1 819 719 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag har aldrig kännt behovet av att åka något substitut för att kompensera för något, mem grattis till dina 500hkN Nacho skrev:Det stämmer dock inte... Kall luft har högre densitet så samtliga fordon oavsett bränsle har en högre förbrukning vid kyla.
Sen vet jag inte vilka glädjekalkyler du hänvisar till. Har både elbil, bensinbil och dieselbil, elbilen är klart billigast per mil i totalkostnad samtidigt som den har närmare 500 hästar, mer än dubbelt mot de andra två bilarna. Diesel är helt hopplöst och fungerar bäst i min baklastare. För personbilar fungerar det väl okej vid tillfällen man vill gubbköra, vilket jag dock aldrig vill![]()
Haha men du har tydligen ett behov av att slänga dig med en massa tyckande istället för fakta. Men förstår ärligt talat inte varför det är så kontroversiellt att erkänna att en diesel är rätt värdelös när det kommer till förbrukad energi per kilometer. Grovt räknat motsvarar 1 liter diesel 10 kWh. Gör vi en glädjekalkyl förbrukar alltså en diesel 5 kWh per mil blandad körning (oräknat den energi det tar att producera och frakta bränslet till bensinmacken). Det är alltså mer än det dubbla mot vad en elbil drar vintertid. Problemet (om nu ser det som ett sådant) är att det är mer effektivt viktmässigt att använda flytande bränsle kontra att lagra energin i ett batteri. Därför kommer en diesel längre på en tank än en elbil.M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min dieselbil kostar 8,80kr/mil när jag tankar på macken. Enligt Gbg energi så vill dom ha 8kr/kWh för att ladda med 175kW. I min värld så får man ha en elbil som drar runt 1kWh/mil för att den ekvationen ska gå jämnt upp med min värdelösa dieselbil.N Nacho skrev:Haha men du har tydligen ett behov av att slänga dig med en massa tyckande istället för fakta. Men förstår ärligt talat inte varför det är så kontroversiellt att erkänna att en diesel är rätt värdelös när det kommer till förbrukad energi per kilometer. Grovt räknat motsvarar 1 liter diesel 10 kWh. Gör vi en glädjekalkyl förbrukar alltså en diesel 5 kWh per mil blandad körning (oräknat den energi det tar att producera och frakta bränslet till bensinmacken). Det är alltså mer än det dubbla mot vad en elbil drar vintertid. Problemet (om nu ser det som ett sådant) är att det är mer effektivt viktmässigt att använda flytande bränsle kontra att lagra energin i ett batteri. Därför kommer en diesel längre på en tank än en elbil.
Sedan kan vi ju gå in på inköpskostnader/privatleasingkostnader också, men då kanske det inte blir så roligt längre att hyra elbil
Säger inte att en diesel är värdelös, har en själv som sagt och den fyller sin funktion. Men verkningsgraden i en förbränningsmotor är faktiskt rätt värdelös. Sen vilket som blir billigast är högst individuellt. För mig blir arbetspendlingen (12 mil ToR) klart billigast med elbilen. I december när priset var som högst här i SE4 var det på totalen fortfarande något billigare att ta elbilen (men knappt). Utslaget över hela året har det tveklöst klart mycket billigare med elbilen kontra diesel eller bensin. Bor man i SE1 eller SE2 måste det vare enormt stor skillnad.M Markarbetaren skrev:Min dieselbil kostar 8,80kr/mil när jag tankar på macken. Enligt Gbg energi så vill dom ha 8kr/kWh för att ladda med 175kW. I min värld så får man ha en elbil som drar runt 1kWh/mil för att den ekvationen ska gå jämnt upp med min värdelösa dieselbil.
Sedan kan vi ju gå in på inköpskostnader/privatleasingkostnader också, men då kanske det inte blir så roligt längre att hyra elbil![]()
Måste man använda sig av snabbladdning regelbundet blir det snordyrt. Tar jag tjänstemil med elbilen och måste ladda publikt går jag med brakförlust.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Vad laddar du dieselhäcken för till vardags när du inte är ute på långresa?M Markarbetaren skrev:
Kan du inte AC ladda till normala priser så skall du absolut inte ha en elbil. Det lär du aldrig räkna hem med de priser som i dag råder. Eller du kan så klart teckna ett abonnemang och snabbladda för under halva det priset du anger att Göteborg energi vill ha.M Markarbetaren skrev:Min dieselbil kostar 8,80kr/mil när jag tankar på macken. Enligt Gbg energi så vill dom ha 8kr/kWh för att ladda med 175kW. I min värld så får man ha en elbil som drar runt 1kWh/mil för att den ekvationen ska gå jämnt upp med min värdelösa dieselbil.
Sedan kan vi ju gå in på inköpskostnader/privatleasingkostnader också, men då kanske det inte blir så roligt längre att hyra elbil![]()
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Och att åka bil innebär bara EN ENDA kostnad? En Folka id3 kostar bortåt 7 lax i månaden att leasa, du kan nog halvera den kostnaden utan större probem med motsvarande fossildrivna bil. Kör man då maximala 1000 mil om året så kan man köpa många liter flytande bränsle med värdelös verkningsgrad om elbilen kostar 50kr mer per mil i bara leasingkostnad.N Nacho skrev:Säger inte att en diesel är värdelös, har en själv som sagt och den fyller sin funktion. Men verkningsgraden i en förbränningsmotor är faktiskt rätt värdelös. Sen vilket som blir billigast är högst individuellt. För mig blir arbetspendlingen (12 mil ToR) klart billigast med elbilen. I december när priset var som högst här i SE4 var det på totalen fortfarande något billigare att ta elbilen (men knappt). Utslaget över hela året har det tveklöst klart mycket billigare med elbilen kontra diesel eller bensin. Bor man i SE1 eller SE2 måste det vare enormt stor skillnad.
Nej det är inte den enda kostnaden. Men både när det gäller service och skatt t.ex. är elbilen klart mycket billigare. Dessutom lär reperationer dra iväg mer på en ICE som har 10 ggr fler rörliga delar. Jag betalar strax under 4000 i månaden för min elbil (inkl skatt, försäkring, däck och 3000 mil/år). Jämför man det med motsvarande ICE-bil, i mitt fall kanske motsvarande bil skulle vara en BMW M3, den ligger prismässigt och prestandamässigt ungefär jämförbart med min elbil. En M3:a hade varit KLART mycket dyrare i drift per mil.M Markarbetaren skrev:Och att åka bil innebär bara EN ENDA kostnad? En Folka id3 kostar bortåt 7 lax i månaden att leasa, du kan nog halvera den kostnaden utan större probem med motsvarande fossildrivna bil. Kör man då maximala 1000 mil om året så kan man köpa många liter flytande bränsle med värdelös verkningsgrad om elbilen kostar 50kr mer per mil i bara leasingkostnad.![]()
Men visst, det är svårt att köra billigare än med en begagnad ICE om man har både kunskap, tid, ork och lust att mecka själv. Personligen har inget av det
Och jag betalar 1,09% ränta på mitt bolån.N Nacho skrev:
MEN, det är inte vad det kostar att vare sig låna pengar eller skaffa en ny bil idag.
Och det är väl det vi borde diskutera, aktuella kostnader
Tja var ju det jag skrev några inlägg ovan. Det är väldigt individuellt vad som blir bäst och/eller billigast. Förstår bara inte varför allt måste vara så kategoriskt numera. Man ska vara för eller emot, inga nyanserade diskussioner här inte. Trumpismen har tagit överPeter2400 skrev:
Sen aktuellt, jag plockade ut nuvarande elbil i oktober så prisbilden tror jag inte är helt orimligt om man är en duktig förhandlare
Det syns tydilgare i en elbil om man håller 70 kmh istf 110 kmh. Det blir väl dubbla räckvidden i ena fallet...Nötegårdsgubben skrev:
WLTP (och andra körcykler) är inte till för att visa konsumtionen när man kör långt, utan visa genomsnittlig konsumtion. Därför är de relativt värdelösa när det kommer till att bedöma exempelvis motorvägsräckvidd i 110 km/h.
För avgasbilar är väl sånt ok (även om det är glädjesiffror där med), men för elbilar är motorvägsräckvidd mycket intressantare för många av oss.
Det är synd att inte WLTP kompletteras med en räckviddssiffra i motorvägsfart. Tittar man på Youtubetester av elbilar är det det det görs mest filmer om.
Med min PHEV så ser man den största skillnaden i räckvidd när man går ned från 70 till 50 km/h. Där får jag en fördubbling i räckvidd direkt. Från 70 tilll 110 tappar jag runt 1/3 i räckvidd. Men då är min bil inte något under av aerodynamik precis.R RogerHql skrev:
Frugans Fiat 500e är rätt så effektiv upptill 90km/h.
Poängen är dock att upp till 50 så är elbilen fantastiskt energieffektiv. Men även i 70--90 så är det OK. Jag väljer ju gärna mindre vägar vid längre körningar med elbil då man sparar in laddtid och får nya upplevelser...
Det är lite blåsigt just nu.M Markarbetaren skrev:Min dieselbil kostar 8,80kr/mil när jag tankar på macken. Enligt Gbg energi så vill dom ha 8kr/kWh för att ladda med 175kW. I min värld så får man ha en elbil som drar runt 1kWh/mil för att den ekvationen ska gå jämnt upp med min värdelösa dieselbil.
Då rasar timpriset till något annat än 8kr/kWh!
notera att grafen har en annan skala än SEK!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exakt så är det.N Nacho skrev:
Och just detta kommer inte ändras ett dugg innan det finns det gamla billiga halvrisga EV på begagnatmarknaden. Det får man väl ändå anta att det kommer i någon framtid.
Men just idag finns det enda vettig jämförelse att göra, den som väljer mellan att köpa en flång ny ICE eller en flång ny EV , alternativt samma val fast 1-3 år gammal.
Och då snackar vi ett jättedyrt bilägande i båda fallen, alltså som kronor/mil. Bäst kommer man ut ifall man får ihop många mil/år - för bägge alternativen.
För den som inte vill eller kan köpa en riktigt dyr, ny, eller nästan ny, bil så finns det fortfarande inga val - i praktiken.