Mikael_L
N Nerre skrev:
Ja, att installera solceller och köpa en elbil är säkert mycket billigare än att fortsätta köra en 10 år gammal bensinare...
Mitt exempel hade inget med solceller att göra, utan bara konstaterande att jag skulle behöva ladda bilen max 6 ggr per år ifall jag körde lika lite som du gör med din bil.
N Nerre skrev:
Som jag skrivit förut använder vi knappt bilen till vardags, främst när vi ska storhandla (och när vi varannan helg besöker mina gamla föräldrar, syrran tar varannan helg).
Som jag och många andra skrivit förut, du Nerre, ska inte, och kan inte, skaffa elbil än, och förmodligen inte på många år framåt heller.
Troligen är det dags för dig att leta efter "din sista bil" nu.
Dvs en ny, eller en välskött lågmilare, som du sen ser till att serva, reparera och hålla i skick, så den räcker åt dig livet ut.
För om inte alltför många år så kommer det fönstret vara stängt för dig, och då kommer du att ångra dig.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är detta en lokal företeelse?😂
En bra dag i Ryssland, kort kö 😉

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För om inte alltför många år så kommer det fönstret vara stängt
Där tror vi olika. Jag tror fönstret finns öppet under ganska lång tid framöver.

D Dilato skrev:
Har inte ens minne av kö när det var ransonering under någon månad -74.
Eller menade du "kortkö" för de utan kontanta medel i Ryssland.😇

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Där tror vi olika. Jag tror fönstret finns öppet under ganska lång tid framöver.
Inte med de extremt speciella krav Nerre ställer på sin bil.
Den ska ju även gå att packa på hans tetris.liknande sätt, och det får inte ändras.

Det kan faktiskt vara så att Nerre måste hitta exakt samma kaross ...

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag vill gärna ha en 12år gammal elbil, med dragkrok 1800kg. Vad skall jag köpa?
Model S 2014 med eftermonterad dragkrok. Kroken är godkänd i Tyskland, dock inte Sverige eftersom vi saknar rutiner för sådana godkännanden.

H HenrikHuslöse skrev:
Model S 2014 med eftermonterad dragkrok. Kroken är godkänd i Tyskland, dock inte Sverige eftersom vi saknar rutiner för sådana godkännanden.
I teorin kanske det går att importera en sådan?

kisumisu kisumisu skrev:
Skall bli kul att se om bensinen räcker i helgen 😂

[video]

Jävla tur att man bor i egen villa och har elbil. Inget köande!

Bekräftar verkligen att man gjort rätt val!
Är du i mordor?

kisumisu
A AndersS skrev:
Är detta en lokal företeelse?😂
Sverige Haparanda, som ni säkert ser Ingo. Fast är så på de övriga mackarna också.

Nära finska gränsen. Antar det ser ut såhär nära Norska och Danska gränsen också?

Redigerat:
kisumisu
K karlmb skrev:
Är du i mordor?
Grön soptunna med skyltar som säger "NO DIESEL" och "SLUT! Bensín 95", samt en röd och gul vimpel ovanpå, på asfaltväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avspärrad väg vid bensinstation med träd i bakgrunden. En grön soptunna och en röd vägskylt med gulröd tejp stänger av vägen.
Skapa konto
Bensinmacken ST1 i kvällsljus med tomma pumpar, avspärrade med rött och vitt band. En närbutik vid sidan, träd syns i bakgrunden.
Skapa konto
Avspärrad bensinstation med byggstängsel. Fyra bränslepumpar synliga. Night time-setup under upplyst tak.
Skapa konto

• Wow
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
D Dilato skrev:
Fast nu var det här i Sverige.

Men kanske blir såhär även i Stockholm den 30/9 när alla skall hamstra innan skattehöjningen 😂

Skall bli intressant se också hur mycket Sverige får böta till övriga EU länder för sin skattesänkning.

Man hade ju kunnat göra skattesänkningen smartare exempelvis skrota bilskatten. Ta bort dieselskatten från dieselbilar.

Men man valde den här vägen.

Redigerat:
Mikael_L
kisumisu kisumisu skrev:
Man hade ju kunnat göra skattesänkningen smartare exempelvis skrota bilskatten. Ta bort dieselskatten från dieselbilar. ... Men man valde den här vägen.
Man gjorde nog på det sättet som budskapet skulle synas mest tydligt, för det valfläsk det var.
Samt möjligheten att hota med att om S vinner så kommer alla få börja betala 10 kr mer igen.
(Vilket skulle skett ändå, då tidö självklart inte har tänkt låta detta fortgå efter valet, alldeles för dyrt).

kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man gjorde nog på det sättet som budskapet skulle synas mest tydligt, för det valfläsk det var.
Samt möjligheten att hota med att om S vinner så kommer alla få börja betala 10 kr mer igen.
(Vilket skulle skett ändå, då tidö självklart inte har tänkt låta detta fortgå efter valet, alldeles för dyrt).
Japp valfjäsk i högsta grad!

Men gick inte bla SD ut år 2022 att bensinen skulle sänkas till 10kr där har den inte varit sen jag skaffade körkortet 😂 ingen som nånsin tar upp det år 2026. Nu skyller man bara på krig och pajkastar varandra i politiken.

Nu hoppas man nästan att de vinner så får vi se vad dom sen förklarar till folket för nästa regering (som väljs nu) sitter ju kvar då 2030.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-sverige-missar-klimatataganden-inom_hd11141/

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/XML9pr/sverige-forlorar-miljarder-pa-okat-oljeberoende

Eller är det Swexit som är nästa då 🧐😅

Men en sak blir i alla fall svårt, sänka priset på varor som man importerar 😅

Sen kan man ju undra också varför mat inte blivit billigare fast matmomsen är 6%.

I Finland bölar man om matpriser och att det beror på den höga priset på diesel.

Många saker (mat) är fortfarande billigare i Finland, matmomsen är 14% och som sagt diesel dyrare 🤔 men det är väl som med rot och rutavdrag (går rakt ner till handlarens vinster).

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Japp valfjäsk i högsta grad!

Men gick inte bla SD ut år 2022 att bensinen skulle sänkas till 10kr där har den inte varit sen jag skaffade körkortet 😂 ingen som nånsin tar upp det år 2026. Nu skyller man bara på krig och pajkastar varandra i politiken.

Nu hoppas man nästan att de vinner så får vi se vad dom sen förklarar till folket för nästa regering (som väljs nu) sitter ju kvar då 2030.

[länk]

[länk]

Eller är det Swexit som är nästa då 🧐😅

Men en sak blir i alla fall svårt, sänka priset på varor som man importerar 😅

Sen kan man ju undra också varför mat inte blivit billigare fast matmomsen är 6%.

I Finland bölar man om matpriser och att det beror på den höga priset på diesel.

Många saker (mat) är fortfarande billigare i Finland, matmomsen är 14% och som sagt diesel dyrare 🤔 men det är väl som med rot och rutavdrag (går rakt ner till handlarens vinster).
Officiella myndigheter tror jag, säger i Sverige att momssänkningen på mat har slagit igenom fullt ut. men den är ju också tillfällig. Det blå laget ha lärt sig nu hur man gör ett valår.
Röda har gjort sånt många ggr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.