pacman42 pacman42 skrev:
Med min PHEV så ser man den största skillnaden i räckvidd när man går ned från 70 till 50 km/h. Där får jag en fördubbling i räckvidd direkt. Från 70 tilll 110 tappar jag runt 1/3 i räckvidd. Men då är min bil inte något under av aerodynamik precis.

Frugans Fiat 500e är rätt så effektiv upptill 90km/h.

Poängen är dock att upp till 50 så är elbilen fantastiskt energieffektiv. Men även i 70--90 så är det OK. Jag väljer ju gärna mindre vägar vid längre körningar med elbil då man sparar in laddtid och får nya upplevelser...
Intressant och en fundering. Vintertid behöver vi kunna göra resor på ca 30 mil utan att ladda och det är mestadels 90-100 väg, men det borde inte vara några problem för en större elbil idag, även om det är kallt ute?
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
Mikael_L
R RogerHql skrev:
Det syns tydilgare i en elbil om man håller 70 kmh istf 110 kmh. Det blir väl dubbla räckvidden i ena fallet...
ICE brukar ju sättas utväxling och motorstyrning för att passa det användningsområdet tillverkaren tänker sig.
Så på en ICE som förmodas köras mycket i 90-120km/h så brukar alla parametrar vara justerade för att göra kunden glad över förbrukningssiffrorna i det området, och att då köra t.ex. 70km/h ger ofta inte speciellt dramatiskt lägre förbrukning, då motorn inte längre snurrar i sitt effektivaste område.

Den ICE jag brukar köra ibland går billigt vid 90km/h, och sänker jag till 75km/h så blir det högst marginellt bättre.
Jämför jag med elbilen så blir det en ganska dramatisk skillnad istället.
 
N Nacho skrev:
Dessutom lär reperationer dra iväg mer på en ICE som har 10 ggr fler rörliga delar.
Nja, avser du 3-5 år gamla bilar skiljer det knappast och det som nu brukar dyka upp som problem är strulande elektronik i bilarna och där skiljer det inget. Det som nu dyker upp som fel är då strulande parkeringssystem, kameror, elektriska bakluckor, etc.
Motorproblem är trots allt inte vanligt utan de kan rulla 30 000 mil med lite oljebyte och kanske en kamrem.
Så där ser jag inte så stor skillnad, mera ett argument som dyker upp.
 
  • Tyvärr kan jag inte beskriva bilden eftersom din begäran inte innehåller någon bild. Var vänlig ladda upp en bild återigen.
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Intressant och en fundering. Vintertid behöver vi kunna göra resor på ca 30 mil utan att ladda och det är mestadels 90-100 väg, men det borde inte vara några problem för en större elbil idag, även om det är kallt ute?
Nej, det är det ju inte, även om bilen oftast lägger in en laddning även då, det beror ju på hur mycket man vill ha kvar när man kommer fram och vad man har för möjligheter till destinationsladdning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
ICE brukar ju sättas utväxling och motorstyrning för att passa det användningsområdet tillverkaren tänker sig.
Så på en ICE som förmodas köras mycket i 90-120km/h så brukar alla parametrar vara justerade för att göra kunden glad över förbrukningssiffrorna i det området, och att då köra t.ex. 70km/h ger ofta inte speciellt dramatiskt lägre förbrukning, då motorn inte längre snurrar i sitt effektivaste område.

Den ICE jag brukar köra ibland går billigt vid 90km/h, och sänker jag till 75km/h så blir det högst marginellt bättre.
Jämför jag med elbilen så blir det en ganska dramatisk skillnad istället.
Nja, på vår ser man skillnad mellan 70 - 90 -110 och en diesel så det är inget generellt utan märkesberoende, kanske de tyska större bilarna har en sådan mappning (gissar bara).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Nja, på vår ser man skillnad mellan 70 - 90 -110 och en diesel så det är inget generellt utan märkesberoende, kanske de tyska större bilarna har en sådan mappning (gissar bara).
Vår dieselmercedes (automat 7vxl) är oerhört snål i 70-80, sämre i motorvägsfart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det är det ju inte, även om bilen oftast lägger in en laddning även då, det beror ju på hur mycket man vill ha kvar när man kommer fram och vad man har för möjligheter till destinationsladdning.
Det är från hemmet och tillbaka där vi inte kan ladda vid fritidshuset vintertid, så ett krav blir att en elbil ska klara det.
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
Nja, avser du 3-5 år gamla bilar skiljer det knappast och det som nu brukar dyka upp som problem är strulande elektronik i bilarna och där skiljer det inget. Det man som nu dyker upp som fel är då strulande parkeringssystem, kameror, elektriska bakluckor, etc.
Motorproblem är trots allt inte vanligt utan de kan rulla 30 000 mil med lite oljebyte och kanske en kamrem.
Så där ser jag inte så stor skillnad, mera ett argument som dyker upp.
Det är väl ganska sant.
Jag som i hela mitt liv kört rätt gamla bilar och meckat mycket själv kan väl hålla med om att det är väldigt lite att göra med själva motorn (förutom vanligt underhåll, oljebyten och sånt).

Det man får hålla på och skruva med är ju spindelleder, bromsar, kupéfläkt, och sånt, inte saker som plötsligt ger upp i motorn.

Så vad gäller motorn i ICE kan man räkna med oljebyten, filter, avgassystem, kamremsbyten.
Dessa kostnader låter sig väl beräknas med stor noggrannhet, så det blir inga överaskningar.

Resten av reparations och underhållskostnaderna på bilen är relativt lika EV och ICE. Då blir skillnaden mer märkesberoende, vilka reservdelar och verkstäder är dyrast, inte skillnad mellan EV och ICE.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ta en ledbelysning som slocknar på en av dagens bilar, kan dra iväg 5-15 tusan att ersätta med ny och även om de ska hålla länge i teorin. En styrbox kan väl hamna runt 10-20 tusen. Utgår från vad jag läst, har inte drabbats ännu.
 
A AndersS skrev:
Det är från hemmet och tillbaka där vi inte kan ladda vid fritidshuset vintertid, så ett krav blir att en elbil ska klara det.
Mikael_L Mikael_L skrev:
ICE brukar ju sättas utväxling och motorstyrning för att passa det användningsområdet tillverkaren tänker sig.
Så på en ICE som förmodas köras mycket i 90-120km/h så brukar alla parametrar vara justerade för att göra kunden glad över förbrukningssiffrorna i det området, och att då köra t.ex. 70km/h ger ofta inte speciellt dramatiskt lägre förbrukning, då motorn inte längre snurrar i sitt effektivaste område.

Den ICE jag brukar köra ibland går billigt vid 90km/h, och sänker jag till 75km/h så blir det högst marginellt bättre.
Jämför jag med elbilen så blir det en ganska dramatisk skillnad istället.
Jag skulle nog säga att om ni verkligen behöver kunna köra 30 mil vintertid utan att ladda så behöver ni en LongRange-bil. Dvs uppåt åtminstone 80-90 kWh batteri.

Min bil har ett 69 kWh batteri och en WLTP-räckvidd på 44 mil. På vintern får jag ut 28-29 mil verklig räckvidd med lite marginal. Sannolikt skulle jag kunna köra 30 mil eftersom det finns lite ”reserv” efter 0 i batteriet, men det är varken bra för varken stressnivå eller batteri att komma fram med nästan helt urladdat batteri.

Personligen så ogillar jag att hamna under 20% laddning innan jag laddar. Trist att behöva kallylera med att det funkar bara OM ingen bilkö eller annan oförutsedd händelse uppstår på vägen.

Sedan beror det förstås på vilka hastigheter det är på vägen. Stor skillnad på förbrukning vintertid på att köra 70 eller 120.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Intressant och en fundering. Vintertid behöver vi kunna göra resor på ca 30 mil utan att ladda och det är mestadels 90-100 väg, men det borde inte vara några problem för en större elbil idag, även om det är kallt ute?
Vill du kunna köra det mesta av den sträckan i hundra och även klara det en kall vinterdag, eller i snöslask på vägen så måste du hitta en bil som anger räckvidden enligt WLTP till minst 40 mil.
För WLTP kan nog sägas funka rätt hyggligt, men tar inte hänsyn till högre hastigheter eller vinterkörning.
Så lägg på 10% för att klara 100 km/h och 20% för att klara vinterkörning.
Och detta är kanske aningens snålt, så ta 45 mil, eller kanske 50 mil, för att även räkna in lite batteridegenering ifall ni behåller bilen i 10 år och 15000 mil.
Eller så börjar du och fnula lite på ifall det ändå inte finns någonstans på vägen att ladda i en liten skvätt.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nu kommer kanske flera triviala frågor, men jag är intresserad av det rent praktiska.
Påverkar det mycket om man vill ha en elbils fyrhjulsdrivning i räckvidd, är också ett krav.
Är bra att få riktiga värden av er med erfarenhet och inte de teoretiska i marknadsföringen.
Sedan har vi ju inte så stränga vintrar här nere i syd.

Redigerat: Ok, WLTP bör då ta hänsyn till det i de angivna värdena, är det rätt uppfattat?
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Nja, på vår ser man skillnad mellan 70 - 90 -110 och en diesel så det är inget generellt utan märkesberoende, kanske de tyska större bilarna har en sådan mappning (gissar bara).
Jag har kört en hel del med en audi80 B3 (1987-91tror jag det var), som var en av de där första "tvålkopparna"
Jag minns en vansinneskörning jag gjorde en natt, 60 mil efter E4'an där snitthastigheten väl blev 130 eller nåt sånt. Jag var riktigt orolig över bränsleförbrukningen när jag sen skulle tanka, men den var inte alls blodig.
Men då hade bilen för en gångs skull fått arbeta i området runt 3000rpm, där motorn har vridmomentstoppen och alltså även verkningsgradstoppen. (De där var ju växlade så ifall man skulle lyckas varva ur dom på högsta växeln så skulle det bli lite drygt 300km/h).

Men någon liten sketen stadsbil är ju utväxlad så man bara når 80-90 km/h vid 3000rpm, och då skenar bränsleförbrukningen sen vid högre hastigheter.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Sedan har vi ju inte så stränga vintrar här nere i syd.
Någon gång när jag kört i snömodd så har jag märkt att det verkligen suger ur batteriet rejält.
Snömodd (även vatten på vägbanan vid regn) är riktigt elakt, jag skulle vilja säga att det är värre än kylan.

Å andra sidan, vid snömodd så brukar man köra lite saktare och lugnare, så det kompenserar ju lite vad gäller bränsleförbrukningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu kommer kanske flera triviala frågor, men jag är intresserad av det rent praktiska.
Påverkar det mycket om man vill ha en elbils fyrhjulsdrivning i räckvidd, är också ett krav.
Är bra att få riktiga värden av er med erfarenhet och inte de teoretiska i marknadsföringen.
Jag har en bakhjulsdriven Mach-E (Standard Range, RWD) och har kört drygt 2500 mil med den. Har från start varit med i Facebookgruppen för de som har samma bil. När vi jämför siffror på förbrukning så brukar den fyrhjulsdrivna versionen ligga kanske 0,2-0,3 kWh högre för de som har samma bil/batteri (SR AWD). Samma sak för de som har stora batteriet (Long Range).

Om du vill veta verklig räckvidd så kan jag varmt rekommendera EV database. Det är den absolut bästa sidan för att få reda på verklig räckvidd under olika förhållanden:
https://ev-database.org

Här är t ex siffrorna för de två olika Long Range-versionerna av den bil jag har. Första tabellen visar den bakhjulsdrivna, den andra den fyrhjulsdrivna versionen.
Elfordons räckvidd varierar mellan 325-665 km beroende på väder och vägtyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilens räckvidd varierar mellan 315 och 640 kilometer beroende på väder och körning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.