Mikael_L Mikael_L skrev:
Någon gång när jag kört i snömodd så har jag märkt att det verkligen suger ur batteriet rejält.
Snömodd (även vatten på vägbanan vid regn) är riktigt elakt, jag skulle vilja säga att det är värre än kylan.

Å andra sidan, vid snömodd så brukar man köra lite saktare och lugnare, så det kompenserar ju lite vad gäller bränsleförbrukningen.
Hålker helt med. Brukar också stänga av ”OnePedal drive” när det är snömodd, det blir lite väl spännande med en bakhjulsdriven bil. :cool:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Exakt så är det.
Och just detta kommer inte ändras ett dugg innan det finns det gamla billiga halvrisga EV på begagnatmarknaden. Det får man väl ändå anta att det kommer i någon framtid.

Men just idag finns det enda vettig jämförelse att göra, den som väljer mellan att köpa en flång ny ICE eller en flång ny EV , alternativt samma val fast 1-3 år gammal.

Och då snackar vi ett jättedyrt bilägande i båda fallen, alltså som kronor/mil. Bäst kommer man ut ifall man får ihop många mil/år - för bägge alternativen.

För den som inte vill eller kan köpa en riktigt dyr, ny, eller nästan ny, bil så finns det fortfarande inga val - i praktiken.
Nej, "halvrisiga" elbilar finns att köpa idag!
Min kostade mig SEK88 kkr inklusive ett något slitet 22 kWh-batteri i höstas och har verkligen gjort nytta för pengarna.
Tankade 10 kWh i natt för ca 30 öre kWh i timpris + moms och pålägg
Sen får man UH-kostnader för min del rostskador i underredet, som ska fixas/detaljstuderas från en kompis smörjgrop på Vätö nästa vecka. Sen blir det väl några timmars arbete och den håller tio år till.
Och det menar jag: det är inte mycket som kan gå sönder på en elbil eller åtminstone alla dyra motorreparationer/byten kan man i princip glömma.
Fast visst visar min Kangoo ZE från 2012 upp andra krämpor än rostskador. Bilens övervakningssystem klagar på fel i bromssystemet ibland och det kan ha med men en elpump som fixar undertycket till bromsservot.
Man kan ju inte utnyttja det naturliga undertrycket från fossilmotorernas insug som man använt för ändamålet i "alla" tider för att slippa stå på bromspedalen vid inbromsningar.
Fast bilen är en Renault, känd för sina rostskador som alla franska bilar, och elsystemet kan nog ha fått sig en omgång vögsalt också de tio år den rullat sina 8000 mil på vägarna. Utetemperaturen tex visar minus 30 när det bara är minus 12 därute i vintermörkret...
 
D
A AndersS skrev:
Det är från hemmet och tillbaka där vi inte kan ladda vid fritidshuset vintertid, så ett krav blir att en elbil ska klara det.
Du skulle ju kunna testa din rutt här, med lite olika bilar: https://abetterrouteplanner.com/
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har kört en hel del med en audi80 B3 (1987-91tror jag det var), som var en av de där första "tvålkopparna"
Jag minns en vansinneskörning jag gjorde en natt, 60 mil efter E4'an där snitthastigheten väl blev 130 eller nåt sånt. Jag var riktigt orolig över bränsleförbrukningen när jag sen skulle tanka, men den var inte alls blodig.
Men då hade bilen för en gångs skull fått arbeta i området runt 3000rpm, där motorn har vridmomentstoppen och alltså även verkningsgradstoppen. (De där var ju växlade så ifall man skulle lyckas varva ur dom på högsta växeln så skulle det bli lite drygt 300km/h).

Men någon liten sketen stadsbil är ju utväxlad så man bara når 80-90 km/h vid 3000rpm, och då skenar bränsleförbrukningen sen vid högre hastigheter.
Har också haft en Audi (A4 Avant Tdi 2010, 170 hk) och upplevde att den var förvånansvärt bränsleeffektiv just i högre hastigheter jämfört med många andra bilar. Gissar att samma sak gäller för en del andra tyskar (BMW, Mercedes). Det gick att köra rätt bränslesnålt även i 120 (drygt) med den bilen jämfört med t ex Volvo m fl. Förmodar att det har med utväxling/varvtal att göra.
Här har jag en (total oempirisk) teori om att det är rätt svårt att hitta en elbil som beter sig på liknande sätt, dvs som är hyfsat snål på motorväg.

Men Teslorna förefaller vara de bilar som ger bäst räckvidd och lägst förbrukning. Se bl a videon jag postade tidigare i denna tråd där de testar riktig räckvidd (runt 4 grader i luften och landsväg) och kör tills bilen måste bärgas. Teslan kom 6,6 km per kWh under dessa förhållanden, vilket är mycket bra.
 
R RogerHql skrev:
Nej, "halvrisiga" elbilar finns att köpa idag!
Min kostade mig SEK88 kkr inklusive ett något slitet 22 kWh-batteri i höstas och har verkligen gjort nytta för pengarna.
Tankade 10 kWh i natt för ca 30 öre kWh i timpris + moms och pålägg
Sen får man UH-kostnader för min del rostskador i underredet, som ska fixas/detaljstuderas från en kompis smörjgrop på Vätö nästa vecka. Sen blir det väl några timmars arbete och den håller tio år till.
Och det menar jag: det är inte mycket som kan gå sönder på en elbil eller åtminstone alla dyra motorreparationer/byten kan man i princip glömma.
Motorreparationer kanske inte dyker upp vid 30000 mil som påpekats på annan plats i tråden men verkningsgraden lär ju sjunka med milen i en fossilmotor. Det tror jag inte gäller elbilar.
Fast visst visar min Kangoo ZE från 2012 upp andra krämpor än rostskador. Bilens övervakningssystem klagar på fel i bromssystemet ibland och det kan ha med men en elpump som fixar undertycket till bromsservot.
Man kan ju inte utnyttja det naturliga undertrycket från fossilmotorernas insug som man använt för ändamålet i "alla" tider för att slippa stå på bromspedalen vid inbromsningar.
Fast bilen är en Renault, känd för sina rostskador som alla franska bilar, och elsystemet kan nog ha fått sig en omgång vögsalt också de tio år den rullat sina 8000 mil på vägarna. Utetemperaturen tex visar minus 30 när det bara är minus 12 därute i vintermörkret...
 
Motorreparationer på en vanlig diesel eller bensinbil är rätt ovanliga. Förutom att fixa trasiga givare och rena serviceåtgärder.

När gick en vevaxel av senast i vanlig trafik?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
engs
D djac skrev:
Du skulle ju kunna testa din rutt här, med lite olika bilar: [länk]
Tror det var Volvo (eller Android Auto kanske snarare) som har stöd för ABRP direkt i infotainmentsystemet.
Inte som en app från telefon alltså utan direkt i bilen. Det såg smidigt ut.

Såg att det krävs nått abb i ABRP för att få stöd för Apple CarPlay.

Waze som jag alltid kör med normalt (för deras varningar, allt från kameror till polis med laserpickan till trafikstörningar. Det senaste har sparat mig åtskilliga timmar i bilkö då den guidat mig att svänga av från motorvägen när det hänt nått, de första troligen en hel del pengar...). Men Waze är ju förvånansvärt kass på laddplatser. Finns inte ens som en kategori.

Så man skulle vilja ha en app som är en kombination av ABRP och Waze...

De "sociala" med Waze, dvs att saker rapporteras in i realtid av en tillräckligt stor andel aktiva bilförare. Och ABRPs att kunna knappa in bilmodell, vad man har för laddkort / föredragna laddstationer. Så den räknar ut bästa möjliga rutt ink. laddstopp.
 
Redigerat:
Fundering, en motorstark fossilbil som körs lite hårt får ju mera slitage på drivlinan, hur är det med elbilar?
Flera elbilstillverkare gör ju reklam för sina motoreffekter och 0-100 runt 4-5 sekunder och mycket vrid.
Hur påverkar det lager och motorsystem i en elbil, för det borde även där bli en stor belastning, eller är det för tidigt att märka av?
 
D
engs engs skrev:
Tror det var Volvo (eller Android Auto kanske snarare) som har stöd för ABRP direkt i infotainmentsystemet.
Inte som en app från telefon alltså utan direkt i bilen. Det såg smidigt ut.

Såg att det krävs nått abb i ABRP för att få stöd för Apple CarPlay.

Waze som jag alltid kör med normalt (för deras varningar, allt från kameror till polis med laserpickan till trafikstörningar. Det senaste har sparat mig åtskilliga timmar i bilkö då den guidat mig att svänga av från motorvägen när det hänt nått, de första troligen en hel del pengar...). Men Waze är ju förvånansvärt kass på laddplatser. Finns inte ens som en kategori.

Så man skulle vilja ha en app som är en kombination av ABRP och Waze...

De "sociala" med Waze, dvs att saker rapporteras in i realtid av en tillräckligt stor andel aktiva bilförare. Och ABRPs att kunna knappa in bilmodell, vad man har för laddkort / föredragna laddstationer. Så den räknar ut bästa möjliga rutt ink. laddstopp.
Jag har för mig att Waze har detta i USA, kommer väl hit vid något tillfälle. Själv har jag Tesla och då faller det sig mer naturligt att använda det som finns i bilen, har ingen aning om detta är bättre eller sämre än ABRP.
 
engs
A AndersS skrev:
Fundering, en motorstark fossilbil som körs lite hårt får ju mera slitage på drivlinan, hur är det med elbilar?
Flera elbilstillverkare gör ju reklam för sina motoreffekter och 0-100 runt 4-5 sekunder och mycket vrid.
Hur påverkar det lager och motorsystem i en elbil, för det borde även där bli en stor belastning, eller är det för tidigt att märka av?
Har sett folk klaga att däck förbrukas snabbare om inte annat, troligen pga hur man accelererar hårdare.
 
A AndersS skrev:
Fundering, en motorstark fossilbil som körs lite hårt får ju mera slitage på drivlinan, hur är det med elbilar?
Flera elbilstillverkare gör ju reklam för sina motoreffekter och 0-100 runt 4-5 sekunder och mycket vrid.
Hur påverkar det lager och motorsystem i en elbil, för det borde även där bli en stor belastning, eller är det för tidigt att märka av?
Det är bra mycket mindre slitage i elmotorn, det kan jag i alla fall lova. Inga slitna kannringar som kan börja läcka olja, slitna ventiler, slitage på kamaxlat etc etc.
Förluster i växellådan finns ju inte mycket av heller i en elbil.

Sen måste man också skilja på olika slags slitage på batteriet: minskad kapacitet betyder -inte- automatiskt minskad effektivitet i ett "slitet" batteri!
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Det är bra mycket mindre slitage i elmotorn, det kan jag i alla fall lova. Inga slitna kannringar som kan börja läcka olja, slitna ventiler, slitage på kamaxlat etc etc.
Förluster i växellådan finns ju inte mycket av heller i en elbil.

Sen måste man också skilja på olika slags slitage på batteriet: minskad kapacitet betyder -inte- automatiskt minskad effektivitet i ett "slitet" batteri!
Jo, jag vet om slitage i fossilmotor men var intresserad av om det finns eller uppträder andra problem med elbilar.
400-500 hk och 0-100 på 4 s med det vridet måste påverka. Och har det behövt bytas elmotor pga elfel, lagerfel, etc.
Ni som har elbilar av olika fabrikat kanske läser/följer era märken.
Skulle kunna vara skillnad mellan tillverkare.
 
A AndersS skrev:
Vintertid behöver vi kunna göra resor på ca 30 mil utan att ladda och det är mestadels 90-100 väg, men det borde inte vara några problem för en större elbil idag, även om det är kallt ute?
Vi har nu haft vår ID.4:a i ca 1,5 mån. Vår genomsnittsresa är på ca 15 mil, och det klarar vi när bilen är laddad till 80%, och har då 20% kvar när vi kommer hem. Temperaturen har varit i intervallet -8 - +3 grader, och av de 15 milen är ca 10 i 120km/h, 2 i 110km/h, och resten lite blandat 40-70 km/h. Bilen anger en räckvidd på 25mil när den är laddad till 80%, och det verkar stämma med verkligheten.

Jag skulle säga att det inte är några problem att köra 30 mil på vintern utan laddning utifrån de förutsättningar du anger. Kanske att det är lite olustigt nära helt tomt batteri när man kommer fram. ID.4:an har 77kWh batteri.
 
Mikael_L
B bakterie skrev:
Vi har nu haft vår ID.4:a i ca 1,5 mån. Vår genomsnittsresa är på ca 15 mil, och det klarar vi när bilen är laddad till 80%, och har då 20% kvar när vi kommer hem. Temperaturen har varit i intervallet -8 - +3 grader, och av de 15 milen är ca 10 i 120km/h, 2 i 110km/h, och resten lite blandat 40-70 km/h. Bilen anger en räckvidd på 25mil när den är laddad till 80%, och det verkar stämma med verkligheten.

Jag skulle säga att det inte är några problem att köra 30 mil på vintern utan laddning utifrån de förutsättningar du anger. Kanske att det är lite olustigt nära helt tomt batteri när man kommer fram. ID.4:an har 77kWh batteri.
Jag, med mina 9-11 mils räckvidd, beroende på årstid, har ju börjat vänja mig vid att det nästan alltid är ensiffrig procentsiffra när jag är hemma. ;)
När jag varit hos dig hade jag 8% kvar, väl hemkommen, dvs ca 8 km kvar. (och jag har testat att köra slut på batteriet en gång för att kolla, och det kommer inte speciellt långt efter 0%).
Det är lite ovanliga vägar för mig bort till dig, så jag körde lite defensivt långsamt för att vara säker på att inte bli ståendes någon km hemifrån.

De första månaderna var räckviddsångesten högst påtaglig, nu litar jag alltmer på min förmåga att bedöma.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Jo, jag vet om slitage i fossilmotor men var intresserad av om det finns eller uppträder andra problem med elbilar.
400-500 hk och 0-100 på 4 s med det vridet måste påverka. Och har det behövt bytas elmotor pga elfel, lagerfel, etc.
Ni som har elbilar av olika fabrikat kanske läser/följer era märken.
Skulle kunna vara skillnad mellan tillverkare.
Jag har också funderat lite över det.
Den första tiden med elbilen så blir man nog som regel rätt förtjust i det häftiga vridet från stillastående, så där i början blev det ju rätt många fullgasaccelerationer vilket antagligen belastar växellåda och drivknutar rätt bra.
Ja däckslitage också förstås.
Men så småningom gick ju nyhetens behag ner lite, så nu kör jag ju mycket mer normalt, så jag tror inte att jag nuförtiden sliter värre på drivlinans komponenter än om det varit en ICE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.