1 822 747 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jodå, jag bryr mig om kostnaden (BTW, bröd har blivit svindyrt - nästan dyrare än elbil). Men så fort brödet är skivat så börjar det torka och bli segt. bara på vägen från affären hinner det bli sämre. Tror ändå de flesta har en brödkniv hemma och kan skiva själva. Sedan kan man ju frysa in efter eget sinne. Toast som alltid ska rostas kan jag gå med på att man kan köpa skivat och frysa in. Färskt bröd - not so much.M Markarbetaren skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Det finns nog inga bilar i Sverige som inte säljs med någon form av kupévärmare. Och på alla elbilar är de fristående från framdrivningen (motorn) då denna inte genererar någon nämnvärd värme. Så ja.
Om alls också går att slå på med en app eller man måste gå ut till bilen och slå på värmen som ett djur är en annan sak.
Om alls också går att slå på med en app eller man måste gå ut till bilen och slå på värmen som ett djur är en annan sak.
Det stämmer dock inte... Kall luft har högre densitet så samtliga fordon oavsett bränsle har en högre förbrukning vid kyla.M Markarbetaren skrev:
Sen vet jag inte vilka glädjekalkyler du hänvisar till. Har både elbil, bensinbil och dieselbil, elbilen är klart billigast per mil i totalkostnad samtidigt som den har närmare 500 hästar, mer än dubbelt mot de andra två bilarna. Diesel är helt hopplöst och fungerar bäst i min baklastare. För personbilar fungerar det väl okej vid tillfällen man vill gubbköra, vilket jag dock aldrig vill
Som ett "djur"?Nötegårdsgubben skrev:
Det finns nog inga bilar i Sverige som inte säljs med någon form av kupévärmare. Och på alla elbilar är de fristående från framdrivningen (motorn) då denna inte genererar någon nämnvärd värme. Så ja.
Har inte funderat på det tidigare, utan har nog sett det som en standardfunktion att från mobilen kunna förvärma en elbil och få den varm med isfria rutor. Behövs ju inget extra mera än uppkoppling.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Mängden dåliga bilappar är legio, så lite mer krävs det nog, men jag håller med om att man förväntar sig den typen av funktionalitet.
Jo, men jag har haft det i sex år och blir ett krav på funktion när det blir moget att byta till elbil. Men kan man konstruera former av "självkörande" borde det vara en bagatell med en sådan styrning.Nötegårdsgubben skrev:
Eller starta nedkylning av kupé, om den också drivs av elsystemet.
Tesla har faktiskt många såna här varianter, inställning av temperatur i appen vare sig den ska kyla eller värma. Camp mode som gör att du kan sova i bilen med luftkonditionering på, Dog Mode som gör att du kan lämna hunden i bilen och titta till den i telefonen (temperaturen visas i jättebokstäver på bilens skärm så att förbipasserande inte ska bli oroliga för hunden). En annan är möjlighet till max tillåten temperatur i kupén vid parkering, t.ex. 40 grader och val om den får använda AC eller inte för att hålla tempen nere.A AndersS skrev:
En sak jag tycker är trevlig är att den kommer ihåg platser, om du är på en plats varje onsdag kl 20 säg så kommer den ihåg vilken temperatur du vill ha förvärmt till när du åker. Man behöver bara ställa in det en gång, så när man kommer ut i bilen i smällkalla vintern och har glömt att slå på värmen innan så har bilen fixat det. Det gör att jag ler varje gång.
Nu verkar ju verkligheten börja komma ikapp vätgasen:
- https://www.nyteknik.se/japan-topp-vatgas/rapport-sagar-japans-strategi-for-vatgas/1604148
(login krävs)
Jag läste en annan artikel som hävdar att all användning av vätgas innan all el är fossilfri ger ett väldigt stort koldioxidavtryck, större än om man kör på bensin/diesel direkt (logiskt då effektiviteten från olja/gas-->el-->vätgas-->rörelse är väldigt låg).
- https://www.nyteknik.se/japan-topp-vatgas/rapport-sagar-japans-strategi-for-vatgas/1604148
(login krävs)
Jag läste en annan artikel som hävdar att all användning av vätgas innan all el är fossilfri ger ett väldigt stort koldioxidavtryck, större än om man kör på bensin/diesel direkt (logiskt då effektiviteten från olja/gas-->el-->vätgas-->rörelse är väldigt låg).
Dock slippar man alla andra farliga utsläpp som dödar snabbare än CO2.pacman42 skrev:
Nu verkar ju verkligheten börja komma ikapp vätgasen:
- [länk]
(login krävs)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Det har gått ett bra tag sedan jag hörde lovorden om vätgasbilarna och att det var det man skulle ha som nästa bil. Under den tiden som förflutit sen första gången jag hörde det så har kommit bilar som drivs med E85, dieselbilarna har fått ett rejält uppsving och sen hybridbilar och elbilar.
Alla dess har dömts ut av någon som hävdar att vätgasbilarna är på gång, det blir nästa bil.
Kanske kommer det elbilar under min livstid, vi får se. Jag bryr mig dock inte om de ett dugg när jag funderar på en ny bil.
Alla dess har dömts ut av någon som hävdar att vätgasbilarna är på gång, det blir nästa bil.
Kanske kommer det elbilar under min livstid, vi får se. Jag bryr mig dock inte om de ett dugg när jag funderar på en ny bil.
Redigerat: