1 870 889 läst ·
28 501 svar
1871k läst
28,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Var skrev jag att jag är en jävla snigel?Nicke Nyfiken skrev:
Okej så då är du en av de där som på landsväg släpper gasen 3 kilometer innan korsningen och frirullar för att man "planerar körningen" inför kommande stopp. Med resultatet att det är en lång kö av bilar bakom.
Tur att ni är väldigt få som kör på det viset. Det är sjukt irriterande när man hamnar bakom en av er som totalt vägrar att anpassa er efter trafikrytmen.
Flytta dig!
Exakt. Och det är ju inte ens en livstid som behövs alltid. Med förra bilen var det allt som oftast verkligen på marginalen att jag tog mig hem (det tar ju emot lite att åka in och tanka lite innan jag skulle köra hemåt, typ 1-2 kWh, om det var bara så lite som behövs).A AndersS skrev:Vi kanske bara har olika synsätt och behov. 😉
Saker förändras under en livstid för många, idag är gäller för oss enkelt och helst problemfritt så det är värt några kronor.
Så för mig är t.ex. lite bättre förarstöd, fortfarande nivå 2 enligt SAE, viktigare än vad som driver en bil framåt.
Har ju arbetat ett arbetsliv med teknik/IT/kommunikation så intresset försvinner inte, men däremot "tävlingsmomentet", är nöjd med tillräckligt bra idag.😀
Så jag utvecklade helt enkelt ett beteende där jag på olika sätt försökte köra så snålt som möjligt för att undvika detta tråkiga efter arbetsdagens slut, när jag skulle styra hemåt.
Det där hängde ju även med nästa bil, just i början körde jag väl typ exakt lika, efter några månader hade hastigheten generellt gått upp lite, vägvalen blev inte alltid kortast möjliga utan snabbare men längre var helt plötsligt också OK.
Osv.
Generellt brukar jag försöka att inte ställa till det för andra, även om en del kanske tror det. Men vill jag/måste jag köra långsamt så är det helt enkelt så. Men på 2+1-vägar brukar jag öka lite på 1-delarna, och sänka på 2-delarna för att göra lite mindre elände för de andra, på motorväg brukar jag samköra bakom typ en lastbil för att inte tvinga fram fler filbyten för andra.
Jag irriterar mig själv på de som glömt vad de fick lära sig på körskolan och knappt accelererar alls på motorvägspåfarterna, utan kanske har kommit upp till 70 när de klämmer sig in, och då följt av ett koppel med bilar och frustrerade bilförare bakom sig. Detta brukar ju sluta med rejält med stök uppe på motorvägen och rejäl olycksrisk.
Så själv gör jag som jag blivit lärd, full platta på påfarten, samma hastighet som gäller på motorvägen när jag ska ut, och vill jag sen egentligen köra saktare så saktar jag försiktigt ner 1-2 km efter, när trafikflödet har stabiliserats och det är lätt för alla att byta till vänster för att köra om mig.
Det är ju här det skaver för så väldigt många, att en klick fanatiska gaphalsar dikterar villkor och regler som gör att alla måste köpa bilar som är dubbelt så dyra som de behöver vara, och fylla på med energi som är otroligt mycket dyrare än den behöver vara....A Avemo skrev:Det är tillräckligt många som inte vill ha förändringarna för att det skall behöva lagstiftas för att få igenom dem. Och tillräckligt många som vill ha förändringarna för att de som lagstiftar om dem skall bli folkvalda i hela Europa.
Som sagt, den som lever får se. Hittills när folk ställt sig den frågan har det slutat med att det visade sig vara möjligt.
Vilken biltillverkare syftar du på här? Att man erbjuds avtal, konton och prenumerationer är en sak. Men när tvingas man till det?
Om inte allt detta trycktes ner i halsen på gemene man med regler och lagar så vore det en annan sak.
Att de som faktiskt tycker allt detta tingel-tangel o krims-krams är bra och värt att betala för själva gör så frivilligt, men låter alla andra också göra som de själva vill och välja vilken teknik som de vill ha i sina bil.
Den riktigt hårda fighten gällande äganderätten har hittills ingen vågat sig på, så som tur är kommer i alla fall ingen bil som redan finns att bli olaglig att använda.
Det där med appar och konton har du delvist rätt i, bilens grundfunktioner kanske fungerar utan i de flesta fall. Men det finns också exempel på tillverkare där du som ägare och förare är tvungen att ha en smartphone, tillgång till internetuppkoppling och ett användarkonto för att alls kunna använda bilen
Kan du utveckla?K Kasken skrev:
Vad för bil är det så med? Det var nytt för mig, och jag skulle verkligen inte vilja ha en sådan.K Kasken skrev:
Nej, jag pratar bara om telefonens app. Det går inte från bilen på något sätt. Sjukt jag vet.A AndersS skrev:
Ingen kan öka kraven på en produkt som är såld till konsument efter att den tagits i bruk.A Avemo skrev:
Bara produkten lever upp till de krav som ställdes på den när den togs i bruk så är den tillåten att använda för all framtid. Det går därför t.ex att åka runt i bilar utan varken bälte, krockkuddar eller avgasrening, bara det inte fanns krav på dessa saker när bilen togs i bruk.
Det är inte utan anledning att det lobbas från alla möjliga håll om andra sätt att ha tillgång till bil än att just äga den som privatperson.....
Tesla är väl den tillverkare som drivit detta allra längst? Där är ju "appen" och de uppkopplade funktionerna en central del. Som jag förstått det är det inte ens möjligt att hämta ut bilen och starta den första gången utan att den är uppkopplad och logga in med användarkonto.A Avemo skrev:
Men samtliga moderna bilar lär vara rätt svåra att äga och använda om man inte har en fickdator och det inte finns tillgång till internetuppkoppling?
Är det någon som lobbar för att rätten att äga en personbil privat skall inskränkas? Annars är det ju bara ett alternativ till dagens lösning som är valfritt att använda om man vill.K Kasken skrev:
Kanske. Men har man en gång hämtat ut den så kan man köra utan att ha internetuppkoppling.K Kasken skrev:
Det är inte min erfarenhet. På de jag använt är det en möjlighet att styra och övervaka saker på distans. Men man kan fortfarande använda bilen utan smartphone.K Kasken skrev:
Äganderätten är under andra hot också.
De senaste avfallsdirektiven från EU tolkas av aktivister på svenska myndigheter så att man inte kommer att kunna komma åt de enda reservdelar som till sist finns tillgängliga när övriga direktiv om reservdelshållning blir obsoleta efter bara 5 eller 10 år.
Nytillverkade ECUer mm kommer inte att finnas att köpa efter kort tid och det blir en mängd olika med olika mjukvara I och kodning och skit.
Den enda återstående källan till delar blir då begagnade delar från skroten.
Och det skulle kanske vara tillräckligt .
Problemet är bara att endast de allra mest gångbara delarna till de allra vanligaste modellerna kommer att finnas demonterade då det kostar allt för mkt att plocka av, sortera och lagerlägga precis allt.
Tidigare kunde övriga delar plockas på plats när en donatorbil fanns inne men det är inte längre tillåtet annat än för utbildad personal som vet hur man hanterar "avfall ".
Någon självplockning är inte tillåten längre.
Det här leder till allt sämre tillgång till delar och bilar kommer att behöva skrotas många år i förtid pga deasa bilhatande byråkrater som bara ser återvinning av råmaterial som något att bry sig om.
De senaste avfallsdirektiven från EU tolkas av aktivister på svenska myndigheter så att man inte kommer att kunna komma åt de enda reservdelar som till sist finns tillgängliga när övriga direktiv om reservdelshållning blir obsoleta efter bara 5 eller 10 år.
Nytillverkade ECUer mm kommer inte att finnas att köpa efter kort tid och det blir en mängd olika med olika mjukvara I och kodning och skit.
Den enda återstående källan till delar blir då begagnade delar från skroten.
Och det skulle kanske vara tillräckligt .
Problemet är bara att endast de allra mest gångbara delarna till de allra vanligaste modellerna kommer att finnas demonterade då det kostar allt för mkt att plocka av, sortera och lagerlägga precis allt.
Tidigare kunde övriga delar plockas på plats när en donatorbil fanns inne men det är inte längre tillåtet annat än för utbildad personal som vet hur man hanterar "avfall ".
Någon självplockning är inte tillåten längre.
Det här leder till allt sämre tillgång till delar och bilar kommer att behöva skrotas många år i förtid pga deasa bilhatande byråkrater som bara ser återvinning av råmaterial som något att bry sig om.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 966 inlägg
Så är det inte. I Sverige har vi exempelvis gator med förbud mor dubbdäck likväl som zoner där (än så länge bara tunga) fordon inte får köras om de inte uppfyller dagens krav.K Kasken skrev:
Sånt här är inte så vanligt, men förekommer.