A AndersS skrev:
Och det finns ingen funktion i bilens system? Eller krävs appen installerad i bilen och med olika tjänster?
Vad betalar man för, app eller funktioner?
Däremot är det även hos oss ett krav att enkelt kunna slå av bilens larmsystem utifrån hund, vilket jag tolkar är en tjänst/abonnemang i er bil.
Jag är osäker för det är inga månadskostnader de första fem åren. Sen får man förlänga vissa funktioner om man vill, förmodligen även appens access till bil.
Nej det verkar inte gå att ha reducerat larm på bilen utan app vilket i sig är sjukt dåligt.

P PHPersson skrev:
Jag är osäker för det är inga månadskostnader de första fem åren. Sen får man förlänga vissa funktioner om man vill, förmodligen även appens access till bil.
Nej det verkar inte gå att ha reducerat larm på bilen utan app vilket i sig är sjukt dåligt.
Men appen är installerad i bilens system, inte i en mobil, etc. Jag kan ju styra samma funktioner både i bilens system och från app i mobilen där det räknas som en tjänst att ha bilen uppkopplad och kunna göra det, men idag bara mobilnätskostnad.

MultiMan
H hovapettson skrev:
Väl talat. Jag har suttit i moderna bilar och de låter! Plipp, plopp, ring, ding, tut, bling, blopp så det går fetbort. Gissa om jag alltmer älskar min 245:a. Den fick nya skivor bak och dämpare fram plus en spindelled nyss - några tusen och ett sant nöje. Och jag gillar att köra bilen. Eller hojen. Känner verkligen inget behov av att göra andra saker än att just köra fordonet.

Fossil? Verkligen inte efter att jag konverterat den till gengas. Jag kör vidare när alla miljöskadliga batterier lakats ur. (PS Det blir inte gengas närmaste åren, men tanken och möjligheten finns.)

Svar på frågan: Ja, det är för tidigt att köpa elbil. Vänta på seriös batteriteknologi. Det kommer säkert.
Jag har kört massor av mil i minst 6-7 olika 240/245. Lärde mig köra bil i en 244 GLT. Du går verkligen miste om väldigt mycket om du vägrar nya bilar. Även säkerheten är kraftigt förbättrad.

Batterierna fungerar väldigt bra överlag redan idag och det finns långa garantier.

Här är en video om Aviloo som de flesta svenska bilfirmor använder för att testa batterierna. Mycket få bilar är direkt dåliga. Man måste till gamla Nissan Leaf som saknade batterikylning för att hitta stora problem med tappad räckvidd. Min egen Mini från 2020/6000mil som jag tidigare sagt testade över 96% och den kör jag utan vidare 20+ mil med nu på sommaren och det är inte långt från siffrorna när den var ny.

Om du fortfarande inte litar på nuvarande batterier så har redan tillverkningen av solid state-batterier kommit igång men priset lär vara ett problem i början.

Mikael_L
useless useless skrev:
Är det inte enklare att använda en pedal än fyra pedaler och spakar?
Min (ja båda två som jag har haft) har bara haft regenerering i två olika steg, svag, och lite starkare.
Sen har det genererats ytterligare lite om jag bara pressar bromspedalen något lite, för att sen även bli mekanisk inbromsning (göra om rörelseenergin till värme).

Jag vande mig enormt snabbt och har verkligen gillat detta, men det är verkligen inte någon riktig OPD, för t.ex. har ingen av dessa två bilar stått stilla utan att jag bromsar fast bilen med de mekaniska bromsarna, och den regenerativa motorbromsen är lite väl ofta för svag, och kräver allt som oftast assistans av även bromspedalen.
Jag kör för det mesta på läget med mer motorbroms, men ibland, kanske vid någon hastighetssänkning från säg 90 till 50, osv, så kan det hända att jag slår över till svag motorbroms för att det då kommer bli en ganska bra matchning av bilens hastighet kontra verkligheten (egentligen främst på vägar jag känner bra, och kör så av mer eller mindre ren reflex).
Ibland saknar jag att kunna välja ett läge där all elkraft både till och från motorn stängs av, så att bilen helt enkelt frirullar, långa utförslöpor t.ex, så att jag inte behöver förlora verkningsgraden som tappas när energin ska omvandlas mellan batteri och rörelsenergi, dvs båda vägarna.

Jag körde ju i somras en kompis elbil, en Hyundai något, tror jag det var.
Oj vad jobbigt det var, väldigt hög regenerering, så t.o.m farthållare upplevdes som ryckig körning, när jag klagade/ifrågasatte så fick jag veta att det fanns två paddlar bakom ratten där detta gick att ställa in i flera steg. Så med ett steg mildare så kände jag mig sen bekväm och nöjd.
Och sen är det väl som många skriver - en vanesak, att även jag skulle kunna lära mig, det handlar ju bara om att på samma sätt som man har det i ryggraden att pressa gaspedalen hela tiden lagom, så måste man bara att även lära sig att släppa gaspedalen lagom också.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Min (ja båda två som jag har haft) har bara haft regenerering i två olika steg, svag, och lite starkare.
Sen har det genererats ytterligare lite om jag bara pressar bromspedalen något lite, för att sen även bli mekanisk inbromsning (göra om rörelseenergin till värme).

Jag vande mig enormt snabbt och har verkligen gillat detta, men det är verkligen inte någon riktig OPD, för t.ex. har ingen av dessa två bilar stått stilla utan att jag bromsar fast bilen med de mekaniska bromsarna, och den regenerativa motorbromsen är lite väl ofta för svag, och kräver allt som oftast assistans av även bromspedalen.
Jag kör för det mesta på läget med mer motorbroms, men ibland, kanske vid någon hastighetssänkning från säg 90 till 50, osv, så kan det hända att jag slår över till svag motorbroms för att det då kommer bli en ganska bra matchning av bilens hastighet kontra verkligheten (egentligen främst på vägar jag känner bra, och kör så av mer eller mindre ren reflex).
Ibland saknar jag att kunna välja ett läge där all elkraft både till och från motorn stängs av, så att bilen helt enkelt frirullar, långa utförslöpor t.ex, så att jag inte behöver förlora verkningsgraden som tappas när energin ska omvandlas mellan batteri och rörelsenergi, dvs båda vägarna.

Jag körde ju i somras en kompis elbil, en Hyundai något, tror jag det var.
Oj vad jobbigt det var, väldigt hög regenerering, så t.o.m farthållare upplevdes som ryckig körning, när jag klagade/ifrågasatte så fick jag veta att det fanns två paddlar bakom ratten där detta gick att ställa in i flera steg. Så med ett steg mildare så kände jag mig sen bekväm och nöjd.
Och sen är det väl som många skriver - en vanesak, att även jag skulle kunna lära mig, det handlar ju bara om att på samma sätt som man har det i ryggraden att pressa gaspedalen hela tiden lagom, så måste man bara att även lära sig att släppa gaspedalen lagom också.
Eller som alternativ, använder vid 90% av körning adaptiv farthållare och vid längre nedförsbacke lätt petning på gaspedal rullar den på.
Och klarar att stanna och starta vid trafikljus, osv. utan att jag behöver göra något men kan gasa på lite extra om jag vill.
Så en fundering blir då med elbil, om man i princip alltid laddar där man bor har man någon atörre nytta av den funktion. Förstår att t.ex. mildhybrider måste ha den.
Och några sparade kronor har ingen betydelse.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Mikael_L
A AndersS skrev:
Så en fundering blir då med elbil, om man i princip alltid laddar där man bor har man någon atörre nytta av den funktion. Förstår att t.ex. mildhybrider måste ha den.
OK, det var ju bara ett bevis på att jag är en snål jävel ... :D
Men i fredags kom jag hem med 2% kvar av batteriet (ja det var nog inte mer än 1,5%, men det hade inte slagit om till 1% än).
Det var absolut ett rekord jag slog, jag har knappt någon gång kommit med under 5% ens ... med denna bilen.

Med förra bilen, som hade hälften så stort batteri så var det rätt ofta jag kom hem med mindre än 5% kvar av batteriet, och kanske hade krävts en rätt defensiv och försiktig körning på hemvägen, så det var nog att jag ägde den bilen som formade sådana här tankar och åsikter.

A AndersS skrev:
Eller som alternativ, använder vid 90% av körning adaptiv farthållare och vid längre nedförsbacke lätt petning på gaspedal rullar den på.
Och klarar att stanna och starta vid trafikljus, osv. utan att jag behöver göra något men kan gasa på lite extra om jag vill.
När det kommer ny teknik finns ju alternativen att artificiellt efterlikna kontrollerna hos den äldre tekniken eller utveckla något bättre. I det senare fallet finns risken att vissa av användarna inte håller med om att det är bättre. Funktionen med motorbroms och att den kryper sakta framåt på tomgång utan att stanna är ju en konsekvens av konstruktionen på en gammaldags automatlåda med momentomvandlare. Den enda orsak jag ser till att en ny bil inte saktar ner till stillastående när man släpper gasen är ju att de flesta är vana vid att bilen inte gör så.

Vad gäller motorbroms tycker jag dock att det är praktiskt att ha den reglerbar. Som du säger spelar det ingen roll vid körning med farthållare. Men det är inte alltid man kör med farthållare. Mildhybrider är väl ett försök att göra något billigare än en riktig hybrid väl medveten om att det är sämre. Vad som gäller dem är inte alltid applicerbart på andra bilar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Om du inte planerar att eller kan använda bromspedalen så blir du snabbt farlig.
Att jag inte planerar eller kan använda bromspedalen är dina fria fantasier.
Det har ingenting med verkligheten att göra.

Du får göra om din analys från grunden.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Hålla på att trycka på en pedal hela tiden är ju helt 1-mans grepp. Inget för 2000-talet. Som att köra bil utan cruise, men ännu värre.
Så att trycka på 2 eller 3 olika pedaler är 2000-tal?
Ja bakåtsträvare kommer det alltid att finnas. 🙄

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Det låter ju bra, då kan man ju bli av med skiten till sist.
Ingen tvingar dig att använda funktionen så ingenting du behöver reta upp dig på.

Redigerat:
Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Vi planerar vår körning, så bromsen används normalt inte annat än just vid rödljus eller oplanerade saker som hinder på vägen. Övrig körning så gasar vi, rullar, eller slår på cruisecontrol.
Att hela tiden behöva hålla foten på pedalen (annat än under cruise) är väldigt obekvämt.
Okej så då är du en av de där som på landsväg släpper gasen 3 kilometer innan korsningen och frirullar för att man "planerar körningen" inför kommande stopp. Med resultatet att det är en lång kö av bilar bakom.

Tur att ni är väldigt få som kör på det viset. Det är sjukt irriterande när man hamnar bakom en av er som totalt vägrar att anpassa er efter trafikrytmen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Okej så då är du en av de där som på landsväg släpper gasen 3 kilometer innan korsningen och frirullar för att man "planerar körningen" inför kommande stopp. Med resultatet att det är en lång kö av bilar bakom.

Tur att ni är väldigt få som kör på det viset. Det är sjukt irriterande när man hamnar bakom en av er som totalt vägrar att anpassa er efter trafikrytmen.
Nej, jag kan, till skillnad mot dig, ta in hur trafiksituationen ser ut och agera olika vid olika tillfällen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, jag kan, till skillnad mot dig, ta in hur trafiksituationen ser ut och agera olika vid olika tillfällen.
Har jag tilltalat dig?
Har du dubbla konton på bygga hus?

Vad bygger du din analys på vad jag är kapabel till?

Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, det var ju bara ett bevis på att jag är en snål jävel ... :D
Vi kanske bara har olika synsätt och behov. 😉
Saker förändras under en livstid för många, idag är gäller för oss enkelt och helst problemfritt så det är värt några kronor.
Så för mig är t.ex. lite bättre förarstöd, fortfarande nivå 2 enligt SAE, viktigare än vad som driver en bil framåt.
Har ju arbetat ett arbetsliv med teknik/IT/kommunikation så intresset försvinner inte, men däremot "tävlingsmomentet", är nöjd med tillräckligt bra idag.😀

Redigerat:
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ingen tvingar dig att använda funktionen så ingenting du behöver reta upp dig på.
Det finns ju funktioner som man inte kan stänga av permanent.

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.