 är alltså Fiat 500 och Nissan Leaf. För tio år sedan, 2013, var det Nissan Leaf, olika Fiat 500 konverteringar och trillingbilarna (Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroen C-Zero). Priserna då var ungefär detsamma som idag men bilarna har blivit bättre.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det var lite jobbigt i början, men numera skiter jag i det.
Alla andra är ju bara 100% själviska i trafiken, så nu unnar jag mig själv det också.
Nästan så det är komiskt. Folk skaffar dyra bilar som gör 0-100 som sportbilar, har flera 100 hk, sen ligger de och långsamkör på motorvägen. Hur upp o ner är världen?
 
G
A AndersS skrev:
Du har ju den här för 100 000, men om den ska kallas för bil? Man har artikeln satt elbil inom "".
[länk]
Snygg kaross kommer säkert sälja bra :)..
 
L lbgu skrev:
Nästan så det är komiskt. Folk skaffar dyra bilar som gör 0-100 som sportbilar, har flera 100 hk, sen ligger de och långsamkör på motorvägen. Hur upp o ner är världen?
Kör elbil med hyfsad prestanda (om än inte extrem) men kör precis som innan. Vägrar att ligga och gubbköra bara för att jag kör elbil (även om jag förstås är en gubbe). Står det 120 så kör jag 120 (drygt).
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Kör elbil med hyfsad prestanda (om än inte extrem) men kör precis som innan. Vägrar att ligga och gubbköra bara för att jag kör elbil (även om jag förstås är en gubbe). Står det 120 så kör jag 120 (drygt).
Du gör som jag och lägger på hastighetsmätarens felmarginal:oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.