1 853 788 läst ·
28 130 svar
1854k läst
28,1k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det fanns mackar.tveksamt skrev:
Men jag körde med finsk polttoöljy som var 3 gånger billigare bränsle 😂
Sen kan jag tycka det är störande behöva jämt fylla på på macken också. Finns en hel del bilar som även drar en massa bränsle men ändå har små tankar.
Är lite såhär med elbil också dyrt på svenska mackar att ladda.....
Elbilen är dock suverän när man kan ladda billigt men även smidigt hemma. Koppla in en sladd är ju inte svårare än att koppla in motorvärmare sladden (som så många kopplar in till fossilbilarna vintertid).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 622 inlägg
Eller elbil. Undantaget att elbilar kan vara för dyra finns förstås inget bra argument för avgasbilar bara för att man bor på landet. Om något är det ju lättare att köra på el någonstans där alla ändå har egen parkeringsplats i anslutning till den egna bostaden.G Guzzen1 skrev:
Alla bilar har blivit mycket dyrare samtidigt som kvalitén har nått nya bottennivåer. Överdriven användning av billig elektronik och plast samt uselt rostskydd har de flesta fabrikat. Det är en tråkig utveckling för oss som gillar bilar.
Priser på batteri som reservdel är ett bra skäl att hålla liv i bensinbilarna en bra stund ytterligare. Har ni glömt Mercedes som tog 510 tusen kr för ett litet batteri till en hybridbil. De är nog snart bortkonkurrerade av kinesbilar som blir billigare att skrota än att reparera när vagnskadegarantin upphör.
Priser på batteri som reservdel är ett bra skäl att hålla liv i bensinbilarna en bra stund ytterligare. Har ni glömt Mercedes som tog 510 tusen kr för ett litet batteri till en hybridbil. De är nog snart bortkonkurrerade av kinesbilar som blir billigare att skrota än att reparera när vagnskadegarantin upphör.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 014 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 014 inlägg
Vilka år jämför du mellan? Rent allmänt håller jag inte med och statistiken talar nog emot. Däremot har allting blivit för dyrt. Både inköp, service och reservdelar. Men utbudet av alternativa bildelar är oftast väldigt stort.T TommyC skrev:
Jag byter inte bil särskilt ofta men har familj som är bilgalen, så har sett väldigt mycket. Det fanns riktigt bra kvalitet på 1980 och 1990-talet, men massor med skit också. De som man ser idag är de bästa som överlevt. De andra har man glömt bort.
Min "nya" 6 år gamla Mini Cooper är mycket bättre byggd än den Saab 9-5 från 2002 som den ersatte. Rostskyddet är mycket bättre, både på en ren plåtnivå och byggnationen.
Jag håller med TommyC sätt dig i en Audi A6 från säg 2018 och i en ny så känns den nya som en ny förvisso men allt man tar i känns plastigt och sitter inte stumt. Det samma gäller de flesta är min erfarenhet. Det samma med en e39 från 2002 mot en i5 / 5-serie.MultiMan skrev:
Vilka år jämför du mellan? Rent allmänt håller jag inte med och statistiken talar nog emot. Däremot har allting blivit för dyrt. Både inköp, service och reservdelar. Men utbudet av alternativa bildelar är oftast väldigt stort.
Jag byter inte bil särskilt ofta men har familj som är bilgalen, så har sett väldigt mycket. Det fanns riktigt bra kvalitet på 1980 och 1990-talet, men massor med skit också. De som man ser idag är de bästa som överlevt. De andra har man glömt bort.
Min "nya" 6 år gamla Mini Cooper är mycket bättre byggd än den Saab 9-5 från 2002 som den ersatte. Rostskyddet är mycket bättre, både på en ren plåtnivå och byggnationen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 014 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 014 inlägg
Att något känns "plastigt" säger inte särskilt mycket om hur en bil rostar eller håller i längden. Det är en subjektiv upplevelse.
BMW rostade mycket mer förr än vad de gör idag. De har förbättrat konstruktionerna fortlöpande.
BMW rostade mycket mer förr än vad de gör idag. De har förbättrat konstruktionerna fortlöpande.
Du har så rätt, men jag pratar om kvalitetskänslan.MultiMan skrev:
Intressant… hur vet du att en ny BMW rostar mindre?
Det är ocker från biltillverkarna!T TommyC skrev:Alla bilar har blivit mycket dyrare samtidigt som kvalitén har nått nya bottennivåer. Överdriven användning av billig elektronik och plast samt uselt rostskydd har de flesta fabrikat. Det är en tråkig utveckling för oss som gillar bilar.
Är ungefär som ett visst äpple integrerade batterier mm i mobiler och datorer! Nu gör de flesta tillverkare så 😡
Själva batteriet kostar egentligen ingenting i jämförelse vad man tar i arbete och hur svårt vissa biltillverkare ens gjort batteribytet.
I det här fallet är faktist lite konkurrens från Kina välkommet!
Och som du tänkte säkert man äger marken, elcentralen etc så elbil blir helt annat att äga och köra!Nötegårdsgubben skrev:
Bor själv på landet. Men här är folk mer negativa till elbilar än i storstan.
Det var i storstan jag upplevde problem med elbil mest för att det var dyrt att ladda, fanns knappt några destinationsladdare ja man har inte alltid behov av dc laddare. Men de som fanns var det också hög kwh pris eller av andra orsaker dyrt (elpris + parkeringsavgift).
Eller så fanns det bara 2-4st som jämt upptagna!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 014 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 014 inlägg
Jag följde bilarna på en BMW-verkstad under närmare 20 år. Där kunde man tydligt se att nyare bilar dels var i mycket bättre skick relativt till milen och ålder, men också inte hade samma rostfällor som tidigare modeller. Vissa saker tog längre tid för BMW att rätta till, men det gick åt rätt håll.P PHPersson skrev:
Köp en i3 (eller i8) så är du garanterat rostfri då kolfiber inte rostar. Hur många vardagsbilar med hela karossen i kolfiber hittar du från andra tillverkare?
Minin jag köpt är riktigt bra gjord så trots stålkaross så tror jag den kommer klara sig länge. Hittade ingen rost undertill mer än på några bultskallar och då bara delvis. Den har ändå gått som leasingbil och knappast vårdats överdrivet väl. Dörrar, huv och baklucka har riktigt stora dräningshål som inte sätter igen och vattnet far ut direkt vid regn eller tvätt. Rikligt med vax överallt och galv på plåten så stenskotten har inte hunnit rosta trots inga försök att laga på 6 år.
Ja men du har nog rätt i stort, jag ser detta som del av en tydlig trend, kanske en generationsfråga, de som kliver in på bilmarknaden idag är mer intresserade av funktionen än apparaten i sig, de äger allt mer sällan och ser därför inte bilarna åldras, underhåller dem inte heller så de ser inte djupare än ytorna.T TommyC skrev:Alla bilar har blivit mycket dyrare samtidigt som kvalitén har nått nya bottennivåer. Överdriven användning av billig elektronik och plast samt uselt rostskydd har de flesta fabrikat. Det är en tråkig utveckling för oss som gillar bilar.
Tja Tesla Model S och X har aluminium motsvarande kolfiber och lite bättre på det mestaMultiMan skrev:
Jag följde bilarna på en BMW-verkstad under närmare 20 år. Där kunde man tydligt se att nyare bilar dels var i mycket bättre skick relativt till milen och ålder, men också inte hade samma rostfällor som tidigare modeller. Vissa saker tog längre tid för BMW att rätta till, men det gick åt rätt håll.
Köp en i3 (eller i8) så är du garanterat rostfri då kolfiber inte rostar. Hur många vardagsbilar med hela karossen i kolfiber hittar du från andra tillverkare?
Minin jag köpt är riktigt bra gjord så trots stålkaross så tror jag den kommer klara sig länge. Hittade ingen rost undertill mer än på några bultskallar och då bara delvis. Den har ändå gått som leasingbil och knappast vårdats överdrivet väl. Dörrar, huv och baklucka har riktigt stora dräningshål som inte sätter igen och vattnet far ut direkt vid regn eller tvätt. Rikligt med vax överallt och galv på plåten så stenskotten har inte hunnit rosta trots inga försök att laga på 6 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 932 inlägg
Fick eCall-batteriet bytt i veckan, tydligen gick någon modul till i det systemet och la sig i samma veva så de fick byta ut den också. Samtidigt uppdaterade de något i dörrhandtagsmodulen.13th Marine skrev:
De ville inte ha betalt av mig, så med lite tur tog VW det hela ändå.
Man funderar på om det är samma prylar som på andra bilar, har du en sån där "Hajfena" på taket ??13th Marine skrev:
Kompis fick byta på sin Polestar med samma fel, modulen satt under fenan som inte var tät och fylld med vatten, den bilen hade ingen garanti och det gick på 23.000:-