Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
För dig ja.
Vi andra förstår att en biltillverkare inte kan ta bort lagstadgade säkerhetssystem.
Och kan man inte det är det illa. Tex så är fil-assistent direkt farlig på flera bilmodeller.
Men på en del så går iaf funktionen att stänga av permanent. På andra som vår bil så måste den deaktiveras vid varje start.

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Och kan man inte det är det illa. Tex så är fil-assistent direkt farlig på flera bilmodeller.
Men på en del så går iaf funktionen att stänga av permanent. På andra som vår bil så måste den deaktiveras vid varje start.
Du har tappat tråden.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D
K Kasken skrev:
Tesla är väl den tillverkare som drivit detta allra längst? Där är ju "appen" och de uppkopplade funktionerna en central del. Som jag förstått det är det inte ens möjligt att hämta ut bilen och starta den första gången utan att den är uppkopplad och logga in med användarkonto.
Jag håller mig till Tesla, det är riktigt att du måste ha ett konto och appen för att hämta ut bilen, detta görs i vissa fall utan att det finns personal på plats och det är med appen du authentiserar dig. Har inte hört eller läst om ett enda fall där just detta har gått snett och om någon utan kompatibel telefon som råkat köpa en Tesla men inte kan man använda bilen så har du ångerrätt på Tesla.

Mig veterligen erbjuder ingen bilhandlare anonymt köp och avhämtning av bilar idag, så registreringen kommer du inte undan oavsett.

D djac skrev:
detta görs i vissa fall utan att det finns personal på plats och det är med appen du authentiserar dig.
Behöver man inte betala för en Tesla? 😱😂

D
Alfredo Alfredo skrev:
Behöver man inte betala för en Tesla? 😱😂
De tar inte kontanter

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte lika stort batteri, så vore jag Nerre så skulle jag behöva ladda 5-6 ggr per år.
Men å andra sidan skulle jag aldrig behöva köpa bränsle, för mina solceller skulle alltid hålla bilen laddad.
Eller .. ev, skulle jag behöva köpa lite el en gång, någon gång i slutet av december ...
Ja, att installera solceller och köpa en elbil är säkert mycket billigare än att fortsätta köra en 10 år gammal bensinare...

Sen är ju det där körmönstret inte representativt för hela året. Det är arbetsveckor när vi inte göra några helgresor.

Som jag skrivit förut använder vi knappt bilen till vardags, främst när vi ska storhandla (och när vi varannan helg besöker mina gamla föräldrar, syrran tar varannan helg).

Men sen har vi resorna när vi åker och hälsar på släkt, och sommarens campingsemester.

A AndersS skrev:
Men tar vi det generellt så kan nog 80% köra elbil utifrån från krav på funktionalitet.
Funktionalitet ja. Ekonomi blir ett större problem för alla de som aldrig nånsin skulle komma på tanken att köpa en ny bil.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Funktionalitet ja. Ekonomi blir ett större problem för alla de som aldrig nånsin skulle komma på tanken att köpa en ny bil.
Precis, för det får var och en avgöra gällande ekonomi och även vad det får kosta. Så har det alltid varit med bilar oberoende av drivmedel.
Så det kan vara för tidigt att köpa även utifrån utbud på begagnade elbilar i den prisklass man är intresserad av.

Funnits elbilar i över 15 år... Nissan leaf 2019, Tesla Model S 2012, bmw i3 2013... Finns nog begagnat att hitta för den som letar

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
De får väl köpa en begagnad elbil. Läste om nån som köpt en Zoe för 64900kr och fått max bidrag på 64800kr. Så 100kr kan väl de flesta slanta upp.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Funnits elbilar i över 15 år... Nissan leaf 2019, Tesla Model S 2012, bmw i3 2013... Finns nog begagnat att hitta för den som letar
Jag vill gärna ha en 12år gammal elbil, med dragkrok 1800kg. Vad skall jag köpa?

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag vill gärna ha en 12år gammal elbil, med dragkrok 1800kg. Vad skall jag köpa?
Köper man begagnat får man ju lite anpassa sig efter vad som finns att välja på... Men model x med dragvikt på 2250 kg började säljas i Sverige 2016.. så "bara" tio år gammal

A ajn82 skrev:
Köper man begagnat får man ju lite anpassa sig efter vad som finns att välja på... Men model x med dragvikt på 2250 kg började säljas i Sverige 2016.. så "bara" tio år gammal
Jo jag vet, har haft en ;). Men poängen är att det finns inte för alla. Förövrigt är Xen 90D ingen höjdare från 2016.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Så är det, men ofta låter det som att det är som att det inte finns något begagnat.. men så är det verkligen inte, även om man säkert kan ha svårt att hitta vad man behöver om man har ovanligare krav, men det gäller ju även mer allmänt.
Elbilar är inte någon ny grej längre på något sätt, snart funnits i två decennier.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så är det, men ofta låter det som att det är som att det inte finns något begagnat.. men så är det verkligen inte, även om man säkert kan ha svårt att hitta vad man behöver om man har ovanligare krav, men det gäller ju även mer allmänt.
Elbilar är inte någon ny grej längre på något sätt, snart funnits i två decennier.
Jo fast de flesta 10-15år gamla elbilararna är verkligen inte bra. Men absolut är det inget nytt påfund.

• Gilla
Laxåplattan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.